Colliekompisarna

Alla inlägg under mars 2016

Av Marru - 31 mars 2016 19:15

Den sista veckan har verkligen varit full av aktiviteter. Har inte hunnit med och blogga, men man kan ju fuska med datumet så att det ser ut att jag skrivit en annan dag än vad jag gjort i verkligheten   . Under påsklovet har det tävlats en del, och lite annat skoj. Under långfredagen så hade vi Länskampen i Norberg. Agilitytävlingen mellan Västmanland, Dalarna och Gävleborg. Gävleborg fick inte tillräckligt många ekipage i mål. Västmanland kom på andra plats   , och Dalarna vann. Västmanland var snabbast, men hade tyvärr fler fel. 

 

Sen på måndag var det dags för mig och Felix och åka till Ullared. Eftersom vi skulle hinna ta några cacher efter vägen så åkte vi tidigt på morgonen. Senast 06.45 skulle vi åka, men det blev en kvart senare. Jaja, vi hann ju fram till kvällen alla fall. På väg ner så var vi även förbi Hornborgasjön för att kolla till tranorna. Dagen till ära så fanns det visst ca 19 100 tranor där. Har ju varit dit en gång förut. Tyvärr hade jag ingen bra kamera då, och inte hade jag det nu heller. Hade ju bara mobilen med mig, kameran vart ju kvar hemma. Första bilden är från ett ställe där det fanns en cache, och en utsikt över Hornborgasjön.

 

     

 

Efter det besöket, så fortsatte vi ner mot Ullared. Vi kom ner innan dom stängde. Tänkte att dom släpper säkert inte in nån så sent som vi kom. Ca en halvtimme innan dom stängde, men det var inga problem. Det var inte så mycket folk heller. Sen åkte vi till campingen för att kolla in stugan. Dom hade redan öppnat äventyrsgolfen. Så klart så var vi tvungna och prova den. Den var riktigt rolig, men kort. Bara 12 hål. Första matchen vann Felix och den andra jag. Fast den första började väldigt bra för mig. 4 slag på dom 2 första hålen. Men sen gick det åt skogen.

 

     

 

Efter det så var det dags för oss och hitta nåt och äta. Hade hört av maken att dom stänger allt där nere kl 21. Så först till affären för att handla till frukosten i stugan, sen till pizzerian för att äta en pizza. Sen var det dags för det vi egentligen åkt ner hit för. Kundvagnsrace   . Nu är det geocaching vi pratar om. Det finns flera olika sorters cacher. Traditionella som är en helt vanlig burk som är gömd nånstans. Sen har vi nåt som heter multi. Det är cacher som man skall ta i flera steg. På informationen till cachen kan det finnas en del frågor som man behöver svara på för att få fram koordinaterna. Tex skall man leta på en viss skylt och ta siffrorna på den. Nästa kanske kan vara att man skall till ett annat ställe och räkna antal fönster. Sen kanske man får räkna lite för att få fram koordinaterna till själva burken. Sen finns det nåt som myst. Oftast är det en gåta man kan lösa hemma för att få fram koordinaterna. Den här kundvagnsracet är en myst. Då är det 2 speciella vagnar man skall hitta av dom ca 7000 vagnar som finns på Ullared. Det är inte det allra lättaste för dom är ju utspridda över hela byn, verkar det som. Fanns till och med några på campingen vi bodde på. Så när vi hade ätit så började vi kolla kundvagnar. Jag kollade dom man kunde se genom att gå bredvid. Felix fick klättra upp på vagnarna och gå in i husen och kolla dom som stod inne på kundvagnsparkeringen. Kändes lite hopplöst. Men på morgonen dagen efter så upptäckte vi att vi hade inte hittat riktigt alla vagnparkeringar. 

 

Nästa dag skulle vi handla, en sväng på äventyrsgolfen blev det också. Så tog vi lite vanliga cacher. Fanns inte så många i Ullared. Vi har tagit alla, utom dom där det krävdes klätterutrustning. Ja, och den där mysten då. På kvällen åkte vi till Gekås igen, och den här gången gick vi in på Rasta där och åt. Jag tog en plankstek, och Felix tog en ceasarsallad. Kan ju säga att jag valde rätt. Felix trodde att han skulle få 80 % kyckling och 20 % sallad, men det vart nog tvärtom   . Planksteken var däremot kanongod. Efter det var det dags för race då. Vi började vid parkeringen längst bort. Där stod det bara 2 bilar kvar några minuter efter stängningsdags. Sen tog vi alla kundvagnsparkeringar i ordning fram till den stora parkeringen. Vi var på den nästsista kundvagnsparkeringen när jag hör Felix ropa, här är 4307. Vad säger du, frågade jag. Så nu var det bara och börja jobba med att få fram den för att se koordinaterna. Genast kändes det mycket bättre. Men vi har trots allt den sista vagnen kvar. Vi får nog åka ner en gång till för att försöka hitta den andra vagnen också. Den andra bilden är från slalombacken vid campingen. Det fanns nån sorts äventyrsbana där, men man fick inte gå dit.

 

   

 


På onsdag morgon var det då dags och börja åka hemåt. Några cacher blev det på hemvägen också. På fredag var det då dags igen, och åka iväg en sväng. Den här gången skulle vi till Björbo för att titta på en sheltie. Maken hade ju lovat han en egen sheltie som han kan träna och tävla med. Lyckades hitta en tik på nästan 9 månader. Så vi var upp för att titta på henne. Nu blir det lång väntan här, för vi skall hämta henne på fredag. Vad skönt för Felix som inte behöver vänta i flera månader innan han kan börja träna henne. Han kan ju redan nu börja med en hel del agilityövningar. Tex slalomingångar, tunnlar och framåtskick. Rallylydnad kan han börja med fullt ut, för dom får ju börja tävla redan när dom är 10 månader.  Innan vi åkte till uppfödaren så var vi en sväng till Fänforsen. Ville ju se hur strömt det var där så här på våren. Vet inte om snösmältningen kommit igång än riktigt uppe i fjällen. 

 

     

 

Avslutar med några blombilder. Årets första tussilagon. Bilden är nu några veckor gammal. Tog den när vi hade klass 1 tävling i Norberg. Tror det var i mitten av mars. Sen blåsippor, som vi har i rabatten framför huset. 

 

   

 

Av Marru - 20 mars 2016 20:04

Ja, som vanligt så är det bara agility här   . Fast enligt mig så finns det ju inget bättre att göra på en ledig helg. Det var andra dagen på våran 2-dagars idag. Vi brukar ju oftast ha 2 dagar när vi har våra tävlingar. Ena dagen agilityklasser och andra hoppklasser. Önskar att det hade funnits fler sådana när Lizzie var i tvåan i en klass och i ettan i den andra. Tyvärr så hade dom flesta tävlingarna en av vardera. Det kändes ju inte nå vidare och åka långt för att tävla i ett lopp. Så jag tycker våran variant är bra. Idag var det 2 hopplopp.

 

Dagen började som vanligt med disk. Han gick ur slalomet som var hinder nr 2. Men den här gången tog jag om, eftersom han gått ur 2 ggr igår, och en gång idag. Tänkte att jag måste ju kolla att det inte är nåt han fått för sig bara för att det är tävling, och jag inte tar om. Så andra försöket tog han hela slalomet. Men så blev det lite annat strul efter vägen, så vi blev diskade alla fall. Det andra loppet kändes lite svårare. Det var en svår start. Men på nåt vänster så fixade vi det alla fall. Sen blev det lite väl vida svängar. Han var på väg mot domaren vid ett tillfälle också. Men jag fick han på rätt köl utan att få nåt fel efter vägen. Den här gången så sa jag bara slalom åt han före slalomet, sen tog jag det lugnt bredvid han och sa inte ett ord, och den här gången så tog han hela slalomet. Efter det var det bara 2 hopphinder kvar in till mål. Så det loppet fixade vi med noll hinderfel, och dryga 3 sek tidsfel pga dom vida svängarna, och det lite långsammare slalomet. 

 

Nu blir det ingen agilitytävling för oss förrän den andra april när vi har finalen i Vintercupen. Fast före den så skall vi ju ha Länskampen på klubben, men där får inte vi vara med. Tror inte jag skulle vilja det heller   . Länskampen är en inofficiell tävling mellan Västmanland, Dalarna och Gävleborg. Det känns ju lite kluvet, och bo i Dalarna och tävla för Västmanland. Men eftersom min klubb är i Fagersta, så lär jag väl hålla på Västmanland   . Annars så tror jag mina klubbkompisar blir sura på mig.

Av Marru - 19 mars 2016 22:42

Det är en riktig agilityhelg för oss här igen. Ja, eller för Jeri och mig. Vi har officiella klass 1 tävlingar på klubben. Idag var det 2 x agilityklass, och imorgon blir det 2 x hoppklass. Jag kände mig riktigt taggad imorse när jag åkte till Norberg. Men man blev ju ganska snabbt tagen ner på backen igen. 

 

I första loppet så diskade vi oss redan vid starten. Däcket var ju första hinder, och istället för att hoppa däcket tog han däckramen. När jag ropade tillbaka han till starten, då fick han helt plötsligt lust att hoppa genom däcket......från fel håll. Så då bestämde jag mig för att fortsätta alla fall, så att vi fick testa balansen och gungan. 

 

Andra loppet kändes kanonbra i början. Men så kom vi till balansen, och där hoppade han av. Men jag fick ju han över balansen. Men sen blev det lite strul vid ett hopphinder, så vi diskade oss i det loppet också. 

 

Idag har Svenska collieklubben haft årsmöte. På årsmötet brukar dom dela ut en del priser, tex årets utställningscollie, årets rallylydnadscolle. Sen har dom också årets agilitycollie. Det var det enda jag hade skickat på. Kommer inte ens ihåg om Lizzie hade nåt godkänt resultat förra året. Vi kommer ju inte ut så mycket att tävla rallylydnad. På eftermiddagen så fick jag första meddelandet att Jeri fått nåt pris   . Vad var det frågade jag, men hon visste inte. Men jag skulle höra med hennes syster. Jo, Jeri hade fått pris och hon tror det var i agility. Men jag var ju inte riktigt säker om han blev årets, eller om det var nåt annat pris han fick. En till sa att han hade fått nåt pris och nån glasgrej. Nästa säger att han fick ett pris, men hon visste inte vad. En kom inte ihåg nåt alls om mötet   . Men nu har jag till slut fått det bekräftat att Jeri blev årets agilitycollie 2015   . Jag kommer nog inte kunna sova nåt på hela natten.

Av Marru - 5 mars 2016 19:46

Då har man varit ledig en hel vecka. Det har ju varit sportlov. Började med skottdagen och ett geocachingevent. Onsdag och torsdag så var Felix och jag till Stockholm och tog lite cacher. Det var skönt att bara vara och inte behöva bry sig om några tider. Bara gå runt och leta. Vi tog en hel del spännande cacher. Bla en wherigo, och en cache som låg nog på Gamla stans folktätaste gata. Sen blev det en trail på vägen hem också på söndagen. 

 

Idag hade vi då Vintercup, näst sista tävlingen. Det betyder att våren är på ingång. Det var 3 x agilityklass idag. Kändes som den här dagen var vår dag. Jag fick tävla med både Lizzie och Jeri idag. Eftersom det var meningen att Felix skulle varit med, så fick jag möblera om startlistan. Alltså starta sist med en hund, för dom hade starterna så nära varandra egentligen. Jeri var först ut idag. Banan kändes enkel, inga hinder som skulle tas från fel håll. Det var bara och springa på, och det gjorde Jeri. Vid ett tillfälle så höll jag på och glömma bort mig. Jag hade och välja på tunnel och A-hinder. Vart skulle vi???? Tunneln, då kör vi. Det räckte till ett nollat lopp, utan tidsfel också. Han kom på 6:e plats.  Lizzie sprang på hyfsat. Ett nollat lopp med tidsfel, räckte till en 7:e plats för henne. 

 

Andra loppet fick Lizzie börja. Där kom på hon 8:e plats. Jeri däremot diskade sig. Han bestämde sig för att ta ett hopphinder som låg rakt fram efter balansen. Lite taskigt av domaren att ställa ett hinder där   .

 

Tredje loppet, så var det Lizzie först ut igen. Hon gick ur slalomet, och jag tar ju inte om så vi diskade oss. Sen vart det ju bara pannkaka av allt. Hon sprang vid sidan om hindren. Kan ju vara så att jag inte tog det så allvarlig heller efter att vi diskat oss   . Man är ju inte riktigt kry. Har ju fortfarande hosta och är snorig. Sen var det Jeri alldeles sist, och jag hade bestämt mig att nu skall vi inte diska oss. Fast det var nära ett tag. Alldeles i början skulle han in i en tunnel, men i den bortre ingången. Fast han tänkte ta den som var närmast. Så jag stannade till och vråla i åt han. HÄÄÄÄR!  Tror Jeri blev så rädd att han nästan gjorde på sig. Han stannade till och tittade alldeles förskräckt på mig   . Men så kom vi ju fram till att han skulle i den andra ingången. Så efter det lilla stoppet så gick det mycket bättre igen. I det loppet kom han på 4:e plats med tidsfel. Det tog ju lite tid den där lilla oenigheten vi hade   . Så det kändes bra idag. Av 6 lopp, så blev det bara 2 disk. Nu är det bara och vänta på den officiella tävlingen om ett par veckor. Sen den 2 april så har vi sista Vintercupen.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards