Colliekompisarna

Alla inlägg under juni 2011

Av Marru - 30 juni 2011 18:13

Årets stora händelse är nu inatt, nåt som vi har väntat länge på. Den nya hundsporten rallylydnad blir officiell from imorgon 1/7-11. Det finns 2 klubbar som skall ha den första tävlingen, en i Skåne och en i Åkersberga, och vi skall vara på den sistnämnda  . Lizzie, Clara och jag. Det var först sagt att dom bara skulle ta 25 anmälningar, men de har fått ge sig. Nu är det 80 startande, så vi har blivit delade i 3 grupper som kör samtidigt, för 3 domare. Ja, tävlingen går nu i natt. När klockan slår 00.01 så börjar vi  . Dom räknar med att den skall vara klar vid ca 3-tiden på morgonen. Så gissa om man hinner bli   innan den här natten är över. 


Programmet ikväll blir som följer:


22.45-23.20    Anmäl er i sekretariatet

23.25              Samling och information om natten

23.35              Uppvisning Freestyle

23.45              Några ord och tankar - Maud Steinrud

23.55              Invigningstal - Peter Rimsby

00.00              Rallylydnaden är officiell och tävlingen förklaras startad

00.01-00.25    Banvandring samtliga grupper

00.30              Första start i samtliga grupper

02.55              Alla klasser beräknas vara färdiga


Clara har startnummer 4 i sin grupp och Lizzie nr 18 i sin. Mer får ni läsa imorgon när vi har vaknat  .





Av Marru - 29 juni 2011 23:47

Jag vart ju sur när vi varit och tävlat i Sura för en månad sen, när jag klantade till vid inkallningen, så jag satt mig vid datorn och letade reda på nästa tävling på en gång. Och det blev denna i Dala-Floda idag. Det gick ju bättre idag, men vi fick inte vårat första pris den här gången heller. Men den här gången kom vi nära, 159 poäng, bara 1 poäng ifrån 1:a priset, och en 4:e placering blev det.


Men det finns en del saker jag får koncentrera mig på ännu mer. Att få upp farten i linförigheten, få slut på duttandet på händerna är hon kommer till mig i inkallningen och hoppet. Sen läggandet, måste få henne och lägga sig med framdelen först.


Men för övrigt gick det ganska hyfsat, det var ju vårat bästa resultat hittills, ja bara en poäng bättre än det bästa förra året, då fick vi ju 158 poäng.


Resultatet:


Platsliggning: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 5,5 (Ej korrekt position, släpar, ojämn och pendlar)

Läggande: 7 ( Efter i start, seg ned)

Inkallande: 8,5 (Slarvigt avslut)

Ställande: 8,5 ( Släpper vid start)

Apportering: 10

Hopp över hinder: 7,5 (Slarvigt avslut, dk)

Helhet: 7 ( Lite struligt mellan momenten)


Nej, det är bara och bita ihop och ta nya tag. En film från dagens tävling, där ser ni att det finns en del och jobba på. Har kommit fram till att tills vidare så struntar jag i vänster halterna. Det räcker gott och väl med det andra.



Av Marru - 26 juni 2011 23:28

Det är länge sen jag lagt upp lite grafik jag har gjort. Är med i en grupp där man skall göra 2 lektioner i  veckan, minst. Så jag håller på och jobbar lite med det så att jag har lektioner i reserv, ifall jag inte skulle hinna göra nåt en vecka. Gruppen heter Elanya, länk finns bland länkarna. Lektionerna är tutar från olika sidor, men ganska många är Anyas egna tutar.


Klicka på bilderna då öppnas dom större, och animeringen på dom som är animerade syns också   


             


                   

  
    

Av Marru - 26 juni 2011 21:39

Måste visa petuniorna vi har i våra lådor. I år var dom ovanligt fina, täta och fina. Förra året växte dom som vi hade som långa stänglar bara, jättefula var dom bara. Det är lika med pensérna jag köpte i våras, dom är jättefina fortfarande. Nu vet jag alla fall att vi har jättevallmon på baksidan i rabatten, skall bli roligt och se vad det andra är för nåt.


 


Sen en bild på mammas pioner, dom är kanonfina.


   

Av Marru - 25 juni 2011 21:08

Tror inte det har hänt så mycket i månadens bild jämfört med maj månads bild. Men om ni vill se alla månadens bilder och jämföra så är det bara och klicka på Månadens bild på höger sida under kategorier.


 

Av Marru - 25 juni 2011 00:23

Först vill jag önska alla en trevlig fortsättning på midsommaren. Själv började Lizzie och jag dagen med agilityträning i Semla. Vi fick kanonbra hjälp med att träna upp farten. Skall bli spännande och se om det ger resultat mot slutet av sommaren. Sen satt vi där och fikade en stund. Efter det åkte jag hem, fast dom andra är ju kvar där över hela midsommaren. De har husvagnar där, tränar och fixar och donar.


Men vi skulle ju åka till Malingsbo, och göra som vi har gjort i flera år nu. Vi gick uppför slänten och satt oss där och väntade, och precis som alla andra år, så kom paret som har colliekillarna gående där. Det måste nu vara minst femte gången vi träffar dom där, det har blivit lite av en tradition för oss. Så vi sitter där på gräset och pratar med alla hundarna liggande runt omkring oss. Det är ganska roligt och sitta där och se alla människor som går förbi oss och börjar titta och peka. Man nästan hör dom när dom säger "titta där är en collie, och där är en till, och en till, och en till " . Dom blir alldeles förundrade och se så många på ett och samma ställe   . Vi satt och babblade så att vi missade helt resningen av stången. Maken sa bara helt plötsligt "varför dansar dom innan dom rest stången" . Så jag började titta efter, och den var ju rest, men vi hade missat det.


Det var mycket mer folk där än förra året.


 


En bild på deras ena colliehane. De tränar bruks med sina hundar, fast nu börjar den andra bli gammal så den orkar inte som förut.



Innan vi åkte till Malingsbo så åkte maken till pumpen för att tanka bilen. Men då var våran enda pump här trasig. Skall bli intressant och sen när den blir fixad, det har inte gått så snabbt alla gånger. Så när vi varit till Malingsbo så åkte maken till Smébacken och tanka bilen under tiden jag gjorde i ordning maten. När han är på väg hem så ringer han och undrar om maten var klar, för han hade gjort en sväng in i skogen och hittade kantareller. Så han ville gå och kolla sitt andra kantarellställe innan han kom hem. Jag som precis fått potatisen klar, men det var väl bara och sitta och vänta på han. Det här hade han med sig.


 

 

Av Marru - 23 juni 2011 23:12

Egentligen så är jag inte mycket för midsommaren, det är ju nu det vänder och det börjar bli mörkare igen. Men vi brukar alla fall åka till Malingsbo varje midsommar. det har vi gjort i några år nu. Det är ju ett par från Söderköping som har 2 colliehanar som brukar bo på campingen i Malingsbo. De brukar gå och titta på midsommarfirandet. Vi brukar sitta där på gräsmattan och prata och fika, själva midsommarfirandet ser vi väl inte så mycket av egentligen  . Dom sa för ett par år sen att de nog inte skulle åka till Malingsbo nästa sommar, men de var där alla fall. De kunde ju inte låta bli, för dom vet ju inte om vi har skaffat en till hund under vintern  


Jag har inte haft inspiration att göra en riktig midsommarhälsning, så ni får nöja er med denna bild jag tog tidigare på kvällen på regnbågen. Ja, det har ju regnat mer eller mindre hela dagen idag.


 

Har också fått en midsommarhälsning från Carina på Heavenladyn.


 

Av Marru - 19 juni 2011 23:13

I helgen har vi haft besök av Milton och Mimmi, far och dotter, och dom hör hemma på Zable Park. Mimmi skulle ju ställas i Avesta, och maken skulle vara handler.  Det var faktiskt ganska skönt och gå på utställning utan att behöva bry sig om hur hunden ser ut, eller om öronen står rätt upp eller om dom tippar  . Dom kom redan igår på dan. Karlarna var ut en sväng och fiskade, men dom kom tomhänta därifrån. Vi ägnade dagen åt att borsta bort tovor på Mimmi, och försöka få henne i utställningsform. Här ligger Mimmi på våran bakgård.


 


Senare på kvällen var vi ute och gick med hundarna, och då kom jag på att jag skulle försöka få ett kort på alla 6 tillsammans. Det fick jag ju också, men av nån anledning så sparade jag aldrig just dom korten  , tömt minneskortet till kameran hade jag ju också. Jag har försökt med ett recoveryprogram, men just dom bilderna hittas inte. Men däremot gamla bilder från ett MH för över 2 år sen  . Som jag inte ens visste om att jag tagit. Men det hjälpte inte alla fall för jag kunde ända inte få bilderna till datorn, om jag inte betalar för programmet. Så det blir bara en bild när maken är lekfarbror åt hundarna, fast just Milton kom inte med på den bilden. Jag får väl göra ett nytt försök senare.



På morgonen bestämdes det, att Milton skulle stanna hemma hos oss med Micki och Farina. Så Lizzie och Clara fick följa med till Avesta. Gamlingarna hade det bäst hemma, tror jag. Lämna Milton tillsammans med Micki och Farina var inget problem. De är alla 3 så lugna hundar som är säkra på sig själva. Dessutom så är dom ungerfär i samma ålder, ca 10 år. Hade jag haft en dold kamera här hemma så hade jag säkert sett alla 3 ligga nånstans alldeles bredvid varandra  . Här står maken i mitten med Mimmi, det var 3 unghundstikar.


   


Här står då dom collie som vart bäst, den trefärgade vart BIR, och den sobelfärgade vart BIM. Den trefärgade kommer från Seabounds kennel, och är delvis en Steadwyn. Alltså som våra  , fast våra är helt Steadwyn. Ja, ni som inte är så inne på utställningar så betyder BIR Bäst I Ras, och BIM Bäst I Motsatt. Alltså det är alltid den bästa tiken och bästa hanen i varje ras som möts, den ena blir BIR och den andra BIM.



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards