Colliekompisarna

Alla inlägg under augusti 2011

Av Marru - 28 augusti 2011 22:58

Skall försöka orka skriva om dagens tävling innan jag kryper till sängen. Nu är jag trött    . Men imorse så åkte vi till Sala.


Vi började med hoppklass idag. Banan kändes rätt så enkel, det enda jag oroade mig för var ju slalomet. Det har ju blivit så mycket fel i slalomet på sista tiden. Så kom vi äntligen iväg på vårat. Slalomet var i början och det gick bra så då var det bara och köra på. Men så vart det lite strul på vägen. Jag höll på att glömma banan, eller jag gjorde väl det. Men tack och lov kom jag på vart jag skulle innan det blev nåt tok. Det var ju en tunnel mitt i banan som skulle passeras två gånger. Andra gången skulle man vidare åt ett annat håll. Helt plötsligt kom jag på vart jag skulle, men då kunde jag inte göra som jag hade tänkt. Så det blev för mig och springa yttervarv vid utsidan av hindrena, så jag fick springa lite extra jag då  . Men tydligen så blev det en bra väg jag valde istället. Det var många som sprang på insidan som fick problem längre fram, och det hade jag kanske också fått. Men nu nollade vi istället, fick tiden 37,66. Referenstiden var på 37 sek, så vi fick 0,66 i tidsfel och om på 5:e plats. Jag är kanonnöjd med det loppet. Hon börjar få upp farten. Vi måste få lite mera fart i slalomet utan att hon går ur den.


Sen efter lite väntan så blev det dags för agilityloppet. Där var det lite knepigare. Visste ju inte hur jag skulle göra efter gungan. Visste ju inte heller vad jag hade och vänta mig vid gungan. Igår så gick hon ju ner ganska snabbt på slutet. Men idag var det då inte alls lika. Vi fick ju först en vägran för hon gick inte på som hon skulle. Sen tänkte hon gå och hälsa på en bekant person på banan, men jag fick ju henne på andra tankar innan hon hann för långt. Ja, det var ju våran klubbordförande som var domare på banan. Så Lizzie tänkte "ha, han känner jag, undrar om han har godis åt mig" . Men jag fick väl upp henne på gungan alla fall, och hon gick över lite långsamt, fast inte så sakta som hon gjort förut när jag nästan fått dra över henne ett steg åt gången. Så jag behövde ju inte fundera så mycket på hur jag skulle göra sen. Det löste ju sig när hon gick så sakta den här gången. Vi fick drygt 16 i fel varav 5 var hinderfel, och 23:e plats.


Det var våran tävling idag. Jag är nöjd, och tror Lizzie också är ganska nöjd. Alla fall är hon trött. Nästa tävling är nu på onsdag, kvällstävling i Dala-Floda.

Av Marru - 27 augusti 2011 19:36

Hahaha, rubrikerna börjar nog bli lite enformiga här i bloggen, det är agilitytävling här och agilitytävling där    . Men det är så det ser ut här för tillfället. Vi har jättekul, och det tror jag Lizzie tycker också. Hon ligger alltid i hallen när hon ser att jag börjar plocka grejerna. Hon ligger hon där och väntar på att vi skall åka iväg. Idag var vi då i Lindesberg. Jag var lite orolig hur det skulle bli med parkeringen där. Men vi hade sån tur att dom precis stängt av den andra infarten till klubben, så vi fick parkera vid den avstängningen. Så det var bara för oss att åka rakt fram när vi skulle åka hem   .


Vi började med hoppklass idag. Det var inte så många anmälda, tror det var 26 som startade eller nåt sånt. Lizzie hade kanonfart. Hon visar lite tendenser på att tjuvstarta, men det går ganska bra ändå vid starterna. I slalomet tänkte hon nästan gå ur men jag fick henne på andra tankar innan hon gjorde det. Så vi gjorde ett nollat lopp med 1,81 i tidsfel. Men det var bra att vi fick tidsfel. Vi kom ju på 5:e plats, och det var bara 4 som fick pinne. Då hade det kännts lite surt om vi nollat och fixat tiden och ändå inte får nån pinne. Då kan man lika gärna ha lite tidsfel  .


Sen efter en liten stunds väntan så blev det dags för agilityklass. Vi satt där vid stolarna och pratade och tittade när dom byggde banan, och vi tittade, och tittade och tittade. Men vart är slalomet sa vi. Det var inget slalom med   . Det har ju blivit en hel del officiella tävlingar med tiden, och aldrig har jag varit med om att slalomet inte varit med. Men nu var det alla fall så. Men alla kontakthindrena var med, så även gungan. Så blev det till slut vår tur att springa. Det var ett ställe jag var lite fundersam på, det var en böjd tunnel, sen ett hopp, och en kort tunnel efter det. Alla andra stod vid tunnelutgången för att visa över hindret och sen göra ett bakombyte vid den korta tunneln. Men det fungerar ju inte här. Så jag tänkte att jag provar att springa när hon är inne i tunneln till andra sidan av hopphindret, sen skicka in henne till korta tunneln. Och det fungerade. Sen var det några hinder och så kom gungan. Jag måste ha kommit lite för mycket mitt på gungan, för jag tror att jag sköt henne förbi gungan, så hon sprang ju förbi den. Eller om hon tänkte slippa den, det vet jag inte. Men vi fick alla fall en vägran där. Men så fick jag upp henne på gungan, och hon gick faktiskt på riktigt bra. När hon kommit över halva vägen så la hon sig ner på gungan och väntade på att den skulle landa ner, och sen sprang hon över. Det var faktiskt den bästa övergången vid gungan sen den oturliga tävlingen i Frövi förra året när hon hoppade av gungan innan den gått ner.  Vi får hoppas att det släpper, men man vet aldrig, det kan mycket väl komma ett bakslag igen. Det här var det första loppet där vi klarade av referenstiden med marginal. Den var satt på 49 sek, och våran tid var 46,81 sek.


Så jag är mer än nöjd med dagen idag. Imorgon är det dags igen. Undrar om man är riktigt normal     . Men roligt har vi ju.

Av Marru - 26 augusti 2011 23:51

Har tagit lite bilder på blommorna på framsidan. Vi har 3 olika dahlior, men jag gillar dom röda bäst. Dom andra 2 växte så höga, men dom röda är lite mer som en buske. Sen en bild på petunior som vi fick av en granne i början av sommaren. Det var en brokig skara det, i flera olika färger.


Bilderna är klickabara.


          

Av Marru - 26 augusti 2011 23:44

Nu börjar hösten närma sig, men det är inget som syns på månadens bild än så länge. Den ser nog likadan ut som dom 2 sista månaderna. Men till nästa månad skall det nog ha hänt en hel del, tyvärr. Hösten och vintern är ju inget jag ser fram emot speciellt mycket. Kylan stör väl inte så mycket men mörkret. Känns som allt är bara ett enda stort mörker.


 


Av Marru - 24 augusti 2011 23:40

Idag har vi varit till Dala-Floda på en kvällstävling. Kvällstävlingarna där brukar vara väldigt roliga, så även denna gång.


Vi började med agilityklass idag. Lizzie kändes lite seg i agilityklassen. Men annars gick det bra, alla mina byten fungerade bra. Men så kom vi fram till slalomet. Den här gången var det helt mitt fel. Hade gjort ett framförbyte vid hopphindret från slalomet, och kom för långt fram. Så istället för att gå in mellan pinne 1 o 2 så gick hon in mellan pinne 2 o 3. Hon som aldrig missar en slalomingång gjorde det idag. Men vi fick bara 5 fel där, och lite drygt 2 sekunder i tidsfel.


Sen vart det dags för hoppklass, och där kändes hon mycket mer taggad. Hon höll på och pep och gnällde innan det blev våran tur. Jösses vad hon sprang. Sen 4 hinder före mål hände det. Det var ett hopphinder, sen skulle hon vända tillbaka för att gå in i tunneln och sen var det bara 2 hopphinder till mål. Jag blev nog lite slarvig där för hon sprang vid sidan om hopphindret som var före tunneln. Jag såg ju inte först att hon gjorde det. Men istället för att börja krångla vid hopphindret så fortsatte vi istället och blev diskade. Det tyckte jag var lite synd, för det hade varit roligt och veta tiden. För det kändes som om hon gick kanonfort.


Ja, det blir nya tag i helgen. På lördag skall vi till Lindesberg, och på söndag till Sala. Sen blir det en ny kvällstävling i Dala-Floda nästa onsdag.

Av Marru - 21 augusti 2011 22:19

I helgen har det varit en 2-dagars agilitytävling i Frövi. Självklart var vi där båda dagarna   . Eftersom klass 1 startade sist så fick vi sovmorgon. Vi började med hoppklass. Det var en väldigt rolig bana, och jag tyckte det flöt på väldigt bra. Men såklart fick vi lite tidsfel, dryga 2 sekunder. Men ändå så tror jag inte vi har sprungit runt sådär snabbt nån gång förut. Vi fick 39,07, och referenstiden låg på 37. Men vi kom på 13:e plats där.


Det beror ju lite på den fem första resultaten vad det blir för referenstid. Om dom fem första hundarna med resultat är extremt snabba, så drar kanske domaren ner lite på tiden han/hon tänkt från början. Är det långsamma hundar, så kanske det blir nån sekund mer. Kan ju säga att igår var dom extremt snabba, de var många som sprang runt på ca 26 sek.


Sen var largeklassen dagens sista klass på agilitybanan. Jag var ganska nöjd med den banan för jag såg att gungan inte var med. Lizzie har ju lite svårt med gungor, och särskilt med den i Frövi. Det var ju förra året som hon hoppade av gungan innan den slagit ner ens. Då hade jag precis fått fart på henne över gungan. Så efter den tävlingen var vi nästan tillbaka i början när det gäller gungan.  Men nu var den inte med. Banan började med 2 hopphinder, och sen slalom. Och vad gör damen i slalomet, går ur före sista pinnen. Men jag började inte traggla med henne där utan fortsatte så vi diskade oss. Sen vart det lite rörigt där ett tag, tappade bort mig ett tag. Men det spelade ingen roll.


Efter prisutdelningen åkte vi hem. Det är ganska skönt med 2-dagars tävlingar när man kan lämna kvar tält, burar och stolar. Bekvämt och komma dit dagen efter och allt står redan färdigt. Fast det nya tältet reser man ju på mindre än 5 minuter, tror jag. Har inte tagit tid.


Idag fick vi då åka lite tidigare, tack vare att min tävlingskompis som jag samåkte med gick upp i klass 2 i hoppklassen. Hon fick sista pinnen igår. Så Lizzie och jag fick gå där och njuta av tillvaron ett tag, och det kan vara skönt det med. Hörde en del som gick och muttrade över klass 2 banan att den var ju svårare än klass 3 banan


Sen var det till slut våran tur och springa. Jag kände redan på banvandringen att det definitivt inte var en klass 1 bana vi hade framför oss. Tänkte att det här kommer ju aldrig och gå, men det blir ju som det blir. Sen när jag stod och väntade på våran tur så upptäckte jag nåt som inte verkade stämma. Där hade jag under banvandringen gått att hon efter en kort rak tunnel skall in i slalom. Man sprang genom den korta tunnel 2 gånger, men första gången skulle man in i en böjd tunnel. Hmmm....det skulle man tydligen andra gången också upptäckte jag. Hade ju stått och tittat för mycket på klass 2 tydligen. Men det var ju tur att jag upptäckte det innan jag stod på startlinjen. Men alla fall så fixade alla krumelurer efter banan, och vi nollade oss. Tom slalomet fungerade. Vi fick tiden 44,40, och refenstiden låg på 44 sek. Så lite tidsfel blev det. Men eftersom banan var så krånglig så var det många som fick hinderfel där. Så våran placering blev 5 i alla fall.


Sen blev det väntan igen på agilityklassen. Stod vid banan och väntade på att dom skulle höja hindrena så att vi skulle få börja banvandringen. Då såg jag att nån lyfte bort tyngderna från gungan. Sen började dom bära iväg den. Då tänkte jag att det kanske är nåt fel på gungan att dom inte vill använda den dom stora hundarna. Men tyvärr så bytte dom bara plats med gungan och platta tunneln bara för att få en bättre vinkel upp på gungan. Ibland så måste dom göra små justeringar på banan för dom stora hundarna. Sen blev det våran tur och starta, och början av banan gick kanonbra. Hon sprang över balansen fort, sen efter några hinder kom vi till gungan, och hon sprang på den bra, så jag tänkte att nu går det. Men innan hon kom till mitten så stannar hon upp. Så då fick jag som vanligt locka henne att ta ett steg till. Men hon tog sig över. Sen var det en tunnel, och slalom. Igår så klarade hon slalomet fast jag var på fel sida, så jag tänkte att det blir nog inga större problem. Men återigen så gick hon ur slalomet före sista pinnen. Men då tänkte jag, nä nu får hon baske mig ta den sista pinnen också. Det var ju rätt så enkelt och locka henne bara att gå genom dom 2 sista pinnarna. Så vi fick ju 5 fel där, och en hel del tidsfel. Så i agilityklassen så kom vi på 29:e plats.


Nu är nästa tävling redan på onsdag. Då är det en kvällstävling i Dala-Floda. Det brukar vara roliga tävlingar, så det kommer bli kul.

Av Marru - 14 augusti 2011 21:59

Idag blev det en lång dag. Vi åkte hemifrån Lizzie och jag 5.30 imorse, kom inte hem förrän efter 13 timmar. Men det var det värt. Tror det var ett smart drag och åka till Mora istället för Märsta-Sigtuna och tävla. Fast vi hade ju kunnat ta båda, men det räckte med en tyckte vi. Tog ca 2,5 timme och åka till Mora, vi var framme ca en halv timme före banvandringen.


Tävlingen började med ett agilitylopp. Början gick ganska bra, men så kom vi fram till slalomet. Av nån anledning så började hon titta på nåt när hon var mitt i slalomet, så där gick hon ur. Men jag struntade i det, och fortsatte vidare. Några hinder senare kom vi till gungan. Den i Mora är inte heller den allra bästa. Hon sprang förbi, men jag lockade på henne. Sen var det bara några hinder kvar.


Nästa lopp var också ett agilitylopp. Där stod slalomet redan som hinder nr 2, fast i lite dålig vinkel efter hopphindret. Hon tog ingången bra, men mellan pinne 2 o 3 så gick hon ur igen. Men jag började inte tjafsa med henne om det, för det var alla fall 2 saker på banan jag ville prova. Det ena var gungan, hon gick bättre upp på den, men innan den slog ner så hoppade hon av. Det andra var ett ställe på banan där det hade behövts göra ett bakombyte. Men eftersom jag vet att det inte är våran grej riktigt, så tänkte jag att jag provar alla fall eftersom vi redan är diskade. Resultatet var att jag hade rätt, det är inte våran grej.


Kan säga att referenstiden var ganska väl tilltagen på båda loppen, så hade vi nollat så hade det säkert blivit pinne där. Det var inga largehundar som klarade agilityloppen, nåt av dom. Så i dom loppen vart det inga pinnar för nån.


Sen blev det dags för hoppklass. Där var slalomet näst sista hindret. Så jag tänkte att om vi fixar början av banan, så skall jag försöka köra säkert i slalomet. Det gick kanonbra. Jag gjorde en massa blindbyten och alla fungerade, vart tom ett på ett ställe där jag hade egentligen tänkt göra ett framförbyte. Det var efter långhoppet, när hon skulle hoppa tillbaka över ett hopphinder som stod bredvid långhoppet. Men jag såg att hon hade inte tillräckligt med fart, så jag tyckte det var bäst att jag följer med bredvid henne när hon tar långhoppet. Sen gjorde jag ett blindbyte där, för att ta henne över hoppet. Ja, det gick det också.  När vi kom fram till slalomet så hade vi inga fel, så jag saktade ner, och följde med henne i slalomet hela vägen. Tänkte att nu får vi inte släppa det när det bara är ett hopp kvar. Och vi fixade det. Hörde tiden som ropades, 40.21 Men visste inte vad referenstiden var, men fick höra sen att den var på 41. Det var inga som hade nollat före oss. Men min tävlingskompis trodde att det var några efter oss som hade nollat sig. Då tänkte jag att jaha, det blev ingen pinne idag heller då, eftersom det troligen bara var 5 st som skulle få en pinne.  Men när resultatlistan kom upp så visade sig att det bara var 2 nollade, en till och så vi. Så Lizzie kom på 2:a plats, och vi har fått våran allra första pinne i agility och det i hoppklass. Trodde jag skulle bli den svåraste klassen för oss att få det i. Trodde att våra chanser skulle vara större i agilityklass eftersom dom snabba hundarna missar ofta kontaktfälten. Men idag så var det mycket dom snabba hundarna missade. Eller om jag säger, det vart inte mycket rätt där  . Men det är inget jag är ledsen över, det var bara bra för oss.

Av Marru - 9 augusti 2011 19:16

Här händer det inte så mycket utöver det vanliga för tillfället. I helgen var jag ju i Sala på U-SM och varit funktionär. Där tävlade ungdomarna i lydnad, bruks, freestyle och agility. Våran klubb hade hand om agilityn. Långa dagar blev det, men vi hade roligt. Jag sov över där i ett av elevrummen. Det höll nästan på att bli döden för min rygg  . 2 madrasser som vardera var minst 20 cm tjocka, och mjuka. Men en natt sover man väl nästan vart som helst. 


Här hemma har Lizzie börjat byta om till sommarklänning. Det ligger tussar överallt. Antar att Clara också börjar snart, dom löpte ju nästan samtidigt. Så snart blir det mjukt och gå här hemma  . Vilket kan vara skönt med tanke på min värk i fötterna. Jag var till skomakaren i Ludvika igår och köpte inlägg till skorna. Har ju varit till läkaren pga fötterna, och hon sa att jag skulle till skomakaren.  Han sa att mina fötter börjar vika sig inåt. Så jag fick köpa ett par inlägg som ger stöd åt hålfoten. Hade dom i skorna idag när jag gick med hundarna, vi får väl se om det ger nå effekt. Har då alla fall extremt ont i hälarna nu. Ändå står det på dom att de var mjuka i hälen för att avlasta hälen. Vi får väl se hur det går med dom. En sak märkte jag att dom är väldigt hala och gå i. När det var ojämnt där man gick så gled fötterna i skorna. Går inte ha dom i skorna när man skall springa på agilitybanan, för då halkar man väl ur skorna  . Men jag för väl prova på träningen imorgon hur det går.


Får väl hoppas att fötterna blir lite bättre till på söndag. Skall på agilitytävling i Mora då. Men oavsett hur det blir så skall jag ju dit.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards