Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2016

Av Marru - 25 maj 2016 23:45

Idag har Jeri och jag varit ute på äventyr. Vi har varit och gjort MT, eller mentaltest som det heter. Jeri har en halvbror som också gick idag. Mentaltest är en del av korningen på hund. Exteriörbeskrivning är också en del, och den har Jeri gjort förra sommaren. Det var bara och kliva upp tidigt på morgonen, och hoppas på hyfsat väder. Det var uppehåll när vi åkte, men innan det blev vår tur på banan så hade det börjat regna. Det var lite trist. Testet går ut på och kolla hur social hunden är, leklust. Hur den reagerar på överraskningsmoment, ljud mm. Om den kan släppa det som den tyckte var otäckt. Allt som händer på banan poängsätts.

 

Tex lekdelen, man måste ha minst 50 poäng där. Jeri hade 90. Den killen gillar att leka   . Övriga moment gick  också bra. Så nu kan han lägga till KORAD på sitt namn. KORAD Gatefields Space Pirate. Det var roligt och gå ett MT, intressant och se hur han reagerade. Garanterat skottfast är han också. Det skjuts ju 4 ggr under ett MT. 2 ggr under passitivitet och 2 ggr under lek. Han lyfte bara lite på öronen vid det första skottet, och sen började han vifta på svansen. Samma sak med andra. Vet inte vad han väntade att det skulle komma när han började vifta på svansen, precis som om han trodde att det skulle komma nån.

 

För ett par år sen gick Jeri MH, mentalbeskrivning. Då var jag nästan framme där dom skulle göra MH, när jag om på att jag hade glömt hans stamtavla hemma. Förra sommaren så glömde jag hans stamtavla när vi skulle göra exteriörbeskrivningen. Kom på när jag var i Fagersta att jag inte hade stamtavlan med mig. Så det var bara och åka hem igen för att hämta den. Tack och lov så hade jag varit ute i god tid, så jag blev inte så hemskt sent. Den här gången hade jag bestämt mig, nu skall jag inte glömma stamtavlan. Så jag hade lagt den i bilen redan förra veckan. Hmmmm....vart är den där stamtavlan nu då? Jo, jag glömde kvar den där dom gjorde MT. Suck säger jag bara. När jag var in till Willys på hemvägen, så funderade jag på vad det var för gröna papperslappar jag hade i mina plånbok   . Jo, det var 3 st fina 200 kronors sedlar, alltså 600 kr. Det är så mycket ett MT kostar, och det hade jag ju tänkte betala på plats. Men nu blev det alltså inte så. När jag kom hem, så var det bara och sätta sig vid datorn och fixa det . 

 

När vi åkte hem så sken solen för fullt. Så på kvällen så åkte vi till Semla på agilityträning. Vi var inte så många där och träna, så det blev banträning. Vi bygde den sista banan från tävlingen i Falun. Den banan hade passat Jeri bra.

 

 

Av Marru - 22 maj 2016 22:46

Det har varit mycket agility på sista tiden. Har ju inte hunnit med och skriva om alla tävlingar vi varit på   . Efter tävlingen i Västerås så har vi varit ut på tävlingar 3 ggr. Den 14 maj så var det klass 2 tävlingar i Lindesberg. Dit var jag med Lizzie så klart. Där placera hon sig på platserna 6, 12 och 13. Plus att det blev en disk. Hon fick 5 hinderfel i alla fall en agilityklass. Hon hoppade över kontaktfältet på balansen   . Jaja, man får väl vara glad för det, för det betyder kanske att hon har lite mer fart nu än normalt.

 

Sen i onsdags så var vi på en klass 2 tävling i Falun. Det var 3 lopp där. Första loppet diskade vi oss, för hon drog in i en tunnel fast hon skulle hoppat istället. Hon lyssnade inte alls på mig utan bara drog. Nästa diskade vi oss för hon gick ur slalomet 2 pinnar för tidigt. Men jag fortsatte på som om inget hänt. Tredje loppet tog vi oss runt på, men fick ganska mycket tidsfel på och vi slutade på 8:e plats.

 

Nu i lördags så det då dags för Strängnäs cup. Det är en inofficiell tävling, så då fick Lizzie och Jeri tävla på samma tävling igen. Det är en lite rolig tävling på det viset, att även en långsammare, men hindersäker hund kan göra bra ifrån sig där. Det fick vi bevis på i lördags. Lizzie tog sig runt banan med noll hinderfel, men med lite tidsfel. Jeri tog sig också runt banan felfritt, och klarade tiden också. Tävlingen började ju med hopplopp, och efter det blev det ett agilitylopp. Lizzie klarade sig runt där också, men med tidsfel. Jeri däremot diskade sig direkt i starten. Andra hoppet skulle tas bakifrån, men han sprang rätt på. 

 

Den här cupen går till så, att först springer alla ekipage ett hopplopp och ett agilitylopp. Efter det så tas 10 ekipage ut som har haft bäst resultat i dom 2 första loppen. Det är sammanlagt 10 från alla 3 klasserna. I lördags så blev det 2 från small, 4 från medium och 4 från large. Lizzie och jag fick den sista finalplatsen. Så då fick hon och jag springa 2 lopp till. Först började vi med ett agilitylopp. Det gick bra förutom att hon fick en femma på ett kontaktfält på balansen. Hopploppet gick det sämre med. Hon hade bra fart, men sen skulle vi till slalom. När jag gick banvandringen så funderade jag hur jag skulle göra för att få ingången så bra som möjligt. Man kom ju från ett hopp, sen var det nästan helt om för att ta slalom. Med facit i hand skulle jag valt det andra alternativet. Att jag bara visar henne runt och springer på höger sida, och försöker fixa till hopphindret efter slalom. Men istället så gjorde jag ett byte, att jag skulle vara på vänster sida. När jag skulle byta sida, så stod jag ju vänd åt det hållet säcken var tydligen. Så damen drog ju rätt in i den, hur jag än ropade åt henne. Nej, in dit skall jag tänkte hon och drog. Så då diskade vi oss i det loppet. Så av dom 10 som gick vidare till finalloppet, så hamnade vi sist. Fast egentligen är det inte så illa. Vi kom på tionde plats av samtliga som startade där. 

 

Vi har också haft en rallylydnadstävling på klubben. Det en trevlig liten tävling. Om 3 veckor skall Jeri tävla i rallylydnad igen. Det kommer bli roligt. På samma tävling skall Jeris mamma starta för första gången. Jeris syster skall också tävla där. Ser fram emot den tävlingen. Skall bli kul och få vara ute och tävla tillsammans med andra Gatefieldare   .

Av Marru - 10 maj 2016 22:26

Äntligen så börjar man komma till gamla spår igen efter förra veckan. På lördagen så var vi ju till Västerås på Gurkhoppet. Det har blivit lite av en tradition. Fast det var nåt år vi inte var där, för då hade Lizzie gått upp till tvåan. När vi var på väg till Västerås, så sa jag till min klubbkompis att jag tyckte det luktade konstigt i bilen. Men hon sa bara att bönderna har gödslat på åkern. Sen luktade det inte så starkt senare. Vi kom fram till Västerås, så tog jag stol, bur och min rygga och gick till tältet som en annan klubbkompis hade ställt upp åt oss där redan. Eftersom inte jag skulle vara där på fredag men dom andra var det. Sen gick jag och hämta Jeri från bilen, och så såg jag orsaken till lukten. Stackarn hade varit lös i magen. Måste berott på den plötsliga värmen. Det hade ju varit ganska varma dagar. Det tar ju en tid för mig och vänja sig vid värmen, så varför inte för Jeri. Tur för oss var att klubbkompisen inte skulle åka med mig hem, så Jeri fick åka hem i den andra buren istället.

 

Dom började ju dagen med large, och dom körde båda largeloppen efter varandra. Det var 2 hopplopp denna dag. Han var inte riktigt fokuserad i det första loppet. Så vi diskade oss där. I andra loppet så gick det lite bättre, men han var lite seg och så hoppade han över ett kontaktfält. Så det blev en 17:e placering för oss där. Vi kom hem ganska tidigt den dagen, så då blev det vila resten av dagen. 

 

På söndag så var det dags för 2 hoppklasser. Första loppet gick ganska bra, men lite långsamt. Han stannade vid ett ställe mitt i banan, och tittade på nåt på sidan av banan. Han tänkte nog nästa springa av plan, men när jag vrålade till så bestämde han sig för att följa med mig alla fall. Vi fik 3 sek tidsfel på det loppet och kom på 5:e plats. Om han inte stannat mitt på banan, så hade vi kanske klarat en pinne där. Men nu vile det sig inte riktigt.

 

   

Av Marru - 9 maj 2016 23:34

I veckan som gått har jag och Jeri varit på kennelläger. Mycket aktiviteter som vanligt. Men jag var bara där 3 dagar i slutet av veckan. Uppfödaren hade tagit dit en tjej från Finland som har en tik efter en av uppfödarens hanar. Tjejen har också en cirkus i Finland. Dom är ute mycket på olika tillställningar och uppträder. Onsdag och torsdag så började hon med en uppvisning. Mer om henne och hennes hundar ser man här: Sepän lauma . Efter uppvisningen så började privatlektionerna. Alla som ville fick tips och hjälp av henne. Men hon kom lite av sig när det blev min tur. För jag sa ju direkt, att jag tänker inte stå och traggla engelska med henne. Det hade ju bara varit löjligt. 2 finskspråkiga står och pratar engelska med varandra   . Då hade hon pratat engelska i två dagar. 

 

Jag satt upp en rallylydnadsbana dom 3 dagarna jag var där. Dom 2 första dagarna så hade vi en nybörjarbana, och sista dagen blev den en fortsättning. Det var många som var med på lägret som skulle till Märsta och tävla rallylydnad. För några skulle det bli premiär. Jag försökte gå banan med Jeri några gånger, men vi hade lite problem med koncentrationen.

 

På torsdagen så blev det uppvisning igen på morgonen, och sen privatlektioner. Så gjorde jag en till nybörjarbana. Idag så kändes Jeri lite mer på hugget att gå den med mig. På eftermiddagen så blev det lite körigt. Jag väntade på min privatlektion när dom började med preparatsöket, som jag ville vara med på. Men jag hann göra några sök med han alla fall efter min lektion. Den här gången skulle dom söka efter människodoft. Jag såg ju inte själv, men fick höra efteråt att varje gång Jeri hittade rätt, alltså min doft, så började han vifta med svansen. Så det måste ju betyda att han blir glad när han känner min doft. Nånting måste jag tydligen ha gjort rätt med han. Efter det så var det bara och sätta sig i bilen och åka till Borlänge. Durspelsdamerna skulle ha säsongsavslutning. Vi spelade lite en stund, och sen åkte vi och åt pizza. 

 

På fredag var det helt nya ämnen på gång. Men innan vi började så åkte jag till det andra stället och ställde upp en ny rallylydnadsbana i fortsättningsklass. Sen åkte jag till uppfödaren. Vi skulle ha spår på förmiddagen. Jeri fick ett lätt rakt åkerspår, med ett litet föremål i början, och ett litet i slutet. Han började bra, höll spåret. På slutet så började han nosa lite i luften, för det var en som hade lagt ett viltspår ganska nära vårat slut. Men han fixade det också efter lite fundering. 

 

Eftermiddagen ägnades åt sök istället. Han hittade 2 figuranter av 3. Den första var den som var längst bort, och väldigt svår att hitta. Sen kanske vinden låg fel också, det vet jag inte. Men han var jätteduktig med dom två han hittade. Efter det så fick jag gå och sätta mig i skogen. Vid ett tillfälle höll det på att bli lite problem. Satt där och väntade på en hund, hörde hur det knakade i skogen. Då börjar det klia i halsen. Neeeeej, inte hosta nu. Inte hosta nu tänkte jag, kan dom inte komma snart så jag får hosta nån gång. Jag satt för handen och försökte dämpa ljudet med handen   . Vet inte om det gick så bra. 

 

Efter vi var klara med dagens aktiviteter, så satt vi där på åkern och fikade en stund. Innan alla började fundera på att åka hem till sitt. Vilka mysiga dagar vi har haft. 

 

Lite bilder från kennelveckan. Collien som är med på bilderna är den vars pappa kommer från uppfödaren. Ja, han bor ju hos henne fortfarande förstås.

 

             

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards