Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2017

Av Marru - 23 april 2017 23:07

Då har vi haft agilitytävlingar på klubben igen. Klass 2 tävlingar, men det var bara Jeri som fick tävla. Lizzie har ju fått agilitypension. Hon kommer bara få träna agility på låga höjder i fortsättningen. Hon blir ju 10 år i sommar. Ok, egentligen så skulle hon väl kunna tävla lite längre. Men jag väljer istället att kanske få ha kvar henne lite längre istället. 

 

Men till helgens tävlingar. Igår, på lördagen så var det dubbla agilityklasser. Det gick väl inte så värst bra igår. I det första loppet så upptäckte jag ungefär i mitten, att jag kommer nog inte riktigt ihåg vart vi skall. Så där försökte jag springa lite samtidigt jag försökte komma på vad det var för nummer på förra hindret. Hade 2 alternativ och välja mellan, hopp eller tunnel. Försökte kolla siffrorna för att se vilken som hade lägsta siffran, för att se vilken som skulle tas först. Men man har ju inte hur mycket tid som helst på sig och fundera på vart man skall, så jag bestämde för hoppet först. Det visade sig att vara rätt val. Sen var det lite förvirrat på ett ställe till. Men vi tog oss runt alla fall, dock med 0.45 i tidsfel. Det blev ju en 6:e placering alla fall. 

 

I andra loppet så kändes inte Jeri alls på hugget. Han gick ur slalom för tidigt, och kändes allmänt seg. Så vi diskade oss och kortade ner banan lite. Den var ju ganska lång, 190 m. Väl hemma på kvällen så tog jag fram en mjukisleksak. Den ville han ju väldigt gärna ha, så vi tränade lite slalom. Det har ju blivit lite dåligt med den varan under vintern. Nu börjar det torka upp på baksidan, så nu kan vi träna mer på det. Dessutom så har jag köpt en agilitygunga idag, så snart så kan vi träna på det också. 

 

Idag hade vi då dubbla hoppklasser. Båda loppen nollade vi hindermässigt, men fick tidsfel på dom. I andra loppet var vi på håret att diska oss. Jag fick stopp på han i sista sekund innan han stack in nosen i en tunnel när han inte skulle vara där. Så det blev en 11:e och 10:e plats i dom loppen. Men som vanligt har det varit riktigt roliga banor. Nu hoppas vi att det var den sista inomhustävlingen. Skall bli roligt och få börja tävla ute igen. Först på tur står en lagtävling. Sen skall vi prova på lite rallylydnad. Första tävlingen i år. 

Av Marru - 10 april 2017 00:01

Slutet av denna vecka har verkligen varit konstigt. Men det är bra och ha nåt som hjälper till att hålla tankarna i styr här. Det var sen länge bestämt att jag skulle åka till Stockholm denna vecka. Maken skulle få lite grejer till sin loppisbutik, och jag skulle passa på samtidigt och träffa en kompis och vi skulle ut på geocaching. När jag åkte mot Stockholm så satt jag i bilen och lyssnade på Sisuradio på P2. De spelar önskemusik på fredagar mellan 13-14.45 När det tog slut så gick jag över till P4, och först så fattade jag inte vad dom pratade om. Men jag förstod att nåt hemskt hade hänt. En stulen lastbil hade farit fram på Drottninggatan, och kört över en massa människor, och sen kraschat in i entren till Åhlens. Terrorattentat i Stockholm, det kan inte vara möjligt tänkte jag. Men det kunde ju inte annat än stämma. Syntes inget på trafiken i början att nåt skulle hänt. Men när jag svängt av vid Stäket så började det bli lite köbildning. Hon som jag skulle geocacha med ringde om jag kunde plocka upp henne på nåt annat ställe. Visst kunde jag det, bara jag hittar. Men trafiken gick verkligen sakta. Ibland kändes det som om det var totalstopp på E4:n. 4-5 filer och trafiken står stilla på allihopa. Ibland kom det nån bakifrån med blåljus. Det var både polis, ambulans och brandkår. Kanske var det förstärkning från Uppsala som skulle in. Till slut bestämde vi att jag skulle svänga av vid Järva krog, och jag kom ju dit till slut. Men det var lika mycket trafik där. Till slut så hittade jag min kompis också. Vi åkte till Solna, och loggade några cacher där. Sen kände vi att vi skulle behöva gå på toa, och få i oss nåt. Jag behövde dessutom tanka bilen, för jag vågade inte svänga in där jag brukar tanka annars när jag är till Stockholm. Vågade inte ta risken att inte komma ut därifrån sen. Man såg en del konstiga saker i trafiken av folk som trodde att dom skulle komma fram fortare om dom genade på fel sida om tex trafikdelare vid rondeller mm. Trots det så hamnade dom ju i bilkön alla fall. 

 

Till slut så kom vi till Max, och där var det fullsmockat med folk. Det gick ju inga bussar och tunnelbanan stod också still. Folk kom ju inte hem, och de började säkert bli hungriga vid det laget. Personalen hann inte med att städa undan heller, utan det låg mängder med brickor med skräp överallt. Sen tanka bilen, och försöka komma vidare. Det började kännas i vänster lårmuskel, att man varit i bilköer i flera timmar.  Det var ju ett evigt växlande mellan kopplingen och bromsen. Sen såg man ju en massa människor som gick överallt. Folk kom ju inte hem, så dom började gå. Kanske till nåt ställe där dom kunde bli hämtade från av nån. Till slut så var vi ju hemma hos kompisen och satt och tittade på nyheterna. Hela kvällen handlade bara om det som hänt. Det förstår man ju, det var ju bara så hemskt. 

 

På lördag morgon skulle vi ut och cacha på riktigt. Vi hade utsett en plats där det fanns ganska hyfsat med cacher. Men vi hittade inget bra ställe och parkera på, så då åkte vi mot Tyresö istället. Där gick vi till ett naturreservat istället. Där fanns det en massa cacher med Astrid Lindgren tema. Roliga var dom också. Det var inte bara och plocka fram burken för att logga. Den första i den serien var en stor holk som dörren var delad i 3 delar. Det var en del saker man fick  göra för att få upp den, och få ut burken. Vad glad och stolt man kände sig när man hade löst det. Men det var nära att vi gav upp. Den gällde Karlsson på taket. Nästa med samma tema hade nåt med en drake och göra. Det var en labyrint-spel, där kulan var själva burken med cachen. Man såg inte var den var. Men det fanns en karta på undersidan. Återigen var vi nästan färdiga och ge upp. Men helt plötsligt såg jag den vid hålet där den skulle ut. Vi tog några vanliga cacher också. Vi hade tänkt gå till en kaffestuga på området, men det började skvätta lite så vi bestämde oss för att gå till bilen och ta bilen dit. Först fikade vi, sen fortsatte vi och leta. Fanns ju några där i närheten också, bla Pippis julklappsträd. Fast där hade vi otur. Man skulle använda magnet för att öppna lådan. Men den hade svällt lite så magneten orkade inte öppna den. Ett par till cacher med Astrid som huvudperson tog vi innan vi åkte därifrån. Som slutkläm på dom cacherna så såg vi en livslevande Pippi-häst också. Det var några småflickor som var och red, och en av dom hade en vit häst  med svarta prickar på.

 

Idag har Jeri och jag varit på vår andra klass 2 tävling i agility. Vi behövde inte åka tidigt på morgonen. Första starten blev efter lunch. Vi började med en agilityklass. Det gick ganska bra, förutom att vi hade lite olika åsikter om han skulle hoppa eller ta slalom. Han var på väg och hoppa, men jag stod och skrek slalom, slalom. Då stannade han till precis framför hoppet, och tittade en stund. Jag trodde först att han bestämmer sig för att hoppa. Men han kom till slalomet. Efter slalom skulle han in i en tunnel, sen var det 2 hopp bredvid varandra, och ett tredje i vinkel. Jag funderade på 2 olika alternativ där, jag valde till slut den säkrare, och då tappade han lite fart. Hade vi haft dom två missöden, så hade vi nollat vårat första lopp i klass 2. Han hade bara 1.53 i tidsfel. Men vi kom på 3:e plats alla fall och fick en rosett. Hoppklassen höll han på och gå in i fel tunnelingång, men jag fick precis hejd på hann innan han fick in nosen. Vi tog oss runt utan några hinderfel, men med tidsfel. Där kom vi på 8:e plats. Sen hade vi ett agilitylopp kvar. Den banan kändes lite knepigare. Men början gick riktigt bra. Men så vid hinder 13 så sprang nog jag lite för mycket åt höger, och trängde han på fel sida om hopphindret. Så då tog han det från fel håll, och vi diskade oss. Men jag är nöjd med våran dag. Nu är vi igång. Vi skall bara klara av lite tråkigheter nästa vecka och försöka få livet på rätt spår igen, sakta men säkert. Men slutet av denna vecka har verkligen hjälpt till att hålla tankarna i styr.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards