Colliekompisarna

Alla inlägg under mars 2014

Av Marru - 31 mars 2014 21:08

Då var helgen avklarad då. I lördags var det rallylydnadstävling på klubben. Och eftersom det var på klubben så var det ju jag som var domare såklart. Vi hade dubbla klasser med 30 startande i vardera. Det märks att ekipagen har blivit bättre, under bara det här året som jag har varit domare. Undrar vart det skall sluta. Tror mästarklassen kommer bli svårare och svårare, så att dom som nyligen kommit upp dit kommer ha svårt att hävda sig i konkuransen med dom som varit mästarklass i några år. Ja, vi får väl se åt vilket håll det går. Jag hade dagen till ära tagit in ett av dom nya momenten som kom efter nyår. Det blev en hel del frågor ang utförandet. Synd bara att det var så fint väder ute, och man stod inne i hallen hela dagen.

 

På söndagen var det dags för Lizzie och mig att åka på årets första officiella agilitytävling. Vi skulle inte starta förrän ca 13.30, så vi åkte inte hemifrån förrän efter 11. Så jag hann gå en morgonpromenad med mina pälsklingar före det. När jag var på väg mot Fagersta så kom jag på att jag hade ju bara klubbens huvjacka på mig   . Men det var ju så varmt ute så det var inga problem. Men vad konstigt det kändes att vara så lättklädd   . Min första reaktion när jag kom till ridhuset, jösses vad trångt det är. Det var inget stort ridhus, men ändå så hade dom lyckats få dit 2 banor. Vi skulle börja med agilityklass. Banan var ganska enkel. När jag hade kopplat loss Lizzie, och började springa så tyckte jag att det var nåt som kändes konstigt. H-e, jag har nåt i fickan tänkte jag. Kände snabbt efter med handen. Mobilen   . Jag glömde bort och lägga undan mobilen. Får ju absolut inte tappa den på banan för då blir vi ju diskade. Så jag höll för med ena handen och visade Lizzie med den andra. Problemet var bara när hon skulle vara på vänster sida, då var jag tvungen och byta hand. Så jag sprang med högra handen ovanpå vänster ficka, och försökte visa Lizzie med vänster hand. När jag kom i mål så stod min klubbkompis där, och hon frågade vad jag hade i fickan. Mobilen, fräste jag   . Ja, på själva banan så fick vi 5 fel i slalom. Tror jag hade lite bråttom där på slutet. Jag tänkte att jag får inte få Lizzie att tro att det är ok och hoppa över dom sista pinnarna så jag tog om det. Så vi fick jättemycket tidsfel. Kom på 21:a plats i det loppet. 

 

Dom gjorde så med agilitytklassen, att dom delade på dom startande. Det brukar ju alltid vara delad banvandring när det är många startande. Och man brukar gå båda banvandringarna efter varandra. Men vi fick köra direkt efter banvandringen, och dom andra fick vänta på sin banvandring till efter det. För när dom blev klara med medium på hoppbanan, så fick vi som var klara på den andra banan gå över till den och gå banvandring där. Lizzie och jag fick starta först. Lizzie hade inte mycket fart, och jag gjorde helt fel mot vad jag fått lära mig på sista kursen. Jag skall ropa hennes namn så lite som möjligt och istället ropa "öka, bravo, framåt" . Alltså peppa henne. När jag ropar hennes namn tex vid ett hopphinder, så saktar hon ner. Med andra ord kunde jag lika gärna ropa stanna varje gång jag roper hennes namn. Kom på mig själv när jag kom i mål. Att jag ropade hennes namn i tid och otid. Men det är svårt att lära om sig. Alla fall så kom vi på 35:e plats i det loppet. 

 

Efter tävlingen så gick vi en promenad innan vi började åka hemåt. Hittade en cache, men hade gjort ett mycket stort misstag. Hade ingen penna med mig, så jag kunde inte logga den   . Det är en av sviterna av att man inte har sin vanliga vinterjacka på sig. Där har jag alltid en penna i en ficka. Men jag hittade ju alla fall en på parkeringen där ute. Sen tog jag en annan i korsningen där man svänger mot ridhuset. Sen tog jag en när vi var på Mc Donalds och åt. 

 

Mc Donalds ja. Det är också en historia   . Jag gick på toaletten innan jag beställde maten. Det första jag hör när jag kommer in på toan är ett surrande. Då gick handtorken igång. Satt mig ner, och när jag var färdig och lutade mig lite framåt så började det surra igen. När jag reste mig så började det surra. När jag vred mig mot handfatet så började det surra. Den där toaletten var så liten att det gick inte att röra sig där utan att handtorken gick igång    . Till slut så kunde jag inte göra annat än stå där och gapskratta. Undrar vad dom som stod ute tänkte om dom hörde mig i toaletten   . Men det var lite komiskt. 

 

Kom inte hem förrän kl 20 igår kväll och skulle jobba förmiddag idag   . Jag trodde jag skulle vara kanontrött, eftersom vi gått över till sommartid, och man egentligen gick upp kl 3 fast man gick upp kl 4. Jag trodde jag skulle somna bakom ratten på vägen hem. Hade bunkra mig inför det. Men hela dagen gick bra. Det var en tidpunkt jag kände mig lite trött, men det gick över och har inte kommit tillbaka än   .

Av Marru - 28 mars 2014 23:23

Äntligen fredag igen. Det är konstigt, men även då när jag gick hemma och stämplade kändes fredagen speciell. Kanske det berodde på att jag hade fredagen som städdag. Man hade rent och fint i lägenheten, och helgens tävlingar var framför en. Jeri har blivit 13 månader under veckan. Igår så var jag ledig från jobbet, för mamma skulle behöva skjutsas lite hit och dit. Först skulle hon till fotvårdaren. Men hon var inte där   . Hon hade visst varit på kurs. Hon var på väg och ringa till mamma, men sen hade det kommit en kund och då hade hon glömt bort det. Nån timme efter det så skulle vi vara på lasarettet i Ludvika, och där fanns det ju folk på plats alla fall   .

 

Idag har vi till Borlänge och handlat lite . Först var vi till Ikea och åt. Sen gick vi till Jula, och handlade lite. Pennor, skor mm. Sen tog vi en sväng in på Blomsterlandet, och det vart lite dyrare det besöket. Med mig hem så jag 2 st orkidéer. Lite frön, ett par höstflox mm.

 

Imorgon har vi rallylydnadstävling på klubben. 2 x fortsättningsklass. Sen på söndag så åker Lizzie och jag till Strängnäs på en agilitytävling.

Av Marru - 24 mars 2014 21:04

Nu börjar man verkligen få vårkänslor. Sa igår åt maken att om det är fint väder idag så tänker inte jag stå i köket och laga mat efter jobbet. Att då blir det matlådor från frysen. Så fick det bli. Idag så jobbade vi på baksidan med att rensa rabatter. Maken har krattat gräsmattan, både fram och bak. Sen har han hållt på och rensa rabatten uppe i hörnet mot skogen och grannen. Jag började rensa rabatten vid dammen. Den var lite trögrensad. Det är ett par år sen nåt är gjort med den. Mamma och jag rensade den för ett par år sen. Sen har det inte blivit nåt av det. Det var ju så när mamma bodde här, och jag var här, så kände jag mig så rastlös. En del av tiden här gick ju åt när vi var till affären, och sen till kyrkogården. Sen fikade vi här. Men kände hela tiden att jag hade grejer och göra hemma också, att det inte fanns tid och börja med trädgårdsarbete. Nu är det ju mycket lättare när vi bor här. 

 

Efter trädgårdsarbete, så gjorde jag en liten snabbträning med Jeri och Lizzie. Tränade lite fritt följ med Jeri. Ja inte så att han skulle gå fot, utan att han skulle hålla sig bredvid mig när jag gick. Sen lite sättande och läggande. Nu ligger han raklång på soffan, och jag ser att det finns lite och göra på hans tassar. 

 

Efter det tog jag ut Lizzie och vi tränade lite snurrar, sidbyten och backa. Snurrarna har jag tränat in olika kommandon på henne beroende på om hon skall snurra åt höger, eller åt vänster. Inte ifall hon skall snurra ut från mig eller in mot mig. Det gjorde jag först från början, men upptäckte att hon blev lite förvirrad, eftersom den övningen görs med hunden på båda sidor. 

Av Marru - 23 mars 2014 20:49

Nästan en månad sen jag skrivit nåt sen sist   . Oj, vad tiden går. Mycket har det hänt under tiden, både tråkigt och roligt. I början av månaden så hade vi sista Vintercupen. Denna gången bestämde jag mig för att ta med Clara också, så att hon fick göra nåt roligt. Det gick ju inte så bra för oss. Det vart nog disk i alla lopp utom ett för Lizzie. Clara var som vanligt.......Clara. Det säger nog det mesta. Hon sprang ju alla 3 loppen, men lite på sitt eget vis då. Tex i sista loppet, vår klubbordförande som var dagens domare hade verkligen roligt åt Clara. Vi var på ett ställe där det var ett hopp, nästa hopp stod i vinkel mot det förra. Lite längre bort så var det en tunnel. Vi skulle ta båda hoppen, sen efter det in i tunneln. Clara tar hoppet, jag springer till nästa hopp, och vänder mig för att visa Clara till hoppet. Vad gör Clara   . "Tunnel, tunnel" , det är det enda som ekar i hennes huvud. Jag står och ropar efter henne, försöker hinna fram till tunneln tom för att hindra henne. Men nej, hon har bestämt sig, hon skall in i tunneln. Hon vred inte ens på örat när jag ropade på henne. Utan hon var helt fokuserad på tunneln. Ja, det är Clara i ett nötskal. Har hon väl bestämt sig för nåt så är det så   .

 

Helgen efter hade vi klass 1 tävlingar i Norberg. Var funktionär på lördagen och på söndagen var jag tävlingsledare. Hade med mig Jeri på söndagen. Helgen efter det så var jag till Upplands-Väsby på rallylydnadsdomarkonferens. Då satt vi i dagarna två och diskuterade om olika moment och hur vi skulle döma dom. Det var en väldigt givande helg. 

 

Denna helg har det varit lugnt. Igår så var jag och handlade med mamma, sen kom hon hit och vi åt mat och tittade på en film. Idag har jag varit med Jeri hela dagen. Först åkte vi till Norberg. Jag hade beställt en privat träning åt oss. Vi hade en väldigt givande dag idag. Först började vi med ett hopp. Jag skickade han över hoppet, och sen sprang jag bakåt, och han kom springade till mig. Sen flyttade vi ena hoppet i vinkel med det första. Så han skulle hoppa över den första, springa tillbaka mot mig för att hoppa över den andra. 

 

Sen ställde vi hopphindrena efter varandra. Jag skulle sätta han framför den första. Där skulle han sitta under tiden jag gick och ställde mig bakom den andra. När jag ropade åt han så skulle han ta hopphindrena och komma till mig. För det mesta gick det bra, ibland så gjorde han en tjuvstart. Nån gång hände det att han sprang förbi ett hopphinder, men tog det andra. När han gjorde en tjuvstart så såg man direkt på han att nu gjorde han nog nåt som han inte skulle, för han saktade in när han hoppat över hoppet.  Men då började jag springa för att han skulle fortsätta. 

 

Efter det så började vi med slalom. Först gick det lite trögt så vi bestämde oss för att ta med godis. Det gick inte så mycket bättre. Men vi tänkte att han börjar bli trött. Innan vi skulle åka så sa jag att jag leker en liten stund med han. Han var verkligen sugen på leksaken, så jag fick order om att använda den i slalomet. Så vi gjorde ett nytt försök där. Jösses vilken fart han fick där helt plötsligt. Han riktigt studsade fram i slalomet. 

 

Så jag har lite problem nu. Jag är ju så van vid att belöna med godis när vi tränar. Nu helt plötsligt skall jag använda leksak som belöning. Det blir ju helt annorlunda än med godisbelöning. 

 

Ang jobbet, så har jag fått förlängt en månad till, igen   . Jag skall byta skift om en vecka. Det är en från det skiftet som skall börja jobba natt. Först ville dom att jag skulle byta redan den här veckan. Men då protesterade jag. Jag har jobbat eftermiddag 2 veckor på raken förra gången jag bytte. Det var strax efter jag började efter nyår. Då bytte jag från det andra till det här. 2 veckor eftermiddag hade varit rena döden. Har bokat fotvård, och hade jag fått avboka den så hade jag fått vänta i flera veckor på ny tid. Sen hade jag missat träningen 2 veckor på raken. Missar ju redan varannan vecka   . Inte blir det nån bra träning dom veckorna jag kan heller. Man går hela tiden och kollar på klockan för att det inte skall bli för sent. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards