Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2010

Av Marru - 31 januari 2010 19:59

Tänk att årets första månad redan är slut   , det har gått undan igen. En månad som har varit kallare än normalt enligt väderprofeterna, och februari skall visst också bli kallare än normalt. Mycket snö har vi också, alldeles för mycket. Hälften av den varan hade varit mer än nog.

 

Här en bild på min träningsplan   , där har man inte mycket att hämta nu. Dessutom så är det mycket ungar som åker pulka i backen.

 

  

 

Sen blev det en bild på våran parkering där det står några insnöade bilar. Bil nr 3 som man ser både rumpan och fronten på är min Chrysler   . Tänk att man kan sakna en bil som svikit mig så många gånger, men jag saknar den. Vi får väl vänta till sommaren och fixa motor till den. Samtidigt som det känns att man inte vill lägga ner nå mer pengar på den, men på andra sidan så har vi redan lagt ganska mycket pengar på den så det är synd att inte fixa till den nu. Borde ju gå i ett par år till sen alla fall. Fast nåt som man måste göra på den varje år, byta ett stabiliseringsstag, ett år ena, nästa år den andra. Enligt dom på mekonomen så får man inte ta fullt rattutslag på den bilen för det är visst då dom går. Ja, vi får väl prova när den är fixad om det blir bättre.

 

  

 

Idag har vi varit till Norberg igen och tränat lite rallylydnad och lydnad. Men det var lite problem med kontakten idag. Jag hoppas och tror att det beror på föregående löp, för hon måste börja löpa snart om det hinner ta slut om vi skall kunna åka och tävla i mars.

Av Marru - 30 januari 2010 19:24

Idag hade vi nästsista tävlingen i Vintercupen i Norberg. Fast jag tänkte när jag gick upp och såg hur kallt det var att jag går och lägger mig igen. Nu har vi sådär hemskt kallt igen, det var på -21 imorse. Men är man mer eller mindre agilitytokig så skulle inte ens vilda hästar få mig att stanna hemma   .

 

Första loppet gick kanonbra för oss, och jag tänkte verkligen på att jag inte skulle vara för nära tunnelingångarna så att jag nästan var i vägen. Fram till vi hade 4 hinder kvar, då var jag för nära tunnelingången och då tog Lizzie ett hopphinder som stod bredvid istället. Det var det där med parallella linjer som han pratade om på kursen vi gick förra helgen, jag försökte tänkte på det vid tunnlarna, men där missade jag den. Så vi blev ju diskade där.  Det är just vi tunnelingångarna vi har haft en del problem, men det har varit för att jag har varit för nära ingången säkert, och hon har stoppat till lite. För idag gick det mycket bättre när jag höll mig lite mer vid sidan om ingången.

 

Andra loppet så började Lizzie irra omkring mitt i banan, då såg jag att hon var bajsnödig. Hon har ju den egenheten att jag får ju inte henne att bajsa när jag vill. Jag fick ju jobba minst 20 minuter med henne på morgonen och bara få henne och kissa. Så jag tänkte inte börja bråka med henne om bajsandet. Det är ju så mycket snö så hon har lite problem med att hitta nåt ställe och bajsa på. Så där vart vi diskade.

 

Tredje loppet började kanonbra, men så tog jag slalomet på fel sida än vad jag hade tänkt, och undrar om inte Lizzie märkte nåt på mig att det blev fel, hundar är ju väldigt känsliga på den fronten. Så hon hoppade över en pinne i slalomet, men eftersom jag har bestämt mig för att inte ta om slalomet så vi fortsatte som om inget hänt, så då vart vi diskade där också.

 

Så idag diskade vi oss i alla 3 loppen, det var första gången. Nu är sista vintercupstävlingen om 2 veckor. Sen i mars har vi Wästmanlands distriktsmästerskap, sen 2 officiella tävlingar Örebro 6 mars och Rättvik 14 mars.

 

Sen som om jag inte varit nog i Norberg så tänker vi åka dit imorgon eftermiddag, det blir lydnads- och rallylydnadsträning.

Av Marru - 30 januari 2010 19:16

Det har kommit en ny hundtidning på nätet. Jag vet inte riktigt hur den är än, för om jag förstått rätt så måste man prenumera på den, så skickar dom nån pdf-fil eller nåt till en. Men den är alla fall gratis så jag tänkte ge den en chans och kolla vad det är för nåt. De har alla fall rasspecialer mm och läsa i tidningen.

 

  

Av Marru - 29 januari 2010 11:52

Det blev lite sent men jag har funderat på vart jag skall ta månadens bild, och det blev det enklaste alternativet. Runt knuten   . Behöver man inte släpa med sig kameran, det är bara och kliva ut genom dörren och gå till hörnet. Så här ser månadens bild ut i januari.

 

  

Av Marru - 29 januari 2010 00:15

Kom på en sak som jag hörde i veckan. När vi var på den där agilitykursen i helgen så sa instruktören att man skulle köra offensiv agility. Satsar man inte så vinner man inte heller. Jag fick ett bra exempel på det i måndags.

 

Det var en busschaufför som är med i ett V75-bolag med jobbarkompisarna, och det var hennes tur att tippa. Vad jag förstod så hade de fått 5 rätt. Sen hörde jag henne säga att hon ville ta med nån kusk som hette Erik i ett lopp, för han hade visst varit borta ett tag, att han nu säkert var sugen på att vinna, men han var inte lika säker som en annan. Men eftersom det hade blivit för dyrt, så hade hon skippat det. Hade hon tagit han så hade dom visst haft 6 rätt.

 

Istället så safede hon och tog en Goop istället, kommer inte ihåg vilken det var av dom.

 

Det är väl ett bevis på att det är bättre att satsa offensivt, hade hon gjort det så hade de vunnit mer. Gör vi det i agilityn så sparar vi några sekunder.

 

Men nu gäller det ju att få fart på hunden för att man skall kunna köra offensivt. Där är inte vi än, om vi nånsin kommer dit. Men man kan alla fall försöka.

 

Nu måste jag komma ihåg att sätta min mobil på laddning så att batteriet är fullt imorgon när jag skall jobba, man vet ju aldrig. Visserligen så har vi ju fått SOS-telefoner i bussarna efter den lilla strejken vi hade i höstas. Men dom har inte jag fått lära mig hur dom fungerar. Dom kom under den perioden när jag inte körde, sen är det väl inte nån som har tänkt på att visa mig heller.

 

 

Av Marru - 28 januari 2010 22:10

Idag har jag tagit mig tid att leka med min paint shop, det har inte blivit så mycket av den varan på sista tiden. Är ju med i flera grupper, men tack och lov så har dom inget krav på att man måste göra nåt hela tiden.

 

Sen är jag ju med i en grupp där man får lära sig som heter Winnis design group. När jag blir klar där så skall jag ta en paus på den fronten. Jag har gått i nån lektionsgrupp hela tiden i 4 år nu. När man blivit klar med en så har man börjat i nästa. Men det är ju så roligt och hålla på med bilderna.

 

    

 

Här har det kommit massor med snö igår kväll, och en del under natten. Det har även kommit lite nu under dagen. Börjar tycka att det räcker med denna snö nu, eller om jag skall vara ärlig så har jag tyckt det länge nu   .

 

Imorgon skall jag jobba kvällspass, ända till midnatt. Får väl hoppas att det är lugnt hela kvällen. Det skall visst bara vara arbetarturer från ABB, men är det fredag kväll så är det säkert en massa annat folk ute också.

Av Marru - 27 januari 2010 23:30

Idag har det verkligen snöat igen. Minst 2 dm snö har det kommit under dagen, får väl hoppas att det slutar under natten. Tråkigt nu när vägarna började bli någorlunda hyfsade, och det var lättare och gå med hundarna. Nu har vi en massa lössnö som kommer att fastna i tassarna på dom. Trist, dessutom blir det ännu svårare och få systrarna och göra ifrån sig.

 

Idag så slog dom omkull mig, systrarna blå. Förstår inte varför de alltid skall hålla på och busa kring fötterna på en. Så helt plötsligt så låg jag på backen, då hade de slagit undan fötterna under mig.

 

Sen har Lizzie och jag varit på agilityträning idag. Det var kul att prova det som visades på kursen i helgen med egen hund. Det är ju helt annat i teorin än praktiken. Vissa saker gick ganska bra. Men hon var lite konstig hela tiden, jag tror hon skall till och börja löpa. Alla fall så hoppas jag det, då har hon det gjort till mars när vi har 3 officiella tävlingar på gång.

Av Marru - 26 januari 2010 22:16

Idag har jag varit i Ludvika igen och kört, och jag var helt slut efter 5 timmar, då hade jag fortfarande många timmar kvar. Anledningen till denna trötthet var detta eviga bussbytande.

 

Jag började på morgonen med en buss från garaget, körde en vända till Smedjebacken. När jag kom tillbaka så skulle jag lämna bussen på busstation, och sen knalla till garaget för att hämta nästa buss. Med den skulle jag köra en dubblering från Smedjebacken till Ludvika. Den skulle ställas tillbaka i garaget. Sen fort som tusan till busstation för att ta en tredje buss. Men då tog jag bilen som jag hade stående nere vid garaget. Var ju tvungen in och titta vad jag skulle ha för buss och en sväng på toa, sen var det dags och åka. Med den var jag en vända till Grängesberg, sen skulle den bussen lämnas på busstation. Det var då jag kände att musten gått ur mig helt.

 

Efter rasten tog jag bilen och åkte och tankade den, så ställde jag den vid garaget för jag vill ha bilen där jag ställer ifrån mig bussen efter sista turen, för efter en sån här dag orkar man inte gå till bilen. Så jag tog dagens fjärde buss från garaget, den fick jag ju ha i några timmar. Sen var det dags och lämna den på busstation, och ta den femte och sista bussen för dagen. Med den skulle jag köra en tur till Smedjebacken, sen skulle den ner till garaget för tankning och tvätt.

 

Vilket jobb det är med alla dessa bussbyten, man måste komma ihåg att plocka med sig myntapparat, ace, tolk mm. Man skall hålla på och justera stolen så att den blir som man vill ha den. Det tar på krafterna och hålla på sådär hela tiden också. Allt detta för att alla bussar skall ha ungefär lika mätarställning.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards