Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2010

Av Marru - 22 maj 2010 22:30

Idag var det den första tävlingsdagen av två i Avesta. Min tävlingskompis som bor där hade varit och satt upp mitt tält igår på plats, så det var bara för mig och ta med mig Lizzie, galler och den packade väskan. Hittade mitt tält på en gång när jag kommit dit, var nog den enda som hade ett grönt bersåtält. Alla andra hade dom där av den nya modellen. Men så till tävlingarna.

 

Först som vanligt, eller oftast agilityklassen. När jag gick banvandringen så kollade jag gungan och balansen och det verkade stabila. Alla fall uppfarten och nerfarten på balansen var stabil, men så kände jag med handen på den långa delen mellan dom och kände att det sviktade bara av ett litet tryck med handen, så min första tanke var att när Lizzie känner det så kommer det att gå utför med en j-a fart Sen blev det våran tur att köra till slut. Dom fyra första hindrena gick bra, det var bara hopp och ett framförbyte som gick kanon. Sen kom balansen. Nej, hon skulle inte upp på den frivilligt. Försökte locka på flera sätt, till slut så blev jag tvungen att ta fram godiset ur fickan. Domaren kom på andra sidan för att se till att hon inte hoppade av på den sidan. När hon hade kommit upp så kände hon ju såklart att det sviktade, så hon fick en himla fart över till andra sidan och ner. När hon kom ner fick hon godbiten, och beröm. Sen tog vi raksträckan med några hopp in till mål.

 

Den här tävlingen gick ganska fort för när agilityklassen var klar så blev det hoppklass som började med largehundarna. Banan började likadant med 4 hopp som i agilityklass, men den här gången gick det inte lika bra. Dom 3 första hindrena gick bra. Men sen ville hon inte hoppa över det fjärde. Såg på videon att hon började titta in i sekretariatet, och irra omrking. Vet inte om det var värmen, eller att hon kom ihåg att efter det hindret kom balansen på den andra banan. Fick locka och pocka, till slut så hoppade hon över den. Sen nästa hinder sprang hon förbi för jag hade för bråttom. Men sen gick resten av banan bra, men vi vart alla fall diskade där också. Hon fick bra fart på sista delen av banan. Så jag får väl vara nöjd med det.

 

Var förresten fram till domaren efter banvandringen i hoppklassen för att tacka han för hjälpen. Berättade åt han varför jag gjorde så vid balansen, och han sa att förstod att det var nåt sånt.

 

Imorgon är det en ny dag, en ny tävling. Vädret skall bli lite svalare, så vi får hoppas att det går bättre.

Av Marru - 21 maj 2010 23:11

Igår var vi och tävlade på kvällen så jag hann inte skriva nåt igår. För det första så fick jag överraskande besök av en kompis från Borlänge. Det ringde i min mobil, det var hon som frågade om jag var hemma för hon var i Söderbärke. Så då kom hon över på kaffe och vi satt och pratade gamla minnen bla. Det är ganska många år sen vi sågs sist.

 

Efter att hon hade åkt så gick jag en runda med hundarna för Lizzie och jag skulle till Ludvika på agilitytävling. Det var 4 lopp, 2 agilityklass och 2 hoppklass. En klass 2 bana och en klass 1 bana av vardera. I första agilityklassen stötte vi på gungan först. Som vanligt så började hon irra omkring när vi kom till gungan. Försökte först locka henne, men det gick inte så jag fick ta fram godiset ur fickan. Hemmatorkad lever och blodpudding slår allt   . När jag fått henne över gungan så fick hon godiset och beröm, sen tog vi en rolig väg med hopphinder ut från plan.

 

Nästa agilityklass så hade vi balansen först, samma sak. Hon började irra omkring när vi kom fram till den. Jag försökte locka, men gick inte, så fram med godiset igen och locka över henne. När hon var över så fick hon godiset, och ut från banan med ett bra avslut. Så bara man envisas så skall det nog lossna till slut.

 

Sen hade vi hoppklassen. Allt gick bra men i slalomet så gick hon ur för tidigt, så vi diskade där. I andra loppet gick det bättre, men jag slarvade lite så vi fick hinderfel. Men i hopploppen hade hon mycket bättre fart nu än vad hon haft på dom tidigare tävlingarna.

 

Imorgon är det Avesta som gäller, en officiell tävling. Rapport kommer på kvällen .

 

Annars har jag städat idag, gått med hundarna mm. Sen har jag gjort veckans pixellektion, återigen en söt nalle.

 

  

 

Imorgon är det en EFIT-dag också, få se nu om jag kommmer ihåg att ta en bild i timmen. Fast det är lite svårt att hålla koll på tiden när man är på tävling, men har missat många dagar nu. Har ju alltid glömt bort det på morgonen, sen har det gått flera timmar innan jag kommer på det.

Av Marru - 19 maj 2010 22:27

Ikväll var Lizzie och jag till Semla på agilityträning. Vi byggde en agilityklass bana där ikväll, med gungan och A-hindret. Fast A-hindret har ju inte varit några större problem sen kursen, där fick vi jobba lite med den. Men när hon väl upptäckte att det inte är farligt så tar hon den med fart. Men så till banan. Lite hopp och tunnlar och slalom. Nu var det slalom, ett hopp och gungan. Hon gick på den på första försöket, hon tvekade inte ens   . Hon hade även bra fart på banan idag, inte alls som på tävlingen i Strängnäs och Sala. Sen satt vi och vilade en stund, och pratade lite skit. Sen körde vi en gång till, samma sak igen. Hon klev rätt på gungan. Nu får jag hoppas att det sitter i tills imorgon. Då skall vi till Ludvika och tävla.  Men det är ju det förstås att gungan vi har i Semla, är en stabil sak gjord i trä. Men dom flesta gungorna är lite rangliga, tycker alla fall Lizzie och jag   .

Av Marru - 18 maj 2010 23:44

Idag skulle vi haft rallylydnadskurs på kennelklubben, men det hade blivit en miss i informationen så att det var bara en som var närvarande av dom som hade anmält sig, så vi får göra en ny start nästa vecka. Det är ju tänkt att kursen skall vara 2 ggr i veckan under 3 veckor, så då får vi göra ett nytt försök nästa vecka Nu på torsdag skall vi tävla Lizzie och jag. På brukshundsklubben i Ludvika. Det är länge sen man var där, det var ju där vi gick kurser och tränade förut. Deras agilityplan låg kanonfint vid sjön. Nackdelen var ju att det sluttade neråt ganska kraftigt. Har hört att hindrena skall vara flyttade upp till appellplan.

 

Idag har det varit varmt ute, det är fortfarande 17 grader varmt fast det är nästan mitt i natten.

Av Marru - 17 maj 2010 21:59

Idag har det varit varmt igen, säkert lika varmt som i lördags, fast den här gången så har jag inte bränt mig. Jobbade några timmar på förmiddagen, sen har jag haft tvättstuga på eftermiddagen. Så då hinner man inte bränna sig så mycket   . Men man skall inte klaga, får bara hoppas att det håller i sig.

 

Sen har jag hållt på med hemsidan. Nu har jag fått till det ganska bra, med mycket stor hjälp av Viktoria på Gardenia Gardens, ni hittar till henne via länkarna vid sidan. Nu är det bara en liten sak som stör, annars så är det bara och börja göra sidorna nu och fylla på med dom. Ni hittar hemsidan här.

 

Nåt som fick mig att bli irriterad, var ett inlägg som kom i gästboken nästan direkt efter att jag laddat upp sidan. Jag hade klippt ut en bit ur en bild för, att använda på en sida. Tanken var att använda orginalbilden på en annan sida senare. Men då dök det upp en förorättad fotograf till bilden och gnällde över att hennes namn inte syntes . Jag har alltid fått lära mig att man inte skall kritisera nåt som är halvfärdigt. Så nu blir inte den bilden med alls, vare sig med eller utan namn. Så kan det gå när inte haspen är på . Riktigt handlande i det här fallet hade ju varit att skicka ett mail och fråga om bilden, och inte ta upp det i en gästbok.  Fast vi som håller på med grafik fungerar på ett annat vis, vi skickar först ett mail. Blir det inge respons, då agerar vi . Det är väl det rätta sättet och göra det.

 

Av Marru - 15 maj 2010 22:49

Idag har vi varit på agilitytävling i Strängnäs. När jag vaknade imorse och såg dom regntunga molnen och regnet som, ja inte vräkte ner, men det kom ner, då blev jag lite deppig. Men har man bestämt sig för att åka och tävla så gör jag det. Så jag packade grejerna och Lizzie i bilen, sen åkte vi till Fagersta, där ett par till från klubben skulle möta upp så vi åkte samtidigt. När vi närmade oss Strängnäs så såg vi att himmelen började bli lite ljusare. Så när vi kom fram så var det strålande solsken, hela dagen   . Så det blev till att åka till Smedjebacken nu på kvällen för att köpa lite after sun. Det svider en aning om armarna. Man trodde ju inte det när vi åkte imorse, jag hade packat med mig extra tröja, regnjacka och ett paraply   .

 

Men så till tävlingen, de började med hoppklass där så vi fick ju värma upp oss lite när det var dags för dom där hindrena vi riktigt inte tycker om. Men man såg att Lizzie är fortfarande påverkad av löpet. Hon är inte riktigt med alla gånger, utan går omkring och drömmer. Så vi blev diskade pga 3 vägran där.

 

Sen blev det dags för agilityklass. Eftersom jag misstänker att hon har kommit på att hon kan slippa gungan och balansbommen om hon krånglar lite, för hon har kommit på att jag ger upp och vi gör nåt roligare istället, så gjorde jag lite annorlunda idag. Först tänkte jag att om jag står direkt vid tunnelutgången och plockar upp henne när hon kommer ut att jag får med henne på gungan. Men vi tänkte inte likadant idag, utan hon sprang förbi gungan som hon brukar göra. Så jag tog upp godiset fickan, för nu hade jag bestämt mig att hon skall upp på den, det får ta den tid det tar så länge dom inte ropar att vi måste lämna banan. Så till slut så gick hon väl på gungan, och gick över den. När hon kommit över så gav jag henne godis, sen sprang vi kortaste vägen ut, men tog nå hopphinder som passade in på vår linje ut.

 

Så det blev 2 diskade lopp idag igen.

Av Marru - 14 maj 2010 23:09

Idag har det varit helt vanligt idag, tråkigt. Det har mer eller mindre regnat hela dagen idag. I norra Sverige och i Finland har det haft rena sommaren, men temperaturer upp mot 30 grader. Vi får vara glada om vi har över 10.

 

Imorgon hoppas jag att det inte regnar hela dagen för då skall vi åka till Strängnäs och tävla. Hade ju egenltligen från början inte tänkt åka dit, för det kändes lite väl långt att åka för en inofficiell tävling. Men jag blev övertalad och göra det. Så imorgon bitti så åker vi tidigt.

 

Har hållt på med hemsidan, det börjar ta sig nu. Har fått dit en gästbok, behöver göra lite småjusteringar på den, är inte riktigt nöjd än. Sen får jag börja med dom andra sidorna och fylla på. Få se om jag laddar upp den på söndag.

 

Igår kväll och idag har jag pixlat. Är ju med i en pixelgrupp som skickar ut en lektion i veckan. Blev precis idag klar med veckans lektion. Tycker den blev söt.

 

  

 

 

Av Marru - 13 maj 2010 22:10

Idag har vi varit till Sala och tävlat i agility-DM. Vädret såg lite grått och trist ut när vi åkte på morgonen, men det var ganska hyfsat under hela dagen när vi var där. Det började regna mer när vi var klara och stod och tittade på prisutdelningen. Nej, vi stod inte på nån prispall   . Men en dag händer det, som de säger i en viss reklam. Sen är det inte så länge sen Lizzie löpte, så hon är nog inte sig själv än.

 

Första loppet var ett agilitylopp, med alla kontaktfältshindrena. Satt och tittade på gungan, och tittade när dom små hundarna gick hur gungan studsade tillbaka när den nåt backen. Tänkte att gör den så när Lizzie är på så får jag henne aldrig över gungan. Fast det behövde vi inte oroa oss över för vi kom aldrig så lång, vi kom inte ens över balansen. Det ställde nog till igår på träningen när inte stöden var nere i backen på nerfarten och det svajade lite när hon var på dom.

 

Hopploppet gick inte heller bra, hon var inte riktigt fokuserad på att hoppa, sen blev jag förvirrade när det inte gick som jag hade tänkt.

 

Men nu har jag kommit på en sak med dom här kontaktfältshindrena. När vi tränar, då har vi gått om tid att hålla på med både gungan och balansen. Går hon inte på dom självmant så hämtar jag kopplet och leder henne över dom. Hon vet att hon inte har nåt val så till slut så går hon över dom, ibland tom med med ganska bra fart. Men på tävlingar känner man en liten press på sig. När jag hållt på och försökt locka över henne några gånger då brukar jag ge upp och fortsätta på nästa hinder istället. Det är nog ett misstag och göra så. För nu har hon upptäckt att när det är tävling då blir hon aldrig tvingad att gå på balansen, att när hon irrar lite omkring så ger jag upp och vi fortsätter mot nästa istället. Så jag bör nog börja göra så att jag ser till att hon går på den av dom 2 som kommer först på banan, sen när jag fått över henne att jag kanske tar ett hopphinder, och snabbaste vägen ut. Men att jag ser till att hon går på gungan eller balansen, att jag visar henne att oavsett om vi tränar eller tävlar så kräver jag att hon går på dom.

 

Sen slutade vi dagen med en plojtävlingen under tiden poängen för DM:et räknades. Det var en tävling som gick ut på att man körde parvis.  Hindrena ställdes upp i en oval med ett slalom med 4 pinnar i vardera ände av ovalen. Ett par började vid ena slalomet och det andra vid det andra. Sen sprang man ett var runt banan merurs tills man kom tillbaka till det slalomet som man startade från. Så man började och slutade med slalom.

 

  

 

Jag fick starta med en klubbkompis så vi höll på och trigga varandra hela tiden "vinner du så pratar jag inte med dig på 2 veckor" eller " hur mycket betalar du för att jag låter dig vinna". Nu blev det ju så att hon till slut vann alltihopa, priset var pengarna vi betalat för det loppet, vilket var 10 kr var. Så hon fick en jättepott på 180 kr   . Men jag tycker det var jättekul att hon vann, för hon har aldrig velat vara med på nån tävling pga hennes hund skall skälla på domaren. Men idag gick det kanonbra på den fronten också.

 

För övrigt var det loppet en kanonbra idé. Man fick upp fart på hundarna när det var bara rakspår med hinder med fart på. Bra om man vill träna upp farten, och inte alltid bara traggla med banor.

 

Ja, nu är det bara och börja ladda om för nästa tävling som är på lördag, hoppas det går lite bättre då och att vi inte har sämre väder än idag.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards