Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 16 september 2016

Veckan började inte så bra, men nu blir det bara bättre!

Av Marru - 16 september 2016 00:15

I söndags så hade Lizzie inte ätit sitt torrfoder på morgonen. Det har hänt en gång tidigare i hennes liv att hon inte har ätit. I måndags när jag skulle gå morgonpromenaden så kom hon gående långt efter. Till slut så vägrade hon gå längre. Då sa jag att vi vänder väl, och då kändes det som om hon piggnade till. Kanske hon kan gå i alla fall tänkte jag och vände om för att fortsätta. Hon gick på ganska bra, men sen vart det totalt tvärnit och hon vägrade gå längre. Ja, då var det väl lika bra och vända hemåt igen då. Hon hade alla fall bajsat. Hon är lite kinkigare på den fronten. Dom andra kan bajsa på baksidan utan problem. Hon vill helst bort från tomten. Inte ville hon äta torrfoder på tisdag heller. Färskfodret går bra, men hennes mage pallar inte med bara färskfoder. Så jag provade ringa till våran gamla veterinär här, men han var på semester. Ville inte vänta på att han skulle komma tillbaka. Så jag ringde till Ludvika, djurkliniken där. Fast dit fick vi tid först på tisdagen. När vi kom till kliniken, så tog dom blodprov och röntga henne. Blodprovet var lite svårt, för hennes kärl var ganska tunna. Tydligen är det svårt att ta blodprov om man har infektion i kroppen. Hinnorna runt hennes ögon var alldeles röda också. Röntgen var svårt att se vad det kunde vara. Så på onsdag skulle vi åka till Falun och ta ett ultraljud. Lizzie som nästan hela tisdagskvällen. Själv var jag iväg på cirkelträning. Har fått börja med det istället för zumba. Zumban har bytt dag från måndag till torsdag och då passar det inte mig. 

 

På onsdag morgon, så gick jag en kort vända med hundarna. Lizzie verkade piggare nu, och hon gick med. Hon var ju inte längst fram som hon brukar, men hon vägrade inte och gå alla fall. Sen när jag fått i mig frukost så var det dags för oss att åka till Falun. Lizzie hon låg bara och sov i väntrummet. Efter en stund kom vi in, och det blev dags för ultraljud. Stackars Lizzie vad hon skulle utsättas för. Dagen innan i Ludvika så fick vi lägga henne på rygg på ett hårt bord. Här var det alla fall en skåra mitt på bordet, så hon kunde alla fall ligga bekvämt. Fast hon verkade inte tycka det var så bekvämt. Livmodern såg inte så förstorad ut. Men man såg alla fall att det fanns nåt där. Sen hade ju snabbsänkan dagen innan varit alldeles för hög, dom röda hinnorna runt ögonen sa ju att hon inte mådde bra. Sen var hon väldigt hängig också. Då var det bara frågan om försäkringsbolaget ersätter en operation. Dom är tydligen väldigt kinkiga på den fronten, och bolaget vi har är visst värst. Så fick vänta en stund på besked från dom. Det hade ju funnits ett annat alternativ också. Men inte ersätta nu hade verkligen varit dumsnålt. Hon hade kanske blivit bra med piller. Men vem hade garanterat att det inte kommer igen. Hade kanske blivit dyrare, än att operera på en gång. Nu hade vi tur, dom skulle ersätta en operation. Så Lizzie blev kvar där, och jag åkte hem utan henne. 

 

Sen på kvällen skulle Jeri och jag till klubben och tävla. Vi hade en kvällstävling, med dubbla hoppklasser. När vi skulle åka så ville Jeri knappt gå ut. Undrar vad han tänkte. Man skulle nästan tro att han tänkte "hon har flera gånger åkt iväg med hund, och kommit tillbaka utan, och dom har inte kommit tillbaka senare heller. Nu åkte hon iväg med Lizzie och kom tillbaka utan henne. Följer jag med, så kanske jag också blir kvar nånstans" . Men alla fall gjorde han två kanonfina lopp. En tredje placering i båda och pinne. Nu har han 6 pinnar i hoppklass, och 4 i agilityklass. 

 

Första loppet.

 


 

Andra loppet. Nu hade han tappat lite fart jämfört med det första.

 


 

Idag har då bara varit och vänta att dom ringer när jag får åka och hämta Lizzie. Efter lunch kom det efterlängtade samtalet. Vad skönt det var och se henne. Hon gick ju lite ostadigt. Var inte riktigt van vid att gå med den där tratten. Hon gick med huvudet lågt, och då fastnade tratten i backen hela tiden. Väl hemma så tog jag henne på baksidan direkt. Det var visserligen lite svårt att få henne uppför slänten för att hon gick med huvudet lågt. Det var svårt att få henne ur bilen också. Hon tycker ju inte om att bli lyft, och jag ville inte att hon skulle hoppa. När hon väl kom in, så det första hon gjorde var och kolla alla matskålar, ifall det fanns nån mat kvar i dom   . Det var ju ett gott tecken. Sen har hon legat och sovit mest. Senare på kvällen så hade hon helt plötsligt hoppat upp på soffan. Eller hoppat och hoppat, hon kliver väl upp egentligen. Färskfodret åt hon upp, det gick väl inte ner lika fort som förut. Men det kommer nog en tid när hon äter mer än hon behöver. Nu är det dags och börja hålla koll på hennes vikt att hon inte går upp. Får bara hoppas att hon inte får en lika hemsk päls som Micki hade. Den pälsen var inte och leka med. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards