Colliekompisarna

Alla inlägg under augusti 2016

Av Marru - 30 augusti 2016 00:10

Den har varit mycket agility här, och kommer även bli så i fortsättninge också   . Kan ju inte påstå att det är nåt jag är speciellt ledsen över. Fast i tisdags så var det annat än agility här. Då var jag på första träffen inför en viltspårkurs som Jeri och jag skall gå under hösten. Vi hade tur, det var en som passade på att göra sitt prov samtidigt. Så då fick vi se hur ett sånt går till. Får väl skriva mer om det sen. 

 

Men i onsdags så var vi till Borlänge på deras andra kvällstävling. Det gick ju lika bra som förra gången. Det blev 2 disk. Båda gångerna för han gick ur slalomet. Första gången gick han ur när han stannade till och började titta på hinderfixaren, som förresten var en gammal jobbarkompis till mig. Vi körde buss på GDG på 80-talet. I vackra bruna uniformer med en diarré färgad skjorta till, och stickad slips. Om hon haft dom kläderna på sig, så hade jag förstått att han gick ur. Men jag antar att dessa är brända och begravda sen länge hos alla som en gång har haft likadana. Andra loppet så gick han också ur i slalomet. Men annars var jag nöjd med ett bakombyte i slutet på båda banorna. Har aldrig gjort det på tävling med han. Men tydligen så hade han tillräckligt med fart för att fixa det. 

 

I lördags så var jag till Avesta med Lizzie, trots att jag inte hade tänkt det från början. Det beslutet skulle jag hållt mig fast vid. Men så vart jag ju övertalad att anmäla dit, så jag gjorde det veckan innan. Det blev 3 st disk för oss. Hon var inte alls på humör för att springa, och det var jättejobbigt och springa med henne när man hela tiden fick jaga på henne. 

 

Lördag kväll åkte jag till brukshundsklubben i Ludvika och satt upp mitt tält inför söndagens tävling där. Då var det både klass 1 och 2. Dit hade jag anmält Lizzie redan från början. Jeri fick börja agilityklassen. Han hade bra fart, och den här gången tog han nerfarten på balansen också. Men så gick han ur i slalomet. Vet inte varför. Men han var väldigt stirrig hela dagen. När vi gick promenad i skogen på morgonen, så irrade han hela tiden åt alla håll och kanter. Han var på Lizzie, precis som om hon skulle vara i höglöp eller nåt. Men det stämmer ju inte, för hon löpte i början av juli. Samma sak med Clara. Nästa gång var det Lizzies tur. Hon blev lite skrämd av balansen i Avesta som inte var den allra bästa. Men hon tog sig över den. Hindermässigt så nollade vi oss men fick mycket tidsfel. Men trots det så kom vi på 6:e plats, och hon fick både rosett och pris. 

 

Sen gjorde dom om banan till hoppklass, och det var klass 1 som börjde. Jeri var om möjligt ännu mer stirrig än förra gången. Han gick hela slalomet denna gång. Men så började han spana in mot ett tält vid sidan av banan. Så vi fick väl nån vägran där och tidsfel. Det hade varit perfekt om han nollat det loppet. Den som vann och kom på andra plats var ju från Fagersta KK. Det hade väl varit snyggt om vi varit 3 från klubben på pallplats   . Lizzies hopplopp gick lika som det förra. Långsamt med noll fel på hinder. Återigen så fick hon rosett och pris, trots att hon kom på 7:e plats. Så jag mer eller mindre bestämde där och då, att de fick bli Lizzies sista officiella tävling. Visst kommer det bli jobbigt när man skall åka iväg med Jeri, och hon står i hallen och tittar med sina stora bruna fuktiga ögon och ser så ledsen ut. Det gör hon redan nu när Jeri och jag åker. 

 

 

Av Marru - 24 augusti 2016 00:10

I helgen var det agilitytävlingar i Frövi igen. På deras stora idrottsplats, som just under denna tävling känns ganska liten med alla tält. Jag hade skickat med mitt tält med en klubbkompis. Våran plan var ju att vi skulle få tälten bakom varandra mellan första och andra planen. Men när hon kom dit så fanns det inga platser kvar runt banan. Så jag hamnade bakom en tältrad. Med andra ord såg jag inte så mycket agility. Sen var det getingar till förbannelse där, och griniga var dom också. Det var flera som fick ett litet stick av dom, bla jag sista timmen på söndagen när jag var där. Det var ju lite onödigt. 

 

Men själva tävlingen för våran del då. Om jag inte kommer ihåg helt fel så började vi med hopploppen båda dagarna. Jeri gick ganska bra i första loppet, han nollade den. Men det var många som var snabbare så det blev ingen pinne för oss där. Men det var lite spännande ett tag. Vi hade samma tid med ett annat ekipage. Räknade ut att det skulle bli 11 pinnar i den klassen. Vi låg på delad 10 plats. Så för att få en pinne skulle ingen mer få nolla sig, eller så var det lika bra att det gick 2 med bättre tid före oss. Annars hade det blivit omlopp om den sista pinnen. Då har jag mycket hellre kvar mitt nollade lopp, än att bli tvungen och göra ett omlopp, och då kanske man diskar sig. För det är ju resulatet från det loppet som räknas i slutändan. Vi halkade ner till 14:e plats av 70, så vi klarade oss utan omlopp. 

 

Agilityloppet tänkte jag att jag kör lugnt med han över balansen. Det saknades ju en pinne i agilityklass från dom där 3 för oss. Det skulle ju bli ganska många pinner i den klassen, och man hinner ganska bra fast man inte tokspringer hela tiden. Så jag tänkte att just vid balansen tar vi det lugnt så att han tar kontaktfältet. Vi började springa, sen vi balansen så tog vi det lugnt och fint för att springa vidare igen. Men en plan är ju aldrig så bra att det inte kan misslyckas. För innan han skulle in i slalom, så ställde han sig och stirrade mot tälten på kortändan. Han stod hur länge som helst. Vet att det stod en dam med 2 collietikar där, fast jag har inte koll om hon kom dit just då. Att det var dom han ställde sig och stirra på. Så där gick det ju en hel del tid. Sen på slutet så sprang han förbi däcket. Så vi fick ju en vägran också där, och att ytterligare tid gick. Så när vi kom till mål till slut så hade vi 5 fel och en hel del tidsfel då. Vi kom på 32:a plats av 80 i det loppet. 

 

Jeri började dagen med sina lopp. Klass 1 började på morgonen, och det var dom stora hundarna som körde först. Först efter klass 3 på dom andra banorna skulle det bli klass 2. Så Lizzie fick vänta ganska länge på sin tur. Vi gick en promenad på elljusspåret, och jag tog några cacher. Men det var ganska varmt så vi gick inte hela. När vi kom tillbaka till tältet, så var det inte så hemskt lång tid kvar till klass 2 fick starta. Lizzie sprang sitt första lopp efter kl 15. Hon måste ha blivit hemskt trött av väntadet i den där värmen för hon fick en massa tidsfel på sina lopp. Tex i hopploppet så 15,29 sek, och en 22:a plats av 55. Agilityloppet så fick hon 17,46 och en 16:e plats av 42. 

 

På söndagen var det samma sak igen. Klass 1 började kl 8 med large, och klass 2 när klass 3 var klara. Alltså på eftermiddagen nån gång. Klass 1 började med hopplopp denna gången också. Jeri kändes lite seg på morgonen. Han var lite svår att få bort från sängen när vi skulle åka hemifrån. Han fick lite tidsfel på det loppet, men annars felfritt. Det blev 11:e plats av 64. Efter det var det agilityloppet. När jag stod vid sidan av banan med mina klubbkompisar och väntar på att det skall bli klart för banvandring så upptäcker jag att det finns ingen balans med på den banan. Yes, tänkte jag. Nu har vi chansen. Men så kom pessimisten fram. Antingen så missar han i slalom tänkte jag, eller river ett hinder som han aldrig gör annars. Eller tom hoppar över nåt annat kontaktfält. Dom har vi inte haft problem med än. Vi var flera som saknade den sista pinnen i agilityklassen, och alla tänkte "yes, ingen balans" . Men det var bara tydligen Jeri och jag som passade på och utnyttja den situationen   . Fast jag blev lite orolig när han skulle in i slalom. Tänkte att det där vart nog inte det ultimata slalomingången, men han fixade det. När halva klassen hade sprungit så var vi fortfarande dom enda nollade i den klassen. Men på den sista halvan kom det då två som sprang snabbare än vi. Så vi halkade på 3:e plats av 73, och fick den tredje pinnen i agilityklass. 

 

Nu betyder ju inte det att jag skall flytta upp Jeri till tvåan. En del andra hade säkert gjort det, redan innan dom kom hem. Men vi skall vara kvar i ettan ett tag till. För det finns många fler klass 1 tävlingar än klass 2. Jag har tänkt att vi tävlar sista gången i ettan efter nyår på våran tävling i Norberg. Sen i februari så tar vi klass 2 tävlingen. Så får jag en extra tävling där på vintern   . Bara för att man får flytta upp till nästa klass så betyder det ju inte att man måste göra det. Man var ju tvungen och göra det på den tiden när Lizzie fick sina 3 pinnar i hoppklass. Men sen året efter var det frivilligt. Men när hon fick sina tre agilitypinnar så var det ju lika bra och flytta upp henne eftersom hon redan var i tvåan i hopp. 

 

 

Av Marru - 17 augusti 2016 23:34

Har inte skrivit på ett tag. Skriver ju visserligen mest för min egen skull, som en dagbok fast på nätet. Det har ju hänt en hel del i sommar. Fast vi kanske skall börja med denna kväll trots allt. Har varit till Borlänge på en kvällstävling i agility. Det gick väl inte så där väldans bra. Först fick jag en vägran vid en tunnel. Jag hade lite för bråttom, jag skulle stannat till när jag skicka in han i tunneln. Men jag var så säker på att han skulle ta den att jag var ju på väg vidare och då tänkte han "jaha, var det inte dit jag skulle" . Men sen blev vi diskade alla fall i slalomet, för han stannade till och började stirra på några som höll på en bit bort. Hopploppet diskade vi också. Vi hade bara 3 hinder kvar till mål. När jag gick banvandringen så tänkte jag göra ett blindbyte, fast jag funderade lite på bakombyte. När vi väl var ute på banan så tänkte jag att jag provar ett bakombyte, och det gick ju inte så där bra. Så han hamnade på fel sida om ett hopphinder, och han hoppade över från fel sida. 

 

Men om vi går tillbaka till det som hänt tidigare. Har ju pratat om det tidigare att jag och en kompis skall åka till Njupeskär och titta på vattenfallet. Egentligen så var det väl tänkt förra året, men nu blev det inte så. Så det blev i år. Vi valde verkligen en perfekt dag för det. O-ringen gick ju i Sälenfjällen, och det är ju inte allt för långt från Njupeskär. Så klart så hade dom vilodag just den dagen vi bestämt oss för att åka upp. Det stod massor av bilar parkerade efter vägen. Jag tänkte för mig själv, ifall man vågar ställa bilen där. Vägen var ju inte så bred, och man måste väl se till att finns möjlighet för ambuland och bradkår att ta sig fram. Polisen hade verkligen haft guldläge där, ifall dom hade velat lappa lite. Vi ställde bilen ca 2 km från den riktiga parkeringen och serveringen. Sen fick man ju därifrån gå ytterligare 2 km till vattenfallet. När vi sen skulle åka hem såg vi att det stod bilar ännu längre bak än vad vi ställt. Det blev säkert ett par kilometer till där. Vi mötte ju en hel del bilar när vi gick mot vattenfallet som var på väg bort därifrån. Man hade nog kunnat ställa bilen på riktiga parkeringen. Men det hade varit ganska besvärligt att ta sig dit.  Här kommer lite bilder från själva resan. Glömde visst och ladda ner några jag tog med mobilen.

 

                                         

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards