Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2012

Av Marru - 31 januari 2012 22:51

Idag så har systrarna fått in sina titlar från rallylydnaden registrerade hos SKK. Så på Lizzie står det numera RLD N RLD F Steadwyn Blue Blossom Bouquet. Clara är numera RLD N Steadwyn Blue Breeze Kissed. Diplomen finns på Ica, skall hämta dom efter helgen. Över 800 kr för 3 diplom. Tänkte först skippa diplomen, men så tänkte jag att de kan ju vara roligt och ha dom. För mig känns det som om vi fick dom lite för lätt. Därför jag inte riktigt kan känna nån större glädje över dom. Fast vi hade ju hållt på några år innan rallylydnaden vart officiell, så vi hade ju lite försprång där. Det finns ju dom som får jobba mycket hårdare för att få till dom där 3 godkända som krävs.

Idag har då mamma flyttats till Falun, få se nu hur länge hon skall vara kvar där. Hon ringde på kvällen, hon hade inte fått ett rum dit hon kunde få en egen telefon. Så hon hade fått låna en telefon på avdelningen så hon kunde ringa till mig. Jag får väl ringa upp dit imorgon och höra hur länge dom tror hon måste stanna kvar där. Kanske hon får komma hem redan imorgon eller på torsdag.

Ikväll har jag varit med systrarna på agilityträning. Lizzie hade en bra fart idag. Det var 2 st kombinationer uppställda. Det har ju varit agilitykurs där igår, så dom stod kvar från den. Men det finns ju inget som hindrar oss från att träna på kombinationer som dom har haft på en agilitykurs. Det finns alltid nåt att träna på.  Clara däremot är lite rolig hon. Hon skulle gå genom en tunnel, och när hon kom ut därifrån så skulle jag stå på andra sidan ett hopphinder och ta emot henne. Så där står jag och sträcker ut armen för att verkligen tala om för henne att hon skall komma och hoppa över det där hopphindret. Vad gör Clara? Hon kommer ut ur tunneln, och ser mig stå där med armen utsträckt, jo då rundar hon hinderstödet för att hoppa från samma sida som jag står på, från mig. Istället för att hoppa mot mig  , så hoppar hon från mig. Det skall ju vara Clara för att fixa det. Så jag gör ett nytt försök, och samma sak händer igen. Nää, hur kan det bli så här. Ett nytt försök, men den här gången sträcker jag ut andra armen istället, då kommer hon springande rätt och hoppar över hindret mot mig  .



 


Slalomet fixar båda tjejerna bra, Lizzie verkar ha fått upp lite tempo där. Och Clara fixar det när jag är på rätt sida. Men hon har börjat fixa ingången ganska skapligt när jag är på andra sidan, så det löser sig nog också snart.  När vi hade tränat klart så var jag ut på parkeringen så de fick busa av sig lite och pinka. 



När jag kommer hem och innanför staketet, och skall ta av halsbandet gå Clara får Lizzie ett vansinnesutbrott och ger sig på Clara. Men jag fräser till åt henne, och hon lugnar ner sig. Vi går in, jag hinner inte mer än ta av mig ytterkläderna så är dom igång igen. Vet inte vem som började, maken tar tag i en så ger den andra sig på den som är fasthållen. Då byter maken och tar tag i den andra, ja då ger sig den ena på den andra istället. Undrar om Lizzie vart lite sur för att Clara var med idag. Hon har ju fått vara med mig ensam hela helgen och nu måste dela min uppmärksamhet med syrran. I bilen på vägen hem var det då inga problem.






Av Marru - 30 januari 2012 19:42

Det  blev en slappardag idag för både mig och hundar. Men imorgon skall vi prova på hemläxan, Lizzie och jag. Vi skall ut på parkeringen framför carporten och prova på spår. Maken får hjälpa mig med att hålla Lizzie. Man skulle ju undvika och göra synliga spår, alltså att hunden ser vad man gör. Sen får han hjälpa mig med söket också. Skall väl försöka få ordning på en läxa alla fall. Jag håller på att kolla lite i mina hundböcker på förslag på 3 olika vardagsproblem med hundar. Ok, jag behöver ju bara gå till dom här hemma så hittar jag ju några. Men man skulle också titta i hundböcker på andras förslag hur dom gör. Fast nu hade jag ju inte så mycket böcker med sånt.


Imorse vakade jag halv sju av att jag var toanödig. När jag skulle lägga mig igen så hör jag nåt konstigt dunsande ute. Tänkte först att det kanske är så kallt ute att det smäller i elementen. Men ibland så kom det där dunsandet närmare och ibland var det längre bort. Så jag var ju tvungen upp och glutta lite på persiennerna ifall jag ser nåt. Då ser jag att han som bor i huset bakom gick in precis, så jag vet fortfarande inte vad han höll på med där ute sådär tidigt på morgonen. Ja, det blev ju inte mycket sömn efter det.


Imorgon skall mamma få komma till Falun. Troligen blir hon inte där så många dagar. Jag pratade med en sköterska i Uppsala idag, och hon sa att dom brukar göra så att patienten hamnar i deras böcker i Falun. Så det kan hända att hon kaske får åka hem redan dagen efter.


Imorgon kväll skall däremot jag och systrarna åka på agilityträning. Vi har ju vintercup på lördag. Sen på söndag är det rallylydnadstävling. Tror jag skall leta reda på ett recept på nåt gott i långpanna. Jag lovade ju och fixa fikat till nästa rallylydnadstävling.

Av Marru - 29 januari 2012 22:14

Ja, nu har man ju kommit över halvvägs på instruktörskkursen. Känner lite panik nu, alla andra verkar ju ha hållt en massa kurser. Tror det är bara jag och en till från våran klubb som inte har hållt i några valpkurser, som är glada amatörer   .


Idag på förmiddagen fick vi bla höra hur utbildningen av rovdjurshundar går till, och vad dom gör bland annat. Det var väldigt intressant. Dom skall spåra rovdjur som håller sig onödigt nära tamdjur, eller människor och som anses vara farliga. Då skall dom skjutas om så beslutats. Hundarna kan visst tom identifiera djuret som tex skadat ett tamdjur, så att det är rätt djur som avlivas. De används till insamling av spillning när man räknar djur, och för att avgära om spillningen är från en varg. De samlar in vargspillning för att skicka på DNA-analys, och för att vara säker på att det är från rätt djur så får hundarna hjälpa till med det. 


Nu i helgen var det ju en jägare som blev biten av en björn. Idag har dom skjutit björnen. Det är säkert en hund som blivit utbildad av dom som varit och letat efter den. Med dom menar jag SWDI, det är dom som är kursledare på våran kurs. Idag hade vi Jessica och Jens hos oss, och igår var det Jessica och Tobias.


Sen pratades det lite om hur man börjar med spår när man har och göra med en unghund. På eftermiddagen var det dags och gå ut och prova lite. Vi delades i 3 grupper. En grupp övade sök, en spår, och en grupp aktivering/passitivitet.   Vi började med söket. Det var väldigt intressant. Det var upplagt lite som preparat sök. Antingen hitta rätt hink av 4 som godiset var i, eller rätt rör av sex. Det var inte så lätt man skulle kunna tro. Lizzie brukar ju få korn på allt ätbart oavsett vart det är   . Sen gick vi över till spår. Det var inte lätt heller att få Lizzie och fatta att hon skulle spåra. Första försöket gick inte alls så hon fick vila ett tag. Sen gjorde vi ett nytt försök senare, och det såg ut som om det trillade ner en polett. Men jag får prova hemma, så får vi se hur det går. Sen skulle vi träna på att leka med hunden och få hunden passiv direkt efter lek. Ja, det är däremot inga svårigheter med Lizzie.


Men nu har vi fått så mycket hemläxa så vete sjutton hur jag skall hinna med allt   . Vi skall bla göra en kursplan för en kurs på 6 ggr, 2 timmar och 6 deltagare. Fast jag vet inte om själva deltagarantalet har så stor betydelse för kursplanen. Sen skall vi komma på tre vanliga vardagsproblem. Fundera på hur man kan lösa dom, och titta i hundböcker för att se andra förslag för samma problem.  Sen skall vi kunna visa att hunden kan spåra ett rakt spår på 15 meter. Och att hunden kan hitta ett föremål på ett område på 10-15 meter brett. Sen har vi ju kvar den gamla läxan, avslappning helt på sidan, och sen den egna aktiveringsuppgiften.

Av Marru - 28 januari 2012 20:54

Idag var det då dags för omgång 2 i instruktörsutbildningen. Som vanligt började vi med teori före lunchen och sen praktik efter lunchen. En del vargsnack blev det också. En av kursledarna hade varit och leta efter spår av vargen vars halsband hade hittats nu nyligen. Hur dom hade sett spår av att den blivit jagad med skoter, troligen ca 2 mil i djupsnö, tills den stupat. Sen har dom troligen kört över den med skoter. Nu hittade dom inte vargen, troligen är den dränkt nånstans. Men det är ju för grymt att döda ett djur på det sättet, även för en varghatare kan man tycka. Sen gick vi till ämnet, varför vi är där. Pratade om stressnivåer, hundmöten och en massa annat.


Sen blev det dags för lunchen, helstekt fläskfilé, med stekt potatis och nån sås till som jag inte kommer ihåg vad det var. När jag hörde fläskfilé så vart jag lite misstänksam. Jag äter ju aldrig kött när jag är på restaurang utan brukar välja fisk. Jag tycker inte om när jag får en massa sega senor och fett i munnen. Då får jag kväljningar. Så jag planerade att jag skär köttet i småbitar och sväljer utan att tugga   . Måste ju ha nåt i mig så jag klarar mig hem. Men när köttet kom, och jag satt kniven i det så såg jag att jag fick riktigt fina köttbitar, och det var så gott så. Imorgon är det dags för smörgåsbord igen. Dom har ju det varje söndag.


Sen efter maten så åkte vi till vår hall och körde lite praktiska övningar. Bla provade vi vilken sorts belöning, eller skall vi kalla det för retning, Lizzie skulle behöva för att öka farten vid inkallningen. Kom ju fram till att hon kom snabbast med leksak. Med godis var det svårare och få henne och stanna kvar.


Imorgon blir det teori på förmiddagen, och på eftermiddagen blir det små spårövningar. Skall komma ihåg och lägga nycklarna i fickan och dra igen dragkedjan   

Av Marru - 27 januari 2012 20:09

Äntligen fredag, och helg framför igen. Den här helgen är del två på instruktörsutbildningen. Så var det dom där hemläxorna ja. Den där avslappningsövningen är det inga problem med, tror jag. Hon behöver ju bara sätta sig, och jag hukar mig för att klappa henne så ramlar hon ju omkull   . Sen behöver jag bara smeka henne med långsamma rörelser på sidan, samtidigt som jag pratar lugnande med henne, och hon ligger fullt avslappnad med huvudet och alla fyra ben på marken. Jag har provat det några gånger i hallen i Norberg. Men sen är det en annan sak om det fungerar om det står en massa personer runt omkring och tittar på.


Den andra hemläxan var ju mer aktiv då. Jag bestämde ju mig till slut och försöka lära henne och plocka undan grejer, i det här fallet i en hink. Först började jag ju med att framkalla intresse för saken hon skulle städa bort. Sen när jag fick henne och hämta saken så började jag med att försöka få henne och lägga den i hinken. Då hjälpte jag till där. När hon kom med saken så ställde jag hinken under. När hon släppte och den hamnade i hinken så klickade jag. Några gånger så såg man att hon verkligen placerade saken i hinken. Att den inte bara råkade hamna där.


Så jag började med det idag, sen tänkte jag att jag går vidare. Att jag inte hjälper till utan hinken får stå kvar på golvet. När hon kommer tillbaka med saken mot hinken, så släpper hon den bredvid hinken, sen står hon och tittar på mig "vart är klicket, vart är godiset" . Jag väntar och ser ifall hon skall lyfta upp saken och lägga den i hinken. Det händer inget men jag ser ju att hon rör på sig, och såg att hon lyfte på ett ben. Men jag såg inte så noga. Men när jag böjer mig för att titta, då står hon med båda framtassarna i hinken  . Jag kunde ju inte göra nåt annat än börja gapskratta. Hon såg så rolig ut när hon stod där med framtassarna i hinken.  Men man kan inte hålla på för länge med det där. Så nu får det vara som det är. Det är ju sagt att momentet inte behöver vara färdigt. Så vi får väl ifall vi får visa upp oss imorgon, och ifall hon ställer sig med tassarna i hinken. Fortfarande är det ju så att det är inte säkert att hon gör nåt alls bara för att det är en massa främmande människor som står och tittar  på. Kommer ju ihåg hennes beteende från lydnadstävlingen förra helgen.

Annars så har jag städat idag, och gått med hundar. Ringde också till mamma på dagen och pratade med henne en stund. Hon har sluppit både bandage och pandaögon. Fast hon sa att hon hade ju glömt och titta efter hur hon såg ut runt ögonen, men att hon skulle nog säkert reagerat på det ifall hon varit svart. Hon sa också att sköterskan sagt nåt om att hon kanske kunde ha diabetes. Tydligen så är det en risk för det när man ätit cortison ett tag att man får diabetes. Men det är inget bekräftat än. Och dom hade sagt att hon troligen skulle flyttas till Falun på tisdag. Ja, vi får väl se vart hon hamnar, för det var nån, kommer inte ihåg om det var läkaren, som i måndags sa att hon skulle flyttas till Ludvika. Hoppas att det blir Ludvika. Det är ju trots allt en bit att åka till Falun. Hamnar hon i Falun så hoppas jag att det inte blir så länge.



Av Marru - 26 januari 2012 23:30

Har väl inget särskilt att skriva om idag. Ringde till Uppsala på eftermiddagen, tänkte att mamma skulle säkert fått komma till rummet då. Men där var telefonen urkopplad utan hänvisning. Då vart jag lite orolig, så jag ringde till numret jag fick när vi var där före jul. Tydligen så kopplar dom ur telefonen i samband med operationer. Det är ju bra tänkt, då behöver ju patienten inte betala för en telefon i onödan. Men jag fick alla fall prata med henne och hon verkade ok. Hon kom ju inte ihåg nånting, inte ens att hon blivit opererad. Men hon hade ju ett litet hål vid nästan sa hon. Hon hade inte fått nåt bandage runt huvudet som jag såg i måndags att alla hade. Jag frågade henne om hon var svart runt ögonen, ifall hon såg ut som en panda. Men det visste hon inte, hon hade väl inte fått se sig i nån spegel då än. Får väl höra hur det är med den saken imorgon när jag ringer. Kanske hon fått reda på när dom tänker flytta henne till Ludvika också.


Ikväll var vi på träning, systrarna och jag. Vi började med en timmes lydnadsträning som vi gjort dom senaste veckorna. Lizzie och jag tränade mycket linförighet. Sen skulle jag prova ett läggande under gång. Hon låg ju när jag vände mig om. Rakt och fint låg hon där. Fast jag visste ju inte hur snabbt hon lagt sig. Så jag säger åt dom andra och titta. Ja, då ställer hon sig varje gång. Vi fick visst till ett perfekt ställande, om jag inte hade kommenderat ligg   . Provade flera gånger, men hon stod varje gång. Så jag backa ett steg och träna ligg istället. Efter det så tränade vi lite apport, och hon tog den utan problem i munnen varje gång. Några hopp provade vi också.


Sen fick jag för mig att jag skall prova hoppet från lydnadstvåan. Upptäckte där att vi har lite problem med kommandot sitt. Att sitt och ligg skall låta så lika. Ja, den här gången så la hon sig så fint varje gång på andra sidan. Så avslutade vi med en platsliggning. Men den är det aldrig några problem med numera.


Efter det så byggde vi våra kortbanor igen. Så tog jag in Clara istället där. Hon var lite vimsig första gången. Hon lyssnar mycket bättre andra vändan hon är in. Ja, jag brukar ta dom 2 vändor var normalt. Men nu när Lizzie tränar lydnad också så blir det bara en vända rallylydnad för henne och 2 för Clara. Lizzies problem i rallylydnaden var stå efter sitt, och att stå stilla medans jag gick runt henne. Sen blir det lite knepigt med dom här vänstersvängarna i och med att vi har tränat så mycket vänsterhalter. Hon vill ju gärna slå ner rumpan i svängen, där får jag öka på tempot lite när vi tränar.

Av Marru - 25 januari 2012 23:33

Det har väl inte hänt nåt särskilt här idag. Ringde till Uppsala på eftermiddagen, och mammas operation hade gått bra. Hon låg på uppvakningen, och där skall hon ligga till imorgon. Så jag får ringa och prata med henne imorgon då. Nu när jag ringde idag så hade hon precis vaknat. Men jag bad sköterskan hälsa att jag hade ringt och att jag ringer imorgon.


Ikväll så ringde då min ena farbror för att höra hur det har gått. Han är så lättsam och prata med, inga sorger som tynger där. Kan man ju tycka. Men han har haft det ganska jobbigt dom sista åren. Hans fru fick ju alzheimer för många år sen. Nu är det ett par år sen hon gick bort. Men före det så hade han verkligen en tuff period. Men alla fall när han ringde nu så hade han roligt åt min andra farbror. Han hade ringt till honom, alldeles desperat. Han ville veta ifall man kunde rösta i andra omgången i Finlands presidentval, ifall man inte hade röstat i den första. Nu är det ju två kandidater kvar och rösta på i den andra omgången. Den ena av dom är homosexuell och bor tillsammans med en man. Nu är min farbror orolig för att han skall vinna. Han kan ju inte säga när han är utomlands att han kommer från Finland då. Inte om landet har en bög som president   . Då hade min ena farbror sagt åt han så gå du och rösta på den andra du, så går jag och röstar på den du inte vill ha. Då blir din röst värdelös alla fall   . Dom är roliga dom där två.


Annars så passade jag på och trimma tassarna på alla 4 idag. Det börjar väl bli dags och ta en omgång på dom igen när det gäller pälsen också. Blir bara så ledsen på Mickis päls. Man borstar och donar, och han är fin........ i några minuter. Sen ser han igen ut som om han inte sett en borste på 10 år.


Så här fin var han på utställningen på kennelträffen för några år sen. Åååh, han är så fin våran "lilla" gosse.


   

Av Marru - 24 januari 2012 23:01

Idag på morgonen så satt jag här i fåtöljen som vanligt med datorn, som jag brukar göra på morgnarna. Helt plötsligt så kom jag på vad det var för dag idag. Skulle ju hämta hundmat, det hade jag ju helt glömt bort. Men vilken tur att jag vaknade tillräckligt tidigt så jag inte försov mig. Jag hann tom gå en morgonpromenad med systrarna innan det var dags och åka. Fodaxbilen och jag stod vid trafikljusen i Ludvika samtidigt, idag var han i tid. Och en ny fin lastbil hade han också fått. En vit som den förra, och det stod Fodax på skåpet som på den förra, men nu var det en bild på en hund också. När jag fått maten där så åkte jag till Granngården för att köpa torrfoder där. Vilken tur vi hade den här gången. Fick ju ett rabatthäfte därifrån förra veckan, och för en gångs skull så fick vi 100 kr rabatt på det vi ger, plus att jag hade en 30 kr bonuscheck. Så nu finns det både färskfoder och torrfoder ett tag framöver. Lyckades tom få plats med 3 påsar i frysen.


Senare på dagen så ringde jag till mamma i Uppsala, hon hade precis varit och ätit. Hon hade varit på ögonkontroll idag, den förra de gjorde i Ludvika hade inte varit riktigt bra. Hon hade lite problem med att sitta vid maskinen så det blev inte riktigt som det skulle. Men dagens undersökning hade gått bättre. Hon hade fått reda på att hon kommer att få göra en operation för starr i framtiden. Men nu är det tumören som står på tur. Hon hade också fått reda på att operationen blir imorgon, precis som det stod i brevet hon fick hem. Så kl 8 imorgon bitti så skulle narkosläkaren till henne. Sen när det här är överstökat så skall jag fixa tid åt henne till vc. Dom måste börja ta reda på varför hon har så ont bak kring skulderbladet. De kan ju bara inte säga att hon har krympt ihop, att det är därför hon har ont. Hon kan ju knappt sitta och äta för att det gör så ont.


Efter det så åkte jag iväg på agilityträning. De hade gjort en av banorna som dom hade på länskampen söndags. Tyckte Lizzie gick kanonbra på den banan på slutet. Lite problem var det med tunnelingången på ett ställe där hon gärna ville ta fel. Clara fick också vara inne och springa. Jag tog banan med henne i små etapper. Tog några hinder och så stannade jag och belönade henne med godis. När vi var klara så stannade vi kvar och byggde bana till morgondagens kurs. Tränade även lite linförighet med Lizzie. Innan jag åkte hem så rastade jag systrarna. Sen fick dom leka med lapska vallhunden Ronja. Ja, eller det var Clara som lekte, Lizzie ville bara slåss. Men jag tycker det är kul att Clara ville leka.


Sen började problemen. Vi skulle åka hem. Jag backade bilen, men märkte inget fel. Men när jag åkte framåt så var det nåt som inte stämde. När jag skulle växla och trampade ner kopplingen så rusade motorn, eller det lät precis som om växeln låg i hela tiden. Dessutom så vart det ingen reaktion när jag trampade på gasen. Bilen rullade på lika bra vare sig jag gasade eller inte. Jag var lite orolig över om jag skulle våga köra hem så jag ringde till maken, och efter lite dividerande så kom vi fram till att det vågar jag nog köra hem. Men kan ju säga att det inte gick fort. I början gick det bara i 40 km/h. Hur kul är det och köra på en trefilig väg med vajerräcke i 40 km/h, särskilt när man befinner sig på den enfiliga delen med en massa bilar bakom sig. Det var mindre roligt. Men när jag började närma mig Fagersta så vart det ju lite nerförsbackar. Så innan jag skulle svänga av mot Söderbärke så var jag faktiskt uppe i 80 km/h. Men sen vart det slut på det roliga. Sen fick jag vara glad över att komma upp i 50. Maken ringde när jag hade svängt, och så säger han att det är bara och köra som vanligt. Vanligt, jooo jättelätt när den knappast orkar dra uppför backen en gång sa jag. Vad tror ni karln svarar på det. Du vet väl om att det finns en spak i mitten. Trodde han att jag satt och puttrade på i 30 km/h i en uppförsbacke med högsta växeln i. Tror karlar verkligen att man är lika enkelspårig som de. Ja, jag kom väl hem till slut. Normalt tar det ca 30 minuter, nu tog det nästan en timme. Med facit i hand så skulle jag stängt av bilen och startat om den. Men han vågade inte säga åt mig att göra det när jag var i Norberg. Jag vågade inte heller göra det när jag tänkte när jag var på väg att man kanske skulle prova det. Maken var ute och åkte en sväng med bilen och nu gick den bra. Vi får väl se vad som händer i framtiden.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards