Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 8 september 2012

Lydnadstävling i Hedemora!

Av Marru - 8 september 2012 22:40

Idag har vi varit till Hedemora och tävlat lydnad. Jag hade inga stora förhoppningar angående den tävlingen. Vädret var alla fall strålande fint, så jag behövde inte oroa mig för regn. Men dom i Hedemora har verkligen otur med sina grannar. Kommer ju ihåg från tiden när vi var där på collieträffar att det var nåt strul med grannar. Tex fick vi order och försöka hålla tysta som möjligt där för att grannarna klagar. Sen var det en väg vi inte fick gå på, för nån efter den vägen klagade. Men såklart så hade jag ju blandat ihop vägarna, så när vi gick där på en väg så kom det en bil åkande. En karl satt i den och han stannade till och sa att inga hundar fick vara på den vägen. Det fanns en skylt bara om motortrafik och inget annat. Ja, det var verkligen en otrevlig karl.

 

Men så till tävlingen. Dom började ju med elit, sen trean, tvåan och sist ettan. Så under tiden gick jag till den andra planen. Måste ju passa på och träna Lizzie på främmande gungor. Sen provade jag vilket som var dagens kommande för läggandet. Det verkade fungera med ligg idag. Till slut blev det dags för oss då. De hade delat oss i 2 grupper, med 4 hundar i båda. Lizzie la sig på en gång, och hon låg hela tiden. Hon tittade  väl lite nyfiket omkring men hon låg stilla hela tiden. Aldrig känns väl 2 minuter så långa som på en platsliggning. Sen blev det tandvisning, och det är ju inga problem. Då fick vi reda på att vi hade fått 10 poäng för platsen, och 10 för tandvisning. Då hade vi 50 poäng klara, och då kändes det genast mycket bättre. Sen var det bara och vänta på vår tur igen. Som vanligt så hamnde vi bland dom sista. Det spelar ingen roll ifall det är färdiglottat när man kommer dit på morgonen, eller om man lottar på plats, vi hamnar alltid bland dom sista. Idag var vi näst sist. Under tiden vi väntade så provade jag halterna med Lizzie, och det gick bra. Till slut så vart det ju vår tur att gå in.

 

Jag förstår mig inte på linförigheten. Jag tränade det i veckan, och koncentrerade mig på halter. Belönade vid varje halt, och jag hade många och det gick hur bra som helst. Som vanligt idag så missade hon en halt. Det har varit så på varje tävling, att hon missar en halt eller två. Apporten ville hon inte ta riktigt först. Har nog tränat lite för mycket på den så hon har blivit fundersam på om hon får ta den eller inte. Vid inkallningen så gör hon som hon brukar. Kommer fram till mig och duttar på handen. Glädjeskuttet har hon alla fall slutat med, hon gjorde ju ett sånt förut när hon kom fram till mig, innan hon satt sig vid sidan. Nu puttar hon med nosen i handen, precis som om hon ville säga att hon är på plats nu. Hon gjorde likadant i hoppet, men domaren såg inte det eftersom Lizzie var på andra sidan. Resultatet blev 170 poäng, 1:a pris, och en 3:e placering. Därmed så har vi fått vårat 3:e första pris, och därmed får Lizzie sitt LP1.

 

Nu skall vi börja träna in momenten i tvåan, men det är en annan sak om vi nånsin tävlar i tvåan. Det beror på hur hon lär sig momenten. Jag kommer nog kräva mer säkerhet på dom momenten innan vi ger oss ut och tävlar än i ettan.

 

1. Platsliggande    10
2. Tandvisning     10
3. Linförighet       6   Sitter ej, position
4. Läggande          8   Segt läggande
5. Inkallning         9   Avslut
6. Ställande          9   Tar något steg
7. Apportering      8   Tveksamt gripande
8. Hopp               10
9. Helhetsintryck  7


Enda smolket i bägaren var att när vi kom till Fagersta så satt det en böteslapp på 500 kr på vindrutan   .


 
 
Gunilla

Gunilla

9 september 2012 00:29

Inte roligt med böteslappar :(
Dom pengarna kunde du ha fått använda till ngt roligare.

Kram
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Bettan

Bettan

9 september 2012 21:55

GRATTIS!!!!
Men skit att en bra dag skulle avslutas med en böteslapp =(...
Hoppas att du ska få en god natts sömn min vän. Massa varma kramar till dig <3

http://walkonfire.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards