Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Fordonsminnen!

Av Marru - 2 mars 2010 23:41

Det händer ju inte så mycket här nu så jag tänkte dela med mig minnen av mina fyra första bilar, dom var bara mina   . Oj, vad jag längtade efter dagen när jag fick börja övningsköra. Visst hade vi under nån semester i Finland fuskat lite på nån övergiven skogsväg på att köra rakt fram . Men inte mer. Sen när jag äntligen fick börja så åkte pappa och jag till Atlas Copcos parkeringsplats och övade där, de hade motorvärmar lådor som hängde från nån lina så jag fick åka slalom mellan dom. Annars tiden i bilskolan var inte så bra. Jag fick en lärare som var lite knepig, bla sa han före min uppkörning att jag inte skulle vänta mig att klara av det på första försöket, vilket jag gjorde förstås.

 

Men till bilarna, min första hittade pappa på Volvo i Ludvika, men det var inte en Volvo. Utan en orange Volkswagen 1600. En riktig pärla. Särskilt vintrarna var spännande med den. Gasvajern brukade frysa fast på vintern, så man fick vara lite försiktig på gasen när man startade. För annars fick man bara köra på och önska att det tinat upp innan man kom ut till stora vägen, eller att det inte kom nån så man kunde köra rakt ut Växla, det var inte att tänka på förräns det tinat.

 

Här har jag precis bytt till sommardäck och tvättar av fälgarna på vinterhjulen. Visst var den fin min pärla.

 

  

 

Men sen en dag när jag kom hem sa pappa att han sålt min bil. Tack för det du tänkte jag. Kan ju bero på att han var trött på att dricka bensin. Bensinslangarna gick ju på den hela tiden. Tänk att de inte klarar av att göra bensinslangar som tål bensin. Tänk om man hade haft råd så hade man behållt bilen, den hade varit värd pengar idag. Just ja, årsmodell 1973 var det på den. Min första egna bil.

 

Bil nummer 2 då. Efter ett litet uppehåll så blev det en Toyota Corolla Liftback -81. Hade precis fått jobb i Borlänge på GDG, så jag var ju tvungen att ha en bil. Den gillade jag också mycket, den såg verkligen tuff ut. Fast när jag kom till Borlänge så var det en trafikledare på GDG vars första ord till mig var "det där är ingen sportbil, det skall vara en Celica, det där är ingen sportbil"   . Jag som inte hade sagt ett ord om min bil.

 

  

 

Det fanns ett jalusi på bakrutan från början men den blev stulen en natt i Borlänge. Jag åkte som vanligt till garaget, märkte ingenting. Sen när jag gick uppe i korridoren och tittade ner mot parkeringen så såg jag inte min bil där. Nä, jag kände ju inte igen den för jalusit var borta, men det märkte jag inte förräns då. En annan gång så slutade jag sent på en lördag och hade bråttom till en dans. Varje gång jag bromsade hörde jag nåt tutande, så till slut så använde jag handbromsen när jag skulle stanna. När jag kom till dansen sa jag till några bekanta att det tutar om min bil när jag bromsar. Efter mycket letande så hittade de felet. Nån hade i garaget kopplat på en tuta till dragkrokskopplingen så varje gång jag bromsade så tutade det. Min visst var den läcker min silverfärgade bil.

 

Bil nr 3 blev en Nissan Cherry - 84. Den första bilen pappa släppte iväg mig till Finland med. Med dom andra fick jag inte göra den resan utan var tvungen att låna pappas bil. Vid det här laget hade det med rabieset kommit till Finland så vi var tvungna att åka olika tider så antingen jag eller dom var hemma med hunden.

 

  

 

Bil nr 3 är nog trots allt min favorit. En Nissan Sunny - 88. Jag tänker på den varje gång jag hör Beatles låt Sunny. Den bilen hade jag i många år. Det är en av dom bästa vinterbilar jag har haft, stabil på vägen oavsett väder.

 

  

 

Tänk att alla var så fina, glänsande och nytvättade när jag fotat dom . Och jag kommer ihåg regnr på alla fyra, DWY 241, KBT 487, FCE 059, ERS 078. Nu har jag suttit här hur länge som helst och scrollat upp och ner på bilderna. Vilka bilar, vilka minnen.

 
 
Mimmi

Mimmi

3 mars 2010 09:30

Hej Marketta!
Vilken bilnostalgi, jag förflyttade mig bak i tiden till min egen uppväxt och olika bilar man haft. Tänk när man hade jalusi!! Inte jag men det fanns ju på bilar som hade det.
Ja, det var länge sedan, inte undra på att man känner sig gammal. iallafall jag:(
Åter till verkligheten, ska nu släppa ut hundarna en sväng.
Kram mimmi

http://www.starspangles.cybersite.se

 
Ingen bild

Sussie & jyckarna tre...

3 mars 2010 10:02

Vilken nostalgi om dina fina bilar...... Tror jag känner igen lite i berättelsen om, kan det vara den röda Nissan Sunny som kom i din ägo två ggr i ditt liv :) Tänk jag fick också en röd folka bubbla årsmodell 71:a av Matte när jag skulle ta körkort för att kunna flytta ut på landet.... :)

 
Gunilla

Gunilla

3 mars 2010 22:41

Fina bilar du har haft :)
Önskar att jag hade hft körkort iaf,
Kanske ngn liten bil oxå.

MEN vilken knepig bilskol-lärare du hade som sa: att du inte skulle räkna med att klara det på första försöket:(
SÅ säger man ändå INTE till sin elev :(
Det var verkligen dumt sagt.

Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Anette

Anette

5 mars 2010 09:12

Jättefina bilar! Fina bilder också. Jag gillade dem på Micki och på hackspetten. Vad duktig du är på att fota! Min första bil var en svart och gul opel ascona.

http://malinrosa.blogg.se

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

5 mars 2010 22:27

Härlig nostalgitripp!! Roger har också fotat sina gamla bilar (och skotrar!) när de varit nypolerade, kul att se dem. Själv har jag bara hunnit ha en egen bil, en golf III:a från -93 (som jag har kvar än, köpte den för ca 2 år sen). Sen har vi ju haft tillsammans två bilar, saabar båda, nu en saab 9-3 sportcombi som vi skaffade när vi bestämde oss för en hund...

http://collieforever.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards