Colliekompisarna

Alla inlägg under oktober 2009

Av Marru - 31 oktober 2009 23:45

Så här sista dagen i oktober så kommer jag inte riktigt på vad jag skall skriva. Så jag får skriva en sak som hände när jag gick i lekis, kom på det när jag skrev en kommentar i en blogg här i veckan.

 

Vi flyttade till Sverige hösten -69, efter nyår så började jag lekis och kunde inte ett ord svenska. Det fanns ett par killar där som fick vara tolk åt mig, dom killarna gick jag sen i samma klass med i 9 år. Men alla fall så var det en svensk flicka som hade viskat nåt i örat på mig, och lekisfröken hade sett det. Hon hade även sett mig bli överlycklig. Nyfiken som hon var så hade hon frågat flickan vad hon sagt åt mig för jag blev så glad. Ni kan aldrig gissa vad hon sa. Jo, "Koskenkorva" Skrattande. Då hade jag blivit överlycklig att nån sa nåt finskt till mig, vad det var för nåt begrep ju inte jag då.

 

Sen när det blev dags för oss att gå hem så berättade våran lekisfröken för flickans mamma om det som hade hänt. Hon tyckte ju att det var roligt, men mamman hade visst inte varit lika road.

 

Åren gick och jag började jobba, började köra buss i Borlänge. Helt plötsligt ser jag våran lekisfröken på en hållplats i Falun som väntade på en buss. Hon åkte faktiskt med mig flera gånger. Hon var alltid lite speciellt klädd, i lila klänningar med volanger tex, och stora hattar. Hon kände ju igen mig också fast vi inte setts på flera år däremellan. Sen satt hon i bussen och berättade för alla som satt i närheten att hon har haft mig i lekis. Berättade om mina långa mörka flätor, och även Koskenkorva-berättelsen Skäms. Lite skämmigt var det.

Av Marru - 30 oktober 2009 22:47

Äntligen är det helg igen. Skall bli skönt att få sova ut. Fast kan ju inte sova hur länge som helst imorgon. Först ut med hundarna, sen in till Smedjebacken för att skjutsa mamma till kyrkogården. Får väl sitta där ett tag, men sen måste jag fort hem för att det är tvättstuga.

 

Vad mycket det blir som måste göras under den lilla korta helgen bara för att man måste vara på jobb över 12 timmar per dag.

 

Sitter just nu och tittar på Idol och ser vem som åker ut, jag tror att det blir Erika. Jepp, hade rätt, där åkte hon. Det var många som var bra idag, men hon var inte en av dom idag. Kommer ihåg för många år sen när dom visade första Idol i Finland, det var året innan det gick första gången här. Det var Hanna Pakarinen som vann den, hon representerade Finland i Melodifestivalen för nåt år sen. Man såg på henne när hon kom gående in till uttagningen till Idol att här kommer en vinnare, en helt vanlig truckförare. Nu vet jag inte hur jag får in en film från You Tube, har inte provat det efter ändringarna. Måste nog undersöka det hela lite.

 

 

Av Marru - 29 oktober 2009 21:15

Såg på ett annonsblad som kommit i veckan att de börjat redan sälja semlor. Här har man förut klagat över att semlorna kommit direkt efter jul, att det är alldeles för tidigt. Ja, vad skall man säga nu då när dom kommer ut långt före jul Förvånad . Vad tycker ni om det? Det verkar som om köpmännen vill att vi skall fira allting året om. Julgrejerna såg jag dom första för en månad sen, tror det var på Dollar store. Nu börjar dom med semlor, redan.

 

Saknar tiden då man var liten och man gick genom byn till skolan. Alla skyltfönster var täckta med brunt papper före skyltsöndagen. Vad som var bakom papprena såg man inte förräns på skyltsöndagen. Nu ser man julskyltningen redan i oktober, sen när det är jul så har man tröttnat på allt vad jul heter.

Av Marru - 29 oktober 2009 20:18

Jaha, då har man snart slavat klart den här veckan. Då har man slavat alla dagar utom på tisdag. Skulle egentligen vara i Ludvika imorgon, men det är nån här i Söderbärke som är borta så jag blir på hemmaplan (nästan). Fick Borlängeköringen som startar här från Söderbärke. Man åker till Borlänge på morgonen, sen kör man några turer till Spraxkya och en Norbo, sen på eftermiddagen så åker man hem. Jag som trodde först att jag skulle få vara i Söderbärke och ha uppehåll så jag kunde gå morgonpromenad. Jaja, man kan inte få allt man vill. Nästa vecka så är det 4 dagar i Ludvika igen.

 

Det börjar bli lite halkigt och köra här och där. I förrgår så hade en trailer kört av vägen lite utanför Ludvika, den hade hamnat i en trädgård, alldeles vid husknuten. Men tur nog så hade den stannat och inte träffat huset, och att huset alla fall var tom.

 

Det var förresten prat om lite turer som kommunerna och landstingen vill dra in. Bla linje 40 till Jägarnäs skall dras in. Nåt som kommer att påverka körningarna i Ludvika väldigt mycket, är linje 244, direktbussen mellan Borlänge och Ludvika. Det vill inte landstinget betala för, utan dom vill dra in alla dom linjerna, att folk skall istället åka med tåg. Kvar skulle bara bli linje 44, som går över Idkeberget till Ludvika. Sen vill dom minska ner turerna mellan Ludvika och Smedjebacken ganska mycket. Så det blir kanske personalminskningar i Ludvika framöver.

 

Idag när jag körde genom stan i Ludvika så såg jag en ung tjej som gick med sin kompis. Hon hade en tjock dunjacka på sig, sen dom här tightsen, dom här var riktigt blanka. Det såg inte varmt ut, men när jag tittade på hennes fötter Förvånad. Hon hade för det första högklackade styltor som hon absolut inte kunde gå i, hon gick som om hon hade kanonont i fötterna. Men det jag reagerade på att dom var ganska så öppna och barfota var hon, i den här kylan. Liknande skor finns här på Missys sida, det är dom längst ner till höger. Är väl kanske inget som är tänkt att ha på sig i vinterkylan. Riktigt fryser när jag tänker på det.

 

Nej, nu är det snart dags för sängen.

Av Marru - 27 oktober 2009 23:15

Idag har det inte hänt nåt särskilt här. Imorgon är det jobb, men börjar inte förräns 8 så jag fick en liten sovmorgon. Men nu är jag på väg mot sängen. Gjorde bonustemat på Målarboden igår. Såhär ser den ut.

 

  

 

Jag gjorde nåt idag som jag ångrar, jag lovade ta ett riktigt långt pass nästa vecka. Från 6.10 till 19.24 Tänker aldrig mer ta så långa arbetspass, det är lite över ramtiden tom, som är på 13 timmar. Mår inte bra själv när jag är ute så länge. Nä, det får vara sista gången.

Av Marru - 26 oktober 2009 22:07

Ja, så var det ny vecka igen. Morgnarna blir lite fortare ljusa nu när det är vintertid, men det vet jag inte om det är nåt positivt, det blir ju fortare mörkt på eftermiddagen, det då alla fall då jag vill ha ljust.

 

Idag fick jag köra ett halvt pass eftersom jag skulle till Ludvika hälsan och kolla blodtrycket, och det är bra nu. Egentligen så var det passet jag hade idag från 5.10 till 18.05 Förvånad. Med betald tid 11.30, hur dom nu får det och gå ihop med tanke på att max körtiden är 11 timmar. Vid naturkatastrofer så får den utökas till 13 timmar. Men vilket pass, hade jag haft hela passet så hade jag nog aldrig trott att jag kommer hem.

 

Ja, jag skickade ett mail till Telia ang telefonen då. Hann inte mer än trycka på knappen skicka då pep min mobil, då hade paketet kommit till ICA. Men vi blev inte mycket klokare för det. Det var ju bara lådan som behövs till telefonen med. När jag tittade på instruktionerna så såg det ut som om den måste kopplas till bredbandsswitchen, och den har inte kommit än. Sen skall det även komma en digitalbox till tv:n, och även den skall kopplas till bredbandsswithcen. Ja, få se hur vi skall bära oss åt med alla sladdar som skall hit och dit.

 

Imorgon så skall jag till veterinären med Lizzie, då skall hon få den andra rabiessprutan. Sen skall vi vänta i 120 dagar innan det blir dags för blodprovet som skall tas och skickas iväg för analys. Vi får väl hoppas att det räcker med 2 sprutor på henne. Farina räckte det inte på.

Av Marru - 26 oktober 2009 17:22

Säga vad man vill, men idag fick jag ytterligare bevis på varför vi litar på Telia, fast att det strular till ibland. Det kom in en kommentar i min blogg från en kille som jobbar på kundtjänst hos Telia. Jag kan knappast tänka att nån från dom andra bolagen gör sånt, inte i första taget alla fall.

 

Det här kom in på min blogg:

 

Mitt namn är xxxxx xxxxxxx och jag jobbar på Telias kundtjänst. Jag vill börja med att be om ursäkt för att det har blivit på detta vis för er. Du får gärna kontakta mig via länken nedan så skall jag kunna återkoppla din telefon till dess att du har fått dina varor tillsänt dig samt lägga in en kompensation för den tiden du har varit utan tjänsten.

Med vänlig hälsning

xxxxxx xxxxxxx, Telia Kundservice

Av Marru - 25 oktober 2009 19:39

Kanske lite i tidigaste laget än, men jag gjorde en Halloween bild idag. Tuten är skriven av Ladykatt som är med i många grupper. Men den här hade hon skrivit till The PSP Fun Group. Förutom den så är hon med i Målarboden, Skagras animeringsgrupp, dom är jag också med i, men sen är hon med i en massa andra grupper. Jag tycker inte egentligen om såna här mörka bilder, men nu gjorde jag denna alla fall. Den blev väl ganska hyfsad.

 

  

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards