Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

I Västerås!

Av Marru - 20 februari 2010 23:42

 Idag har jag varit till Västerås tillsammans med mamma, trots vädret och varningarna för att ge sig ut i detta väder. Hade ju tidigare i veckan bokat biljetter till en föreställning med en gammal finsk sångerska/skådespelerska. Föreställningen var på det nya äldreboendet för finska gamlingar, Mälarkoti. De fanns plats för såna som behöver vård, och sen fanns det lägenheter för seniorboende. Såg på en sida att några hade skrivit kommentarer i stil med att varför bo i Sverige när man inte vill lära sig svenska. Men i det här fallet är det inte fråga om det. Har varit med om många fall där finsktalande personer som har pratat svenska helt plöstligt glömmer bort svenskan när dom blir gamla. Det enda språk de kommer ihåg är sitt modersmål. Vad jag var förvånad över att de hade så stora lägenheter, tvåor och treor. Men de hade visst bara en trea som var ledig vid seniorboendet. Och de hade redan 8 som bodde på den andra sidan.

 

Men till föreställningen, hon hade med sig Pedro Hietanen som många här i Sverige säkert känner igen. Det är ju dragspelaren med det häftiga spelet som åker runt med M.A Numminen. Men nu var han här med Ritva Oksanen. Vi har varit och tittat på henne en gång förut när hon var här, då levde pappa också. Tycker den här föreställningen var lika bra som den förra. Hon körde små monologer med sångerna, med mycket humor i. Sen sångerna, hon har en sån härlig röst. Här en bild på damen i fråga, man skulle inte kunna tro att hon fyllt 70 i somras.

 

  

 

En bild på Pedro, bakom pianot. Antar att nu känner dom flesta igen honom säkert.  Det fina dragspelet hade han tyvärr inte med sig, så jag fick inte se den.

 

  

 

Här en melodi hon sjöng idag. Hon hade en liten berättelse om den melodin. Den sjöng i en tävling de har i Finland som kallas för Höstens melodi. Hon började den liggandes på golvet. När hon låg där på golvet så kom nån av teknikerna och frågade henne vad hon gjorde där. Då hade hon bara svarat att det börjar så här så starta kameran.

 

Sen gick det några år, och hon var ute på turne. På ett ställe så kom det fram en alkis till henne, en riktig slusk hade det varit. Han hade frågat henne om hon kunde sjunga sången om eldmannen. Nja, jag har ingen sån på min repertoar hade hon svarat. Sjung den om brandmannen hade han då sagt. Nej, det är inte håller nåt som jag har hade hon svarat. Då hade mannen ilsknat till och sagt åt henne "lägg dig på golvet kärring och börja skrik". Han hade ju kommit ihåg hur hon gjort den på tävlingen   . Men kom inte ihåg namnet på den.

 


  

 
 
Kerstin

Kerstin

21 februari 2010 14:03

Tur resan gick bra, det var ju ett förskräckligt väder ni åkte i. Jag må erkänna att det ringer ingen klocka hos mig när jag ser personerna på korten, Numminen har jag sett men icke dessa 2.
Synd inte dragspelet var med, hade varit kul att se det.
Har äldreboentet blivit klart nu? Blev det ute vid Lövudden (Finska Föreningen) som de ville? Har för mig att det var protester mot ett hus till där....
Bra att du skriver det där om gamlingar och modersmålet. Det är ju så det är men många ggr glömmer man bort det och missuppfattar varför landsmän vill bo tillsammans i ålderns höst

http://farna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Av Marru - Måndag 1 jan 19:20

Vad bra det gick och hålla tag i bloggen. Lika gick det med EFIT-dagen också. Såg att det är EFIT-dag nu på fredag. Få se om man kommer ihåg det.    Har ju glömt och skriva om förra årets bravader. Jeri blev Svensk viltspårchampion i somras, på g...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards