Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 18 januari 2019

Operation nr 2!

Av Marru - 18 januari 2019 13:50

Igår var det dags för den efterlängtade dagen. Operation nr 2 för att få fast lårmuskeln. Den här gången så försov jag mig inte alla fall. Hade packat en ryggsäck, hade med mig ifall att jag skulle behöva vara kvar över natten. Vilket jag tack och lov inte behövde. Maken och jag hade diskussioner vilken bil vi skulle ta till Falun. Han ville ta sin skåpbil. Jag ville att vi skulle ta min. Det blev skåpbil. Men jag gick in i den med hjälp av trappan vi har till husbilen. Det gick lättare och ta sig ur den i Falun.

 

Skulle vara där kl 8, så vi var ute i god tid. Blev anvisad en säng. Fick byta om till dom moderiktiga kläderna inför en operation   . Läkaren var och berättade vad han tänkte göra. Muskeln var ju lite för kort. Så den skulle han förlänga. Sen skulle han sätta fast den med metallklammer. Kl var då ca 9, och jag hade fortfarande inte fått den där nålen för droppet. Jag verkligen hatar den. När allt är över så brukar jag tjata om när dom skall ta bort den. Ibland är det så att jag nästan får panik, och vill slita bort den. Efter läkaren kom sköterskan, och jag tänkte att jaha, nu kommer den. Men nej, inte än heller. Däremot så berättade hon lite allmänt om op, och att jag skulle in mellan 10 - 10.30 Men hon kom tillbaka efter ca 10 minuter och sa att dom hade ringt från op och jag skulle in. Förra gången skulle jag ju vara i Falun kl 7, men kom inte in förrän kl 13. Så igår var dom snabba. Men det är ju så det är. Dom kan ju inte planera helt vad som händer och sker. 

 

På op var det en jättetrevlig manlig narkossköterska som tog hand om mig. Vi pratade om hundar och agility. För det hade han sett i mina papper att jag håller på med och att jag saknar det. Först efter det så kom den där nålen i armvecket. Sen fick jag börja andas in syre, och somna. Dom sa att jag skulle tänka på nåt roligt före, så skulle jag drömma om det. Undrar om jag gjorde det? Vaknade igen strax efter kl 13. Kände mig lite vimsig, men annars ganska ok. Den här gången slapp jag ju den där obehagliga ryggmärgsbedövningen. Den var väl egentligen inte så farlig. Det gjorde ju inte speciellt on när man fick den. Men själva obehaget kom ju när hela underlivet försvann. Plus att det dröjde ganska länge efteråt innan man fick tillbaka känsel i fötterna så man kunde gå. Fick hjälp med ett besök på toa, och strax efter det så fick jag komma till rummet igen.

 

Efter en stund så kom läkaren igen, och berättade vad han gjort. Om jag nu förstått allt rätt i mitt flummiga tillstånd, så förlängdes muskeln precis som han sa. Han hade visst borrat hål i knäskålen, och bundit fast senan i hålen   . Låter lite konstigt, men det var så jag förstod det. Nu är allt helt annorlunda mot vad det var förut. Förut fick jag 3 övningar jag skulle göra. Nu fick jag inget sånt. Det enda jag skall göra är att öppna ortosen ett par gånger om dan, och lyfta på knät lite med händerna. Jag får absolut inte belasta muskeln, utan alla lyft måste ske med hjälp av händerna eller andra benet. Men jag får belasta benet och gå. Förra gången skulle ta sprutor i över en vecka. Inget sånt. Jag tom frågade ifall jag inte behövde ta sprutor. Nej, det tyckte han inte. Jag var ju frisk i övrigt, dessutom så kunde jag röra på mig så att jag hade ordentlig blodcirkulation. Så jag försöka se till att gå mellan varven, att jag inte sitter för länge åt gången. Det blir ju ut och in  med hundarna med jämna mellanrum. Eller så ligger jag och läser en stund, och rör fötterna lite då och då. Men det är väl det att man sitter för länge som är värst. 

 

En stund efter läkaren så kommer sköterskan och tar bort nålen. Oj, blir jag av med den redan sa jag. I normala fall får jag tjata om dom inte skall ta bort den snart   . Kände mig lite illamående, så jag sa det. Så då fick jag 2 tabletter mot illamående, och 2 mot smärta. Sa också att jag gärna ville ha en sjuktransport hem, för det var så bökigt och ta sig i personbil förra gången. Hon kunde ju inte garantera ifall det skulle bli en personbil, eller en stor bil. Men hon beställde en bil alla fall. Den skulle hämta mig 18.30. 

 

Strax innan bilen skulle hämta sig började jag klä på mig. Under tiden började sköterskan städa av en säng bredvid min. Jösses, vad det luktade om det. Kände att nu börjar jag må illa riktigt ordentligt. Jag var tvungen och lägga mig på sängen och svälja flera gånger för att jag inte skulle spy. Sa till sköterskan att jag började må illa pga lukten. Så hon hämtade nya tabletter mot illamående. I den vevan kom chauffören för att hämta mig med rullstol. Så klart så hade han en personbil, en Ford. Han skulle också hämta en kvinna från akuten. Vilket sammanträffande det var. Det var samma kvinna som tog över mammas lägenhet. Hon var och tittade på lägenheten när jag var där och städade. Innan han åkte iväg från akuten så kom han på att det var varmt i bilen. Så han tog av sig jackan och slängde in den i bagaget. Där började problemen. Luckan gick inte igen. Han ringde till bokningscentralen och sa att han behövde en ny bil. Hon på centralen undrade om han inte kunde köra med den alla fall. Kan ju inte köra över 6 mil med folk i bilen och öppen bagagelucka sa han. Ja, hon skulle väl ringa då. Men det hände inget. Så han ringde till sin arbetsgivare och frågade vad han skulle göra. Jag tänkte bara på, skall jag behöva krångla en extra gång med att ta mig i och ur en bil igen. Vi fick åka till garaget. Där fick vi då byta både bil och chaufför. Den här gången blev det en stor bil. Då började jag fundera på nästa problem. Våran backe, hur skulle han ta sig uppför den. Vet ju från mammas tid att dom hade problem med backen. Han tog sig nästan upp. Så vi fick hoppas att bilen stod kvar och inte började glida, och han hjälpte mig ur, och upp på plan mark.

 

Det var verkligen skönt att komma hem samma dag. Jag har inte alls mått likadant som förra gången. Förra gången så hade jag ju lite problem med att det snurrade till i huvudet, när jag skulle lägga mig eller vred på huvudet lite hastigt. Inget sånt den här gången. Nu får vi hoppas att slutresultatet blir bra. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Av Marru - Måndag 1 jan 19:20

Vad bra det gick och hålla tag i bloggen. Lika gick det med EFIT-dagen också. Såg att det är EFIT-dag nu på fredag. Få se om man kommer ihåg det.    Har ju glömt och skriva om förra årets bravader. Jeri blev Svensk viltspårchampion i somras, på g...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards