Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2009

Av Marru - 30 april 2009 15:33

Jaha, då har vi kommit till valborgsmässoafton. Det kom en vår i alla fall fast det såg lite dystert ut ett tag. Och en härlig vår har det varit hittills, lite torr kanske men kanonfina dagar har vi haft. En underbar dag nu också, och det har lovats så under hela helgen.


Här kommer en bild från samma ställe som jag har visat förut. Kommer nu inte ihåg vilka dagar, men undrar om det inte var en vinterbild den 23 eller 24 mars. Men såhär ser det ut alla fall idag.



Sen finns det ju massor med vitsippor, de ligger som en vit matta på vissa ställen. Men nu måste jag börja göra mig i ordning för att fara till jobbet. Skall in en sväng på Lidl och kolla om de har fått änglatrumpeter. Kommer snart ha plats för vinterförvaring av dom, har inte haft förut. Så dom gamla jag hade fick dö bort, men nu vill jag nya. Men först en bild på lite vitsippor. Kommer på besök hos er mina bloggvänner, bara jag kört lite buss först. Sen blir jag ledig hela helgen som det verkar nu, och även måndagen.


Av Marru - 29 april 2009 23:46

Nu äntligen har Lizzie fixat gungan, och med fart. Vi gjorde som vanligt först, jag sprang bredvid henne och hon var kopplad. Sen provade vi utan koppel och det gick kanonbra. Så då satt vi en tunnel framför gungan.  Så  gick vi med lite fart i början. Första gången gick hon väldligt sakta, men det gick bättre för varje försök.


Nu är det sängen som kallar, är helt färdig. Sen skall jag ju jobba sent nästa natt.

Av Marru - 28 april 2009 21:21

Idag har jag inte hunnit med annat än köra buss. Började vid halv åtta imorse och slutade 12 timmar senare. Hem, ut på en kvällspromenad med Micki, Farina och Lizzie. Clara var på agilitykurs med husse. Sen blev det dusch och göra i ordning mackor till imorgon. Då blir det en lite kortare dag, skall ju på agilitykursen med Lizzie. Idag fick jag hem en agilitybok igen, Från valp till champion heter den. Så nu skall här läsas.


Så har man valborgsmässoafton räddad också. Får jobba hela kvällen ända till midnatt. Hoppas att det är lugnt. Här är de då inte lugnt. Clara är i höglöpet nu, så både Micki och Lizzie springer efter henne. Fast det är bara Micki som flåsar.


Nu är det sängen som kallar. Upp tidigt imorgon bitti igen.

Av Marru - 27 april 2009 22:15

Den här dagen har verkligen varit en dag som flygit iväg. Vet inte vart tiden har försvunnit idag. Helt plötsligt var det kväll och det var dags för Lizzie och mig att åka på den tävlingsinriktade agilitykursen. Tänkte gå en lite längre promenad med Micki och Farina innan det var dags men jag glömde och titta på klockan hur myckte den var, så det var bara och vända hemåt när det gjort sitt. Tur det för det var inte så lång stund kvar innan det var dags och åka, han bara gå ut med Clara och Lizzie.


Vi var 7 hundar på kursen och vi körde en agilitybana idag. Vi gjorde som på en tävling, gick banvandring. Sen körde vi banan. Efter  det fick vi en genomgång på saker vi kunde ha gjort på ett annat vis. Sen körde vi banan en gång till. Efter det blev det en paus, sen gick vi en ny banvandring men då skulle vi tänka på dom här nya sakerna och köra på det viset. Det gick kanonbra för Lizzie och mig. Hon gjorde hastighetsrekord på slalomet på sista vändan. Gungan ville hon inte på.  Men innan vi åkte hem så tog vi och tränade lite på gungan igen. Vi gör stora framsteg, på slutet så gick hon på gungan utan koppel. Det gäller bara och få henne och dra mot gungan. Fast hon har lite drag mot den, hon är lite nyfiken men inte riktigt säker. Men löpet kanske påverkar henne lite.


Vi får se hur det går på onsdag när vi har vår andra kurs. Visserligen skall vi köra en hoppbana då. Men man kan alltid träna på gungan om den inte är ihopplockad.

Av Marru - 26 april 2009 19:36

Tog förresten lite kort på Lizzie igår kväll. Visst är hon vacker min lilla flicka. Puss på dig gumman.


Av Marru - 26 april 2009 17:22

Ja, då har vi kommit hem för ett bra tag sen från våran andra agilitytävling. Jag trodde faktiskt att det skulle gå snabbare än vad det gick i och med att det var så få anmälda. Men det sin tid alla fall, fast alla gick banvandringen samtidigt. Det som jag har fasat på hände idag, första loppet skulle vi starta som nummer 1, nästa lopp hade vi nr 2. Vi blev diskade båda loppen.


Hon stannade kvar i starten tills jag sa framåt. Men jag har läst i boken Agilitystarter att det är bättre och lära in ett annat kommande, för det är inte alla gånger det är framåt. Kanske skall lära in ordet OK istället på starten. Allt gick kanonbra till slalomet, ingången tog hon rätt, men gick hon ur slalomet i mitten. Vi började om från början, och i den vevan blev vi diskade. Sen när vi var klara med slalomet så såg hon ju en hinderfixare, den skulle ju kollas närmare *S*. Vi körde klart banan och på slutet hade on riktigt bra fart på hopphindrena.


Andra loppet var inte riktigt vårat lopp fast det gick ganska bra det jag fasat för. Jag var tvungen att göra en lång omväg för att komma rätt i slalomet. Hon har ännu inte lärt sig att jag kan vara på andra sidan slalomet. Så jag fick springa en extra sväng för att komma på samma sida som hon. Den här gången gick slalomet bra, sen blev det hopp, en tunnel ett hopp, en tunnel. När hon var på väg ut från tunneln så försökte jag peppa upp henne med resultatet att hon tvärstannade :-o. Hon ville absolut inte hoppa mer, och det hade varit nästan raka spår resten av banan. Så det var lika bra och avbryta.


Det kan vara så att hon inte är riktigt på humör inför löpet. Än har hon inte börjat, men det kommer säkert i veckan. Hon har varit helt knäpp idag. Imorgon skall vi till kennelklubben på en tävlingsinriktad agilitykurs. Kanske skulle prova med henne om hon går bättre när jag är tyst så mycket som möjligt.

Av Marru - 26 april 2009 08:20

Sitter här och väntar tills det blir dags och åka iväg på agilitytävlingen. Maken har åkt till  Västerås för över en timme sen. Jag har varit och rastat hundarna, de andra klarar sig hemma tills jag är tillbaka. Tävlingen har första start 10.00 Det börjar med 2 agilityklasser, med 40 hundar sammanlagt, sen får man ju räkna med att alla inte kommer. Vi startar ju inte förräns i hoppklasserna som kommer efteråt. Så vi behöver inte vara där till 10 precis. Så jag kan ta det lite lugnt fortfarande.

Av Marru - 25 april 2009 22:14

Idag har vi varit på brukshundsklubben över halva dagen och hjälpt en klubbkompis som haft valpträff för sina valpköpare. Valparna var av rasen cane Corso. De var egentligen 11 valpar i den kullen, men på träffen var det bara 6, varav 2 var klubbkompisens. De fick prova på agilityhinder, och lite rallylydnadsmoment. Klubbkompisen själv visade dom klickerträning.


Men allra först körde vi några race med våra egna hundar på agilitybanan. Lizzie går bättre på gungan nu, men hon tvekar lite fortfarande. Fast jag tror det är lite som hon fjantar sig bara. Vi skall nog få upp farten på henne också på den.


Eftersom Lizzie inte har börjat löpa än så åker jag med henne på agilitytävling imorgon. Maken i sin tur åker med våran klubbkompis till Västerås för att hjälpe henne och ställa ut en av sina cane corsovalpar. Fast min tävling kommer bli klar snabbt. Det var inte många anmälda. Ca 20 starter i varje lopp och det är 4 lopp.


Sen på måndag börjar den tävlingsinriktade agilitykursen för Lizzie och mig. Skall bli spännande och se om vi får Lizzie och gå upp på gungan med fart då. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards