Colliekompisarna

Alla inlägg den 3 augusti 2013

Av Marru - 3 augusti 2013 23:32

Ja, det var den veckan den. Första arbetsveckan efter semestern. Det gick ju bra, fast maskinen inte ville hänga med alla gånger. Men det är kul och se hur man helt plötsligt kommer ihåg saker efter 5 år. Ok, vissa saker har jag ju glömt. Men dom viktigaste verkar ju finnas kvar i minnet. Kunde visserligen inte stämpla in mig på hela veckan. Men det ordnar sig nästa vecka när de på kontoret börjar jobba. 

 

På måndag var Jeri och jag på valpträff. Det gick faktiskt riktigt bra, vissa grejer. Men han har lite svårt att hålla sig vid mig. Men vi fick han över balansen alla fall. Nu hade vi lite fart också, och han får springa över ensam. 

 

Sen senare på veckan så ringde en från hemsjukvården och ville prata om mamma. Hon tyckte jag skulle prata med henne om att flytta till ett äldreboende. Jag sa att hon har själv tagit upp det ett par gånger för ett par år sen. Men alltid när jag börjat ta reda på saker om det, så har hon backat ur. Men jag ringde väl alla fall till mamma och berättade vad dom har sagt. Bla att de ville hjälpa henne mer än vad dom hade möjlighet till nu. De skall ju egentligen besöka henne 2 ggr per dag. Men det är inte alla gånger dom hinner. De vill bla kolla att hon äter, får sin medicin. Och de vill se att smärtlindringen fungerar. Då sa mamma att hon skulle kanske på nån lasarettsvård en stund. Så jag ringde tillbaka till hemsjukvården och sa det. Men nåt sånt finns ju inte. Men däremot finns det ju korttidsboende, som kan fungera som återhämtning. Så vi får väl se om det leder till nåt. För nu ser hon för eländig ut, mer död än levande känns det som. Ok, hon piggnade nog till lite när hon åter har Finlands TV. 

 

Det är ju så att hon för snart ett par månader sa att det kommit upp en meddelanderuta på tv-skärmen som talar om att FTV slutar och sända snart. Så jag ringer upp till Canal Digital. Där säger dom bara att dom har aldrig hört talas om det. Att det kommer ett brev från dom om det skulle bli nåt sånt. Det skulle upphöra from den 1 juli. Ett par veckor före det var vi till tv-butiken i byn och pratade med dom där. Det är en finsk som äger den, och alla killar som jobbar där har nog finsk bakgrund. Men alla fall så ringde en av dom till Canal Digital. Då hade dom tydligen hört talas om det. Men det hölls förhandlingar om det. Det är tydligen så att det har bestämts i Finland att det är så få som tittar över satelit så att dom skulle sluta med dom sändningarna. Att vi skulle fortsätta och vänta. Sen en torsdag kom brevet, att på söndag slutar dom sända   . Tack för det tänkte jag. Så det var bara och börja kolla hur vi skulle göra nu. Så det blev att ringa till Telia och beställa ett tv-paket, trots att mamma har bundet abonnemang hos Canal Digital till nästa år. Det skulle bara ta 8 dagar så skulle hon ha FTV igen. Men hon var ju tyvärr tvungen och ta bredband för att det  skulle fungera. Så den här historien blir väldigt dyr. Tiden gick, och hon fick den trådlösa routern men inget mer kom. Sen kom det nåt brev från Telia och där stod det nåt om nåt bredband från Clocalnet. Hmmm....pappa har aldrig haft nåt annat än Telia, och mamma har inte haft nåt alls. Så jag undrar varifrån det dök upp. Jag reagerade inte på det först, men sen började jag fundera över att det inte hände nåt. Jo, det var ju det här med Clocalnet som gjorde att Telia inte kom åt att installera bredbandet. Men nu i veckan så kom alla fall digitalboxen till slut. Idag så var maken och jag till henne och installerade det. Över en månad fick hon vänta. Vet inte hur mycket det har gjort på hennes tillstånd. Men idag så fick jag koka makaronvälling åt henne, och hon åt lite av det. 

 

Men alla fall så skall jag ringa till biståndshandläggaren på måndag och prata om korttidsboende. Det finns tydligen en ledig plats, och hon skulle få komma dit redan på måndag. Men då får hon gäster från Finland. Så vi får nog ta det i slutet av nästa vecka.

 

Imorgon skall jag åka till Stockholm och döma på en rallylydnadstävling. Det är i samband med U-SM. Men den är på förmiddagen och på eftermiddagen är det en officiell tävling och där skall jag döma.

 

I veckan fick Jeri syn på nåt, och han spanade och spanade. På vad..........

 

       

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards