Colliekompisarna

Alla inlägg den 18 april 2008

Av Marru - 18 april 2008 11:40

Jag får nog ändra namnet på veckans låt till mina favoriter.  Kommer ju inte ihåg att skriva nåt varje vecka *S*. Kaija Koo har länge varit en av mina favoriter. Den här låten är en absolut favorit, mer verklig nu än förut. Undrar om hon har gått genom det själv. Låten heter Viimeinen lento, sista flygturen översatt på svenska.


Texten går ungerfär så här, en grov översättning:


Det var en vacker vårdag, solstrålarna glänste över isen.

Pappa tittade mot himlen drömfullt

Pappa berättade aldrig att åren tog hans styrka ifrån han.

Han bad aldrig om förståelse om att han ville flyga över den blå himmelen.

Pappa gick bort, saknade blev kvar.


Sista flygturen, så len så öm

Milda brisar förde pappa bort.

Han var fri som en trollslända

på sin flygtur utan återvändo.


Pappa hann aldrig berätta vad han tänkte på.

ändå se vet jag den eviga längtan.

Dom känslorna har även jag ibland.

En stund hann vindarna föra han, en stund var han fri.

Sen alldeles plötsligt flög han väl till evigheten.

Alla fall önskar jag så


Sista flygturen....


Sista flygturen, så len så öm.

Solens stråler minnerna förgyller.

Han är fri som en trollslända

Pappa följde med vindarna.

Det skall väl vara så, jag blir kvar med tårarna...



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards