Colliekompisarna

Alla inlägg under juli 2014

Av Marru - 27 juli 2014 23:55

Då har Lizzie och jag varit och tävlat agility 3 dagar denna vecka. Först i tisdags i Skutskär och nu i helgen i Dala-Floda. I tisdags var det ca 300 starter före oss på banan vi skulle börja på. Så jag räknade ut att vi behöver vara på plats ca 16.00 Så vi åkte så att vi skulle vara där 15.30 Vi hittade ett bra ställe åt bilen, skugga hela dagen. Nu skulle ju inte hundara sitta i bilen. Men det är ju alltid skönare och åka iväg om inte bilen stått i gassande sol hela dagen. Vi hittar våra klubbkompisar, och en säger " ni måste gå och höra om de kör ett uppsamlingsheat, för dom har haft banvandring för er alldeles nyss   . Redan tänkte jag, här har dom speedat på. Men jag reagerade inte på att det var fel bana. Vi skulle vara på bana 2 o 3 enligt PM, och det här var på bana 1. Men då hade dom tydligen ändrat om för de hade blivit klara tidigare på första banan, och får att snabba på tävlingen så möblera dom om lite. Men bara för att det var en del som var på plats som hade missat det, och så vi som kom precis, så fick vi en banvandring när alla andra hade kört. Vad lyxigt det kändes och göra en banvandring tillsamman med bara 3 andra. Annars så kan vi vara upp till 50 pers som trängs på banvandringen. 

 

Det var ju hett som sjutton så jag hade ju inga höga förväntningar på Lizzie. Vi fick fel på slalomet, och tidsfel och kom på 26:e plats. Min klubbkompis gick det bättre för, men dom som aldrig har tidsfel fick det nu   . 

 

Sen var det ganska snart dags för banvandring i hoppklass. Den skulle alla fall vara på rätt bana. Där hade Lizzie lite av en egen vilja. Så hade även klubbkomisens hund. 

 

I lördags var det då dags igen. Hett som sjutton var det. Så jag blötte ner alla kyldukar jag har. Sen åkte vi. Först reste vi tältet på ett ställe, men där gassade solen hela tiden. Klubbkompisen hittade några andra klubbkompisar som hade sitt tält på ett mycket bättre ställe. Vid skogskanten, men vid banan där klass 1 körde. Men vi flyttade alla fall tältet dit. Tänk att i den hettan sätta upp tältet, för att på mindre än en timma ta ner det för att ta upp det på nästa ställe   . Men det var helt klart värt det. 

 

Vi började med hoppklass igår, och jag tappade suget redan på banvandringen. Direkt efter ett hopp, tror jag det var, så skulle man göra en u-sväng för att ta muren. Det här ser inte bra ut, men jag tänkte att det går väl som det går och kände mig inte riktigt engagerad på den banan nå mer. 

 

Sen blev det vår tur att köra banan, och jag tittade väl inte på muren mer. Men när vi kom fram dit så vart jag lite paff, för det var nåt som inte stämde. Då hade dom alla fall sänkt på muren. Istället för 60 cm hög så var den nu bara ca 45. Jaja, inte mig emot. Det gick väl hyfsat, men farten saknades. Det blev en 28:e plats där. Agilityklassen gick lite bättre. Men vi fick tidsfel där också.

 

Idag var det dags igen. Men det kändes lite svalare alla fall än igår. Vi började med agilityklass idag, och Lizzie var inte alls med på den banan. Så där diskade vi oss. Hoppklassbanan var riktigt kul. Visserligen kom vi bara på 18:e plats med mycket tidsfel. Men vi tog oss runt i värmen. 

 

Nu har jag alla fall fått förklaringen att vi på vissa tävlingar får så mycket tidsfel. Nästan 10 sekunder när vi på dom flesta brukar ligga på kring 5 sek. Det beror på domarna. Istället för att använda rekommenderad referenstid, så sätter dom tid efter dom snabbaste hundarna i början. Det tycker vi är väldigt tråkigt. Hade det inte varit mycket enklara att räkna md koefficenten istället för att sätta tid efter en massa border collies. Det finns faktiskt andra raser där ute på banorna. Nu tänker väl nån att skaffa dig en border collie. Aldrig säger jag. Efter att sett border collies på agilitytävlingarna så säger jag aldrig. Ok, det finns undantag där, men dom är få. Om man visste i förväg vilka domare som dömer på dom tävlingar man tänker åka på, så hade det bara varit och skippa dom där man vet att domaren sätter referenstiden efter eget huvud. Men nu vet man inte det. När tom klubbkompisen som aldrig brukar få tidsfel får det, då känns det som om nåt är galet. 

 

Ibland börjar man fundera på vart agilityn är på väg. Som att referenstiden sätts 6 sekunder under den tid som skulle bli om man räknat efter koefficenten. Eller dom här domarna som bygger banor som är bara ett, bromsa, spring, bromsa, spring. Sen finns det domare som påstår att deras banor har en linje. Kan ju säga att jag har inte samma uppfattning om linjer som en del domare har.  Om man tex tar ett långhopp, så efter den skall man tvärvända tillbaka för att ta ett hopphinder, så finns det inte mycket till linje där. 

 

Jag hoppas att domarna som ritar vettiga banor, och som räknar rätt på tiden är i majoritet där ute. För annars så tappar jag suget helt.

Av Marru - 20 juli 2014 00:43

Då är det gjort, resan jag lovade mamma. Det gällde bara och planera in rätt tidpunkt. På onsdag för ett par veckor sen så var jag till veterinärn och avmaska Lizzie och Jeri. Sen på kvällen och Lizzie och jag till Dala-Floda och tävla agility. På torsdag morgon packade vi bilen och åkte iväg då. Fast det höll på att sluta tvärt. Vi mötte en lastbil från Maserfrakt som var mer på vår sida än på sin. Men tack och lov så vaknade chauffören eller nåt, för sen höll den sig på sin sida. Sen kom mamma på att hon hade glömt sitt kort från Försäkringskassan. Men då kände vi oss inte sugna på att vända för att hämta den. Särskilt som mamma inte var riktigt säker på vart den låg. Vi åkte över Alfta till Söderhamn. Stannade och rastade hundarna där vi alltid har stannat när vi åkt till uppfödaren uppe i Arbrå. Sen blev det ett stop i Alfta. Så det blev lite stopp då och då för att hundarna skulle få röra på sig. I Sundsvall blev det ett längre stopp. Är ju med i ett hundforum, och det finns en del som är med där från Sundsvall. En av dom har ju träffat för många år sen på en utställning i Alfta. Så jag tänkte  att jag kollar hur vi ligger till med tiden, ifall vi gör ett överraskningsbesök eller inte. Vi var i Sundsvall i ganska bra tid, så då åkte vi upp till fotoateljeen där hon jobbar. Det blev lite prat, och lite bilder på Lizzie och Jeri. Det var jättebra miljöträning för Jeri. Han ville inte alls vara fotomodell.

 

Hon hade inte hunnit få till ljuset riktigt från början. Men det bryr jag mig inte om, för Lizzies min på bilden tillsammans med Jeri är för härlig.

 

     

 

 

Efter en stund så fortsatte vi vår resa, trodde jag. Vi hann komma ca 3 mil från Sundsvall när min mobil ringer. Pellispricken ringer och påstår att jag har glömt nå viktiga papper i Sundsvall. Jag funderade lite ett tag vad hon svamlade om. Sen kom jag på att jag tog ju ryggan från bilen när jag tog in hundarna. Men jag glömde kvar den. Där hade jag ju alla hundarnas papper. Det hade kunnat bli problem i tullen. Nu brydde dom sig som vanligt inte om oss. Men man vet ju aldrig. Men alla fall så blev det en timme extra för oss pga det.

 

Men till slut så kom vi till campingen alla fall. Jag är glad över att stugan var så stor som den var för det hade nog kunnat bli kvavt i den. De hade en agilitybana där på campingen, så vi springa av oss lite. Vid banan så stod det en husvagn och de hade en hund, tror det var en blandning med schäfer och nåt till. Den var väldigt på hugget när vi sprang inne på banan. Då sa dom som hade den att den hade gärna velat vara med där och springa. Att den aldrig fick leka med andra hundar för folk trodde att den var farlig för att den skällde så mycket. Den var bara 11 månader. Så jag sa åt dom att jag kan släppa Jeri med deras hund i hagen så dom fick leka en stund. Vad roligt dom 2 hade. Dom hade precis samma stil när dom lekte. 

 

   


Vi åkte utan att äta frukost, för det fanns inget vettigt på camingen och handla till frukost. Så när vi åkt från campingen så var jag in till en affär och köpte lite yoghurt och risi frutti åt oss. Sen bar det iväg igen. Stannade till vid en fin rastplats för att äta. Senare på dan var det dags och fundera på att få nåt mer i magen. Så såg jag en skylt om en fiskecamping, och det var en skylt att det skulle finnas mat där. Jo, de hade precis börjat göra i ordning nåt med älg, ren och lax. Men det tyckte jag var lite väl dyrt, och så hade man fått vänta på det. Det var det enda dom hade. Sen fanns det smörgåsar och våfflor. Så jag tog en smörgås och mamma åt våfflor med hjortronsylt. Men det var ganska dyrt överlag där. 25 kr för en kopp kaffe, och samma lika för te   . Får man ju ett helt paket för. Men annars så var det mycket fint där på campingen. Skulle mycket väl kunna tänka mig att åka dit med maken när vi skaffar oss en husvagn eller husbil. Jävre fiskecamp heter det, och det var före Piteå.

 

         

Gissa om jag blev glad när jag fick se  älven vid vars strand jag är född   . Det var ju trots allt 9 år sen jag varit där sist. Den sommaren som pappa dog, så åkte vi till Finland direkt efter begravningen för att få annat och tänka på. Maken, mamma, jag med Micki och Farina. 



     


Det blev en hel del bilder tagna på staden. Och kyrkan, med gravarna med krigshjältarna mm. 

 

             

 

 

En dag så ville min morbror ta med mamma på en åktur runt sina gamla hemtrakter. Under tiden så tänkte jag besöka byn där min farmor och farfar bodde. Det är därifrån jag har mina bästa sommarminnen. Hos farfar och farmor hände det nästan alltid något. Det var folk där, och det bästa av allt. Man kunde vara ute utan att bli attackerad av myggor.  Hos mormor gällde det bara, ut ur bilen och fort in i huset eller tvärtom. Bara på den tiden så hann man bli myggbiten. Sen satt jag där och läste böcker. Den ena boken efter den andra. Det hände inte så mycket där. Den första bilden är på gatuskylten. Det är inte länge sen vägen till farfars och farmors hus fick ett namn. Så klart så blev det vår väg   . Andra bilden är ett av dom gamla husen som finns kvar. Den ägs numera av en grönsaksodlare som byggde ett hus på andra sidan av vägen, redan på den tiden när farfar och farmor levde. Det gamla huset används numera visst som morotsförråd. Det har ett till grönsaksförråd, fast nyare framför det gamla huset, men den syns inte på bild. Huset efter det gamla huset är min farbror, men den tog jag ingen bild på. Han byggde sitt hus där det gamla huset stod en gång i tiden. Tredje bilden är vägen till det gula huset där farfar och farmor bodde. Sista bilden är på ån, eller skall vi kalla det för bäck som fanns bakom huset. På 70-talet var det så mycket vatten där att man kunde simma. Nu verkar det inte vara mycket vatten alls där, och ganska brunt var det också. En gång i tiden så försökte min kusin plantera in kräftor i dn bäcken   . Vi hade tom en egen sandstrand där. Men nu har det kommit ner så mycket sand nånstans ifrån att hela floden verkar vara en enda stor standhög.

 

         

 


En dag var vi och hälsade på hos en av mammas kusiner som bor utanför Uleåborg. Dagen innan hade vi varit hos hennes syster, och blev bjudna på köttsoppa med älgkött. Hmmm....det var väl knappast mammas eller min favorit. Men vi höll god min och åt. Vad får vi nästa dag hos nästa syster. Köttsoppa gjord med renkött   . Gjord på samma sätt annars som hos den ena systern. Efter att vi ätit så åkte jag in till stan med hundarna och titta lite på torglivet. Samtidigt så blev det lite miljöträning för Jeri.

   

 

Tog ju lite bilder på byn där mamma är uppväxt. Dom första bilderna är på stället som är orsaken till att hon inte dricker mjölk. Ett mejeri, mamma jobbade där. 

 

         

 

En dag gjorde vi en liten utflykt till Finlands riviera. Det har hänt en hel del där under årens gång. Dom första gångerna vi var där när jag var liten så fanns det tex inga hus där. Nu finns det massor av stugor, hus med lägenheter, vattenpark mm. Dom 2 sista bilderna är från ett nybyggt sommarstugeområde. 

 

                       

 

Ja, vi hann ju med en vända till mygghålan också. Huset där mamma är uppväxt och som numera är morbrors hus.  Hunden är morbrors, och är en karlsk björnhund.

 

        

 

 

 

   

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards