Colliekompisarna

Alla inlägg under november 2010

Av Marru - 28 november 2010 22:49

Idag har Clara och jag varit "elever" på en agilitykurs. Det var en instruktörsutbildning på kennelklubben och de behövde ekipage till kursdeltagarna och praktisera på. Så efter lunch så åkte vi dit, Clara och jag. Kan ju säga att det är inte det allra lättaste och låtsas och vara nybörjare och att man inte vet nånting. Ännu mindre att hunden aldrig har provat på och hoppa eller nåt annat heller   . Man skulle behöva gå en kurs i det också. Men det fanns ju nåt som Clara inte provat, tex däcket eller långhoppet. Fast nu blev det inte mycket till långhopp, bara ett par brädor. Däcket var på den lägsta höjden, så vi får se om hon vill hoppa på rätt höjd på onsdag.


Sen när jag kom hem så gjorde jagen pepparkaksdeg som nu står i kylskåpet och väntar på morgondagen   . Tycker hemmagjorda är godast. Sen om jag  orkar så gör jag dom ljusa pepparkakorna nästa dag.

Av Marru - 22 november 2010 20:21

Igår så var vi till Uppsala på rallylydnadstävling, systrarna blå och jag. Först åkte vi till Avesta för att hämta våran tävlingskompis med hennes hund. Sen åkte vi iväg mot Uppsala, det blev mycket prat efter vägen. Helt plötsligt var det nåt som blixtrade till. Jaha, då hade man blivit fotograferad av en hastighetskamera. Det var 50 och hade en hastighet strax under 60. Så det är väl bara och vänta på brevet nu då.


Men så till tävlingen, när vi kom till Uppsala och hittade fram till Hundaktivitetscentret så trodde vi först att vi hade kommit fel. Vi tänkte att här kan man väl inte ha en hundtävling. Men vi hade visst kommit rätt. Det var som en baksida, en parkeringsplats för företagen i huset. Bredvid parkeringen var det ett vanligt nätstaket, och precis bakom den gick en stor väg, 4 filig med full trafik precis hela tiden. Så vi tänkte att det här kommer aldrig att gå vägen. Sen började domaren bygga banan på parkeringen, hon hade ju inte kunnat göra den för tidigt för att det kunde ju åka bilar där, då hade de kört över skyltarna.


Lizzie hade startnr 2. I det stora hela gick hon bra, men hon var lite seg och sätta sig ibland. Hon fick några poängs avdrag och slutade på 87 poäng, och hon kom på tredje plats. Som pris fick hon en påse hundfoder från Royal Canin.


Clara hade jag absolut inga förväntningar på, hon har varit för vimsig på träningarna. Såg att det svåraste momentet i nybörjarklassen var med, den där hunden skall sätta sig, och efter det stå. Så jag gick och tränade det på parkeringen med henne, och jag fick henne och göra det till slut. Där fick vi bara ett poängs avdrag. Men däremot hade vi lite problem med sittandet, hon satt sig snett, var lite för långt fram och lite annat. Men hon fick alla fall 71 poäng och kom på åttonde plats. Det här valde jag som pris åt Clara, den är jättefin.


 


Dom som kom dom 3 första platserna fick hundmat, och resten fick välja.


Med söndagens tävling har Lizzie fått ihop 3 godkända resultat, och hon skulle nu få börja tävla i fortsättningsklass.  Clara har ju bara tävlat 2 ggr, men på båda tävlingarna har fått godkänt, så för henne fattas det bara en.


Men nu skall vila upp oss lite, imorgon skall jag med kennelklubben och äta julbord. Sen har vi ju våra normala träningar onsdag och torsdag. På söndag så skall jag och Clara var "elever" åt elever på en agilityinstruktörskurs. Så förhoppningsvis kommer Clara och tycka att agility är ännu roligare efter den.

Av Marru - 20 november 2010 00:24

Ikväll har jag roat mig med mitt paint shop, eller det har blivit ganska mycket av det på sista tiden. Har ju gått med i en ny grupp som har ett litet aktivitetskrav, man skall göra en ordinarie och en extra lektion i veckan. Det ändrade dom på idag, fram till nu har det varit bara en lektion på 2 veckor. Så jag passade på att göra en extra idag. Gruppen heter förresten Elanya PSP World. Men man bör ha en stor mailbox om man går med i den, för det man gör skickas direkt till gruppen. Visserligen är det ingen snackgrupp utan man bara skickar in det man gör, men det är ganska många medlemmar så det blir en hel del alla fall. Här är min extralektion jag gjorde ikväll. Var lite misstänksam mot färgerna först, men den blev ganska hyfsad.


 


Här är den allra första uppgiften jag gjorde hos dom, lektion 1. Man behöver inte göra dom i nummerföljd, men jag har gjort det än så länge. Denna gjorde jag i början av veckan, direkt när jag kom med i gruppen, de har ju en väntlista så jag fick stå där ett tag.


 


Sen har jag gjort en bild från en annan grupp jag är med i, The PSP for fun. Ett gammalt tema som jag gjorde ikväll. Den var lite krånglig för det var väldigt mycket olika effekter som skulle användas på den, men den var samtidigt rolig och göra.


 

Av Marru - 15 november 2010 18:38

I förra veckan så fick jag min sista lektion från pixelgruppen, det var lite trist. Det var ju bara 26 lektioner. I den sista lektionen skulle man göra en egen pixeloutline. Outline är den svarta linjen som man får göra först när man börjar pixla, fast då räknar man ju hur många pixlar man behöver. Nu gör man linjen efter en färdig bild, men med hjälp av den så kan jag göra en pixeltut som nån annan kan sitta och pilla med istället   .


Här min pixelbjörn jag gjorde. Jag fick ju själv hitta på vilka färger jag ville använda, och få till skuggor och nyanser med hjälp av cut out. Det var nog den svåraste biten av allt, det kommer jag behöva träna mycket på.


 


Så idag fick jag ett godkännande av min sista lektion, och ett diplom.


 

Av Marru - 14 november 2010 23:49

Då har man en tävlingshelg bakom sig. Igår var det agility, första tävlingen på Vintercupen, 3 agilitylopp. Eftersom jag var ensam hemma igår, så tog jag med mig alla 4 hundarna. Hade anmält alla fyra, tänkte att ifall dom vill hoppa så kan dom väl få göra det. Visserligen skulle en klubbkompis försöka köra med Farina, de fick ju prova i onsdags hur det går, och jag trodde att det skulle fungera.


I första loppet skulle Micki gå först, och jag insåg ganska snart att det går inte. När vi har tränat så har vi ju tränat med låga hopp på ca 40 cm, och det hoppar han. Men igår var det 55 cm, och han rev varenda hopphinder, han bara studsare runt omkring och skällde och var helt okoncentrerad. Sen tänkte jag att ok, vi försöker göra det bara roligt då, och försökte med A-hindret, men han orkade inte ens ta sig upp för den. Så då gick vi till slutet av banan där det var balans, tunnel, slalom och 2 hopp in till mål. Tänkte att han får avsluta det med glädje. Sen strök jag han från resten av loppen. Men kan säga att mitt hjärta grät varje gång jag var till bilen och hämtade nån av dom andra och han satt sig upp och tittade på mig med ögon som sa "är det min tur nu"   .


Sen nästa var Farina, jag höll mig undan i starten, men sen gick jag in och ställde mig bakom sekretariatet, hann inte mer än säga att det går ju bra, då drog Farina. Började leta efter mig. Då tänkte jag att hon kanske hörde mig, så i nästa lopp höll jag mig ute. De kom en bit på väg, sen hörde jag speakern ropa "där springer hon för att leta efter matte". Sista loppet tänkte jag att vi gör väl ett försök hon och jag, men då ville hon inte göra nånting alls, hon hade fått nog.


Så Micki och Farina har fått pension från agilityn. Möjligen kan man nästa sommar åka till Semla och de får hoppa på låga höjder, Micki tycker ju att agility är det bästa som finns.


Sen var det dags för Lizzie. Jag tyckte första loppet gick kanonbra, och att hon hade en bra fart, men ändå fick vi en tid på över 57 sek, och refenstiden låg på 44. Men vi kom på tionde plats alla fall och fick 1 Vintercupspoäng. Andra loppet var jag helt okoncentrerad. Jag sa hoppa när jag skickade henne genom tunneln, var helt fel placerad, ja det blev bara pannkaka av allt och vi diskade oss. Tredje loppet gick kanonbra, men hon gick ur slalomet en pinne för tidigt så vi diskade oss där.


Sen till sist var det Clara då. Ja, henne har jag ju inga förväntningar på. Hon var med mest bara för att prova på, och vänja sig vid miljön. Första loppet ville hon inte mycket alls. Andra loppet kom vi över halva banan innan vi diskade oss, men det gick långsamt. Tredje loppet diskade vi redan vid andra hindret som var däcket. Kom ju på när vi stod vid starten att den har vi ju inte provat alls, så då kan hon väl inte hoppa genom den. Så vi hoppade över den, och körde resten av banan. Bara det är en stor bedrift av Clara som i våras inte ville göra nåt alls, utan sprang till bilen bara efter att hoppat över ett hinder.


Idag var det då träningstävling i rallylydnad. Men eftersom vi inte fick nån domare utifrån så dömde vi själva, och vi hade även ritat banan för ett par veckor sen. Vi är ju 3 i klubben som håller på mer med rallylydnad och vi har fått lite mer ansvar för den biten. Så den tävlingen låg helt på våra axlar. Bara för det så tävlade vi inte med våra egna hundar, utan dom fick gå vid sidan av tävlingen. Annars verkade det flyta på bra, och alla tyckte det var trevligt, och verkade nöjda. Lizzie har börjat gnälla när man kör med henne. Sen vill hon inte sitta, utan tycker det är lite tjatigt. Clara, ja hon vimsade som vanligt. Det är bara och envisas med träningen på dom båda. Nästa söndag är det tävling i Uppsala som gäller.

Av Marru - 12 november 2010 16:00

Hur illa jag än tycker om det så blir hundarna också 1 år äldre varje år   , idag är det då våran Micki som fyller 9 år. Kommer än ihåg när vi bestämde oss för att vi nu var det dags för en hund. Maken var ju inte svårövertalad när jag sa att jag ville ha en collie. Han behövde bara se några bilder på nätet på hur collie såg ut, då sa han på en gång att en sån vill jag ha   . Men så började det hårda jobbet att försöka få tag på en. Det var ju i februari vi började söka efter en, och inga uppfödare hade valpar. Men så fick vi tips av en uppfödare att Anja på Steadwyn hade valpar. Så vi ringer dit. Jo, hon hade ju 2 valpar kvar, men tyvärr så var det bara hanar. Men det är det vi vill ha sa vi, för hade ju inte haft nån tik förut och vi var lite oroliga för löpningarna. Efter lite prat med Anja, och hon fick höra att jag har haft en collie förut så behövde vi inte åka upp och visa oss, utan vi kom fram till att vi åker upp sen och hämtar Micki när han blir 8 veckor.


Det blev en lång väntan, kommer ihåg dagen innan hörde jag på radion om en valp som gått genom isen i Svartån i Västerås. Usch, vad hemskt det var, jag skulle då se till att min hund inte kom i närheten av isar. Sen äntligen kom dagen. Mina föräldrar ville också följa med och titta på collie. Det var en riktig njutning och komma dit och direkt bli omsvärmad av en massa collie som bara ville hälsa på en. Mina föräldrar var överlyckliga, de älskar ju också collie, och det hade gått nästan 10 sen vi tog bort min första som blev 12 ½ år.


Såhär såg han ut det lilla pyret. En riktigt liten bushund.


 


Men såklart blev jag ju sjuk efter att vi hämtat han, åkte på en rejäl förkylning med feber, och blev liggande i flera dagar. Dom på jobbet måste nästan trott att jag fått valpsjuka   . Så tyvärr så fick jag ju vänta med att vara ute och busa med han.


Med åren blev han en riktigt stilig kille. Här är han vid Hedtjärn, där vi var mycket med husvagn och fiskade förut. Han bara älskade och gå i sörjan   . En gång så åkte vi på en drive in utställning i Västerås med han, måste vara samma sommar som bilden är tagen. Direkt från Hedtjärn, där han gått i lervällingen. Bara hem och borsta han lite och trimma tassarna, det var ju våran första utställning så visste ju ingenting om att trimma. Vi åkte och ställde ut hunden som han var. Han blev BIG 3. Det blev en lång dag för oss innan vi kom hem därifrån, överlyckliga.


 


Här är Micki i en av sina favoritsysselsättningar, agility. Han är helt tokig i agility. Ramen är veckans bonustema i Målarboden, så jag passade på och rama in Micki.


 


GRATTIS MICKI-ÄLSKLINGEN PÅ DIN FÖDELSEDAG, HOPPAS DU HÄNGER MED OSS MÅNGA ÅR TILL!!!!!!

Av Marru - 9 november 2010 22:53

Är ju med i en grupp som heter Winni Design, där får man lära sig att göra diverse saker i psp, som tuber, masker, scrapsaker mm. Sista lektionen jag gjorde fick jag lära mig att göra en bloggbakgrund som jag tyckte blev ganska ok. Men nej, jag tänker inte byta vare sig bakgrund eller header, för headern är ju vi. Den är ju allt vi står för, agility   .


Men här kommer alla fall min topp, eller även kallad för header. Allt är förminskat för bloggen visar inte större än 500 px.


 


Här är själva bakgrunden.


 

Av Marru - 9 november 2010 17:45

Idag kom den första snön, och det har vräkt ner hela dagen. Tur att man inte skall nånstans utan bara sitta hemma och uggla. Hundarna har fått vara ute och leka lite, dom tycker det är kul att leka i snön. Samtidigt som systrarna tycker det är jobbigt när man skall kissa och bajsa. Inte nån höjdare och sätta ner rumpan mot det där kalla. Hoppas det inte blir lika mycket snö som förra vintern, för då hade Lizzie problem. Hon är ju sån att hon vill gå en bit ifrån när hon bajsar, fast det gick ju inte. Snövallarna var för höga, och när man kom över dom så druknade man i snön, så hon fick allt finna sig i och bajsa vid vägen till slut. Hon såg så rolig ut när hon klev med framtassen på snövallen för att titta hur det såg ut på andra sidan. Men hon kom ju fram till att det var ingen idé att gå över där. Så gick man en bit, så klev hon på snövallen igen för att titta hur det såg ut   . Så iår får vi hoppas att det inte blir riktigt så mycket snö.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards