Colliekompisarna

Alla inlägg under oktober 2013

Av Marru - 20 oktober 2013 00:54

Nu har det gått nästan 2 veckor sen jag skrev nåt sist. Vad har hänt efter det? Förra helgen tex hade vi en 2-dagars agilitytävling på klubben. Vi hade verkligen vädergudarna på vår sida. Det var strålande solsken hela helgen. Det var nog vår sista utetävling för i år. Tror knappast det går och vara ute när vi skall ha nästa tävling i november. Det är lite synd. Då skall vi också tävla för det är en klass 2 tävling.  Men före det så har vi en lagtävling i Rättvik. Jeri och jag har en utställning före det också. 

 

Sen under veckan så har jag jobbat eftermiddag igen. Då hinner man ju som vanlgit ingenting alls. Förstår inte hur förmiddagarna kan försvinna så fort. I torsdags så frågade vår reparatör om jag hade bytt till vinterdäck på bilen. Nä, sa jag. Det snöar och är minusgrader sa han   . Snöar den 17 oktober, kan väl inte vara möjligt tänkte jag. Men det var det. Men det var inte halt på vägarna då än. Då  var det värre på fredag morgon när jag åkte genom Smebacken. Idag, lördag har jag varit till Vallentuna och dömt en rallylydnadstävling. Åkte lite extra tidigt med tanke på halkrisken. Det var fläckvis ganska halt på E 18. Men jag hade inge panik, så jag kunde ta det lugnt. Fast jag klantade ju mig lite på morgonen. Var till klubben och lånade koner, de har jag inte hunnit köpa än. Fast annars så har jag allt. Fram till nyår alltså. För nu har några på SBK bestämt att det blir annan layout på skyltarna. Men till klanteriet. Var alltså och hämtade koner, och vad gör jag. Får pekfingret i kläm. Slog igen dörren, och handen råkade visst följa med   .

 

Rallylydnadstävlingen gick bra idag. Det var ovanligt lite sträckt koppel idag. Sen fick jag möjligheten och dela ut domarens pris där. Det får man ge till nåt ekipage som utmärker sig på nåt vis. Det behöver inte nödvändigts vis vara nån som går riktigt bra. Fast nu blev det så. Det var en ung tjej som gick lugnt och fint, målmedvetet. Dessutom med ett leende på läpparna hela tiden. Det är inte vanligt i nybörjarklass. Där brukar man vara så nervös så man går sammanbiten, stel som en pinne.

 

Här en kväll i veckan när jag körde hem så lyssnade jag på Karlavagnen. Tyvärr så var det ju sport 2 kvällar, men i torsdags så var det Karlavagnen igen. De pratade om flytt. Då tänkte jag för mig själv, att det där var ett program som jag verkligen borde ha ringt till. Med tanke på mina 2 flytt som vi håller på med. Men inte bara det, utan alla gånger jag flyttat. Dom skulle nog bara suttit där och gapat   .

 

Började ju 1986 när jag fick jobb på GDG i Borlänge. Var ju tvungen och få tag på en lägenhet där, men det var inte så lätt. Men så fick jag hyra en etta i andra hand. Men det var i ett hus där det bodde en massa studenter. Så det vart ju inte mycket sova där. Så då fick jag hyra en tvåa av en trafikledares son, som gick i polisskola i Stockholm. Men hans skola tog ju slut, och sen ville ju han ha igen sin lägenhet. Så då fick jag syn på en etta till salu i Åselby. Så då köpte jag den, och bodde där ett par år. Men så blev det uppsägning från GDG. Dalatrafiks VD och GDG:s dåvarande vd blev osams. Tror tom dom slogs, och då blev det slut för GDG. Så då sålde jag lägenheten och flyttade hit till Smebacken, och började på verket. Men så började asfalten suga igen, så efter det blev det Postens bud, och en månad efter det blev det Esse trafik. Alltså bakom bussratten igen. Men då var det ju boendet igen. Enda jag fick tag på var en etta i Säter. Men det var lite oroligt där, så jag började leta efter annat. Såg återigen en annons på en etta i samma område jag bodde i förut. Fast denna gång blev det lite dyrare. Där bodde jag ett par år. Sen träffade jag en kille, ett av mina stora misstag. Det blev till att flytta till en större lägenhet, och där borde varningsklockorna redan börjat klämta. Men icke. Men han trivdes ju inte där heller, så det blev en del drickande. Sen fick han nys om en lägenhet nästan i centrum. En som han kunde skryta med, specialinredd av  nån österikisk arkitet. Om vi flyttade dit så skulle han absolut sluta och dricka. Ingen varningsklocka klämta den här gången heller. Vi hann bo där några månader, när den vi hyrde av fick för sig att han måste sälja lägenheten. Det var nog säkert planerat från hans sida. Han tänkte säkert att får han nån och hyra den i andra hand, så vill dom säkert inte flytta så snart igen. Så när han började prata om att sälja, så började mitt stora misstag prata om att köpa lägenheten. Vid det skedet så borde varit en stor varningsklocka som knockat mig totalt. Men icke. Vi köpte lägenheten, och hankade väl fram där på nåt vis. Men till slut så fick jag nog, och vi bestämde att vi flyttar isär. Jag flyttar tillbaka till min etta, som vi hade hyrt ut i andra hand. Han stannar kvar i lägenheten, och när han jobbat i 2 år så får han ett lån och kan ta över lånet. Men jag fick inte ut killen ur ettan. Sen blev det lite panik och komma ifrån lägenheten, så då blev det Smebacken igen.

 

Sen träffada jag maken, och efter nån månad så bestämde vi att flytta ihop. Eftersom han inte hade nåt jobb, så flyttade vi ihop, och fixade en lägenhet i Borlänge. Efter några månader så börjde mitt misstag inne i Borlänge och krångla. Han hade ju förlorat jobbet, och fick inget lån. Så det var ju bara för oss och ta hand om lägenheten. Alltså blev det ett flytt igen. Renovera lägenheten, och flytta in. 2 dagar efter det så kommer vattnet in. Vattenskada, och en ny flytt igen. Till ett tillfälligt boende. Tack och lov så fick vi hjälp av ett flyttbolag. Men vi hade ju inte hunnit packa upp från förra flytten än. Tids nog så fick vi flytta tillbaka till lägenheten. Men den lägenheten kändes inte som vår. Så vi började titta efter en vanlig hyreslägenhet. Vi hittade hos Tunabyggen, en med egen ingång och baksida. Sen blev jag uppsagd, och vi började fundera vart vi skulle ta vägen. Vi flyttar till Virsbo sa maken som flyttat därifrån. Sagt och gjort. Vi fixade en lägenhet i Virsbo. Men det där med hyreskåkar är inte riktigt vår grej. Så vi fick hyra ett hus. Men vi ville ju ha eget. Alldeles i närheten var det ett hus till salu. Den köpte vi, och så flyttade vi igen. Sen blev jag uppsagd igen. Då fick jag lite panik. Sitta fast med ett hus i Virsbo och vara arbetslös. Lät inte som en höjdare precis. Vi sålde huset, och fick lite panik att hitta ett nytt ställe och bo på. Då hamnade vi i Söderbärke. Lägenhet i ett radhus, med egen ingång och vi kunde sätta upp staket så hundarna kunde vara ute. 

 

Ett år bodde vi där, och då dog pappa. Vi tänkte på hur mamma skulle klara sig. Så vi bestämde att vi flyttar till huset med henne. Men det gick inte så bra. Maken och mamma kom inte så bra överens. Så maken flyttade först tillbaka till Söderbärke, och jag nån vecka efter. Men vi fick bara tag på en tvåa då. Fast för över 2 år sen så fick vi en trea. Det var en riktig drömlägenhet. Men mamma blir ju bara sämre och sämre, huset står och förfaller. Nu efter sista vändan mamma var till lasarettet så kom vi fram till att det blir för jobbigt för henne med huset. Så då bestämdes att hon flyttar till trygghetsboende, och vi till huset. Där är vi nu. Mamma trivs i lägenheten. Hon tycker att en tung börda har ramlat av hennes axlar. Vi trivs bra i huset. Så det har varit en hel del flytt under årens gång. Vi får väl se hur länge vi blir kvar här. 

 

Nu höll jag på och få lite panik här. Kom åt nån knapp, och sidan försvann. Trodde allt jag skrivit skulle försvinna, för jag hade aldrig skrivit om allt igen. Men tack och lov så var det kvar.

Av Marru - 7 oktober 2013 21:43

Som en fd jobbarkompis brukade säga ibland. Vi håller ju fortfarande på med flytten. Vardagsrummet börjar väl se rätt så drägligt ut, köket också. Men resten av huset är en katastrof. Lägenheten skall vi inte ens tala om. Det ser ut som ett bombnedslag. Vad jag önskar att lägenheten var tom snart. Men nu skall maken visst köra hit boklådorna. Tänkte bidra med lite bilder. Börjar väl med dom sista bilderna från Söderbärke. Bla dom nya omklädningshytterna nere vid badstranden, och våra sista promenader på Hagudden och hälsospåret.

 

                                 

 

En bild när vi var till Strängnäs och tävlade. Ifall man inte vet vart som är upp och ner så finns det skyltat här.

 

   

 

Så har vi lite höstbilder från Smèbacken. Dom sista från kyrkogården.

 

 

              

 

En bild på Stenbäcksgatan, nerifrån och uppåt och uppifrån och neråt   .

 

   

 



Till slut en bild från pappas grav. Vi var dit med nya blommor igår.

 

 

 

Ikväll har vi varit till Semla på valpträff. Jeri tog gungan själv för första gången. Alltså han gick upp, och balanserade ner den. Utan att jag tog emot, utan han fick göra det själv. Nu till helgen har klubben en 2-dagars agilitytävling. Men bara klass 1, så jag får bara vara funktionär.


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards