Colliekompisarna

Alla inlägg under september 2012

Av Marru - 30 september 2012 21:27

Idag har det varit en ganska slapp dag. Gick hälsospåret med Micki och Farina. När jag var på väg hem  med dom kom jag på att det var ju söndag idag. Och tipsbingon skulle ju hålla på september ut. Så jag gick hem och väntade en stund, sen gick jag med systrara och köpte en bingolapp, och gick tipsbingon tillsammans med dom. Jag vann ett kaffepaket igen. Så jag har gått plus med sommarens tipsbingon. Det är bara 2 ggr av alla gånger som jag gått den i sommar som jag inte vunnit nåt. Imorgon kl 12 så är det dragning på vem som vinner tv:n.

 

Sen har jag suttit och läst, gått med hundarna, lagat mat och diskat. Det är väl det jag ägnat mig åt idag. Snart skall jag börja leka med mitt psp igen   . Jag har ju gjort det nästan varje kväll. Tyvärr så hinner jag inte göra nåt av Målarbodens teman när all tid går åt att göra Elanyas lektioner. Man måste göra minst 2 i veckan. Här är lite jag gjort i förra veckan.

 

       

Av Marru - 29 september 2012 20:37

Idag var vi iväg på agilitytävling igen, i Örebro men inte samma klubb som förra gången. Det finns visst två brukshundsklubbar i Örebro. Hmmm...hade det inte varit bättre och satsa på en kennelklubb. Vet ju hur det ses på agility på brukshundsklubbar. Vi är ju bara fjollor som förstör deras gräsmattor. Sen att agilityn kanske är det som kommer med pengar till klubbarna tänker dom inte på.

 

Vi hade för det första lite problem med att hitta dit. Vägbeskrivningen var skriven bara för dom som kom från Göteborgshållet, eller från Arboga    . Vi kom ju från Lindesberg. Så jag försökte tänka det lite baklänges, från Göteborgshållet. Men det gick inge bra, så vi åkte väl motorvägen fram och tillbaka ett par gånger. Hade ju skrivit ner numret till nån ansvarig på klubben, tack och lov. Men där var det ingen som svarade först. Var in till en Statoil där. Där var det några karlar som pratade i mun på varandra. "Åk mot Stockholm, åk mot sjukhuset, åk mot Ekers, åk Nobelgatan" . Hmmmm......har ni möjligen en karta. Nä, det hade dom inte. Men sen när vi var på väg åt fel håll igen på motorvägen så var det nån från klubben som ringde tillbaka. De hade ju sett numret vi ringde ifrån. Då äntligen fick jag en vettig beskrivning. Då vart det genast väldigt enkelt. Tänk vad mycket mil vi hade sparat om de hade skrivit en vägbeskrivning åt oss som kom norrifrån också.

 

Men till slut så kom vi fram. De hade agilityplan på en liten plätt gammal åkermark. Det har regnat en hel del dom sista dagarna, så det kan man ju gissa sig till hur det såg ut där. Särskilt när det hade trampat runt en 30 ekipage där redan innan det blev largehundarnas tur. Eftersom banan inte var så hemskt svår, så gick jag den ett par gånger. Sen stod jag vid sidan av banan och gjorde min mentala banvandring. Men det hjälpte ju inte mycket. Dom 3 första hindrena gick ju bra men lite långsamt. Sen kom slalom, och hon tog slalomingången bra, men efter halva slalomet gick hon ur. Vet inte om det beror på att hon tyckte det var för lerigt, eller om hon hade gått ur alla fall. Men vi fortsatte väl resten av banan och det gick bra. Vart inte blöt om fötterna än alla fall, men Lizzie var lite lerig.

 

Det var ju bara 159 startande på hela tävlingen, så vi behövde inte vänta alltför länge på nästa klass. Kan ju säga att det inte hade blivit mindre lerigt. Denna bana var inte heller så svår, så jag gick bara en vända och sen ställde jag mig vid sidan igen. Den här gången så var det 2 hopp, sen rakt på balansen och en hopp igen, sen tillbaka till nästa hopp. Men nejdå, hon skulle absolut in i en tunnel, fast jag stod med ryggen mot den, och jag ropade Lizzie, Lizzie, LIIIIIZZIIIEEEE. Nej, rätt in i tunneln skulle hon. Ok, men då fortsätter vi väl då så vi får träna på slalom lite. Skickade in henne i tunneln före slalom. Sen stod jag med näsan mot slalomutgången för att kunna fånga upp henne och skicka in henne i slalomet. Vad gör damen???? Springer fram till mig, förbi mig, upp på balansen vars uppfart är bakom min rygg   . Hmmmmm.....hur tänkte hon nu då???? Ok, men kom ner från balansen och kom tillbaka hit så tar vi det där förbaskade slalomet tänkte jag. Hon kommer, och jag säger slalom. Vad gör hon, springer förbi mig och upp på balansen igen. Där står jag med armarna i kors och säger åt domaren att hon har nog fått lera i öronen. Ja, då var det väl lika bra och strunta slalomet och ta kortaste vägen ut.

 

Sen byggde dom om banan till hoppklassen, och under tiden dom tog en matrast så släppte dom på alla på banvandring. Jag gick där och tittade på all leran. Det var ju väldigt lerigt vid slalomet, så jag tänkte att det här kommer aldrig att gå. Sen började det ju regna också på allt elände. Så jag frågade min klubbkompis, hon var inte heller så där taggad på agility idag, om vi skulle strunta i det hela och åka hem. Ja, det gör vi sa hon. Så vi var och sa till inroparen att vi skiter i det här och åker hem. Hon vart ju glad över att vi var och sa till att vi tänker dra. Så det var vår dag det.

 

Här hemma har det inte regnat nånting sen vi har kommit hem. Får väl hoppas att det fortsätter så ett bra tag till. Vi hade ju alla fall tur med att parkeringen var så pass nära banan så att vi aldrig tog ut tältet eller burarna. Så vi hade torrt tält och torra burar med oss hem. Nu får dom ligga i källaren till nästa år, nån gång.

Av Marru - 28 september 2012 21:09

Nu är fredagen här igen, och dagen har varit precis som alla andra fredagar. Gå med hundar, tvätt och städa. Det är ju en fördel när man har långhåriga hundar som vi har. Man ser resultatet när man städat, alla fall i nån minut innan det åter ser ut som före städning, nästan.

 

Finns väl inte så mycket och skriva om. Imorgon är det dags för den sista tävlingen på länge nu   . Nästa helg skall jag till Tierp och döma på en inofficiell rallylydnadstävling. Fast samtidigt känns det skönt att det börjar lugna ner sig lite nu. Men det kommer att bli långtråkigt. Det är tur att vi har Vintercupen, och våra träningstävlingar i rallylydnad.

Av Marru - 27 september 2012 22:55

Då har vi varit till Semla och tränat rallylydnad igen. Det vart lite agility också innan vi åkte hem.  Jag gjorde en evighetsbana i avancerat. Sa åt mina klubbkompisar att om dom gick in i den så skulle dom aldrig komma hem utan domblir och gå där om och om och om igen. Jag har kommit fram till att sidbytet helt om-från varandra, har vi tränat väldigt lite framför en skylt. Utan det har mest blivit sidbyten på en tom gräsmatta.

 

Så den banan gick som följer: 360º vänster, snurr under gång, helt om från varandra, snurr under gång, 360º höger, helt om mot varandra, och så kom man tillbaka till 360º vänster osv..... Men tyvärr kunde man inte gå den så många gånger, för till slut så vart det väldigt lerigt där.  Men jag koncentrerade mig ganska mycket på det, och på att träna moment med Lizzie på höger sida.

 

Agilitykursen hade däremot byggt banan vi tävlade på i Örebro för ett par veckor sen. Så när dom gick in och fikade så gick vi ut och tränade på den. Lizzie var riktigt rolig hon. Säcken, eller den platta tunneln som den också kallas var ju med på banan. Lizzie sprang in i den, men när hon kom ut så var hon tvungen och skaka på sig   . Det var väl blött inne i säcken.

 

Sen kom maken och hämtade oss efter ett par timmar, och han var alldeles till sig. Han påstod att han höll på att köra på en varg. Jag har sagt åt han flera gånger, "är du säker på att det inte var en hund då". Men han var hur säker som helst på att det var en varg. Det vimlar ju ganska många av dom här i trakterna.

 

Var förresten på förmiddagen till Smebacken. När jag åkte hem därifrån så svängde jag in vid Nisses. De har ju gått i konkurs och hade utförsäljning, allt 50% i affären. Men det fanns ju inte så mycket kvar. Hade tänkt titta på stickgarner till strumpor. Men dom hyllorna var alldeles tomma. Så det blev en snöskyffel, lite lampor och ett par tuggben. Det är ju bara Lizzie som tuggar på dom här, och Farina efter att Lizzie har mjukat om dom   .

Av Marru - 26 september 2012 21:13

Idag har verkligen varit en slö dag. Vädret har ju varit lite si och så, man tappar ju lusten att göra nånting. Var inte ens iväg på agilityträning ikväll. Planen ser ju ut som en stor leråker. Det dröjer nog inte länge förrän träningen flyttas till Norberg   . Men rallylydnadsträningen blir kvar några veckor till alla fall. Det är ju bra mycket roligare och träna i Semla än i Norberg. Sen är det ju närmare för dom flesta av oss, tex mig. Dessutom så är innesäsongen alltid mycket längre än utesäsongen.

 

Jag har laddat ner en testversion av Corels Paint Shop Pro X5, men det går inge bra. Det låser sig bra. Hade ju gärna velat prova den. Dom nya tutorialsen är ju skrivna för nyare versioner än PSP X2 som jag använder nu. De har använt sånt ibland som inte finns i den.

 

Var förresten till frissan och klippte mig igår. Det var verkligen skönt. Hon fick ta lite extra eftersom det var så ojämt bak. Mycket som var slitet. Fast nåt som inte gjorde mig glad var mina gråa hårstrån. Inte det att dom finns, för dom har funnits länge. Men att dom inte är raka. Här har jag hela mitt liv haft rakt hår. Skall jag bli krullhårig på gamla dar   . Jo, det är sant. Det har jag fått höra ända sen frissan i Virsbo såg mina första gråa hårstrån. "Dina gråa hårstårn krulla sig" . Det fick jag höra igår igen   . Hon sa det förra gången också jag var och klippte mig.

Av Marru - 25 september 2012 23:49

Har inte hänt så mycket här idag, så då kör vi med en veckans fråga igen. Quizle hittar ni här ifall ni tycker det verkar roligt, eller om ni har brist på fantasi när det gäller vad ni skall skriva   .




Dator

 

1. Vad har du för dator?

En Acer laptop.


2. Ungefär hur många timmar per dag tillbringar du framför datorn?

Nån timme på morgonen, sen nån timme på kvällen framför tv:n. Kanske lite då och då på dagen ifall jag hinner.


3. Vad i huvudsak gör du framför datorn?

Leker med paint shop pro, eller spelar spel på fb. Men spelar bara ett spel.


4. Har du något antivirusprogram installerat? Vilket?

Telia säker surf.


5. Vilken webbläsare (Internet Explorer, Firefox, Safari etc) använder du?

Beror på vad jag gör. När jag är inne på grafiksidor använder jag IE, till övrigt blir det mest Firefox.

Av Marru - 24 september 2012 23:43

Då börjar vi på sista veckan den här månaden. Bara 3 månader kvar på detta år. Fast nu skall jag inte tjata om att tiden går fort, för det vet vi ju alla att den gör   . Ikväll hade vi rallylydnadskurs på klubben igen. Det är så kul och se hur duktiga alla är med sina hundar. Nu har vi bara 2 ggr kvar.

 

Idag så tog jag tillfället att torka mitt tält som blev så genomblött i helgen. Reste den på baksidan och där fick den stå några timmar. Upptäckte sen när jag skulle ha den i påsen att det var fuktigt på undersidan också alldeles under plattan där benen sitter fast. Så jag lät den ligga upp och ner på plattorna på baksidan. Få se nu om vi tar med oss tältet på lördag, eller om vi skall klara oss utan den. Det är ju bara ca 150 starter, så det tar inte många timmar.

 

Imorse var jag till Smebacken och var med mamma till vc för pk-prov. Men imorgon tänker jag sova ut. Känner att jag är lite trött efter helgen. Känner mig också lite frysen. Det var en tuff helg. Fast hade det varit fint väder så hade det ju inte varit så jobbigt. Så imorgon skall jag bara slappa, och gå med hundarna och kanske träna llite.

 

Har idag lagt ut en del av mina rallylydnadsbanor på hemsidan. Började med dom som jag gjorde till domarutbildningen. Dom hittar man på hemsidan, länken finns bland länkar till höger. Under menyn övrigt finns det rallylydnadsbanor.

Av Marru - 23 september 2012 22:03

Ibland så börjar man nog och fundera om man är normal, och denna dag var en sån. Upp långt före tuppen för att åka iväg till Kumla och tävla i agility. Det är ju egentligen ett gränsfall, att vi åker så långt som till Kumla. Men nu handlade det om 4 lopp, så vi ansåg att det nog var värt och åka så långt för det. Skall man gå efter resultaten så kan man ju ifrågasätta det om det var värt eller inte. Men roligt hade vi alla fall. Det regnade ju inte så farligt, det var mest uppehåll. Men såklart så skulle det dugga så pass mycket att tältet är blött fortfarande. Den var ganska torr ett tag. Men så började det smådugga och då var det kört. Men det är lovat fint väder imorgon. Så jag öppnade tältpåsen bara, och ställde den i badrummet. Jag får resa tältet ute igen så att den får torka.

 

Men alla fall till tävlingen. Första loppet var ett agilitylopp. Där var det några hopphinder som skulle tas från fel håll. Men det var inte dom som vart problemet för oss. Visserligen så gick det inte fort vid dom. Problemet för oss var som vanligt slalomet. Hon hoppade över några pinnar i mitten, så vi diskade oss. Sen direkt efter det så blev det dags för andra agilityloppet. Den banan verkade lite enklare än den första. Det var en hopphinderskombination som jag tyckte jag fick till ganska bra på banvandringen. Jag tyckte det. Men Lizzie var av annan åsikt. Den här gången så tog hon alla fall hela slalomet. Men så kom vi till den där hopphinderkombinationen, och jag tyckte jag fick henne över den första så fint. Men så försvann hon nånstans bakom min rygg, och jag såg henne inte. Jag tittade och funderade vart hon tog vägen. Helt plötsligt så fick jag syn på henne på andra sidan det hopphindret hon skulle till sen. Ja, så det slutade med att hon hoppade över den från fel håll.

 

Efter det blev det en liten paus. Under den tiden så hade vi en banvandring på hoppbanan. Så var det då dags för första hoppklassen. Det var väl egentligen inga störra problem på den banan. Det var bara slalomingången som kändes lite knepig. Såklart så hamnade hon lite fel i slalomingången. Så vi fick 5 fel för vägran där. Jag försöker ju få henne och ta slalomingångarna självständigt. Vi fick tiden 49.93 och 21:a placering. Sen direkt efter det var det dags för andra hopploppet. Den kändes ännu enklare än den första. Men återigen så hade vi lite strul med slalomingången, och fick återigen 5 fel där. Men jag tror också hon började bli lite trött för hon var lite seg i början. Men mot slutet fick hon upp farten. Så den här gången blev tiden 53.75 och 27:e placering.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards