Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2011

Av Marru - 9 januari 2011 23:55

Idag hade vi agilityträning hela dagen. Jösses så kul vi har haft det. Men dan började väl inte sådär himla bra precis. Jag tänkte åka hemmifrån 1 timme innan vi börjar, så jag skulle hinna rasta Lizzie innnan alla kommer, tänkte jag. Maken hade ställt bilen i carporten igår kväll. När jag kommer dit, så ser jag en snövall som är minst en halvmeter bred och lika hög bakom bilen. Då hade snön från taket ramlat ner bakom bilen. Så jag tog fram mobilen och ringde till maken att nu får han klä på sig och låna en skyffel av grannen. Sen gick vi dit och började skyffla båda två för att få bort allt så man kunde backa ut bilen. Så jag var ju Norberg bara nån minut innan vi sagt att vi skulle börja.


Vi hade 2 olika banor och träna på, fast jag fastnade ju för den banan där det fanns mer utmaning. Man kunde göra både blindbyte, och det som kallas för Jaakko, fast svenskarna säger Jacko   . Jaakkobytet gick väl  lite si och så, blindbytena gick mycket bättre.  När vi hållt på ett tag så åkte vi till pizzerian och åt. Efter det åkte vi och fortsatte och träna i några timmar till.


Då tränade vi på blindbyten, det var ju en sak vi diskuterade innan vi började rallylydnadsträningen i torsdags. Så det ville jag prova på idag, om jag skulle hinna med. Det var lite trögt i början, men det gick bättre och bättre. Vet inte om jag blev snabbare, eller om det var Lizzie som blev slöare   . Alla andra fastade också på det, så det blev nästan det enda vi tränade efter maten. Sen provade vi ju lite slalom, att öka på farten där. Sen var jag ju tvungen och träna Lizzie på gungan, efter måndagens lilla missöde.


I måndags när hon gick på gungan, så hade hon stannat halvvägs upp på gungan, sen helt plötsligt sa hade hon tagit ett par jättekliv så att gungan hade smält ner i backen. Jag såg inte det, men dom andra som tittade på sa att hon gjorde så, av nån anledning. Så då vart hon lite rädd för gungan igen i onsdags, fast det tror jag vi har botat nu.


Godiset jag gjorde igår blev kanonbra, det tyckte Lizzie mycket om. Så jag kommer helt klart och göra det fler gånger. Fast nu skall jag försöka få tag på lever också och torka, det är nog bra och variera belöningen lite då och då. Korv som belöning tänker jag inte använda mer i nån större mängd, kanske kan ta med några bitar ibland. Tror det blir för mycket fett för Lizzies mage.

Av Marru - 8 januari 2011 23:32

Idag har det inte hänt nåt speciellt, gått med hundarna, hälsat på mamma. Sen har jag dammsugit, det hann jag ju inte med igår. Det är ju bara 24 timmar på ett dygn, jag skulle ha minst lika många till   . Nja, kanske inte riktigt 24 till då, men alla fall nån timme till.


Mammas operationssår är på bättringsvägen, men sköterskan sa att det dröjer alla fall ett par veckor till tills det blir så bra att hon kan opereras. Men ortopeden brukar ibland vara där på lasarettet, så han skulle kolla läget när hon var klar för op. Så den här lasarettvistelsen blev extremt lång för henne. Vi får väl hoppas att hon kommer hem till hon fylle rår i mars. I fredags blev det nu fyra veckor sen jag hittade henne i hallen.


Imorgon skall Lizzie och jag till Norberg på heldagsträning i agility. Skall bli roligt. Jag har gjort lite specialgodis, det blev inte riktigt lyckat. Ja, smaken verkar det inte vara nåt fel på. Men det blev ett hårt skal och mjukt innuti. Jag som vill ha nåt som är så torrt att man kan ha det i fickan.

Av Marru - 7 januari 2011 23:30

Ja, nu är julen ute för den här gången. Så nu ser det sådär tråkigt ut här igen. Det är lite konstigt, man längtar efter att få pynta jul när man kommer i november. Sen när julen är över då längtar man efter att få bort allt, men eftersom man lagt ner sånt jobb på att pynta så får det vara kvar en vecka efter nyår. Fast nu tycker jag det ser så tomt ut här. Det var så mysigt i köket med julgardinerna, dukarna mm. Nu är det bara tomt.


Fast den här gången har jag slagit rekord, julstjärnorna överlevde julen, och tom nyår. Eller 3 av 4 om jag skall vara ärlig   . Ett år fick vi köpa nya redan före jul   . Jag har bara dammsugning kvar, det orkade jag inte med idag, får göra det imorgon när jag varit in en sväng till lasarettet.


Idag har Let´s dance börjat. Den här gången var det ingen med som man kunde säga vara gruppens pajas. Alla var kanonbra, en del var ju visserligen bättre än andra. Skall bli spännande och se vad det blir av det. Fast jag tycker inte att dom också har börjat med det där röstfisket. Att dom 2 sämsta paren skall duellera, och sen skall det ringas och röstas igen. Ja, jag röstar ju alla fall inte. Förstår inte varför man inte skall kunna fixa allt med bara en röstning. Det sas ju förut på nyheterna eller var det nån annanstans, att Telia får in 3 milj under ett år på alla dom här telefonröstningarna.

Av Marru - 6 januari 2011 22:36

Ikväll var vi till Norberg och tränade rallylydnad, första gången efter juluppehållet. Lizzie gick så kanonbra, jag tränade mest med henne på fortsättningsbanan. Hon klarade den galant. Idag tränade vi bla på, sitt-ligg-sitt, sitt-hund framför sitt- hund in från höger-sitt, vänster halt, 8:ans frestelse, sitt-stå-gå runt-sitt-ett steg åt höger-kalla in-sitt, sitt-90º höger-ett steg-halt, sitt-ett sidosteg höger-sitt. Den körde jag ett par gånger med henne. Vi körde nybörjarbanan också en gång.


Jag provade med Clara på fortsättningsbanan, för dom var så många som ville köra nybörjarbanan. Men Clara har haft för långt uppehåll, hon ville mest bara flamsa omkring igen. Så vi gick till nybörjarbanan sen och det gick ju bättre när hon var kopplad. Men hon har lite för mycket vilja att gå framåt. Hon skall ju gå vid sidan av mig så att hon hinner stanna och svänga när jag gör det. Men hon ångar på för fullt.


Men jag ser verkligen fram emot första tävlingen i fortsättningsklass med Lizzie. Går hon som hon gått på träningen idag kan hon gå långt.

Av Marru - 5 januari 2011 23:30

Vi har idag återigen varit på agilityträning! Vi fortsatte och träna på byten vi fick lära i måndags. Men det visade sig att den andra gruppen hade fått lära sig andra byten, bara för att det var så kort tid så fick dom göra andra byten än vi, så då kunde vi träna dom tillsammans och visa varandra. Det finns ju hur många varianter som helst på byten, bakom, framför, blind, Jaakko, ja det finns hur många som helst. Det gäller bara och komma fram till vilka som passar dig och din hund bäst.


Bakombyten fungerar men är inte det bästa alternativet för oss, utan hon tappar mycket fart. Framförbyten fungerar ganska bra, då har vi klarat oss undan dom där onödiga stoppen. Det provade jag på en tävling i somras och det gick väldigt bra. Blindbyten har jag bara gjort nån gång vid tunnlar, när hon har varit i en tunnel så har jag gjort ett blindbyte. Men nu har jag provat göra det mellan hopphinder också, och det fungerar väldigt bra. Jaakko då, den provade vi idag, men jag tror inte att det är nåt som vi tar in i våran repertoar   . Sen hade dom tränat in nåt byte dom kallade för tysken, där blev det nejnej på en gång, utan att prova. Lizzie har inte tillräckligt mycket drag för den.


Provade Jaakkobytet med Clara, och det gick väl. Sen körde vi lite med blindbyten, och det fungerar bra med Clara. Sen har jag tränat slalom, däck och gungan med Clara.

Av Marru - 4 januari 2011 23:30

Jag var till lasarettet och hälsade på mamma, fast jag höll nästan på att vända vid dörren   . När jag kom till avdelningens våning, så var dörren in till avdelningen stängd, det brukar den aldrig vara. På dörresn satt det en lapp att det fanns magsjuka på avdelningen, och att man skulle ta kontakt med personalen om man skulle hälsa på nån. Just då kom den en usk när jag stod där lite förvirrad, hon kände igen mig så hon sa att det var ok och gå in dit. Mamma låg i samma rum och på samma ställe som innan sin tripp till Falun. Hon såg väldigt pigg ut, om man jämför med tidigare gånger.


Men alla fall innan jag kom till rummet så stötte jag på sköterskan som hade hand om det rummet idag. Hon berättade för mig vad som hänt. Det är så att det är en skruv som sitter snett, och därmed är visst hela benet snevridet. Hon får absolut inte gå, men det går bra och sitta. Jag hade ju tänkt ringa till reumatologen och höra om de inte kunde höra ifall det gick och byta höftleden samtidigt när dom ändå håller på. Men det behövde jag inte för sköterskan sa att dom hade tänkte göra det alla fall.


Men anledningen att det inte vart nån op igår var att huden vid såret var irriterat efter sårtejpen, och det fanns väl nån blåsa. Men de skulle se till att det blir bra så fort som möjligt så att hon kommer in på op snart.


Tror mamma var lite piggare för att hon nu vet att det var nåt fel på höften, som dom förhoppningsvis kan åtgärda också. Hon var nog lite orolig ifall hon aldrig skulle slippa det onda.

Av Marru - 3 januari 2011 21:19

Lizzie och jag har varit på agilitykurs idag, en riktig snabbis, 1½ timme, och 6 hundar. Vi tränade på lite nytänkande vad det gäller byten. Provade på framförbyten och blindbyten. Egentligen så passar ju framförbyten Lizzie bäst, men jag har hört så mycket mutter om framförbyten. Man skall i princip kunna köra en hel bana med bara bakombyten. Ok, hon gör ju dom, men hon tappar mycket fart, det går mycket snabbare när vi gör framförbyten.  Ja, dagens bana vi körde på står kvar, så på onsdag skall jag träna lite mer på dom där. Skall öven prova med Clara. Men det var roligt med en intensivkurs med få hundar.

Av Marru - 3 januari 2011 20:42

Ringde till mamma idag på dagen, och hon sa att hon blivit röntgad, men hade inte hört nåt om det då när jag pratade med henne. Sen ringde hon mig senare på kvällen och sa att dom skulle köra henne till Falun för en ny operation. Skruvarna satt lösa och snurrade runt, eller nåt sånt. Hon visste inte säkert om de skulle flytta henne nu ikväll eller imorgon bitti.


Men nu för en 10 minuter sen så ringde en sköterska från Falun, och sa att det blir ingen operation. Hon hade för mycket blåsor och skador på huden så dom kunde inte operera. Passade på och fråga om de kunde göra en större op när dom ändå håller på, eftersom reumatologen har pratat om höftledsoperation. Tänkte att då behöver man inte gå om samma procedur en gång till. Sköterska kunde inte svara på det, så jag skall ringa till reumatologen imorgon och prata med dom. Dom kanske inte vet vad som har hänt, och ifall det går så vore det ju bra om dom gjorde det andra också, antar att det är prat om ny höftledskula.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards