Colliekompisarna

Alla inlägg under december 2008

Av Marru - 19 december 2008 21:29

Vi har idag blivit med akvarium. Vi har ju haft förut, men det är 10 år sen vi sålde den, och den vara bara hälften så stor som den här. Det började att min jobbarkompis slängde ut en fråga när vi var till vargarna till en annan om hon ville ha ett akvarium.  Så när jag ringde till henne i veckan för att höra efter hur hon hade det passade jag på och höra efter om akvariet. Ja, det var ju bara och hämta den, men hon ville städa den först. Så idag fick maken ett nyck, han har visserligen tjatat i flera dagar att vi skall åka och hämta den. Så idag ringde jag och frågade henne om de var hemma. Visserligen hade hon inte hunnit städa den, men det skulle maken göra. Så han åkte iväg och hämtade den. Det var bara det att jag skulle vara på fotvård klockan 15.00, och maken hade med sig båda bilnycklarna. Så det var väl bara och ringa till fotvårdaren och boka om. Så jag fick en ny tid på måndag istället kl 10.00


Sen när han kom hem gick det många timmar åt att möblera om, det blev flytt av bokhyllor och lite annat. Men till slut så fick vi ett hörn för vårat lilla akvarium som är 125x45x45. Imorgon blir det tvätt av stenarna, sen blir det vatten och lite medel i vattnet. Får väl stå så över helgen. Antar maken skall till djuraffären och titta på fiskar på måndag eller tisdag *S*.


Men såhär ser alla fall vårat lilla akvarium ut.

Av Marru - 19 december 2008 12:15

Är du sugen på en tävling så finns det en här hos Missy. Var med ni också, ni som är här och läser. Reglerna är ju enkla. En bild, länk till Missy, och en kommentar i hennes blogg om att ni vill vara med.


Av Marru - 18 december 2008 16:04

Idag så gick jag morgonpromenaden med Micki och Farina. Vi brukar ju byta hundar, maken och jag. Fast för det mesta så har jag med mig Lizzie. Hon såg så ledsen ut när jag gick ut med Micki och Farina. Precis som om hon sa, mamma, har du glömt mig? Men det är bara och vara hård och stänga dörren och gå. Sen var det dags för mat, ja inte på en gång efter promenaden förstås, det är ju inte bra för lilla magen. Men det tog ett tag och tina upp den, hade ju haft den i kylskåpet över natten, men det var hårt fortfarande. Ja, vi har gått över till färskfoder igen. Det var ju lite problem med att få alla och äta torrfoder. Torrfoder kan vara bra och ta till när man skall åka bort, men annars får de äta färskfoder. Nu har vi ju sån tur att det är en butik i närheten av oss som har börjat sälja Bravo. Det är ju inte likadant som Klass, det luktar inte lika illa. Förhoppningsvis går dom inte upp så mycket i vikt av den heller. Klass har ju vom, men Bravo finns att välja med eller utan vom. Tydligen skall vomen ha väldigt hög halt fett i sig.


Sen var maken ut och tränade lite med Clara. När han kom in fick han gå ut igen, då fick han agera skylthållare och Lizzie och mig *S*. Så vi gick genom några rallylydnadsmoment på parkeringen. Vi skall ju snart iväg och tävla. Fast först har vi en agilitytävling i Norberg. Sen har jag anmält oss till en inofficiell utställning i Malung. Har också anmält Lizzie till en lätt spårkurs över en helg.


Vi har för övrigt bokat tid till höftledsröntgen åt systrarna blå. Det blir nästa månad det. Skall bli spännande och se vad det blir för resultat. Lizzie har ju inte fått hoppa så mycket än, bara några hopp när vi har tränat agility med Micki och Farina. Clara har det varit ännu mindre med.


Jag har fått en ny kamera i förra veckan. Jag ville ju egentligen ha en systemkamera. Men man måste ju tänka på att båda skall kunna använda den, men jag fick tips om en kamera som skulle vara väldigt bra. Men det är mycket kvar och lära sig med den. Tycker bilderna blir lite gryniga, fast bilderna med rörelse i är jag nöjd med. Med min gamla kamera såg man bara en massa rufs, man skulle inte tro att det var en hund en gång. Så här kommer ett litet smakprov med bilder med lite mera fart i.

 


 


 


Av Marru - 16 december 2008 23:56

Ikväll så var jag på skaparhumör så jag gjorde en jultag. Kanske humöret att göra nåt kommer tillbaka nu. Denna tyckte jag var så fin så jag var bara tvungen att göra den. Fast fick minska ner den rejält för att den skulle synas animerad här. Det går ju bara lägga in bilder som är max 500 pixlar för att animationen skall behållas.


Av Marru - 15 december 2008 17:59

Jaha, då var det dagen D idag. Idag så skulle vi få reda på vilka som skulle få gå och vilka som skulle få stanna kvar på jobbet. När vi kom till eftermiddagsskiftet så hade inga på våran sida fått reda på nånting, utan dom började på eftermiddagen med våran avdelning. Hörde att våran högste chef gick runt och gratulerade dom som fick stanna kvar, resten blev hämtade av sin avdelningschef. Jag fick komma in som tvåa. Fick reda på att jag kunde gå samma dag om jag ville och få ut min grundlön. Nu börjar livet. Förhoppningsvis får jag gå hemma hela uppsägningstiden ut egentligen är jag ju anställd till den 15 april. Den 12 januari får vi veta om vi får gå hemma hela tiden, eller om några av dom som blivit uppsagda måste jobba.


Vi skall till jobbet den 12/1 och träffa personer från ett företag som skall bli våra coacher. Coachen skall hjälpa oss med en ny framtid. Om vi sen vill starta eget, utbilda oss till nåt annat, eller söka nåt annat jobb, allt det skall vi få hjälp med. Jag ser riktigt fram emot det mötet. Skall bli så spännande. Jag tror jag skulle blivit riktigt besviken om chefen hade kommit och gratulera mig och jag hade missat den chansen.


Nu hör det ju till saken att vårat jobb tycker jag bara har blivit tyngre med åren, eller så är det jag som har blivit klenare. Jag skulle inte orkat hålla på sådär så många år till. Då skulle jag i slutändan hamnat i en ännu värre sits än idag. Vara för sjuk för att kunna jobba, försäkringskassan som menar att man är tillräckligt frisk för ett annat jobb. Sen i slutet arbetsgivarna som tycker att man är för sjuk för att jobba. I slutändan skulle man inte få pengar nånstans ifrån. Men nu är jag fortfarande tillräckligt frisk för att kunna söka ett annat jobb.


Men jag kommer ju att sakna er alla mina arbetskamrater, det skall ni veta ni som eventuellt läser detta.

Av Marru - 13 december 2008 20:06

Okej, dom lussade ju inte för oss. Men de var ena riktigt härliga varelser vi träffade alla fall. Men vi såg också en lucia idag. Vi stannade till i Katrineholm på vägen ner, hamnade på ICA eftersom det inte fanns nåt annat fikaställe  som hade öppet. Men på ICA fanns det massor med folk, och de bjöd på gratis fika. Fast det var ju inget för mig eftersom jag inte gillar saffransbullar. Men jag köpte en underbart god morotskaka. Här är deras lucia, flickorna sjöng väldigt bra.



Vi satt där ett tag och fikade och pratade, bla om situationen på jobbet. Vad vi skall hitta på om vi får (måste) gå. Sen fortsatte vi resan till vargarna. Kan inte säga annat än vilka otroliga hus dom har efter vägen inne i Kolmården. När vi kom fram så hade vi samling, sen fick vi åka med egna bilar efter en guide in till området där varghänget var. Vi fick en liten introduktion över hur vargarna kommer att bete sig när vi kommer in till dom. Vi fick inte ta med oss nåt som var löst, tex handskar. Örhängen fick man också ta av sig om man hade stora, men jag hade tagit mina hemma redan. Är alltid orolig att nåt skall fastna i örhängena och slita loss dom, tom när jag går till frissan så åker dom av. Kameror skulle vi också hålla i ordentligt, finns tydligen dom som svalt en hel kamera :-o.


När vi kom in i hänget så blev vi rejält pussade av alla vargar. Här lite bilder av sötnosarna.






Det var 4 hanvargar i hägnet. Bossen av dom alla heter Tromb. Sen hade vi en stackare som var lägst i rang, Atlas, han hade tydligen uppfört sig illa idag så som straff fick han inte alls komma och hälsa på oss utan fick ligga på ett ställe hela tiden. Tyckte lite synd om han som inte fick komma till oss och gosa, för dom tyckte väldigt mycket om att gosa. Men han fick tyvärr inte vara med, det hade alfahanen bestämt.

 


Om man satt sig på huk så kom de fram till en och ville bli klappade, men det blev lite jobbigt att sitta på huk i en timme. Men lite klappar och pussar blev det. Nu är det ju lite svårt att få bilder på sig själv, men jag lånade ut kameran en sväng *S*. Så att jag fick nån bild alla fall.


Har ni inte gjort det här förut så gör det. Man kan boka in sig så man kommer med en grupp, eller så kan man boka en hel grupp.



 

Av Marru - 9 december 2008 18:27

Har väl ingenting att skriva om egentligen. Håller på och grejar med hundarnas hemsidor. Därimellan så tränar jag lite rallylydnad med Lizzie, har ju anmält oss till en tävling i Uppsala i januari. Skall bli spännande och se hur det går. Men hon har börjat pipa när jag skall ha henne och sitta framför mig, det var ju inte så roligt.


Men nu till saken, jag var in till Anki och hämtade en utmaning, såg samma inne hos Astrid också. Man skulle skriva tre saker i tre olika kategorier som man ville ha i julklapp. Här kommer då min julklappslista :


Tre hårda klappar:


Ny tv

Ny stekpanna

En skiva, Lena o Orup


Tre mjuka klappar:


Nya fårskinnstofflor

Tröja

Handskar


Tre viktiga klappar


Att alla i min familj får vara friska

Att alla på jorden får leva i fred

Att lågkonjukturen skall vända innan halva landet är arbetslösa


Den som vill får anta utmaningen.


Få se om vi nästa vecka får reda på vilka som får gå. För egen del är jag inte nå orolig eftersom jag ser det som en ny möjlighet. Dessutom börjar min kropp bli ganska slut, orkar inte slita och dra nå mer. Vill gärna ha ett jobb nu som inte är så fysiskt ansträngande, skulle verkligen behöva det om jag skall orka hålla på till pensionen. Som jag känner det nu så skulle jag nog bli ganska så besviken om jag inte var med bland dom som får gå. Situationen är ju helt annorlunda mot förra gången vi blev varslade.




 

Av Marru - 7 december 2008 00:01

Tog med mig kameran imorse när jag gick morgonpromenaden. Eftersom jag var ensam hemma så tog jag en promenad med Lizzie och Clara först, gick samma vända och såg all snö så jag bestämde mig för att ta med mig kameran när jag gick med Micki och Farina. Det har kommit så mycket snö, få se nu hur länge det får ligga kvar. Så nu får ni se på lite snöbilder från Dalarna *S*.

 


 


 


Micki och Farina passade på att busa lite med varandra när inte småtjejerna var med.



För en gång skull sitter Farina snällt och poserar, ingen tegelvägg idag.

 




Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards