Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 7 september 2016

Mera sommarminnen i höstmörkret!

Av Marru - 7 september 2016 00:19

Ja, vare sig man vill eller inte, så är den på väg. Hösten!!!!! Denna hemska årstid, som följs av den hemska vinter. Lika mycket som jag älskar våren, lika mycket hatar jag hösten. Vintern är nåt man bara måste genomlida. Men det är tur att det finns en härlig vår, och en underbar sommar däremellan. Förra hösten såg jag att en av mina favoritorkestrar skulle ha 40-års konsert i Finland. Nästan samma dag som biljetterna släpptes så köpta jag min. Kollade med maken först om det var ok att jag åkte iväg. Sen köpte jag biljetterna, nästa 1 år i förväg   . Det var väl tur det, för den konserten vart slutsålt ganska snart. Ju närmare konserten kom, desta nervösare blev jag. Jösses, vad har jag gett mig in på tänkte jag. För det första åka till Tammerfors, en stad som jag inte varit mycket i. Jag har ju när jag körde buss kört linjen från Falun till Jyväskyla. Då hade vi ett stopp i Tammerfors, och jag kommer ihåg att det var ganska rörigt och köra där. Det var dessutom nästan 30 år sedan. Sen började jag fundera på hur långt bort från arenan man var tvungen och parkera. Började bli orolig över att behöva gå långt mitt i natten. Ja, orosmomenten blev bara fler och fler. 

 

Så blev det dags och börja packa för en färd till Finland. Mamma skulle också med, och som vanligt så planerade vi in en vistelse hos min faster. Det var ungefär 3 timmars körtid från dom till Tammerfors. Jag åkte relativt tidigt på dan, för jag tänkte försöka få en parkeringsplats så nära arenan som möjligt. Hade ju tittat lite på kartan innan, på ett ungefär hur jag skulle åka. När jag kom till Tammerfors, så åkte jag in på en avfart. Sen blev jag fundersam för jag tyckte att jag skulle vara på andra sidan sjön. Så jag var tvungen och ta fram en gps. Den visade att jag var på väg rätt mot arenan. Återigen så har min inre kompass visat mig rätt. Den har fungerat ganska bra vid flera tillfällen. Även denna gång. Det fanns ju förslag på flera parkeringshus på evenemangssidan. Men jag tyckte att alla låg så långt bort. Sen kändes det inte så frestande att gå in i en sån mitt i natten. Men trots det så hamnade jag i ett sånt. Men den visade ju vara perfekt. Det var bara några hundra meter till arenan. Så jag ställde bilen där, sen gick jag och strosa lite i köpcentrat. Åt hamburgare i en härlig hamburgerbar. Ingen McDonalds här inte. Sen strosade jag lite på stan. Fram på eftermiddagen så började jag gå närmare arenan. Alldeles innan dom skulle börja släppa in, så öppnade himlen sig. Det fullkomligt vräkte ner, och jag tänkte att det här kommer att bli jobbigt. Det var mörka moln också, så man väntade på åska vilken minut som helst. Men det visade sig att jag hade en riktig lyckoträff när jag bokade min biljett. Ena sidan av arenan hade tak över läktaren, och där hade jag min plats. Jag kunde sitta och njuta utan att behöva oroa mig över att bli blöt. Dessutom så hade jag skapligt nära till scenen också, så jag såg bra också. Visst hade det varit roligt och stå längst fram. Men vem orkar stå i 4 timmar. Inte jag alla fall. Man är för gammal för sånt. Men man blir aldrig för gammal för riktig äkta manserock   . 

 


 


 


 

Konserten var så bra den bara kunde bli. En del nya låtar, men mycket gamla så man kunde sjunga med. Det blev en riktigt lyckad kväll, förutom en sak. Jag hittade inte stället där dom sålde turnetröjorna. Hade velat ha en. Sen alldeles i slutet av av pausen, när jag satt vid min plats, så tyckte jag att jag kände nåt vid sidan. Så jag tog upp handen för att kolla vad det var, och just då hörde jag en röst bredvid mig "det är en geting" . Japp, jag märkte det svarade jag bara. Det sved en stund i fingret, men det gick över ganska fort trots allt. 

 

Ett par dar senare så var det dags och åka hem igen. På båten hem så var det en hel del hundar. Det hade varit en stor utställning i Finland som många hade varit på. 

 

Några bilder från min lilla tripp. Först från konserten.

 

           

 

Sen några från Nystad, där min faster bor. Nån från båtresan också. Måste ju testa min nya kamera som jag försöker lära mig att använda. Det är väldigt fint i staden min faster bor i. Sen var vi ju på en liten skärgårdstur, och åkte med ett par bilfärjor. Besökte även krukmakerit som är en bit ifrån. Där har vi varit förut. Har ju bla en sån där skål på fot, med hjärtan i överkanten. Fast min är enfärgad.

 

                 

 

#Eputratinassa #Suomirock

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards