Colliekompisarna

Alla inlägg under februari 2008

Av Marru - 28 februari 2008 16:29

Nu är det länge sen jag hade en folmusiklåt här sist. Den här gången valde jag en riktig version på Ievas polkka, istället för den dära skära grisen med sin Holly Dolly song. Tycker faktiskt att den riktiga versionen är mycket bättre.



Av Marru - 28 februari 2008 15:49

Nu är det länge sen jag skrivit sen sist. Men det har varit så mycket den sista veckan.


Förra veckan på onsdagen var vi upp och hälsade på uppfödaren. Där var det full rulle, hon hade 9 valpar i olika åldrar hemma hos sig. Den äldsta kullen var 10 veckor, dessa valpar skulle ut i stora världen allihopa. Den som skulle åka längst skulle ända till Sydafrika :-o. Den stora nyheten som vi fick där var att Lizzie skulle börja löpa om en veckan. Än har hon inte gjort det. Hon uppförde sig så konstigt när vi var där. Så vi får se om hon är på gång, eller om hon väntar på Farina. Det borde ju vara dags för Farina och börja nu. På bilden syns Lizzie på uppfödarens trappa med 2 av valparna. Eller rumpan på Lizzie skall vi säga *S*.


Igår kväll var vi på studiebesök på våran nya klubb. Fagersta brukshundsklubb. Ja, vi skall byta klubb. Varför???? Jo, tycker inte riktigt om när en del säger ett, och andra säger annat. Man vet ju inte vem som i slutändan talar sanning. Den som säger att vi inom agilityn, "vi får inte pengar till nåt från klubben. Vi får betala själva hyran där vi tränar på vintern", eller när dom har frågat om vi inte kunde träna agility i samma hall som dom tränar lydnad. Då lär svaret ha varit att, det är bara för tävlingsekipage. Eller den som säger "varför är ni inte och tränar där vi tränar, ni hade ju fått halva planen till agility, och ni hade fått ha kvar hindrena där också" eller " varför kom dom inte till styrelsen och frågade om hyran, såklart klubben hade ställt upp och betalat hyran". Eller när man inte kan säga rätt ut hur saker och ting är, utan det skall smusslas bakom ryggen på en. När man kommer överens att nåt skall göras så, sen blir det allafall si.


En annan sak som retar mig är detta bruksfolk på collieforumet.  Får en känsla av att dom tycker att det spelar ingen roll hur en collie ser ut bara den är bra på att arbeta. Hmmmm...... nu är det väl så att det ena skall inte utesluta det andra. Men på vissa personer i denna forum låter det faktiskt så.  Fast nu tycker jag faktiskt att dessa bruksmänniskor börjar bli bra löjliga. Sen om det är nån på forumet som startar en tråd om just detta, bruksfolkets sandlådelekar, så börjar bruksfolket härja i den så att den måste låsas :-o. Vi håller på med våra som vi vill, lite utställning med Lizzie, agility med alla 3, det blir väl lite lydnad också. Sen skall Lizzie och jag lära oss att uppföra oss i en ring, och ute bland folk. Det kommer att bli tufft. Tycker våra hundar är fina, det har gått bra på utställingar med dom. Men för det kan de jobba, särskilt agility tycker de alla är livet. Fast mest kanske Micki *S*. Samtidigt vi håller på med agility så blir det ju lite lydnad också, tex platsliggning. Våra hundar ligger på sin plats, lösa under tiden vi bygger banor. Spelar ingen roll om det finns andra hundar runt omkring. Har vi sagt åt dom att dom skall ligga och stanna kvar där, då gör dom det.


På lördag kommer Svenska Collieklubben att ha årsmöte. Synd att det är så långt bort, skulle vara kul och höra som dom håller på. För ett är säkert, det kommer att bli cirkus. Ja, det är väl bara och hoppas på att detta bruksfolk inte får igenom sina dumheter. För efter det kommer inte collien bli sig lik. Om man inte är så nogräknad med hur hunden ser ut, bara att den jobbar bra. Ja, då kan man faktiskt skaffa sig en annan ras.


Ja, det är väl allt för denna gång. Säger bara ett fyrfaldigt leve för den vackra collien, hoppas vi får behålla den som den ser ut.

Av Marru - 18 februari 2008 13:51

Nu höll jag på glömma bort mina hemmafavoriter. Vårat eget hemliga band, fast nu har dom tagit av sig hinkarna *S*. Det spelar ingen roll vart jag än hamnar, så kommer jag vara en Smebackbo i hjärta och sinne.


Gruppen hade skickat en låt till Melodifestivalen, och efter att hört förra veckans kebabpizzalåt så är jag förvånad över att dom inte kom med. Deras låtar är mycket bättre än dom flesta som har varit med i den cirkusen hittills.


Så här har ni dom, Kompisarnas kapell med Bomans slakteri *S*.

Av Marru - 15 februari 2008 14:57

Den här veckan har vi haft kanonfina soldagar. En nackdel är ju att det blåser ganska kallt. Fast inte på baksidan av huset. Så nu har maken gjort årets solpremiär. Han sitter där bakom i en stol och njuter av solen. Men jag tänker inte göra det än, det är alldeles för kallt för att jag skall ge mig ut. Får bara hålla ett öga på att hundarna inte ligger där och blir kalla. Fast för tillfället verkar det bara vara bus där ute. Micki ger stryk åt sin bläckfisk, och flickorna busar med varandra. Annars är vädret perfekt för hundpromenader, dom håller sig rena nu.


Jag skall bara jobba 3 nätter, efter det blir jag ledig fram till fredag morgon. Igår hade jag riktigt kul på jobbet. Fick vara på avdelning bredvid våran och köra packbänken, stod där nästan hela sommaren förra året. Tiden gick så fort igår. Kul med lite variation i tillvaron.


Nu skall jag börja dona lite med hemsidorna, sen har jag en lektion på PSP Treasures som skall göras. Jag skall göra en ny gästbok till hundsidan, där man kan bifoga bilder med hälsningarna. Sen har jag också Målarbodens veckoteman kvar, fast dom hinner jag nog titta på före lördagen.Skulle vilja börja på en animationskurs, men den får vänta till jag blir klar på Treasures. Har 27 lektioner kvar hos dom, ca 14 veckor.

Av Marru - 13 februari 2008 10:16

Idag den 13 februari så fyller våran Farina 6 år. Hon är 3 månader yngre än Micki. Henne har vi bara haft sen hon var 2 år. När Micki blev 2 år kände vi att vi ville ha en till. Men att vi inte ville ha en valp, för att vi inte skulle orka med en valp då. Så vi ringde till uppfödaren om hon hade nån som hon skulle ha ut på foder. Då hade hon Farina hemma, och ville att Farina skulle få ett hem där nån hade tid och gulla med henne. Hon själv har ju så många hundar hemma, så det blir inte så mycket tid över till var och en. Farina är en som kan sitta på soffan och gosa hur länge som helst. Försöker man locka till sig nån annan hund, då är det Farina som kommer på en gång. Men nu blev det alla fall så att vi köpte Farina så hon kom aldrig ut på foder.


Så  jag säger GRATTIS FARINA. Tyvärr blir det ingen tårta, för hon och Micki är satta på bantningskur.

Av Marru - 12 februari 2008 22:48

Den här veckans låt får Hedningarna stå för. Kvaliten på filmen tycker jag var dålig. Men låten tycker jag är bra, det är ett svenskt band med 2 finska solister. Fast på den här filmen verkar inte dom vara med, kanske bara var med i början. Skall jag vara riktigt ärlig så är jag inte riktigt säker på om de existerar nå mer


Angående förra veckans melodifestivalskval. Säger bara suck. Hur kunde man rösta vidare den där töntiga låten med Christer Sjögren, den var ju bara pinsam. Får väl hoppas att det stannar där med den låten.

Av Marru - 10 februari 2008 20:22

Idag var vi till Norberg på agilitytävling. Det var bara Micki som var anmäld eftersom vi har trott att Farina skall börja löpa, det är liksom dags för det nu. Hallen som tävlingen var i var precis lika kall som den alltid brukar vara, tog flera timmar och bli varm igen efter att man kommit hem.


Hur gick det för oss då? Jo, första loppet tyckte jag gick kanonbra, förutom att Micki rev lite för många hinder. Jag fick till alla byten, fick in han i tunnlarna utan större stopp. Så vi tog oss runt utan att diska, och fick placering 31. Det var 32 som klarade sig i mål, sen blev resten diskade av 60 starter.


Andra loppet blev lite fel, eftersom jag inte fick till det riktigt efter slalomet. Jag skulle behövt vara på andra sidan när vi tog slalomet, men jag vågar inte sända in han från fel sida på tävling. Så var det ju dessa hopphinder igen. Sen var det en tunnel, jag var för tidigt framme vid tunneln så jag stannade till. Ja, då gör ju Micki det också istället för att rusa rätt in i den. Sen blev det några vägran vid hopphindrena på slutet. Så då blev vi diskade.


Men nu skall han gå ner lite i vikt innan vi tävlar nästa gång. Skall vi se om han inte slutar och riva. Eller river mindre alla fall.


Samtidigt med agilitytävlingen så hade de Engelbrektsloppet i Norberg. Det är ett skidlopp, och jag vet inte vad dom åkte på. Men inte såg det ut som snö alla fall :-o. Måste ha varit väldigt tungt före. Såg ut att vara is på vissa ställen, och slask på andra.


Nu är det snart dags och lägga sig. Skall börja på en ny arbetsperiod på 7 dagar imorgon.

Av Marru - 7 februari 2008 14:33

Idag skall vi till klubben på årsmöte. Samtidigt får vi medaljen Farina vann på klubbmästerskapet i höstas.  Skall bli spännande. Så vi har lite och se fram emot, förutom grått trist väder :-(.


På söndag skall Micki och jag tävla. Skall bli spännande och se hur han gör med hopphindrena. Han har ju gått ner i vikt lite, han vägde ju lite för mycket förut. Det blir lätt så eftersom han är kastrerad.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards