Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2009

Av Marru - 31 januari 2009 17:49

Jaha, då var det lördag och den sista dagen i januari. Vad tiden har gått fort. Nästa månad går ju ännu fortare, den är ju ett par dagar kortare. Denna månad är den första månaden när jag har skrivit nåt varje dagen i bloggen. Jag tänkte att jag skulle prova ifall det går, vissa dagar har det varit lite klent med vad man skall skriva om. Då har jag klämt in en bild jag gjort i psp *S*.


Som vädret är idag, skulle det gärna få vara ända tills det blir vår och varmt. Behöver inte komma mer snö, nu börjar vägarna bli fina runtomkring. I Ludvika har det plogats och sandats på vägarna som bussarna skall gå på. Så det får gärna fortsätta och vara såhär. Alla fall tills man har vant sig vid busskörningen igen. Nu kan man igen börja läsa böcker. Det gjorde jag ju jämnt förut när jag körde buss. Det var så tråkigt att bara sitta och vänta på att man fick åka, så jag hade alltid en bok i väskan och jag läste tills det var dags och åka.


Är ju med i ett par bokklubbar, och i februari månads tidning från Månadens bok hittade jag ett par böcker som jag måste läsa. Den första är skriven av Eva Franchell, som var Anna Lindhs bästa vän. Hon skriver om händelsen när Anna Lindh vart knivhuggen, hon var ju med henne när det hände. Boken börjar med följande rader. Detta är taget från månadstidningen.


"Jag ser honom i högra ögonvrån, hopkrupen inne bland damkläderna. En sekund, han gungar till och så exploderar han i en rak linje över golvet. Förbi  mig, fram till dig. Pang, rätt in i klädställningen. Hans kropp trycker upp din och jag fattar inte vad han gör. NEJ! "


Den andra boken jag fastnade för är skriven av Judith Summers och heter Mitt liv med George. Nu är inte George en man utan en hund av rasen King Charles Spaniel. Hunden är enligt författaren lika dyr i drift som en Ferrari *S*.

Men jag börjar med dom olästa jag har hemma. Men dessa 2 böcker skall absolut beställas.  Har idag varit ute och tränat med Lizzie några gånger. Har haft henne lös varje gång. Hon följde mig med blicken nästan hela tiden, fast våran granne kom hem. Hon tappade kontakten lite ett tag, men hon var kvar vid min sida alla fall.


Nu sitter jag här och väntar på att Körslaget skall börja. Det är ju inte dom kvar som jag hade velat. Men nu när det är som det är så hoppas jag att Hanna skall vinna. Fast medans jag väntar skall jobba lite i mitt psp.

Av Marru - 30 januari 2009 16:18

Ja, idag var det dags och åka ut och provköra bussar. Den första tyckte jag gick väldigt ryckigt. Hann tänka att jag hade hellre kört en med manuell växellåda, tycker inte om när det rycker. Men man kanske får in knixet på det där. Buss nummer 2 gick mycket bättre, det var en gammal som var väldigt lik dom nya vi fick innan jag slutade förut. Det var en boggi som inte hade styrning bak. Den behöver lite mer utrymme när man svänger. Buss nr 3 var en nyare boggi som hade styrning bak, den var jättesmidig. Men den hade också den här nya växellådan, fast den röck inte lika mycket som den första. Till sist kom den sista och värsta bussen. Det är en buss som många vägrade köra på vintern förut, men har nu börjat köra den när dom fått andra däck till den. Men den är fortfarande inte bra på vintern. Den kände inte ens som en buss. Märkte när jag åkte i en nerförsbacke, fast det inte gick fort hur den släppte bak.


Sen har jag försökt reda på hur det blir nästa vecka. Men det blir nåt vi tar dag för dag. Men på måndag skall jag alla fall börja klockan 5 på morgonen. Till stor del blir det uppfriskning av minnet eftersom det blir ett par turer till Borlänge, en till Grängesberg. Sen blev det nån lokaltur, dom har jag ju inte kört förut. Vi slutar, tror det var 16.45 Vi har ju ett par raster på dagen. När vi är till Borlänge så skall vi åka ner till bussdepån och titta om de har några arbetskläder till mig. De har en mörkblå uniform numera.


Har idag också träffat på ett par gamla arbetskamrater. Såg också kontrollanterna som går på bussarna och kollar biljetterna. De jobbar numera för Securitas. En av dom killarna har bott i samma hus som vi bodde i när jag var liten, visade sig. Det var chauffören som jag var med idag som frågade om jag kände han. Nääää, sa jag. Men han har ju bott där och där, och heter så. "Va, är det ?"sa jag. När vi hade varit ute och åkt var dom fortfarande kvar. Så jag gick och fråga han om han kände igen mig. Jo, sa han, men det var tydligen från den tiden jag körde buss förut. För han var ju kontrollant då också, fast vi hade aldrig pratat med varandra. Då sa jag till den andra chauffören, "hör du han känner igen mig fast jag inte kännde igen honom fast vi bott i samma hus i över 10 år". Då vaknade han, kontrollanten till "har vi bott i samma hus?", sa han. Så det vart lite komiskt där ett tag. Det är en av hans storasyrror som är orsaken till min källarskräck.


Så en sak till er som är ute och åker med era småbilar. Tänk på att bussen behöver mer plats, tex i rondeller. Där det är tänkt att det skall vara 2 filigt, där får det lätt plats med 2 bilar bredvid varanda. Men är det en buss  i rondellen så skulle inte jag vilja åka i innerfil med min bil. När ni står i en korsning med 2 filer och ni har en buss vid sidan som skall svänga. Tänk på att när bussen svänger så har den ett överhäng bak som kan pusha er bil åt sidan.

Av Marru - 29 januari 2009 17:42

Ja, då har jag kommit hem från min första dag på Swebus. Det var lite långtråkigt idag för vi gick bara genom biljettmaskinen, sen var vi till garaget och tittade där. Har aldrig varit in till garaget i Ludvika, tyckt alltid att det ser trångt ut när man åker förbi. Det var inte likadant som i Borlänge, att man kan åka rätt genom. Biljettmaskinen kom jag ju ihåg det mesta när vi gått genom den en stund. Det är bara dom här nya korten som är helt nya för mig. Men det kommer nog också snart.


Men imorgon, då ni, då skall jag ut och provköra bussar. Vi skulle prova flera olika. Det har ju hänt en hel del på den fronten också. Men de flesta bussar de har är automatväxlade, de finns tydligen chaufförer som har kört upp med en automat, och då får det ju bara köra automatväxlade bussar. Då blir det ju enklare att alla bussar är det.


Men man tänkte ju lite när man hörde den ena och den andra klaga på halka eller smala vägar. Då tänkte man för sig, vad har jag gett mig in på igen.


Nu ikväll tänker jag ta min lilla Lizzie och åka till ridhuset igen, och träna lite. Hon måste ju vänja sig vid den miljön, och att det som finns i backen inte är ÄTBART.


Skriver imorgon om hur det gick med min busskörning. Nu skall jag nog ta en titt på vad ni andra har hittat på under dagen.

Av Marru - 28 januari 2009 18:03

Ja, nu är det slut på friden. Imorgon skall jag åka till Ludvika och till Swebus för att se vad det är dom hittar på åt mig.  Måste komma ihåg att köpa mig en fickkalender så att jag kan hålla koll på timmarna som jag kört, och att jag inte tar på mig jobb dom dagar som inte passar. Skall bla på mammografi på tisdag. Men det är ju i Ludvika så det kanske man kan göra på ett uppehåll. Sen har jag några träffar med Right Managment nästa månad.


Det enda jag är lite nervös över är fd kollegors gliringar. De måste tycka jag är helt dum i huvet som går tillbaka till bussarna. Men vad gör man, man väljer det minst onda av 2. Så är det ju. Jag har blivit sparkad 2 ggr från stålrör, första gången fick jag ett vikariat alldeles innan jag hann sluta. Det kändes surt att från en fast anställning helt plötsligt bli vikarie. Hade jag haft nåt annat på gång så hade jag aldrig ställt upp på det. Men tyvärr så hade jag inget val då. Efter ett par förlängningar på vikariatet blev jag fast anställd igen. Men den här gången har som sparkat mig för sista gången.


Idag har jag tränat linförighet, och lite fritt följ med Lizzie. Hon stack inte iväg från mig fast några grannar gick i närheten. Nu måste jag få henne att förstå vart hon skall sitta. När Micki och jag höll på, satt han sig fel så rättade han till sig själv. Fast han tyckte linförighet var det tråkigaste som fanns.

Av Marru - 27 januari 2009 15:43

Här kommer då den sista filmsnutten. Det verkar som om det är bättre att ladda upp små filmsnuttar än långa. Den första filmen tog evigheter och ladda upp. Ja, så har även colliekompisarna tagit sitt första kliv in i filmvärlden. Fast bara systrarna blå den här gången. Mer kommer säkert med tiden nu när jag vet hur lätt det är.

Av Marru - 27 januari 2009 15:42

Här kommer en till film från pulkabacken med Lizzie och Clara.



Av Marru - 27 januari 2009 15:38

Idag när jag gick morgonpromenaden tog jag med mig kameran för ovanlighetens skull. Sen kom jag på att jag måste ju prova och filma med in nya kamera. Fast på promenaden gick det inte så bra, för dom sprang bara mot mig hela tiden, hur kul är det :-o. Men när jag kom hem så släppte jag systrarna blå ute vid kullen som vi har bredvid huset. Fanns inga dagisbarn där för tillfället för att åka pulka. Den backen är jätteomtyckt här i byn, eftersom man inte behöver oroa sig för bilar när ungarna är där och åker.


Så här kommer första filmen systrarna blå.



Av Marru - 27 januari 2009 13:36

Inatt när jag skulle gå och lägga mig så smörjde jag nacken med linimentet jag hade hemma. Sen gick jag och la mig på höger sida som alltid. Kan inte somna annars. Lyfte upp huvudet för att dra undan håret, så att det inte blir kladdigt av linimentet. Den var verkligen svår att smörja in i huden. Men alla fall när jag lyfte upp huvudet så kände jag att det knäppte till i nacken. Provade vrida huvudet åt vänster, kändes bra men lite ömt. Så idag är jag nästan bra i nacken. Känns bara lite ömt när man vrider åt vänster, men igår så kunde jag ju inte vrida alls åt vänster. Så det måste ha varit nåt som varit ur plats, och när jag lyfte upp huvudet så hamnade det på rätt plats.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards