Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2017

Av Marru - 26 januari 2017 00:18

Snart är januari slut, och dagarna har blivit mycket längre än för en månad sen. Känns som våren kommer snabbare i år. Fast det beror kanske på att vi har mycket mer aktiviteter framför som man kan längta efter. Agilitytävlingar, träningar och kurser. Som förra helgen tex, var jag till Motala och dömde en mästarklass i rallylydnad. Den första tävlingen med nya regler och nya skyltar. 

 

Men man ser att mästarklassekipagen blir bättre. Man blåstirrar på ekipaget för att se minsta lilla fel. Men de blir fler och fler dom felfria ekipagen. Man försöker lägga in klurigheter på banorna, som man tycker borde bli svårt. Sen fixar dom det utan problem. Nu i helgen är det dags för dubbla avancerade klasser på hemmaklubben. Fast där brukar det bli lite svårare. Det är många som har bråttom upp från fortsättning till avancerad. Där blir det dessutom mycket svårare. Helt plötsligt skall hunden kunna göra alla moment på höger sida också. Plus att det kommer många nya moment. Tex skall den kunna backa bredvid föraren, både på vänster och höger sida. Backandet såg jag sist när jag dömde avancerad klass, att det var ett moment som många hade svårt med. 

 

Jeri och jag har börjat träna lydnad också nu. Vi siktar på startklass i sommar. Nu jobbar vi på position. Vi är några på klubben som brukar träffas lite då och då för att träna lydnad. Det känns bra och ha extra ögon som säger till när han sitter bra, att man kan belöna det. Idag gjorde jag dessutom ett försök med Lizzie. Det är länge sen hon tränat lydnad. Med henne körde vi hela programmet, för att se vad som behöver tränas på. Det fanns en del, hon hade blivit lite ringrostig. Sen apporteringen var ju ett helt annorlunda moment mot förut. Förut så skulle hon ju ta den från handen. Nu skall hon helt plötsligt ta den från backen. Hon sprang ju full sula förbi den mot mig. Får börja träna in den lite annorlunda. Sättande under gång, gå runt fixade hon bra. Sen behöver vi jobba lite på inkalllningar och stadga. Tror det kan bli ganska bra, om vi dessutom får tyst på henne. 

 

När lydnadsträning var klar så började det trilla in folk som skulle träna agility. Vilken bra träning vi fick ikväll. Det fanns ju 3 kombinationer och öva på. På en kunde man träna in slalomingångar. Den ena var svårare än den andra. Men Lizzie och Jeri tog båda. Sen kunde man träna bakombyten. Först körde jag med Jeri, och det gick kanonbra från ena hållet. Lite långsammare från andra hållet. Provade det med Lizzie också. Där trodde jag att jag skulle gå bet. Men det visade sig att gå väldigt bra med henne också. Men jag var tvungen att anpassa min egen fart. När jag inte sprang för fort så fixade hon det. Hade jag sprungit för fort, så hade jag blivit tvungen och stanna före hoppet, med resultatet att Lizzie också hade stannat till. Sen hade vi en övning med kontaktfält också. Den måste man ju beta av några gånger också. 

 

Är nöjd med kvällens träning, båda lydnaden och agilityn.

 

 

Av Marru - 16 januari 2017 00:32

Då var årets första officiella agilitytävling avklarad, och Jeris sista i klass 1. Han slutade den klassen med flaggan i topp. Igår så var det dubbla agilityklasser. Den första klassen nollade han, 4:e plats och fick en pinne. Årets första pinne, hoppas inte den sista. Andra  loppet fick han lite tidsfel på. Lite tvekan på balansen och på gungan. Men det blev en 6:e plats alla fall. 

 

Idag så var det dubbla hoppklasser. Första loppet nollade han idag, men han var inte ensam om den bedriften. Så han kom på 11:e plats, men ingen pinne. Men nollat är bra det med. Andra loppet diskade vi oss på sista hindret. Han gick så bra, och så sa jag fel ord. Istället för fram skulle jag ha sagt hoppa. Men nu sa jag fram, och han sprang vid sidan om hindret, och hoppade från fel håll istället. Vi hade troligen nollat det loppet också. Ja, det är ju lätt och vara efterklok. 

 

På kvällen var det dags och spela med durspelstjejerna igen. Det är så roligt och spela tillsammans med andra.

 

Nu börjar mina käkar bli riktigt tråkiga. Vågar knappt gäspa, för det känns som om dom låser sig i fel läge, och jag måste gapa och försöka få dom att halka på plats på nåt vis. När jag äter så knakar det, så att det är verkligen störande. Jag får försöka ta små tuggor när jag äter. 

Av Marru - 7 januari 2017 21:55

Då har vi haft en deltävling i Vintercupen igen. Vi har ju i år gått ner till 2 lopp per tävling. Det har börjat bli så många anmälda, att vi var ju i hallen till sent på kvällen ibland. Idag blev vi klara nån gång mellan 14 - 14.30 Tänk om vi hade haft en klass till, det hade blivit segt. Särskilt som det såg ut som om Lizzie frös lite. Hon har ju blivit totalt naken, har ingen underull alls kvar. Alldrig har nån av våra tikar haft så lite päls som Lizzie har nu. Vet inte om det har nåt med kasteringen och göra. Hon har väldigt kort stubb under magen, och byxorna bak ser lite konstiga ut när hälften av dom är borta. Så till slut så satt jag på henne dubbla täcken, Jeri fick klara sig utan. Men han har ju så mycket päls så jag tror inte han blev ledsen över det. 

 

Banorna idag var väl egentligen inte så svåra. Men tydligen var det många hundar som fick för sig att prova lite egna vägar och det var många som blev diskade. I largeklassen var det 12 av 26 som klara sig, och det såg inte bättre ut i dom andra klasserna. Det var många som i början, istället för slalom drog in i en tunnel. Fast jag kände mig inte så orolig över det. Började med Jeri, hopp, hopp och sen var det bara och ropa slalom, slalom och han tog ju det. Han gick jättefint. Enda strulet, eller strul och strul. Han var lite försiktig upp på balansen. Så han fick lite tidsfel i det loppet. Lizzie däremot, vilken fart hon hade idag. Hon var verkligen på hugget. Hörde när vi kommit in i mål tiden vi fick, och kom fram till att vi hade faktiskt klarat tiden. Ja, Lizzie gick faktiskt så bra att hon slog Jeri. Lizzie kom på 3:e plats och Jeri på 4:e. 8 poäng för Lizzie och 7 för Jeri.

 

Nästa bana tyckte jag inte var så värst klurig den heller. Trots det så var det bara 4 som klarade sig. Hur många starter det var vet jag inte för det var ganska många som hade strykit sig. Det var många som diskade sig mellan en tunnel och A-hindret. Hunden skulle efter tunneln ta ett hopp och sen över A-hindret. Där var det många som gjorde ett blindbyte mellan hoppet och A-hindret. Med resultatet att dom vända hunden ryggen, och tjong så var hunden i en tunnel istället för på A-hoppet. Men det var även många som inte gjorde nåt byte där som råka ut för samma sak. 

 

Jag skulle springa först med Lizzie, och det började bra med ganska bra fart igen. Men alldeles på slutet så var det slalom och hon gick ur en pinne för tidigt. Så det blev en disk för henne där. Jag hade flyttat Jeris start till senare, för det var bara 9 hundar mellan Lizzie och Jeri, och jag behövde hämta andan, få på Lizzie täcket och ge henne hennes belöning. Men det var så många som hade strykit sig, så i slutändan trots att vi hade flyttat ner Jeri så var det bara 7 hundar mellan dom. Så Lizzie fick klara sig utan täcke den lilla stund som var kvar. In snabbt med Jeri. Nu var balansen i början, och han gick på den lite bättre än förra gången. Men så hoppade han över kontakten och fick 5 fel. Annars så gick han jättebra. Så i detta lopp så diskade Lizzie sig, och Jeri kom på 4:e plats igen. Jeri fick ytterligare 7 poäng där. Nu dröjer det en månad till nästa Vintercup. Men nästa helg har vi klass 1 tävlingar både lördag och söndag. Det kommer bli Jeris sista start i klass 1. I februari startar vi i klass 2, vilket jag ser fram emot. Skall bli roligt och testa lite kluriga banor med han. Men vadå, det gör vi ju redan på alla inofficiella tävlingar. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards