Colliekompisarna

Alla inlägg under oktober 2014

Av Marru - 31 oktober 2014 23:30

Redan sista oktober. Det är bara och inse att vintern är här, enligt kalendern. Sen vet jag inte om den är det enligt SMHI. I morse tänkte jag gå en lång promenad, men jag orkade bara med en kortare variant. När jag hade ätit min frukost, som jag alltid brukar göra efter att jag varit ute  med hundarna så var jag till skogen och la ett spår åt Jeri. Kom ju på att jag kan gå till slutet av vår gata, och upp till skogen för att lägga spåret ner mot oss. Så behöver jag inte fundera hur jag skall ta mig bort från skogen utan att hamna för nära spåret. Så jag tog 5 pinnar och gick ett rakt spår ner mot oss. Lät den ligga i 45 minuter, sen gick jag ut med Jeri igen. När jag sen gick uppför vägen med Jeri, så tänkte jag att det här fixar han ju lätt. Jo, snacka om att bli besviken. Tror han tappade bort sig direkt. Men jag lyckades få syn på en pinne, så jag hjälpte han till den. Tänkte ifall jag låter han hitta en, och sen belönar med lek att han kanske då får upp humöret. Men så blev det nu inte. Av dom 5 pinnar jag lagt ut så var det bara den som kom hem. 

 

Jag får nog göra kortare  spår åt han, och tätare mellan pinnarna. Sen får jag göra ett försök på åkern. Det gick ju så bra förra helgen när vi var hos uppfödaren. Nu är jag alla fall glad över att jag har bestämt mig för att använda pinnar i spåret. Behöver inte oroa mig om ifall det blir kvar nån i spåret. Det är bara och såga nya, och naturen tar väl hand om dom där träpinnarna förr eller senare. 

 

Senare så tränade jag lite rallylydnad med Lizzie. Svängar och lite front moment. Även sändande till kon. Vi får nog ta några minuter varje dag nu i en månad. Jag har ju anmält henne till Rättvik. Sen tog jag ut Jeri. Tänkte försöka få han att gripa apportbocken. Jag fick han och ta den 2 ggr efter att jag kastat iväg den, men inte annars. Men skam den som ger sig. Sen blev det lite fritt följ och några rallylydnadsmoment med han också.

 

Nu på  kvällen så har jag bakat kärleksmums. Vilket löjligt namn på en kaka. Varför inte kalla dom chokladrutor, kort och gott. Så det tänker jag göra hädanefter. 

Av Marru - 30 oktober 2014 23:56

Torsdag och rallylydnadsträning. Jag åkte iväg tidigare till Norberg för jag hade en liten idé på en rallylydnadsbana, och jag var tvungen och testa om det fungerade. Det gjorde det :) . Så nu har jag nästan en mästarklassbana klar till vår tävling i januari. 

 

Eftersom det gick ganska snabbt och göra det där testet, så tog jag in mina hundar för lite träning. Först Jeri. Tog han ur bilen, pinkade han och gick mot dörren. Jösses, vad svansen började gå på han. När jag öppnade dörren och den gick ännu fortare. Han gick in, tittade åt vänster, tittade åt höger och såg säkert ut som ett frågetecken   . Vart är alla polare tycktes han tänka. Det var ju bara vi där än. Så jag körde lite på kontaktfälten med han och lekte lite. Sen var jag och hämtade Lizzie och försökte träna lite lydnad med henne. Men det verkar hon ha glömt bort helt   . Till slut så fick vi väl till det på nåt vis. Sen försökte jag köra fjärren med henne. Men hon är helt omöjlig och få och sitta. Tror vi får glömma en start i lydnadstvåan   . 

 

Sen började folk droppa in en efter en. Men först så kom det en släpvagn med nya hinder som vi fick bära in. Jösses, vilka läckra hinder. Allt i rosa och blått. Me like, men kanske inte alla andra i klubben. Men majoriteten tycker om dom alla fall. 

 

 

 

Det blev lite kortbanor idag, och sen riggade vi upp för dom som ville träna på backa med sina hundar. Började träna med Lizzie först, men hon var helt ofokuserad precis som förra veckan. Jag får börja träna med henne lite varje dag hemma. Hade ju tänkt tävla i slutet av nästa månad, och få till den där sista godkända i mästarklass. Sen tränade jag honnören med henne, och försökte mig på  att hon skulle stå framför mig. Men jag hade så många omkring mig som höll på att träna på backa, så det enda hon hörde säkert var backa, backa. Hon stod och tittade lite frågande på mig, och tog några trevande steg bakåt. 

 

Sen tog jag in Jeri, och försökte få till lite linförighet. Sen till slut så fick jag till några bra sitt och ligg med han. Dessutom så kunde jag gå runt han också. Egentligen så tror jag han skulle fixa momenten på en tävling. Men han skulle definitivt inte fixa allt kuligt som händer runt omkring. Han är alldeles för nyfiken av sig. 

Av Marru - 29 oktober 2014 23:15

Äntligen var det dags för den länge sen planerade geocache rundan. Utanför Västerås, på Ängsö finns det flera rundor. Tex Grevens runda som vi tog i augusti. Utörundan på 9 km som vi gick idag. 35 cacher och en final fanns det. Jag trodde att det skulle bli jobbigare och gå den än vad det var. 

 

Vi hade tur med vädret alla fall. Det började ganska blåsigt, sen lugnade ner sig. När vi kommit över halva rundan så började himmeln bli ganska mörk. Det dröjde inte länge förrän det började regna lite. Tog på mig regnjackan, och regnet slutade nästan direkt efter det. Så det var ju helt onödigt. 

 

Vi hade en fikapaus efter vägen. Efter den pausen så fick vi nya krafter att gå resten av rundan. Vi tog några cacher också efter rundan, när vi ändå var där på området. Så för tillfället finns det bara en cache kvar på det området som jag inte tagit än. Det var tydligen en ganska lång promenad ut till den, så den fick vara idag. Klockan hade redan hunnit bli mycket. 

 

Nu när man har suttit här hemma en stund så känner man att man är ganska mör i kroppen. Skall bli intressant att se hur det är imorgon när man vaknar   .

Av Marru - 28 oktober 2014 21:57

Ikväll har vi varit på agilityträning igen. Det börjar kännas som om det går bättre med Jeri. Vi höll på i alla fall 10 minuter innan han drog första gången. På den tiden så han vi köra slalom, 3 ggr. Första slalomet, bra fart och alla portar. Andra tänkte jag ta vänsterslalom, men vet inte hur jag fick till det, det blev ett högerslalom igen. Återigen bra fart och alla portar. Sen fick vi till ett vänsterslalom. Återigen bra fart och alla portar. Alla 3 ggr så sprang han raka vägen till mig och struntade i dom andra. 

 

Sen fortsatte vi med hopphinder. 5 hopphinder stod efter varandra, och han tog dom med en riktigt bra fart. Och höll sig till mig fortfarande. Men andra försöker, då sprang han iväg in i en tunnel. Sen ville han runt och hälsa på andra. Staket gick inte nå vidare bra. Han har fortfarande lite svårt med handlingen. 

 

Kontaktfältshindrena gick bra, och han tog gungan också. Men han har fortfarande inte fått in det att han kan balansera gungan att den inte slår ner för fort. Men han går på gungan bra. 

 

Lizzie fick springa kontakthindrena. Gungan gick hon sakta över som vanligt. Staket nötte vi på lite olika varianter. Slalomingångar, och bra fart i slalom. Sen innan vi åkte hem så tränade vi hoppteknik. Där har vi tydligen lite att jobba på. Tekniken alltså. 

 

Så jag är helt nöjd med dagens träning. 

Av Marru - 27 oktober 2014 23:00

I morse när jag släppte ut hundarna så hörde jag nåt konstigt ljud uppe på berget. Lät som en skogsmaskin, och det knakade till ibland. Men jag såg inget. Skall dom nu förstöra skogen bakom oss också. Skogen bredvid är ju redan förstörd, sen över 10 år tillbaka. Varför måste de fara fram med dessa stora skogsmaskiner och förstöra allt. Hur många år skall det ta innan skogen blir någorlunda normal igen. Den bredvid är alldeles förstör. Djupa spår efter maskinerna, ris överallt. Blött och blaskigt överallt. På somrarna är det fullt med fästingar, bara för att gräset växer så högt nu när det inte finns några träd.

 

Skall det inte gå göra det försiktigare. Men dom stora skogsbolagen bryr ju sig bara om pengar. Ju snabbare det går detso billigare blir det. Får väl hoppas att dom inte kommer för nära husen. Vill ju alla fall ha en liten skogsfläck kvar så man kan lägga spår. 

Av Marru - 26 oktober 2014 21:42

Idag blev det igen en vända till uppfödaren. Fast den här gången var det inte får som gällde utan helt annat. Vi skulle träna på lite spår, och lite annat. Det var 6 hundar sammanlagt som var med. Åkerspår var det också, och det kändes bra. Fast jag var lite fundersam över vinden, blåste ganska friskt. Men det gick ju bra. 

 

Jeris första spår var ett kort rakt åkerspår för att få upp intresset. Uppfödaren gick det spåret, och vi såg på när hon började gå. Med sig hade hon Jeris leksaker. Sen när hon kom längre bort, så gick vi lite och sidan. När hon hade kommit tillbaka, så började vi med spåret. Jeri hade ganska bra fart, han hittade första leksaken och vi kampade en liten stund. Sen fortsatte vi. Där började han gå lite sidledes, men fick till slut upp spåret och började spåra igen. Vi hittade nästa leksak också, och lekte en stund igen. 

 

Sen fick Jeri vila under tiden dom andra hundarna gick sina spår som hade legat en stund. Nästa åkerspår Jeri fick var ett mycket längre, men fortfarande ett rakt spår. 2 leksaker och en pinne på slutet. Vi gick den när den var relativt färsk. Han var verkligen taggad och låg på. Han hittade leksaken på en gång. Lite lek. Sen fortsatte vi igen. Jag fick hjälpa igåg han lite, men sen var det bara raka spåret fram till nästa leksak. Återigen lek. Så var det dags för sista sträckan till pinnen som låg på slutet. Han gick rakt på den, och hittade den direkt. En sån duktig kille.

 

Efter att alla gått sina spår så gick vi in och åt vår lunch. Efter lunchen så skulle vi träna lite lydnad. Började med platsliggning. Den gick väl lite så där. Han låg ju still en liten stund. Gick bara koppellängden ifrån han. Men han ville inte lägga sig alla gånger. Sen när jag fick ner han med hjälp av godis, och jag skulle ha han och sätta sig igen efter en stund. Då ville han inte sitta istället   . Ja, alltid skall det vara nåt. 

 

Efter det så provade vi inkallning med en hund på vardera sidan. Han sprang fram till mig, men sen direkt så skulle han ju fram och hälsa på kompisarna. Men då sa deras mattar ifrån på skarpen. Det har jag även sagt på kennelklubben på träningarna. Kommer han springande mot deras hundar, att de skall säga ifrån på skarpen. Det skall ju vara roligare och komma till mig istället för att springa till kompisar. Till sist tog jag fram leksaken när han var på väg till mig, och vi kampade lite och sen kopplade jag han.

 

Sen provade vi på budföring. Det har vi aldrig gjort förut. Men det gick kanonbra. Michael som var våran lärare är den enda främmande personen som har fått ett sånt grepp på Jeri med leksaken. Han har ett rejält sug på den. Det var samma sak redan första gången vi gick på kurs för han. Inte ens på MH:t hade han sånt grepp om leksaken som han hade idag.  Sista budföringen tog jag helt lugnt fram godiset ur fickan och han satt framför mig och väntade på att få sin godbit. Jag klappade om han och kopplade, sen gick vi tillbaka till Michael. Men nu märkte jag att Jeri började bli lite trött, för han var inte lika het på leksaken längre. Det är ett säkert tecken på att han börjar bli trött. 

 

Vi avslutade dagen med en konkurrensspår. Det var en som var och la spåret. Under tiden så hjälpte jag uppfödaren när hon och hennes bror höll på och fotografera valpar. Upptäckte att de gillade Jeris leksak väldigt mycket. Hoppas att det blev riktigt bra bilder. Första delen gick Jeri ganska bra. Men så blev han bajsnödig mitt i alltihopa. Jag som försökte få han och bajsa utan framgång hela förmiddagen, och så vart han bajsnödig just då. Jaja, nöden har ingen lag heter det ju   . Andra delen började han bra, men innan han kom halvvägs så kom han av sig och vi missade föremålet. Tredje delen så började det bra, men han kom av sig innan vi kom fram till föremålet. Antar att han började bli så trött att han inte orkade koncentrera sig mer. 

 

Valpfotografering 

 

 

 

och på andra sidan var det budföring   .

 

 

 

Att vara en Gatefieldshund är verkligen omväxlande   .

 

 


Av Marru - 25 oktober 2014 22:47

I morse när man vaknade så var det bara grått, grått och grått. Gick en morgonpromenad med alla 4 i skogen bakom. Sen var det strax för Jeri och mig och ge oss iväg till uppfödaren. Idag skulle det vallas får. Eller alla fall försöka göra det. Vi hade tur alla fall där, för det var uppehåll till stora delar. Det gick kanske lite bättre idag än förra gången. Första gången var han lite hoppig. Då gick jag runt med han i hagen. Men andra vändan så gick jag framför fåren, och uppfödaren med Jeri bakom fåren och då gick han jämnare. Det är roligt och prova på, och vi ser fram till nästa gång. 

 

Imorgon skall vi till uppfödaren igen. Fast på kurs, spår och lite brukslydnad. Vi får väl se hur det går. Jeri är ju så fixerad på andra hundar runt omkring. Fast jag tror att vi kanske kan träffa på en person imorgon som kan hjälpa oss med den biten. 

 

När vi åkte hem, så såg vi att det började ljusna på himmelen. Det inger ju lite hopp till imorgon. Men när vi kom fram till Fagersta så var det bara mörkt. 

 

 

Av Marru - 24 oktober 2014 23:15

Jösses, när klockan ringde vid 5 imorse så tänkte jag "vill inte" . Men det var bara och masa sig upp ur sängen. Mamma skulle på en undersökning i Falun som tog en tid. Eller undersökningen i sig tog bara en halv timme. Men eftersom hon fick lugnande så behövde hon vara kvar på avdelningen i minst 2 timmar efter det. Så jag hade avtalat med en domarkollega att vi skulle gå en cacherunda under tiden. Hade ju alla fall ett par timmar på oss. Det vart e trevlig promenad på Lugnet i Falun. Gick ju där för ett par år sen när mamma var inne för att få sin medicin via dropp. Då satt hon på reumatologen i 4 timmar. Då hade jag Lizzie och Clara med mig, och vi var ute och gick och gick. Men idag så behövde vi bara gå i ett par timmar. Det fanns mycket roligt och titta på uppe vid Lugnet. Där är det ju full aktivitet inför WM nästa år. Men oj, vad dom kommer att få jobba ifall det inte kommer nå snö. Det blir nog ett dyrt kalas det där. Det har väl redan kostat en hel del. 

 

Det här roliga trädet såg vi på vår promenad. Den har tydligen bestämt sig för att växa i en sten   .

 

 

 

På väg hem så var vi till Blomsterlandet och handlade lite blommor, sen en sväng till ÖB. På väg hem så såg vi en stor flock med svanar och kanadagäss. Kan inte komma ihåg att jag har så där många av dom där förut.

 

 

 

Vi åkte hem till oss och åt. Sen frågade mamma om jag hade Panodil hemma för hon hade ont i ryggen. Hemtjänsten hade missat och sätta på henne ett nytt Norspan-plåster i tisdags. De hade tydligen gjort det senare. Så vi åt bara hemma hos oss. Sen var vi en sväng till kyrkogården och planterade blommorna vi köpte.

 

 

 

Därifrån åkte vi till mamma och tog eftermiddagsfika. 

 

Igår efter andjakten så gick genom ett ställe där dom hade lite konstverk. Ja, väldigt lite. Tex en fortsättning på kommunens naturkunskap. Ifall nån nu inte skulle veta hur ett träd ser ut, så kan man få lära det här   .

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards