Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2011

Av Marru - 30 maj 2011 21:23

Har idag varit till Surahammar på en lydnadstävling med Lizzie. Vi vill ju så gärna ha det där 1:a priset. Nu betyder det ju inte att vi skall vinna och komma etta, vilket man kanske kan tro. Nej, det är så att alla som får minst 160 poäng får ett 1:a pris, oavsett placering. 100-140 poäng får ett 3:pris, och 140-160 poäng får ett 2:a pris.


Men nu är det så att jag sjabblade bort det där 1:a priset för oss idag.  Det var vid inkallningen. Istället för att säga ett bestämt "STANNA" , så mjäkte jag fram en liten tunn "stanna" . Tror ni hon stannade kvar. Nä, hon kom springande efter mig, och därmed nollade vi det momentet. Jag är säker på att vi hade fått minst en sjua på det, och det hade räckt för ett 1:a pris.


Det var en liten incident tidigare på platsliggningen. Jag som fick henne så fint att lägga sig på första kommandot och allt. Då efter ca halva tiden så börjar en doberman springa runt på plan. Tävlingsledaren sa att vi andra fick gå tillbaka till våra hundar. Alldeles innan jag kom fram till Lizzie så springer dobermanen fram till Lizzie  . Hjärtat hoppade upp i halsgropen, för det  det är just det jag är rädd för på platsliggningen, att nån skall springa fram till henne. Hon är redan som det är tillräckligt rädd för andra hundar, hon behöver inte mer av den varan. Men tack och lov så låg min duktiga tjej kvar på sin plats, trots dobermanen som sprang runt henne. Då fick vi ta en liten paus med våra hundar, och börja om igen. Den här gången så la sig inte Lizzie på en gång, utan jag fick ta till ett dubbelkommando.


Här kommer vårat resultat:


Platsliggning 9 (DK)

Tandvisning 10

Linförighet 7  (Efter i start, tappar pos, efter i svängar, sent sätt)

Läggande 7,5  (Efter i start, ngt segt lägg, dålig transport)

Inkallande 0

Ställande 8  (Efter i start, tar några steg)

Apportering 10

Hopp över hinder 9,5  (Snett avslut)

Helhetsintryck 8,5  (Något seg hund)


Slutpoäng 141, 5


Nu är det säkert nån som tänker att dom där poäng gör inte så mycket. Men varje moment har en viss koeff, beroende på svårighetsgraden. Poängen man får från varje moment multipliceras med denna koeff. Som tex platsliggning har koeff 3. Samma med inkallningen som har en koeff på 3. Hade vi då fått en sjua i inkallning så hade det blivit 21 poäng, och vi hade haft över 160.


Så nu skall jag sätta mig och leta reda på en lydnadstävling som känns lockande. På´t igen   

Av Marru - 29 maj 2011 18:51

Såg lite roliga holkar när vi var på tävlingen i Väsby. En holk fanns det tom inneboende i  . Jag hoppas att fåglarna kan läsa så att de flyger in i rätt holk.


Här har vi mamma som matar sina ungar.



 


Men oavsett hur mycket man matar så är det alltid nån som gapar efter mer.


 


Sen fanns det en holk till trasten, men där såg jag inget liv.


 


Även en holk till mindre ugglor.


 

Av Marru - 29 maj 2011 18:35

Igår så var vi på en agilitytävling igen, hos Väsby BK den här gången. Kan ju säga att man ser en del nya ställen när man håller på med det här. Fast för det mesta så är det samma ställen man alltid har åkt på.


Det var en trevlig tävling, med enkla banor. Lite väl låga hopphinder kanske, hade gärna fått vara lite högre, då hade fler rivit  . Lizzie är ju ganska hindersäker så det hade varit en fördel för oss. Höjden var ju bara på 50 cm, det är ju ingenting för en stor hund.


Men alla fall så började dom med hoppklass. Banan var ju som sagt ganska enkel, det var inte många det var bara ett ställe i början där man behövde fundera lite på hur man gör med byte. Annars så var det bara och springa. Vi var sist ut i det loppet. Jag tyckte själv att det gick ganska fort, men ändå så fick vi 6 sekunders tidsfel i första loppet. Men inga hinderfel, så placeringen blev 25 i den, av ca 50-55 startande.


Nästa var agilityklass då, och det var våran lyckodag för gungan var inte med. Deras gunga var inte den allra bästa, för vi testade den på morgonen, så jag var glad att den inte kom med. Men den här banan var ännu lättare än den förra, och hade bara 15 hinder  . Det gick bra, inga hinderfel. Men på balansen i början så gick hon sakta, trodde väl att det var gungan. Men sen när hon såg att den inte tippade så sprang hon fort över. Där fick vi ca 4 sekunder tidsfel och 15:e placering.


Nånting som var negativt var att det ibland tog väldigt lång tid för dom att bygga banorna, som tex mellan agility och hoppklass i klass 2. Om våra banor var lätta, så var deras banor desto svårare. En till sak som det blir  tummen ner för var deras prisutdelning som de av nån anledning hade inne i serveringen  . Om dom var rädda för regn så hade de en stor altan med tak där dom kunde ha varit istället för att en massa folk trängs i en liten servering. 


Klockan var mycket innan Lizzie och jag kom hem, ca 20.30





Av Marru - 29 maj 2011 14:15

Då var det återigen en EFIT-dag som råkade bli på samma dag som en tävling  .


Kl 5.00 Dagen började tidigt. Gick upp strax efter 5.


 


Kl 6.00 Nu åker vi.


 


Kl 7.00 Träffade våra andra tävlingskompisar i Avesta, hade redan plockat upp en i Norberg efter vägen.


    

Kl 9.00 Nu hoppar vi över en timme eftersom jag körde  . Men vid 9-tiden så hade vi fått upp tältet.


 


Kl 10.00 En bild på parkeringen, den var verkligen ojämn. Det var som om nån hade åkt fram och tillbaka med en tung traktor, och så fick vi köra över dom spåren.


 


Kl 11.00 Vet inte om det är banvandring på gång för small.


 


Kl 12.00 Birk funderar lite på hur länge han skall ligga i buren.


 


Kl 13.00 Nu är det lite större hundar på gång igen.


 


Kl 14.00 Det fanns massor av stora sniglar med hus där på cykel och gångbanan.



Kl 15.00 Fanns en försäljare på andra sidan vägen, så vi var och köpte årets första svenska jordgubbar.


   


Kl 16.00 En westie som hoppar, dom är inte så vanliga på agilitytävlingar.


 


Kl 17.00 En liten valp som roade sig själv med att bita på tältsnöret, eller tältduken.


 


Kl 18.00 Dags och åka hem från dagens tävling. Det blev en lång dag för oss.


    


Kl 20.00 Hoppar över en timme igen. Här lämnade jag av Birk och hans matte.


 


Kl 21.00 Snart är dom första svenska jordgubbarna ett minne blott. Riktigt stora och smaskiga var dom.


 


Kl 22.00 Sitter och tittar på vad mina galna nätvänner på hundforumet har haft för sig under dagen  Antar att jag kommer att få en del högljudda protester mot det där galna, men dom är ju det  .


 


Ja, det var min dag igår.





Av Marru - 27 maj 2011 20:33

Höll på att glömma maj månads bild, men bättre sent än aldrig.  Nu börjar det verkligen kännas som sommar, nästan. Vädret har ju inte varit det allra bästa idag.


 

Av Marru - 27 maj 2011 00:22

Vad fort dagarna går, tycker man inte hinner få nånting gjort. Vi köpte ju ett miniväxthus för nån vecka sen. Hade ju sått en massa tomatplantor. Kan ju säga att det blev lite för mycket. Det stod ju i påsen att det blir ca 20-25 plantor, så jag sådde alla frön för jag tänkte att det kanske är dålig grobarhet på dom. Så nu har vi ca 65 plantor. Har ju gett bort en hel del plantor.


 


I början av veckan så fick collieflocken smarriga märgben igen. Ser ut på bilderna som om Clara drog den längsta stickan den här gången.


       


Vi har under veckan tränat lite av allt. Idag var det rallylydnadsträning. Vi gjorde en nybörjarbana och en fortsättningsbana. Det såg lite roligt ut med alla skyltarna utspridda över hela plan  .


 


OBS !!!! Bilderna är klickbara.


Nu tänker vi bara slappa imorgon. Eller inte, det är ju städdag imorgon   . På lördag skall vi till Väsby och tävla.

Av Marru - 27 maj 2011 00:17

Körsbärsträdet som står utanför oss är inte speciellt vackert idag.  Men vi hoppas på mycket smaskiga röda körsbär.


 


Av Marru - 26 maj 2011 09:10

Jag är ju med i Point shop, och för ett tag sen var det nån som skrev en kommentar åt mig att det bara är lurendrejeri. Att man blir lurad att gå med i en massa dyra saker. Kan så hända, men helt lurendrejeri är det väl inte.


För det första skall man ju använda sitt sunda förnuft. Lika gärna som man kan bli lurad att köpa nåt via point shop kan man bli det genom facebook. Idéen går ju ut på att man samlar poäng, och det finns olika sätt och samla poängen på. En del sätt är snabbare och andra långsammare. När man fått ihop tillräckligt med poäng så kan man byta poängen mot nånting.


Jag brukar aldrig gå in på sidorna där man skall beställa nåt, inte brukar jag heller vara med på dom där olika tävlingarna som dom har. För jag är inte med i några tävlingar där man måste uppge sitt tel.nr


Däremot så samlar jag mina poäng genom att gå in på sidan, får nått mail då och då från dom. Sen via klickkampanjer, som går ut på att man besöker en hemsida. Då kan man få från 10 till 50 poäng. Sen finns det olika spel på facebook som gör att man kan få ganska mycket poäng, och olika kampanjer där man inte behöver skriva vare sig adress eller tel.nr Visserligen så har man fått skriva dom när man registrerade sig, men nå fler gånger så har det inte blivit.


Men alla fall så hade jag fått ihop poäng till ett presentkort värde 100 kr. Så jag bytte mina poäng bara för att se vad som händer. Jo, jag fick ett rikspresentkort på 100 kr i veckan. Ok, det tog ju lite tid innan jag fick ihop poängen. Men när jag ändå sitter här, så kan man väl klicka på dom där sidorna, sen kan man göra nåt annat under tiden man väntar på att 30 sek gått innan man kan klicka på nästa.


Så att skriva att det är lurendrejeri är väl kanske lite fel, man får använda förnuftet, precis som man får göra med allt man gör på nätet.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards