Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2013

Av Marru - 29 april 2013 22:54

Här vilas det inte på några lagrar, utan på`t direkt. Alltså Jeri och jag har varit på vår första valpkurs ikväll. Det blev ju inte så avancerat för våran del. Han tyckte att en del av dom större valparna var lite otäcka i början. Idag så körde vi bara lite kontakt och lek. Leka är vi ju jättebra på.

 

Idag fick han sig visst en liten flygtur. Han hade stått under Claras mage och försökt smutta på en tutte. Men hans tänder är ju ganska vassa, så Clara skrek till. Sen tittade hon på husse, som nicka till henne. Då tog hon han i nacken och ruskade om lite. Efter det fick hennes tuttar vara i fred   . Lizzie spelar att hon är rädd för han när vi tittar på. Men maken kom på dom när dom låg och sov i sovrummet. När Lizzie upptäckte att hon blivit avslöjad så hade hon hoppat upp i sängen och sett ut som om hon skämdes. 

 

Det tråkiga är att jag missar ju allt det roliga som händer här hemma på dagarna. Men imorgon blir det bara en halv dag, sen är vi lediga på onsdag. Hoppas på fint väder så vi kan vara ute mycket.

Av Marru - 28 april 2013 22:43

Jeri har nu varit hemma hos oss sen i fredags och jag har nog redan tagit 100 kort på han   . Egentligen skulle jag haft ännu mer om jag hade kameran hängande runt halsen. Men det har jag ju nu inte. Det är en riktig buse alla fall. Ibland göra han såna grejer att man bara kan stå och skratta åt han. Han här verkligen härlig den killen.

 

Han håller på med samma sak som Lizzie gjorde när hon var valp. Vet inte hur många par jeans hon förstörde för mig när hon hängde i byxbenen hela tiden.

 

 

 

Jeri har hittat sin trygghet hos Clara. Han ligger väldigt ofta bredvid henne. Fast idag vid några tillfällen så gick hon och la sig bredvid han. Så hon tycker nog om att ha han bredvid sig också.

 

 

Igår så bytte vi ut den lilla hundbädden som maken fått av en bekant till en tygbur. Han måste ju vänja sig vid att vara i en sån och vad är det bästa sättet än att börja som liten. Han måste ju ligga i bur när vi är och tävlar och jag måste gå banvandring, eller gå på toa tex. 

 

  

Av Marru - 27 april 2013 21:06

Nu har Jeri kommit hem, eller igår närmare bestämt. Just nu ligger han nedanför soffan bakom Mickis rumpa och har hans svans som kudde. Micki har alltid varit tryggheten själv. Så också även nu. 

 

Men om jag förut inte skrev nåt för att jag inte hade nåt att skriva om, så har jag däremot desto mer att skriva om nu kanske, men tiden räcker inte till. Missade ju tom Let`s dance. Så jag vet inte ens vem som åkte ut igår. Jag får nog gå till Mailis blogg och titta för det har hon säkert skrivit där. 

 

Igår när vi skulle åka så hade jag han i famnen. Han klöste som en katt, och jag trodde jag skulle få världens rivmärken över hela ansiktet och halsen. Sen åkte vi iväg och han skrek så hjärtskärande att jag tänkte säga åt maken att vi vänder om och lämnar kvar han. Men så lugnade han ner sig före Heby, och pep bara lite då och då fram till Sala. Sen var han tyst nästan hela vägen. Här hemma gick det sen bra. Får bara komma ihåg att inte ha han i närheten när jag håller på med maten. Vi har en hage bredvid makens säng pga att jag går ju i skolan under veckorna och åker tidigt. Dessutom är det bättre med plats på hans sida. Så vi la han i hagen vid halv tolv tiden igår. Jag satt mig på sängen bredvid, och han gnällde en del. Sen stängde jag persiennerna så att det var mörkt. Han gnällde lite fortfarande. Men sen gick jag ut. Han gnällde en stund och tystande sen. Sen sov han som en klubbad säl fram till kvart i sex i morse. Han reagerade inte ens när jag var på toa på natten. 

 

Idag var jag till Norberg på marknaden för att köpa lite grejer. Men jag gick bara igenom fort och hittade det jag ville ha. Dessutom så har jag köpt mina första foppatofflor   . Men jag tänkte att ifall man skall springa ut och in med valpen så kan det vara bra och ha. Jag har ju länge varit emot dom för dom är så gräsligt fula. Dessutom så har jag ju fortfarande lite problem med mina fötter. Det gör ju fortfarande ont på morgonen när jag går upp. Men det är inte alls lika illa som det var för ett par år sedan. 

 

Senare på dagen så tog jag Jeri ut på plan där jag brukar träna med Lizzie. Med oss hade vi en leksak, och vi kampade lite med den. Jösses, vilken fart det är i den killen. Vi får hoppas att farten sitter i. Jag kunde inte göra annat än stå och gapskratta när han gjorde kullerbyttor med sin räv, eller var det en ekorre. 

 

Efter att jag lekt en stund med han så tog jag Lizzie och tränade lite rallylydnad med henne. Vi skall ju faktiskt få tävla om ett par veckor. Egentligen skulle jag döma, men nu var det inte tillräckligt med anmälda. Så då fick jag stå över denna gång. Så då tänker jag passa på och tävla. Jag behöver ju två godkända resultat med Lizzie i avanderad klass. Fast vi har fortfarande lite problem med vissa moment på höger sida. Bara höger svängar och snurrar. Annars så håller hon sig bra på höger sida, och gör sidbytena bra. Efter det så stod Micki vid dörren och ville ut. Jag har ju nästan alltid när jag tränat med Lizzie tagit ut dom andra också en efter en. Först tänkte jag inte ta nån mer. Men så tog jag Micki så att han fick springa lite efter boll. 

 

Vet inte när jag har möjlighet att skriva nån nästa gång. Så jag bjuder på lite bilder. Här har ni då han. Gatefields Space Pirate "Jeri" . 

 

 

Vi har mamma Doris på första bilden. Tiken som fick mig att utbrista att jag vill ha en valp efter henne, trots att hon bara var 7 månader gammal då   

 

           

 

 


Av Marru - 22 april 2013 21:56

Nu har det inte blivit mycket skrivet här, men det händer inte så mycket heller. Höjdpunkten förra veckan var väl rallylydnadstävlingen som vi hade. 2 st fortsättningsklasser hade vi. Jag hade en domaraspirant med mig som bakdömde. Nånting som var ganska lustigt på tävlingen var att det var 5 ekipage som gick förbi en skylt utan att utföra momentet. Jag hade en höger sväng och efter den en 360 º vänster. Det var väl den där vänstersnurren som gjorde det att dom förträngde den skylten   . Fast jag blev riktigt ledsen när en äldre dam med sin golden gick banan felfritt, och när dom kommer till denna skylt så går hon bara förbi   . Hade nästan lust och skrika, "nej, stanna, backa". Inga fel blev det efter skylten heller. Så då hade dom fått 100 poäng, istället för att bli underkända. Men tack och lov så tog dom igen skadan och gick lika fint nästa bana också. Så då fick det bli 100 poäng där istället. Men man satt nästan och höll andan när hon gick. 

 

Idag blev det som vanligt skoldag. Så det händer inte så mycket nytt här. Det får ni vänta med till fredag. Men då har jag nog istället fullt upp så jag kanske inte hinner skriva nåt istället. På fredag skall vi ju hämta hem Jeri. Skall verkligen bli spännande och se hur dom andra reagerar på en ny hund i flocken. Micki tycker säkert först att han är äcklig, och vill inte vara i närheten. Men ändå är det hand som har varit den trygga klippan. 

 

Lite bilder från igår. Såg ju årets första vitsippa igår.

 

 

 

Sen såg jag några långnäbbade sjöfåglar vid badstranden, och dom vet jag inte namnet på.

 

     

Sen har vi några långnosade flickor   .

 

   

Till sist en bild på våran badstrand som ser för bedrövlig ut. Undrar vad kommunen tänker hitta på där. De har under vintern kört ut ny sand på stranden. Tycker att det såg ut att vara så mycket sand vid bryggan att de snart får flytta ut bryggan en bit.

 

 

Av Marru - 18 april 2013 22:59

Idag har vi varit på lydnads- och rallylydnadsträning som alla andra torsdagar. Vi började med lydnad, och vi hade en ny person med på träningarna. Tydligen så skall hon gå med i klubben, och det är ju trevlig med nytt folk. Dessutom så kommenderade hon oss i lydnadstvåan. Det gick ganska skapligt med tanke på hur lite vi har tränat. Det som saknades mest var fart. Fritt följ gick ganska skapligt. Hon sackade efter ibland. Men där fick vi tips på att försöka få Lizzie att följa med bättre. Sen hade vi läggandet och det tror jag gick ganska bra. Jag glömde ju höra efter hur snabbt hon la sig. Sen kom nog inkallning. Där så tjuvade hon. När hon  "tävlingsledaren" kommenderade, så började hon springa mot mig. Så vi fick göra om det ett par gånger. Till slut så satt hon kvar tills jag kommenderade hit. Efter det så blev det nog rutan. Kommer inte ihåg riktigt säkert vilken ordning allt kom i. Rutan är väl det som gick sämst. Men den är nog svårast, och den har vi tränat minst. Men till slut gick det när hon såg att det fanns en tasstarget i rutan. Sen blev det apportering. Den gick sämre idag än vad den gjort på sista tiden. Hon lunkade fram till apporten. Men det gör hon jämt. Hon tar apporten, men släpper den. Så jag fick kommendera en gång till. Då tog hon den och kom med den till mig. Efter det körde vi hoppet.   Där ställde jag mig lite för långt bort från hindret första gången. Hon hoppade över, men sen visste hon tydligen inte riktigt vart hon skulle. Så hon ställde sig för långt åt sidan på andra sidan. Så vi gjorde ett nytt försök, fast lite närmare hindret. Då gick det av nån anledning bättre. Till sist körde vi fjärren. Fick göra ett dk på första sättandet. Men sen gick det bra. Hon gnällde lite, och en gång lyfte hon på rumpan vid sättandet. Men hon flyttade sig inte framåt. 

 

Efter det så tränade vi lite rallylydnad. Det var inte så många och tränade idag. Bara 2, eller 3 nybörjarhundar. Så vi kunde ha lite större utrymme till svårare banor. De är ju några som skall tävla i fortsättningsklass i helgen. När vi tränat klart så gjorde vi ordning för lördagens tävling så vi inte behöver åka dit så tidigt på lördag.

Av Marru - 14 april 2013 22:18

Har inget speciellt att skriva idag så det får bli en bildbomb idag. Har haft en del gamla bilder liggande i kameran också. Den första bilden är tagen den 17 mars, och den andra bilden är tagen idag. Nästan en månad senare. Det har inte hänt mycket i den rabatten.

 

   

 

Men det är alla fall en knopp på väg på blåsippan jag tog från mamma förra året. Det var ju fullt med blåsippor på tomten innan de byggde huset. Så en del tog vi och flyttade åt sidan för att plantera om dom senare. Det är den enda blåsippan jag har sett hittills, ja förutom dom som finns i rabatten hos mamma då. Har inte ens sett en tussilago en gång.

 

 

 

Några bilder från dagens morgonpromenad. Det är ganska bart i skogen på sina ställen. Men på hälsospåret är det snö. Man skulle nästan kunna åka skidor där fortfarande. 

 

         

 

Efter morgonpromenaden så planterade jag om tomatplantorna i större krukor. Sen har jag lite petunior också, fast dom är jag inte säker på att dom klarar sig. Dom är så klena. Men tomatplantorna verkar växa på dom.

 

    

 

Slutar med bilder från i påskas när vi var till Rättvik och tävlade. Hunden som rullar i snön är klubbkompisens Birk, en blandning mellan border collie och bearded collie. 

 

             

 

 

 


Av Marru - 13 april 2013 23:27

Det händer inget här, så det känns lite meningslöst att försöka skriva nåt varje dag. Gör ju i princip inget annat under veckorna än går i skolan, kommer hem och lagar mat, går ut med hundar. Sen titta på tv en stund på kvällen innan man lägger sig. Förutom när man är och tränar med hundarna. Fast om 2 veckor är det desto mer livat här. Men då har man väl inte tid att skriva istället. Då är valpen här och härjar och ställer till det   . Det skall bli så spännande och se vad det blir för en, och hur dom andra kommer att reagera på den. Mest orolig är jag över hur Lizzie kommer och ta det. Hon är ju så sotis över mig. Men jag kommer att träna med henne som förut. Det är möjligen Clara som får träna lite mindre eftersom hon inte egentligen inte vill. Som i torsdags så fick jag gå till vardagsrummet och sätta på henne halsbandet, sen fick jag dra henne med mig. Idag följde hon gärna med. Men det är mycket på vilket humör hon är på. Sen när vi väl är och tränar så är hon så glad och viftar på svansen. Det blir väl för det mesta inte rätt, men hon är alla fall glad när vi håller på och hon får lite godis. 

 

Jag måste komma ihåg och köpa lever när vi är till affären. Nu har jag belönat med korv på träningarna på sista tiden. Har märkt på Lizzie att det inte är riktigt bra.  

 

Idag tog jag med mig både Lizzie och Clara. Jag hade ju beställt en fartbana till idag eftersom Lizzie har varit så seg på sista tiden. Dom hade haft en klass 2 bana i Strängnäs för ett tag sen som var perfekt för det ändamålet. Mycket raksträckor. Tyckte det gick ganska ok. Men slalomet var hon lite seg på, men hon tog hela slalomet en gång, och en gång fuskade hon. Gungan ställde vi som extra förlängning, och den ville hon ju gärna inte ta. När vi hade sprungit några gånger på den banan så byggde vi om till en hoppklassbana, som också var en klass 2 bana. Men mycket svårare än den förra. Där hade jag problem med starten. Tycker inte om när det skall hålla på och krånglas. Men jag fick till det någorlunda till slut. Sprang de med Clara också, fast vi skippade början. Sen blev det belöningar mellan varven också för hennes del. 

 

Hundarna blir så vackra om tassarna i Norberg. Vi har ju grusunderlag, och det var ganska blött ute. Det vart ju en del spring ut och in. Ser att husse har en del att göra. Finns alla fall ett par hundar som han får klippa klorna på. 

 

 

Av Marru - 10 april 2013 21:44

Över hälften av denna skolvecka är avklarad. Det händer så lite under veckorna att det inte finns nåt att skriva om ens. Har ju inte tränat agility idag, utan det får vara till lördagen. Men imorgon blir det alla fall rallyllydnads för oss. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards