Colliekompisarna

Alla inlägg under mars 2012

Av Marru - 23 mars 2012 22:16

Ja, nu skall man på vift igen, och jag tycker verkligen inte om det. Men när man väl har kommit iväg så går det ju ganska skapligt. Jag gillar verkligen inte att vara hemmifrån, och ifrån hundarna. Tycker inte alls om att sova borta hemmifrån, och nu är det andra gången på kort tid. Mycket och göra har jag också haft idag, så man har inte hunnit vara så mycket med hundarna man velat. Jag skall ju på rallylydnadskonferens, som jag skrev igår.


Idag var jag till Ludvika för jag behövde nya gympaskor, dom gamla började tappa sulan   . Det skulle finnas billiga i en skoaffär i den nya gallerian, och sen skulle Intersport att lagerrensning. Först till gallerian, men dom skorna kändes obekväma. Sen till Intersport, men där var det inga storlekar kvar, och de flesta skorna var dom här med rund botten. Såna vill jag inte ha eftersom jag använder dom också när jag tränar agility. Sen gick jag till skoaffären bredvid Intersport. Där fanns det inte så värst mycket och välja på. Men jag hittade alla fall ett par som kändes sköna. Inte kostade dom mer än 500 kr heller, ordinarie pris. Billigare än Intersports reaskor.


Innan det var vi till Dollar store, maken ville ha ett par foppatofflor. Men jag hittade bara ett par i hans storlek och dom var så långt ner, att när jag försökte få upp dom så fick jag bara upp en sko, och den andra vart kvar där långt nere i korgen. Så då fick dom vara. Sen köpte jag tandkräm, jag brukar ju använda Sensodyne Pro Emalj. Den är ganska dyr i vår affär, kostar nästan 30 kr. På Dollar store säljer dom den för 20 kr. Sen var jag en sväng till Rusta, och passade på och titta hur mycket dom tar där. Där tog dom 24.50, dom andra sorterna var billigare. När vi åkte hemåt så var jag in en sväng till Willys, och där kostade tandkrämen under 22 kr. Kommer inte ihåg exakt, den var nåt på 21, och nåt. Inte mycket dyrare än Dollar store, ifall man inte vill åka ända dit bort. Så nu vet ni priserna på Sensodyne tandkräm i Ludvika   .


Väl hemma så blev det städning, matlagning och diskning. Det är ju inget som händer under tiden man är borta. Skall bli intressant och se hur det blir på konferensen. Egentligen är det en EFIT-dag imorgon. Fast jag tror jag skippar fotandet den här gången. Ja, alla fall en gång i timmen  .

Av Marru - 22 mars 2012 21:32

Idag var återigen en kanonfin dag. Var ut med systrarna på Hagudden imorse, fast idag var det inte riktigt på springhumör. Sen har jag hållt på och donat lite ute igen. Krattade på framsidan, så nu är det så fint där. Imorgon när jag åker till Ludvika så skall jag kolla om jag får tag på pingstliljor och penséer.


Ikväll har vi tränat lydnad och rallylydnad. Vad vi har problem med i lydnaden, är fortfarande vänsterhalterna. Läggandet är det väldigt noga med kommandot för att få henne och lägga sig. Sen har vi ytterligare ett problem, hon vill sätta sig innan mitt kommando. Inkallningen har hon slutat med glädjehoppet när hon kommer fram till mig, men hon är och duttar med nosen mot min hand när hon kommer in. Ställandet, där är väl det största problemet att hon vill stanna innan jag har kommenderat. Bara för att hon har lärt sig att det kommer ett stannakommando för eller senare. Apporteringen gick faktiskt väldigt bra idag. Ja, hon ville ju ta apporten före kommando, men hon höll i den rejält. Hoppet har det aldrig varit nåt problem med.


Vi hade några nykomlingar på våran träning, så efter lydnadsträningen så tog jag hand om dom ett tag. Gjorde en bana med högersvängar, en annan med vänstersvängar. Sen visade jag dom slalom och en spiral. När vi haft en genomgång på det, så lämnade jag dom ensama och träna på dessa 3 banor. Under tiden tog jag in Clara och tränade med henne. Jag tränar ju Clara numera lös eftersom hon skall starta i fortsättningsklassen. Det är ju inte alla moment som sitter för henne i fortsättningsklassen. Men när det gäller henne så spelar det nog ingen större roll. Hennes humör spelar ju väldigt stor roll på hur det går. Även om momenten sitter, så kan det bli galet alla fall. Fast ikväll så fixade hon frontmomenten väldigt bra. Det var bara en gång hon gjorde en snurr när jag skulle ha henne och sitta framför mig. Så jag körde fortsättningsbanan med henne och nybörjarmomenten. Vi hade ju nybörjarmomenten i 3-skylts rader, och en fortsättningsbana idag, precis som förra veckan.  Ja, i det stora hela så tyckte jag Clara gjorde väldigt bra idag.


När jag var klar med Clara så visde jag några fler moment åt dom nya så dom fick prova på dom. Men sen blev det stopp för deran del. Man kan ju inte göra hur mycket som helst första gången. Skulle nog tro att deras hundar är ganska slut. Nästa vecka så får det bli en snabbrepetion, och sen får det bli några nya moment.


Sen tog jag in Lizzie. Körde fortsättningsbanan med henne. Där hade vi lite problem med momenten där hon sitta, jag skulle svänga höger och ta ett steg. Lizzie skulle sitta kvar tills jag kallade in henne. Men det ville hon inte göra, utan hon kom innan jag hann kalla in. Så det får vi träna på, för jag är säker på att det kommer att komma på tävlingen nästa gång. Men för övrigt tycker jag hon går ganska bra där. Sen tränade vi nybörjarmomenten med Lizzie på höger sida. Hon börjar mer och mer acceptera och vara på höger sida. Fast jag upptäckte ju idag, att kommendot stå inte betyder samma sak på höger sida som på vänster sida  . Men hon gjorde slalom, höger spiral, sitt, sitt-gå runt, 1-2-3 framåt och några andra moment när hon var på min högra sida. Men just det där med stå på höger sida var ju lite problematiskt. Men jag är väldigt nöjd med dom idag.


Imorgon skall jag till Ludvika och titta om jag hittar nya gympaskor. Såg att dom gamla glipade lite i sidan. Sen måste jag till apoteket och köpa mera tejp. Fast i helgen kommer det att bli tejpfritt. Nu har jag gått med tejp i två veckor, och nu börjar det klia på fötterna. Jag rivit på ena foten så att det nästan blödde. Jag har ju så svårt att låta bli och riva när det kliar. Jag skall ju till Nora på rallylydnadskonferens, så då får fötterna vila från tejpning. Antar att man inte går så mycket där. Åkerby herrgård skall vi vara på. Det ser ut att vara ett fint ställe, fast mitt ute i ingenstans. Skall bli intressant och se och höra vad som händer där.


För övrigt så fick jag mitt bevis idag för tävlingssekreterare rallylydnad. Så nu är jag auktoriserad skrivare och tävlingssekreterare i rallylydnad. Så nu kan vi ha tävlingar på klubben, och den enda vi behöver utifrån är domaren. Ja, skrivare har vi ju 5 st så vi kan ha tävlingar på flera banor samtidigt ifall det skulle behövas. Och 2 tävlingssekreterare har vi också.

Av Marru - 21 mars 2012 23:34

Idag har jag tömt alla blomkrukor och lådor på ljung och grankvistar. De såg ju lite dassiga ut. Tror jag skall upp till Ica och kolla om de har kvar några pingstliljor, de hade ju 2 för 39. Sen såg jag att dom hade penser också. Kanske skulle plantera såna i ett par krukor vid trappen så att det blir lite mer vårlikt.


Vi har fått markiser till våra fönster, som maken nu har satt upp. Tycker faktiskt att det ser mycket mysigare ut med dom. Så gassar inte solen in så mycket och förhoppningsvis så blir det nån grad svalare i lägenheten.


 


Har förresten sett årets första citronfjäril och nässelfjäril idag, så nog är det vår nu.

Av Marru - 20 mars 2012 23:06

Så har vi varit på agilityträning igen. Fullt hus som vanligt. Vad skönt det skall bli när vi flyttar träningen utomhus. Nu blir det ju en massa väntande på att få komma åt och träna.  Men hann trots det träna 2 kombinationer med Lizzie och Clara och slalom. Lizzie gjorde felfria slalom idag på båda sidorna. Typiskt att det alltid skall bli så på träning. Clara fixar slalomet på rätt sida, men hon har fortfarande lite svårt att få ihop det när jag är på fel sida. Får väl hoppas att det blir som för Lizzie, att det klickar till helt plötsligt.


Den ena kombinationen bestod av hopphinder, och där provade jag bakombyten med Lizzie. Det gick kanonbra. Det gäller bara för mig och hålla koll på vad hon har för fart, och vilket humör hon är på. Gjorde även ett lite försök med Clara, och det gick ju mindre bra. Jag är verkligen spänd på att komma ut på en officiell tävling med Lizzie nu. Det vore ju kul om vi fick dom 2 sista pinnarna i agilityn, så att vi kom upp i tvåan där också.


Om ett par veckor kommer vi få fint besök på klubben. Hon som representerade Sverige på Crufts i England, Stina Mattson skall komma och ha kurs med oss. Vi blir indelade i 2 grupper, båda grupperna får 3 timmar var med henne. Skall bli kul och se vad hon kan lära ut åt oss.

Av Marru - 19 mars 2012 23:45

Idag har det blåst nåt så otroligt. När jag gick med systrarna på hälsospåret så var det ett sånt oväsen så man hade nästan behövt proppar i öronen. Tur att det lugnade ner sig under dagen. Ett tag på dan så haglade det tom. Under natten hade det kommit lite snö, men det täckte nätt och jämt gräsmattan. 











Hade ju tänkt träna med Lizzie, men jag fick nog av att vara ute så det fick vara. Har nu anmält till årets första tävlingar, en lydnadstävling och en rallylydnadstävling i april. Man får ta dom lite pö om pö när det blir så många. Men jag har skrivit upp alla på en lista nu, med sista anmälningsdatum så man inte missar nån som man vill åka på. Det är mycket mindre tävlingar i år än förra året, men ändå blir det dyrare. För det första så har ju avgifterna höjts, tex agilityn ett lopp från 55 till 60. Lydnaden från 150 till 200, och rallylydnaden från 100 till 110. Men sen så har jag ju planerat in några agilitytävlingar med Clara också. Men på dom här 2-dagars tävlingarna så får Clara bara följa med ena dagen. Men Lizzie får åka 2 dagar. Tror inte Clara är riktigt klar för att tävla så mycket som Lizzie. Dessutom så tror jag Lizzie njuter av att vara ensam med mig på tävlingarna, så det tycker jag gott hon kan få vara ibland. Kanske jag åker på nån tävling med bara Clara.


Maken har fått fönstermarkiser från en bekant som skall sälja sitt hus. Så idag satt han upp 2 st på framsidan. Våra gamla markiser lämnade vi kvar i förra lägenheten. Dom hade ju hängt med ett tag, så då kunde dom lika gärna bli kvar. Det känns som om lägenheten blir lite svalare med dom. Solen gassar ju inte på rutorna så att dom blir varma. Antar att han sätter upp dom på baksidan imorgon. Jag har faktiskt saknat markiser i fönstrena. Nu skulle vi bara behöva nåt till vardagsrumsfönstret. Få se om vi hittar på nåt där. Vi skulle ju helst vilja ha en altan med tak där. Kommer ju ihåg hur det gick med den stora markisen i den förra lägenheten. Dessutom så blåser det så mycket numera så då får man ju ha den uppe hela tiden alla fall. Ingen nytta av den då.


Den förra markisen ja. Det var en sommar när det regnade och åskade nåt hemskt. Maken hade mc på den tiden, så han var med mc-klubben till Gotland tror jag. Han var på väg hem då när det vart ett himla oväder. Det åskade och regnade, så jag gick och la mig i sovrummet med hundarna. När vi hade legat där en stund så gick jag ut i vardagsrummet. Jag funderade lite över varför det var så mörkt där. Då var det markisen som hade blivit alldeles vattenfylld. Vi hade den ju nervevad jämt, och satt fast den i marken med ett par pelare. Men pga altandörren så kunde vi inte ha tillräckligt med lutning på den. Så vattnet vart ju kvar i markisen, som till slut vart en stor vattensäck.   . Jag gick ut och försökte med handen trycka nerifrån så att det skvalpade ner vatten. Tänkte ett tag och hämta en kniv. Men trodde att hela markisen skulle rämma ifall jag satt kniven i den och att jag får all vatten över mig. Så jag försökte så gått jag kunde och trycka på nerifrån. Men det gick ju inte så bra. Till slut så kom maken hem då. Han var modigare än jag, han tog kniven och stack några hål i markisen.


Så vi sitter är och funderar hur vi skall lösa det på baksidan. För det hade varit skönt att ha nåt som man kunde ha ute jämt. Att man kunde sitta ute på baksidan fast det regnade.

Av Marru - 18 mars 2012 21:34

om man hela helgen går och tänker på agilitytävlingarna i Rättvik. När man ångrar att man trots allt inte anmälde sig. Ja, kanske det  . Idag så uppdaterade dom alla fall resultaten lite snabbar än igår, fast dom inte hade live-resultat på. Men de var alla fall och uppdatera efter varje klass som var färdig så det var  väl ok. Det var 4 från klubben som tävlade i klass 1 och 3 som tävlade i klass 3.


Men jag skall alla fall anmäla oss till en lydnadstävling, och rallylydnadstävling i april. De är tävlingarna som står först på min lista nu.


För att få dagen och gå så gjorde jag nåt jag inte gjort på länge. Först tog jag mitt durspel, och spelade på den och kan ju säga att man var väldigt rostig. Men det var ju några låtar som satt kvar. Sen tog jag det lite större spelet. Kan ju säga att den har jag inte spelat mycket på. Jag tänkte ju en gång sälja mitt stora dragspel, hade den på blocket. Kändes meningslöst att ha den kvar nu när jag inte har några spelkamrater och spela med. Blir inte av att man spelar ensam. Men då råkade det bli så att det var fel person, eller om det var rätt som råkade se min annons. Han ringde hit och pratade med maken och han sa hur det låg till. Så då säger karln, jag köper inte spelet, utan vi byter och han lägger lite  emellan. Så då kom han hit och tittade på mitt spel, en 4-körig Zero Sette som vägde bly. Med en väska som vägde nästan lika mycket som spelet. Kändes som ena armen skulle bli mycket längre än den andra  . Med sig hade han en 3-körig Zero Sette, mycket mindre och lättare. Jaha, så då vart det ett byte då. Lite sämre skick är den än den jag hade. Men med tanke på hur mycket jag spelar så får det duga. Så den vädrade jag idag, och det kändes som rena katastrofen i början. Men sen hittade jag pärmen med folkdanslåtarna, och då började det lossna. Dessutom kändes basen en aning ostämd, men det vart bättre efter ett tag. Jag får nog försöka spela på dom lite oftare.


Han som vi bytte med ringde tom hit ett år senare för att höra hur det gått. För han tyckte inte att jag skulle sluta och spela.  Men det känns inge roligt nå mer. Saknar tiderna när vi tränade för olika spelningar. Tex när de i Kupolen i Borlänge skulle ha första inomhustävlingen i fri-idrott. Det var som en sorts finnkamp inomhus, för det var bara deltagare från Finland och Sverige. Vi tränade som sjutton på låtarna vi skulle spela. Så kom vi till slut fram till att det kommer inte att fungera riktigt med oss stående mitt i  den stora arenan i Kupolen, att vi kommer ju inte att höras, eller så blir det alldeles konstigt. Vad gör vi. Jo, vi spelar in låtarna och kör playback  . Sagt och gjort. När det var dags för invigningen för tävlingen så stod vi där i mitten och drog på våra dragspel, men musiken kom från band  . Vad mycket roligt vi gjorde på den tiden. Vi spelade in en skiva när vi spelat i 10 år.


1992 så firade Finland 75 år, då hade dom en stor fest för alla som finnar som flyttat utomlands. Vi åkte över på en kryssning som var speciell för det tillfället. Det var en av dom första gångerna som Silja Symponi var i trafik. När båten kom i hamn på morgonen så tog vi bussen till ishallen för att träna. Sen på dagen bussen till färjan för att byta om och så tillbaka till ishallen för att uppträda. Folkdansarna var med också. Det var folkdansare från hela världen Sen var vi några spelmän som spelade. I publiken satt bla Finands president Mauno Koivisto. Så jag brukar ibland skryta med att jag har spelat för presidenten. Fast det var ju en av folkdansarna som nästan satt i knät på han. Såklart så hamnade ju Borlänges dansare framför presidentparet.


I flera år var vi till Hällefors på en stor folkdans- och folkmusikfestival. Vi höll på i 3 dagar. Man började med en dansstuga på fredag kväll, där vi spelade och dansade. Sen var det upp tidigt på lördag morgon för att spela när folkdansarna tränade. Resten av dagen var det olika uppträdanden, och kvällen avslutades alltid med dans i parken. På söndag så var det dags och gå upp tidigt igen för att spela för dansarna. Sen var det panik och byta om för att vara klar till marchen genom Hällefors vid lunchtid när programmet började. Vad roligt det var och marchera genom Hällefors, och folk stod i fönstrena och vinkade åt oss. Den där festivalen är det som jag saknar mest av allt. Vilka roliga 3 dagar det var varje år, trots att det ibland regnade på oss. Vi har även varit på Mellstadraget och spelat flera gånger, och i affärerna i Borlänge när dom hade olika jippon.


Ja, nu vart det en liten nostagitripp är. När jag hade spelat klart, så gick jag ut en promenad med hundarna. Efter det så tog jag ut Lizzie på årets första cykeltur. Vad glad hon blev, hon drog som bara den när vi gick i början. Sen när jag satt mig på cykeln så började hon springa som sjutton, och skällde. Det verkar som om hon tycker det är roligt med cykelträning. Förra sommaren när jag tog cykeln till affären och hon var ute, då vart hon alldeles tokig. Hon trodde att hon skulle få följa med.

Av Marru - 17 mars 2012 20:30

Ja, så då var man hemma hela dagen istället för att tävla. Kan ju säga att det var ju ingen höjdare. Tankarna var i Rättvik hela tiden. Inte hade dom på live-resultaten heller så man kunde följa hur det har gått. Men nu såg jag resultaten, och kan ju säga att det inte var nån bra dag för Fagersta KK idag. Får väl hålla tummarna att dom sköter sig imorgon istället   . Idag har jag suttit med tävlingssidan och kollat vilka tävlingar jag skall åka på. Jag gjorde en lista där jag skrev in sista anmälningsdatum så jag inte missar att betala in nån. En hel del vart det, några tusenlappar går det åt det i sommar. Ja, eftersom jag varken röker eller dricker så tycker jag att jag kan unna mig det.


Imorse så tog jag alla 4 hundarna och gick ut på Hagudden. Dom tyckte det var jättekul och springa där alla tillsammans. Det går bättre och bättre och gå med dom alla fyra tillsammans, så länge vi inte möter på en katt. Men när man går mot Hagudden så ser man faktiskt väldigt sällan katter där. Det är mer mot fotbollsplan till, och vägen på andra sidan fotbollsplan. Såg några pimplare på isen idag. Men dom var alla fall 2 st, och dom höll till i viken mellan badplatsen och folkets park. Så där är väl isen säkert lite tjockare alla fall.


Har fått en ny favoritlåt, från Värttinäs sista skiva. Värttinä är den populära folkmusikgruppen som turnerar över hela världen. Har placerat sig högt i World music listan. Har lyssnat på den sången flera gånger idag. Hade en skiva i bilen med deras låtar när jag pendlade mellan Söderbärke och Virsbo. Den satt jag i alltid när jag körde hem från nattskiftet. Det var mitt sätt och hålla mig vaken hela vägen hem, sjunga med för full hals.


Av Marru - 16 mars 2012 22:24

Ja, då är ytterligare en vecka snart till ända. Vi blir hemma den här helgen. Våra träningskompisar åker till Rättvik och tävlar i agility. Jag hade ju också tänkt göra det, men det hade ju i första hand gällt Clara. Systrarna har visat symptom på löp i flera veckor. Så jag tänkte att då är dom säkert i höglöp, och då hade det varit onödigt och försöka tävla med Clara, som inte riktigt har kommit igång än i normala fall heller. Men inte är det nån som löper här inte   . Men jag tänker alla fall anmäla Lizzie till lydnadstävlingen i Sura i april. Fast risken är ju stor att hon höglöper då, så då blir det inget. Men ifall hon inte gör det så åker jag. Hon har ju inte löpt sen i slutet av mars förra året.


Så jag får väl hoppas att mina kompisar från Fagersta KK håller fanan högt i helgen. Det är nog bara vi som inte är och tävlar. Det är 3 som är och tävlar imorgon, och på söndag så är det alla fall 4. För våran del blir det ingen officiell agilitytävling förrän Västerås i maj. Känns som om det är evigheter dit.


Vi har haft sopbilen här i Söderbärke idag, eller ikväll skall jag väl skriva. Såg den när vi var ut med hundarna sista vändan, och hörde den fortfarande efter 21. Vilket påhitt, ut och sopa gator sent på en fredag kväll. Är det ob som hägrar. Vet inte om det är nåt sånt för en fredag kväll, men det kunde ju vara en orsak alla fall. Men i vilket fall som helst. När sopbilen är igång, ja då är det VÅÅÅÅÅÅÅÅÅR  .

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards