Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 30 december 2011

Året som gått!

Av Marru - 30 december 2011 09:49

Kanske skulle skriva lite om året som gått så här näst sista dagen på 2011. Ja, då gäller det ju hundarnas år förstås, inte mitt. Det största som hänt mig är väl den där glasluckan jag fick på foten i oktober  . Nu före jul så lossnade nageln till slut. Men det var ju hundarnas år det gällde.


Micki och Farina har fått vara pensionärer. Jag brukar ta ut dom och leka med dom innan jag börjar träna med systrarna. Har väl kört lite rallylydnadsgrejer med dom också då och då. Men Farina är alldeles för på på godiset, och Micki ser bara bollen. Men de är ju 10 år nu, eller Farina blir det i februari.


Lizzie då, hon har haft ett kanonår. Första halvåret i agilityn gick hyfsat, hon placera sig bra, vi fick många lopp utan disk. Men det var inte så mycket mer. Men sen i augusti var det nån som öppnade ketchupflaskan, och på en månad plockade hon 4 pinnar   . Det började den 14 augusti i Mora, där fick hon sin första pinne i hoppklass. Sen första helgen i september var vi i Kungsör och tävlade. Där fick hon en pinne i hopp på lördagen, och en i agility på söndagen. Sen den 10 september tog hon sin sista pinne i hoppklass, och vart uppflyttad till tvåan. Det hade varit bättre om hon tagit i agility istället. Men nu vart det så här. From nästa år så är uppflyttningen valfri. Då hade jag kunnat vänta med uppflytt i hopp tills hon fått 2 pinnar till i agility. Det vart lite trist nu tävlingsmässigt. Nu får Lizzie pga det vänta ända till maj på sin första officiella tävling.


Claras agilitykarriär har det varit lite si och så med. I somras så tänkte jag att jag åker med Clara till Ludvika för dom hade en inofficiell där för de skulle auktorisera en tävlingsledare. Första loppet så tog hon nästan halva banan, men jag fick locka och pocka. Andra loppet ville hon inte ens hoppa över första hindret. Tredje loppet strök jag henne. Så jag tänkte att Claras agilitykarriär var där. Jag tog inte ens med henne på träningarna, utan jag tänkte att jag satsar på Lizzie istället. Det var nog ett smart drag det där. Sen under sensommaren när vi tränade rallylydnad så hade dom agilitykurs samtidigt. Så efter den kursen och vår träning så gick jag ut och provade lite med Lizzie, och tänkte att jag provar med Clara också. Och hon gick kanonbra på den banan som var uppställd. Då tänkte jag att det kanske finns ett litet hopp. Så då började jag ta med Clara på träningarna då och då. Det gick bättre och bättre för varje gång.


Sen var det en officiell tävling som Ludvika skulle ha i Smedjebacken. Vi hade lite strul och få ihop det med bilar, så jag planerade att maken skulle skjutsa mig och hundarna till mamma. Sen skulle jag gå med flickorna från henne till Heros. Så jag anmälde Clara till ett agilitylopp. Hon gick runt hela banan. Visserligen blev vi diskade för vi fick 3 st vägran. Men det var inte alls likadant som i somras. Nu ville hon springa, fast vi har ju inte jobbat ihop oss riktigt så det vart en del oklarheter på vissa ställen, därför dessa vägran. Sen efteranmälde jag henne på en av våra Vintercupstävlingar som gick dagen efter. Hon gick alla 3 loppen, ett av dom tom nollad fast med tidsfel. 2 lopp diskade vi oss pga att jag inte litade på henne. Trodde hon inte skulle fixa så jag gjorde lite extra svängar för att hjälpa till trodde jag. Men det vart ju alldeles galet istället.  Men nog är Clara på G. Funderar på att anmäla henne till Rättvikstävlingen i mars, om jag får nån och åka tillsammans med. Det är lite väl långt att åka ensam.


Sen har vi ju rallylydnaden. Den blev ju officiell den 1/7-11. Såklart var ju jag och systrarna med där och tävlade mitt i natten. Vilket var en upplevelse i sig. Där fick båda 2 godkända resultat. 2 veckor senare så åkte vi till Ånnaboda, utanför Örebro och tävlade. Där fick dom sitt andra godkända resultat. I september så var vi till Uppsala och tävlade, och där fick båda sitt tredje godkända. Då sa jag att Lizzie inte behöver starta i nybörjarklass fler gånger så jag flyttade upp henne till fortsättningsklass. Men Clara var inte riktigt klar för det, det är hon väl inte än heller egentligen. Så helgen efter Uppsala så åkte vi till Dala-Floda och tävlade. Lizzie fick 92 poäng på sin första i fortsättning och kom på 2:a plats. Clara fick sitt fjärde godkända i nybörjarklass. Men där bestämde jag mig för att Clara inte behöver starta mer i nybörjarklass, det kändes lite meningslöst med ett fjärde godkänt. Så nästa tävling hon startar i är fortsättning, vare sig hon är klar eller inte. Sen i oktober var vi till Vallentuna, Lizzie och jag. Det var 2 tävlingar där, och hon fick sina 2 godkända resultat i fortsättning. Så på 6 tävlingar så fixade sig Lizzie upp i avancerad klass. Man skall ju ha 3 godkända eller maxpoäng på en tävling för att kunna flytta upp sig. Men man skall ha 3 godkända för att kunna söka om titeln. Så på Lizzie kan jag söka titlarna RLD N och RLD F, men har inte gjort det än. Och för Clara kan jag söka RLD N.


Sen har vi ju lydnaden, där är det ju bara Lizzie som tävlar. Vi har varit på några stycken, och vi har varit såååå nära 1:a priset flera gånger. Varit en eller två poäng ifrån. Men så till slut i Dala-Floda i somras så fick vi äntligen vårat första 1:a pris. Hade ju hoppats att vi skulle få 2 till i år, men det vart inte så. Sista tävlingen så fick vi ju bara 159 poäng, och man skall ha 160. Surt sa räven........  Men, nästa år tar vi nya tag. Blir ett nytt försök redan i januari.


Så målet nästa år är att Lizzie skall ta sina 2 pinnar i agilityklass, så att hon kommer upp i tvåan i den också. Clara och jag skall börja fungera tillsammans på agilitybanorna. I rallylydnaden skall Lizzie starta i avancerad klass, och Clara i fortsättning. Sen hoppas jag Lizzie får sina två 1:a pris i lydnaden så att vi kan börja träna på tvåan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards