Colliekompisarna

Alla inlägg under augusti 2014

Av Marru - 25 augusti 2014 01:19

Måste passa på och skriva lite eftersom jag snart blir utan dator ett tag. Om jag inte orkar börja bråka med gamlingen som maken brukar använda. Passade på att betala räkningarna, så då är det gjort. Just nu sitter jag och flyttar över diverse filer till en extern hårddisk. Det är mycket som skall flyttas, för det är ju ett tag sen sist. 

 

Lizzie och jag har varit till Köping och tävlat idag. Det var nog den första tävlingen i sommar när vi fick upp tidigt. Kändes lite ovant. Men samtidigt var det tur, för det började regna precis när vi skulle åka hem.  Där hade vi tur. Själva loppen hade vi inte så mycket tur. Hopploppet så gick hon ur slalomet. Det var mitt fel för jag tog en snabbtitt på vart hoppet stod, och såklart så drog hon ur direkt. Sen fick vi en vägran på ett ställe där jag var säker på att hon skulle ta hoppet, men det gjorde hon tydligen inte. Så vi kom på 14:e plats i hopploppet. 

 

Det var inte så många i klass 2 så vi behövde inte vänta allt för länge på nästa start. Det loppet nollade vi. Men mer fart hade varit önskvärt, som vanligt. Vi kom på 8:e plats i det loppet. 

Av Marru - 19 augusti 2014 23:31

Var på nybörjarträningen idag med Jeri. Vi har ju det på tisdagar, fast förra veckan var jag med på onsdagsträningen. Vi har lite problem med att han vi springa till andra hela tiden. Men det verkar bli bättre och bättre.  Vi tränade lite skick på hinder och annat. Sen tog vi en fikapaus. Efter fikat så gick jag ner igen med Jeri. Fick ett infall att prova slalomet med han. Vi har ju bara kört på 4 pinnar här hemma än så länge. Sist när jag kört ett helt slalom med han var på kursen vi gick i början av sommaren. Då hade vi bågar också. Men nu hade vi inga bågar ute. Men jag tänkte jag provar och ser hur långt vi kommer. Och han  tog hela slalomet   . Och han gjorde det en gång till   . Det ser verkligen lovande ut inför framtiden. Visserligen så gick jag bredvid han hela tiden och sa "slalom, slalom, slalom". Men jag behövde inte visa åt med handen. Det räckte med att jag bara sa slalom.

Av Marru - 17 augusti 2014 23:28

Då var den andra tävlingsdagen också avklarad. Det var mulet när vi åkte hemifrån och det var mulet när vi kom fram. Tack och lov så behövde vi inte släpa på så mycket grejer idag för allt var på plats redan, och precis nu kom jag på att jag glömde kvar mitt paraply i klubbkompises bil. Pga alla grejerna var på plats redan så var ju regnkläderna det också. Så jag tog med mig paraplyet för säkerhets skull ifall det skulle regna när vi gick från bilen till tältet. Visste ju inte hur långt ifrån vi fick ställa bilen. 

 

Men dagen började bli lite stressigt. Vi hade precis kommit ut från Fagersta när jag går in på SBK-tävling för att titta hur det går för mina klubbkompisar som är på plats redan och tävlar i klass 1. Då ser jag att hoppklass 3 är alla inrapporterade, och vi skulle starta efter large 3   . Då fick jag lite lätt panik. Men sen var jag in och kollade om de hade live-resultaten påkopplade och då såg jag att large 3 hade precis startat på hoppbanan, och att det var ca 70 ekipage kvar. Så då sa jag åt klubbkompisen att nu byter vi chaufför. Jag har ju kört mycket mer än hon så jag vågar köra lite fortare. Så långt allt väl. Men när vi kommer passerat Lindesberg och skall svänga till Frövi, så står det en vägarbetsskylt i vägen. Bakom den står det en stor pappskylt där det står STOPP FRÖVI och att man skulle åka vägen mot Örebro istället och svänga av där. En liten omväg på en mil, och lite stressade. Jippiiiiieee!!!! Mina klubbkompisar sa först att det verkar lite mysko, söndag och sen en skylt i papp. Men jag sa att jag riskerar inte att åka och sen få vända. Det var rätt val, för det hade visst vält en långtradare efter vägen, och troligen så hade dom börjat bärga den.  Vi kom fram i tid, och hann lugna ner oss innan det var dags för banvandring.  

 

Första banan för dagen var hoppklass. Banan kändes ganska enkel, med lite lurigheter. Men dom fixade vi. Det blev tom ett oplanerat bakombyte som vi fixade. Vi nollade oss på det loppet, men fick dryga 5 sekunder tidsfel, och kom på 21:a plats. Den där farten är ett evigt gissel för oss. Nästa klass var lite knepigare, men inte omöjlig. Båda banorna hade lite knepiga starter. Dom var egentligen gjorde för att hunden skulle sitta kvar och föraren kunde gå en bit bort. Men nu verkar inte Lizzie vara skapt för att sitta kvar. Visserligen fick jag henne och nästan sitta kvar hela tiden jag ville i agilityloppet. Men så vart jag väl så ivrig, så det blev lite strul i börja och vi drog på oss en vägran. Sen gick det relativt bra. Då kom det där förbaskade slalomet. Det är länge sen vi haft nåt problem i slalom. Om jag inte kommer ihåg helt fel så har vi bara diskat oss en gång i år i slalomet. Men nu så gjorde vi det idag, hon gick ur för tidigt. Eftersom vi ändå hade en vägran redan så struntade jag i och ta om utan körde vidare med henne, och resten gick precis som jag hade tänkt mig.

 

Ja, det var ytterligare en helg i trevligt sällskap på en rolig tävling. Nu får vi bara hoppas att brukshundklubben i Frövi inte får problem pga icke läskunniga personer. Tävlingen var ju på idrottsarenan i Frövi. Efter vägarna runt arenan stod det skyltar där det stod parkering förbjuden. Och det förstår jag, för husägarna har säkert problem att komma ut med sina bilar när det står en massa bilar på vägen på motsatta sidan. Men lik förbaskat så stod det bilar efter gatan. Vi körde ju in innanför staketet på arenan igår, och slängde ut grejerna. Sen körde vi bilen till parkeringen. Idag när vi skulle hem så packade vi ihop allt, och bar allt till staketet igen och körde in bilen och packade i igen. Det tog bara nån minut. Fungerar hur bra som helst. 

 

Nästa helg är det Köping som gäller på söndagen. Men det är en snabbt avklarad historia. Klass 2 börjar på morgonen. Det är mindre än 50 tävlande i klass 2 sammanlagt.

Av Marru - 16 augusti 2014 23:57

Kanske dags och ta i det här igen, och försöka börja skriva mer regelbundet. Det är ju alltid så att man håller på med nåt annat hela tiden och denna glöms bort. Fast egentligen så händer det ju inte så mycket man kan skriva om, men då får man väl försöka hitta på nåt annat   .

 

Men idag har Lizzie och jag varit på agilitytävling i Frövi. Dom har ju sin stora agilitytävling som dom har börjat kalla för Augustisnurren. De har flyttat den från brukshundsklubben till en idrottsanläggning. Första gången vi var med på den så var den på klubben, men den blir större och större och då får inte alla plats där. När vi kom dit idag vid 14-tiden så var det fullt med tält överallt, så vi fick resa upp mitt tält långt bakom andra. Fast det var inget dåligt läge. Vi hade bra koll på den andra banan  vi skulle in på. Det var lite sämre med den första banan, för från den hörde vi ingenting.

 

Vi startade med en hoppklass idag. Det var en kul bana, synd bara att man diskade sig redan vid andra hindret. Först skulle hon hoppa, sen var nästa hopp i 90 º vinkel efter den första, men lite till höger om den. Så jag tänkte att om jag vinklar på Lizzie lite vid starten, så att hon kommer lite bort för den andra så är det bara och visa henne över. Men vet inte om jag gjorde nån rörelse med handen igen, för hon tog den från fel håll. Så då var det ju klart med det. Men då provade jag med lite annat utefter banan när vi ändå var diskade. Tex fanns det nåt som vi inte tränat på länge, men jag visste att hon har kunnat det. Det var 2 raka tunnlar bredvid varandra. Man skulle in i den ena, se skulle man ta den andra från andra hållet. Jag har förut kunna stanna kvar i den änden där jag skickade in henne, och sen bara visa med armen att hon skall in i den andra. Men idag var jag lite osäker på om hon skulle fixa det. Så då passade jag på och det gick bra. 

 

Agilityklassen gick ju bättre, där nollade vi oss. Men där fick vi nästan 10 sekunder tidsfel. Delvis pga slalomet som hade en lite knepig ingång och vi tappade fart där. Börjar hon slalomet sakta så ökar hon sällan farten efterhand. Men ibland händer det att hon är nästan snabb i slalomet   . Sen har vi ju den där gungan. Det tar alltid lite tid att få henne över den för hon gillar den inte. Men det går alla fall och få över henne. 

 

Men hindermässigt så nollade vi oss i det loppet och kom på 10:e plats.

Av Marru - 10 augusti 2014 23:47

Den gångna veckan har verkligen varit dramatiskt. Eller egentligen så började det ju redan förra veckan. På torsdagen så började det brinna i skogen, nånstans mellan Salbohed och Virsbo. Eftersom det inte har kommit en droppe regn på flera veckor, så började det hända saker väldigt snabbt. Området blev bara större och större.  Det blev tal om evakuering av Gammelby i Virsbo. Sen började dom prata om evakuering av Ängelsberg och omkringliggande byar, ja tom Norberg kom på tal. Att dom skulle hålla sig beredda. Ett tag verkade det som det var absolut hopplöst att få hejd på branden. Men så kom det stora flygplan från Frankrike, Spanien och Italien, som kunde ta upp till 6000 liter. Med hjälp  av dem så verkar dom ha fått bukt på branden. Men än är det för tidigt att ropa hej. Det pyr ju under marken och kan helt plötsligt blossa upp precis var som helst. Men tydligen idag så har flygplanen fått avsluta sitt uppdrag. Sen vet jag inte om dom flyger hem nu, eller om dom stannar kvar några dagar för säkerhets skull. 

 

I en veckas tid så har branden varit det första som togs upp på nyheterna. Men idag så tog dom upp en massa annat. Inte förrän ca 9 minuter in tog dom upp branden. Och det om nåt är väl en bra nyhet. Hamnar nyheten om branden i bakgrunden så måste det ju betyda att läget är under kontroll. 

 

Vi har i helgen haft agilitytävlingar på klubben i Semla. Det var väldiga skriverier i agilitygruppen på FB. Skulle vi ha nån tävling,  tänker vi inte på röken blablabla. Helgen före hade Ludvika agilitytävling, och på söndagen hade det visst varit väldigt mycket rök i Ludvika. Men då var dom inte oroliga över röken. Det var nån som skrev om sot och flagor i Borlänge/Falun. Nästan så att man trodde att hela Fagersta skulle vara svart pga det. Det verkar som om sotet och flagorna har hamnat längre bort. Inte ens i Smebacken var det nåt sånt. Men nu så hade vi alla fall strålande sol, helt rökfritt hela helgen. Kanske lite väl varmt. Det var bara och ställa sig i en kall dusch när man kom hem. 

 

Hur gick tävlingen då. Ganska hyfsat tycker jag. Vi fortsatte i samma spår som vi slutade förra veckan. Jag tog ju med mig Lizzie direkt på morgonen, och med facit i hand skulle jag inte gjort det. Hon fick ligga i bilen ganska mycket, trots att jag försökte gå med henne lite då och då. Men jag tycker inte om att ha henne liggande i bilen alls. Men hon hade alla fall ganska svalt skönt alla fall. Bakkluckan och alla dörrar var öppna och bilen stod under ett träd i skugga. 

 

Den här gången fick maken ta henne, fast jag trodde inte att det skulle fungera. Men det gjorde det. Jag ställde mig bredvid sekretariatet så att hon inte såg mig, och jag hörde henne gnälla efter mig. Sen alldeles innan vi skulle in så visade jag mig. Maken kom med henne, och taggade på henne, men maken släppte inte henne hur hon än försökte ta sig till mig. Nu kommer jag inte ihåg nånting av gårdagens bana. Annat än jag tyckte att hon hade mycket bättre fart. Hon fick 5 fel, och 5.13 i tidsfel, och på 6:e plats. Hoppklassen fick en klubbkompis göra samma sak med Lizzie. Hålla henne och jag gömde mig, och alldeles innan start så kom hon med henne. Kommer inte ihåg nåt om den banan heller. Men vi fick 8.49 i tidsfel på den och kom på 5:e plats. 

 

Idag så lämnade jag Lizzie hemma på morgonen. Maken fick komma med henne till Semla senare på dagen. Vi körde samma variant idag igen. Ungefär 10 hundar före, så tog han Lizzie. Jag gömde mig. När föregående var inne så kom maken med Lizzie. Jag busade upp henne innan han släppte henne fram till mig. Det kändes väldigt bra i starten, och jag tyckte hon hade bra fart. Sen kom vi till slalomet, och där blev det lite fel. Där tog det lite tid, plus att vi fick en vägran. Sen hoppade hon över ett kontaktfält. Men hon hade bra fart. Det var en lång bana, hela 180 meter lång. Med tanke på det, och att det tog lite strul i början av slalomet så gick det bra. Vi hade bara 3.86 i tidsfel. Utan strulet i slalomet så hade vi kanske fixat tiden.  Så vi kom på 5:e plats i agilityklassen. 

 

Hoppklassen så gjorde vi likadant igen. Fast jag prataade med en klubbkompis, och vi kom fram till att man skall kanske inte göra det varje gång. Lizzie är inte dum inte. Hon kanske kommer på att det är nåt lurt på gång. Denna bana var lite trixig i början, och jag hade lite bråttom och hon sprang förbi ett hinder, men jag fick tillbaka henne utan att hon hoppade över det från fel sida. Men sen när vi kom igång så tyckte jag att hon sprang på bra. När vi kom i mål så hör jag speakern ropa ut att vi hade noll fel   . Jag frågade maken om jag hört rätt, fick vi inte nå fel där i början, att det borde ju blivit vägran. Visade sig sen när jag tittade på resultatlistan att vi visst hade fått en vägran där. Konstigt hade det ju varit annars. Men vi kom alla fall på 4:e plats. 

 

Så jag är nog ganska nöjd med helgen. 4 lopp, bästa placering 4:a och sämsta 6:a   .

Av Marru - 4 augusti 2014 23:37

Under förra helgen var Lizzie och jag på vift igen. Som alltid vid den här tiden på året så är det mycket tävlingar på helgerna. På lördagen var det agilitytävling i Ludvika. Det var både klass 1 och klass 2. Över 500 starter på bara en bana   . Jaja, dom visste väl vad dom gjorde där. I PM stod det att klass 2 skulle starta tidigast kl 12. Det trodde ju inte jag så mycket på. Men tack och lov så hade jag ju så nära dit, så jag satt hemma och höll ett öga på resultatlistan på SBK-tävling. Där kom resultaten upp efter varje klass, så det var ju lätt för mig att följa hur långt dom kommit i tävlingen. Fast kl 14 hade jag inte tålamod och vänta mer, så jag packade grejerna i bilen och åkte iväg med Lizzie. Mina klubbkompisar hade redan varit där i en timme. Men det gick ju ingen nöd på oss. Vi hade det ganska skönt när vi satt där i skuggan, eller gick en kort promenad i skogen. Inte förrän kl 16 kom klass 2 igång. Funktionärerna däremot fick jobba från kl 7 på morgonen till kl 22 på kvällen. Nej, inte nå synd om dom för det var självförvållat. Domarna var det ju synd om, de hade väl kanske inte riktigt tänkt stå och döma hela dagen. 

 

Men för vår del så var det bara bra att det drog ut på tiden. Det blev ju till slut riktigt svalt och behagligt Först hade vi 2 x agilitklass. Banorna var helt ok, fast Lizzi hade ju ingen fart. Vi fick tidsfel på båda banorna fast vi nollade oss för övrigt. I första loppet så blev det 8:e plats och i det andra blev det 14:e plats. Sen var det 2 x hoppklass. I det första loppet diskade vi oss. Jag skulle försöka få Lizzie med mig efter ett hopphinder till nästa som inte riktigt stod i rak linje från det förra. Det gick ju bra, men så måste jag gjort en rörelse med handen för då drog hon ifrån mig, och tog hindret från fel håll. 

 

Före sista loppet så stod jag med några bekanta och pratade om Lizzies fart. Då sa en, har du provat och lämna henne. Vadå lämna frågade jag. Jo, att nån annan tog Lizzie och jag gick ifrån henne så att hon inte såg mig. Så vi provade det.  Jag fick Lizzie alldeles innan vi skulle in på banan. Jag tyckte faktiskt att hon hade bättre fart. Visst fick vi alla fall tidsfel. Men det kändes bättre den här gången. Vi kom på 9:e plats i det loppet. Visst låter det att det går bra för oss. Men vi får alltid tidsfel, men hon är ganska säker på hinder. Och för det mesta så gör hon som jag visar. Kanske det på det viset går att få upp lite mer fart. Vet inte, men det är värt och prova. 

 

Igår, på söndagen var vi till Örebro och tävlade rallylydnad. Det var dubbla mästarklasser. På den första banan vet jag inte om Lizzie ställt om sig från agility till rallylydnad. Sidbyte bakom, som hon fixar galant förstod hon verkligen inte vad det var för nåt.  Sitta vid sidan gick väl också lite som det gick. Sidbyte framför hade hon väl aldrig hört talas om   . Vid ett tillfälle så gick hon runt en skylt fast hon skulle vara framför den. Efter den extra svängen så glömde jag bort mig och glömde sätta henne bredvid mig, så då fick vi en fel övning också. Fast jag tycker alla fall att andra halvan av banan gick bättre än den första. Om det var nåt som verkligen gick bra så var det 3 steg bakåt. Den gjorde hon kanonfint. Fast jag inte hade vågat mig på att testa det innan vi gick in på banan. För jag brukar ju ha oturen att trampa på henne när jag gör det, och då vill hon inte alls vara nära mig. Fast jag skulle kanske ha provat sidbytena innan vi gick in. Men om jag inte hade glömt och sätta henne, så hade vi kanske haft 10 poäng mer, och vi hade fått vårt godkända på den banan. Men nu blev det bara 64 poäng. Så det var bara och bryta ihop och komma igen på nästa bana.

 

Fast när jag såg den banskissen tänkte jag att nu är det kört. Men tack och lov så hade vi tränat på en den svängar och sidbyten i språng i torsdags på klubben. Med tanke på hur det gick på den förra banan så körde jag lite svängar med henne före. Är impad av att vi fixade helt om från varandra i språng, helt utan avdrag. Den är inte lätt och träna in när man är ensam. För man vänder ju ryggen till hunden och man ser absolut inte vad som händer bakom ryggen. Det var lite strul på denna bana också, och lite prat. Hon är ju verkligen pratglad ibland, och ibland kan hon gå hur tyst som helst. Vid ett moment så höll jag på och ramla framlänges. Det var spring mellan skyltarna och vid ett moment så var det sitt. Så jag sprang fram till skylten, stannade och satt Lizzie, och då höll jag på och ramla. Stod där länge och balanserade och flaxade med armarna. Men klarade mig. Den banan fixade vi på håret. Vi fick 71 poäng. Så nu har hon alla fall 2 godkända resultat i mästarklass. Ok, kanske inga höjdarresultat. Så där har vi en utmaning. Till att börja med att komma över 80. Ja, vi har ju ett resultat på 80 poäng, men bättre måste det bli.

 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards