Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 26 januari 2017

En ljusare framtid!

Av Marru - 26 januari 2017 00:18

Snart är januari slut, och dagarna har blivit mycket längre än för en månad sen. Känns som våren kommer snabbare i år. Fast det beror kanske på att vi har mycket mer aktiviteter framför som man kan längta efter. Agilitytävlingar, träningar och kurser. Som förra helgen tex, var jag till Motala och dömde en mästarklass i rallylydnad. Den första tävlingen med nya regler och nya skyltar. 

 

Men man ser att mästarklassekipagen blir bättre. Man blåstirrar på ekipaget för att se minsta lilla fel. Men de blir fler och fler dom felfria ekipagen. Man försöker lägga in klurigheter på banorna, som man tycker borde bli svårt. Sen fixar dom det utan problem. Nu i helgen är det dags för dubbla avancerade klasser på hemmaklubben. Fast där brukar det bli lite svårare. Det är många som har bråttom upp från fortsättning till avancerad. Där blir det dessutom mycket svårare. Helt plötsligt skall hunden kunna göra alla moment på höger sida också. Plus att det kommer många nya moment. Tex skall den kunna backa bredvid föraren, både på vänster och höger sida. Backandet såg jag sist när jag dömde avancerad klass, att det var ett moment som många hade svårt med. 

 

Jeri och jag har börjat träna lydnad också nu. Vi siktar på startklass i sommar. Nu jobbar vi på position. Vi är några på klubben som brukar träffas lite då och då för att träna lydnad. Det känns bra och ha extra ögon som säger till när han sitter bra, att man kan belöna det. Idag gjorde jag dessutom ett försök med Lizzie. Det är länge sen hon tränat lydnad. Med henne körde vi hela programmet, för att se vad som behöver tränas på. Det fanns en del, hon hade blivit lite ringrostig. Sen apporteringen var ju ett helt annorlunda moment mot förut. Förut så skulle hon ju ta den från handen. Nu skall hon helt plötsligt ta den från backen. Hon sprang ju full sula förbi den mot mig. Får börja träna in den lite annorlunda. Sättande under gång, gå runt fixade hon bra. Sen behöver vi jobba lite på inkalllningar och stadga. Tror det kan bli ganska bra, om vi dessutom får tyst på henne. 

 

När lydnadsträning var klar så började det trilla in folk som skulle träna agility. Vilken bra träning vi fick ikväll. Det fanns ju 3 kombinationer och öva på. På en kunde man träna in slalomingångar. Den ena var svårare än den andra. Men Lizzie och Jeri tog båda. Sen kunde man träna bakombyten. Först körde jag med Jeri, och det gick kanonbra från ena hållet. Lite långsammare från andra hållet. Provade det med Lizzie också. Där trodde jag att jag skulle gå bet. Men det visade sig att gå väldigt bra med henne också. Men jag var tvungen att anpassa min egen fart. När jag inte sprang för fort så fixade hon det. Hade jag sprungit för fort, så hade jag blivit tvungen och stanna före hoppet, med resultatet att Lizzie också hade stannat till. Sen hade vi en övning med kontaktfält också. Den måste man ju beta av några gånger också. 

 

Är nöjd med kvällens träning, båda lydnaden och agilityn.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards