Colliekompisarna

Alla inlägg under februari 2017

Av Marru - 24 februari 2017 23:19

Förra helgen så hade ju Jeri och jag premiär i klass 2. Har jag ju helt glömt bort att skriva om. Eller så har det varit så sent när jag kom på det, att jag inte ville börja skriva om det och sen glömt bort det igen. På lördagen var det dubbla agilityklasser.

 

Lite klurigt var det allt när man inte fick springa full fart framåt hela tiden. Jag har ju tränat lite med han att han skall ta hopphinder från fel håll. Men han har ibland lite svårt att förstå det. Varför skall jag springa över på andra sidan och sen hoppa när jag lika gärna kan hoppa från den här sidan tycks han tänka   . Ja Jeri, men nu vill den här domaren att du skall hoppa från den andra sidan istället. Första loppet gick ganska hyfsat, men vi fick en vägran för att jag hade lite för bråttom. Återigen! Jag trodde att han var på väg in i tunneln, men så såg han att jag drog iväg, så då gjorde han det också. Så vi fick en vägran där. Av 31 startande kom vi på 11:e plats. Vi fick ju en del tidsfel också. 

 

Andra loppet kommer jag nu inte ihåg så mycket av. Men det gick ganska hyfsat. Det blev bara tidsfel på det loppet. 5:e plats av 30 starter. 

 

På söndag var det dags för dubbla hoppklasser, och nu börjar det hända grejer   . Jackie var nog precis i höglöpet i helgen. Sen misstänker jag att hunden före oss löpte, för han drog ovanligt mycket efter den. Satt han vid starten framför hoppet. Efter första hoppet så var det ett staket och sen blev det en tunnel. Men Jeri drog iväg med en fart jag aldrig sett förut. Han tog tredje hopphindret från fel håll. Sen en sväng till domaren och kolla ifall han kanske har nån löptik hos sig. Ja, det var inte mycket som fungerade där. Blev mest bara tok och disk. 

 

Andra loppet gick mycket bättre. Vid ett par tillfällen var han på väg till fel hinder, eller fel tunnelingång. Men jag fick stopp på han i sista sekunden. Tänkte skriva i minuten, men så mycket tid har man aldrig på sig   . Men 4 hinder från mål så stod slalom, och han gick ur 2 pinnar för tidigt. Kan ju vara så att jag hade siktet instället på tunneln efter slalom att det var det som gjorde att han drog ur för tidigt. Så på söndagen blev det bara disk för hela slanten.

 

Imorgon är det dags för WM. Visst ser det fint ut. Vi skall tävla på WM   . Ok, skall väl erkänna, egentligen är det Wästmanlands mästeskapen   . En tävling som är öppen bara för dom som tävlar för en klubb i Västmanland.

Av Marru - 11 februari 2017 00:46

Jag som skulle bli bättre och skriva i år än förra året. Så bra gick det med det beslutet. Snart mitten av februari och inte ett ord. Vi har förra helgen haft en vintercupstävling. Det var dubbla hoppklasser. Det gick väl ganska ok. Lizzie diskade första loppet för hon gick ur slalom för tidigt. Jeri fick en vägran. Jag trodde att han var på väg in i en tunnel, men det var han tydligen inte. Utan han kom springade efter mig istället. Så det blev en vägran där, och vi kom på 11:e plats. 

 

Nästa bana var lite klurig. Behövdes mycket ansträngning av hjärnan hos föraren att komma ihåg den. Men det gick ganska ok för båda. Lizzie på 9:e plats och Jeri på 10:e plats. Det fanns ju sånt på banan som vi inte provat på så mycket än. Han var tvungen och runda ett hinder i början. Jeri är mest full fart rakt fram. Men jag fick hejd på han, så han tog det från rätt håll. Vi halkade ner från delad första plats till fjärde. Tycker inte det är så illa. Han ligger bara 6 poäng efter den som leder. 

 

Idag har jag rensat lite i en hylla. Håller på och rensar bort som inte behövs. Hittade en del cd-skivor med bilder. Får kolla igenom dom med bättre tid nån gång. Tittade på en del gamla bilder, och tänkte på hundarna. Alla hundar har varit speciella på sitt vis.

 

Ta tex Lassi, min första collie. Han kunde vi ha ute på tomten utan problem. Vi hade inget staket här då. En gång stod han och grannens schäfertik vid tomtgränsen och nosade på varandra. Men ingen gick över gränsen. En annan gång hade mina föräldrar släppt ut han på kvällen för kvällspiss. Han gick alltid upp till skogen. Sen kom han ner, och han hade 4 rådjur efter sig. Han stannade till, tittade på dom som om han tänkte "jaha, skall ni också komma" , sen fortsatte han in. 

 

Sen har vi Micki. Han var makens och  min första gemensamma. Han älskade och springa efter bollar. Han var så go den hunden. Han kunde lufsa i sin egen värld. Agility tyckte han var jättekul. Men han blev lite för tung för det efter kastreringen, och så fick han för mycket päls. Vad vi saknar den hunden. 

 

När Micki var 2 så kom Farina. Hon var så mjuk och snäll, och älskade gosa. Vi kunde sitta ute på trappan hon och jag. Jag höll armen om henne och hon lutade sitt huvud mot min axel. Där kunde vi sitta hur länge som helst. Hon älskade också agility. Men tyvärr så hade hon lite dåliga höfter, så hon fick hålla på med det efter eget tycke. Men hon blev trots höfterna nästan 13 år. 

 

Så kom Lizzie till oss. Lizzie är hunden som var med mig överallt. Vi var på utställningar, agilitytävlingar, lydnadstävlingar och rallylydnadstävlingar. Hon är hunden som verkligen fått mig att tycka om agility. När jag åker och tränar eller tävlar med bara Jeri, så brukar Lizzie stå vid dörren och se så ledsen ut och fundera varför hon inte får följa med. Men hon blir 10 år i sommar. Så det är nog läge för henne och börja trappa ner med agilityn. Lydnad och rallylydnad kan hon ju hålla på med hur länge som helst, nästan.

 

Så har vi Lizzies syster Clara. Hon vill inte göra nånting. Hon vill bara ligga på soffan och se söt ut, eller så vill hon ligga ute. Hon tycker väldigt mycket om att gosa. Men katter hatar hon. Fast hon har ju tävlat lite rallylydnad. Hon skulle få tävla i avancerad klass. Men tror inte det är nån idé att börja krångla med henne på höger sida. 

 

Sen har vi ju Jeri. Killen som jag sa skulle bli Årets agilitycollie 2017, men som blev det redan 2015. Förra året så plockade han 11 pinnar i ettan. Nästa helg skall han tävla i tvåan för första gången. Vi får se hur det går. Men oavsett hur det går, så får det bli som det blir. Han är så söt när han kommer och ställer sig framför en, stirrar i ögonen, och en stund senare börjar svansen gå. Han kan verkligen konsten att charma. 

 

Sen har vi ju en liten Jackie, en sheltie. Hon har blivit en liten tuffing. I förrgår så fick hon sig ett nyp av Lizzie. Fast före det så hade hon varit och nafsa Lizzie i rumpan. Hon är vårat lilla yrväder här. Busar med Jeri ute, och med Clara inne.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards