Colliekompisarna

Alla inlägg under december 2016

Av Marru - 30 december 2016 22:31

Imorgon är det dags igen för årets sista dag. Vilket fantastiskt och händelserikt år vi har haft. I början av året var det lite trögt. Men så till slut så hände nåt sista april, och efter det har det bara rullat på. Jeri fick årets första pinne på en agilitytävling i Hällefors, och efter det så har dom bara ramlat in. Vi fick ett litet avbrott i början av juni när jag ramlade och bröt handleden när vi skulle åka till en tävling. Missade 3 agilitytävlingar pga det. Tur så hände det under en lugn period, så det fanns inte så många fler tävlingar då.

 

Ramlade den 28 maj, åkte till akuten och dom försökte dra handleden rätt. Men det gick inte, så den 2 juni fick jag in för operation. Frågade läkaren som skulle operera om jag skulle kunna tävla rallylydnad den 12 juni. Undrar vad hon tänkte när hon hörde rallylydnad. Säkert på nåt som skulle gå fort. För hon sa att det skulle absolut inte gå, jag hade ju gipset kvar fortfarande då. Men skam den som ger sig. Jag kunde minska ner på morfintabletterna ganska snabbt. Provade hur det gick med bilkörningen. Det var ju höger hand, så inga problem och växla trots gipset. Se det var bara och åka till Arboga och tävla med Jeri. Han hade ju redan tidigare fått 2 godkända resultat i nybörjarklass i Eskilstuna, och nu behövde vi bara 1 till. Ja, det gick ju bra och tävla rallylydnad med gipsad arm. Han fick ytterligare 2 godkända resultat och därmed var vi klara för fortsättningsklass. Jag hade ju inte tänkt starta med han i fortsättningsklass i år. Men så började han gå ganska bra på träningarna, så jag tänkte varför inte. Vi chansar, och anmälde oss till en med dubbla klasser i Sandviken. Ja, det gick ju som det gick. Regnet vräkte ner, så de luktade väldigt gott om gräset. Men helgen efter gick det mycket bättre i Frövi. Där fixade han godkänt resultat, och fick inte en nos. Så nu har vi nåt att sträva efter på den fronten. Nästa år skall vi ta 2 godkända i fortsättningsklass, förhoppningsvis. Det beror ju lite på om vi hinner tävla nåt. 

 

I agilityn var det många spännande tävlingar under sommaren. Ett lopp i Frövi tex så låg vi etta över halva klassen på ca 80 startande. Men sen kom det ett par som skicka ner oss på tredje plats. Men det gjorde ju inget, vi fick ju pinnen alla fall. Det hände väldigt sällan att Jeri river. Men i Gävle så hände det. Sista hindret rev han. Om han inte gjort det, så hade vi vunnit. Vi hade mycket bättre tid än den som vann. Men det hände faktiskt att vi vann ett par lopp. Det har jag aldrig varit med om tidigare, och det var faktiskt riktigt roligt. Nästa års plan är att vi skall starta i klass 2. Nu om ett par veckor gör vi vår sista start i klass 1, sen i februari startar vi i klass 2. På det sättet får jag en extra tävling   . Man får ju inte vara dum heller. Skall bli spännande och se hur det går för oss i tvåan. Nog tror jag att vi kommer få tidsfel i början. Men jag hoppas att det blir bättre till sommaren. 

 

Under hösten har vi också gått en viltspårskurs. Jeri är ganska duktig på att spåra, men den där klöven var han inte så värst intresserad av. Roligare saker har han ju sett. Men han har alla fall gjort ett godkänt anlagsprov, så nu får han börja med öppen klass, som vi ser fram emot nästa år. Det skall bli spännande och se hur det går med spår som legat längre. Vi har provat en gång, och det gick väl ganska ok. 

 

Sen har vi börjat träna lydnad med sikte på startklassen. Följsamheten har vi ganska bra nu. Apporten har vi mycket kvar och jobba på. Förstår inte varför den skulle göras så krånglig i startklassen, när den i gamla lydnadsklass 1 var så enkel. Sen måste vi få till ingångarna efter inkallningen och hoppet. Fjärren måste vi också jobba på. Men apporten är den svåraste biten. Hoppas vi fixar den till sommaren så vi kan göra ett försök i startklassen. 

 

Det är så roligt och tävla och träna med han. Sen har vi ju Lizzie också. Hon vill så gärna följa med på träningarna. Men jag vill börja trappa ner med henne vad det gäller agilityn. Hon blir ju trots allt 10 år i sommar. Jag vill ju ha kvar henne länge än. Vi har ju gjort så mycket roligt tillsammans, hon och jag. Clara, hon är som hon är hon. Försöker träna lite rallylydnad med henne emellanåt. Men det enda hon vill är och ha godis. Hon vill inte ens följa med och träna. Har haft med henne en gång på agilityträning i höst, och jag var tvungen och gå upp och hämta henne för att få med henne. 

 

Sen har vi ju vår lilla nykomling. Vi får se vad det blir med henne. Jag försöker träna agility med henne. Men om vi går 3 steg framåt så går vi helt plötsligt av nån anledning 2 bakåt. För några veckor sen hoppade hon och sprang genom tunnlar som hon inte gjort nåt annat. Förra veckan ville hon ingenting alls. Ibland så använder jag en lina på henne, men ibland händer det att jag kan ha henne lös och hon är jätteduktig. Misstänker att hon är på väg och löpa snart. Det var ju i april när hon löpte sist. Fast jag tycker hon kan vänta ett tag, så får hon Clara med sig. Clara löpte i mitten av juli. Lizzie behöver ju inte bry sig om sånt mer. 

 

Men det är så roligt och se när dom busar på baksidan. Lizzie och Clara ger sig på Jeri samtidigt. Sen vet jag inte riktigt vad Jackie försöker göra. Om hon försöker försvara Jeri, eller vad hon sysslar med. Men hon tar alla fall fart, och rusar med full fart och hoppar i sidan på en av tjejerna. Hon busar väldigt mycket mer Jeri och Clara. Lizzie är väl inte så mycket för bus. Men det händer ibland att Jackie nyper henne i svansen. Lizzie har blivit lite lugnare sen kastreringen. Men hon vill fortfarande vara lite polis när dom andra sätter igång och busar. Men förut så blev hon sur ifall nån hoppade i sängen eller soffan när hon låg bredvid mig. Nu kan Jeri nästan lägga sig på henne utan att hon bryr sig.

 

Så nu önskar jag alla ett Gott Nytt År!

 

 

 

Glömde ju lägga in min julhälsning, så den får komma här lite sent. Jag fick ju alla fyra på bild till slut. Men det var lite jobb och få till det.

 

 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards