Colliekompisarna

Alla inlägg den 6 december 2009

Av Marru - 6 december 2009 20:54

I dag den sjätte december så är det Finlands självständighetsdag. Finland fyller idag 92 år. Jag skulle nog inte ha nå koll på åren, om jag inte 1992 hade varit till Finland på en stor fest för Finland fyllde 75 år. Hoppas jag kan åka över och fira Finland 100 år.

 

Min farfar var en av dom som var delaktiga till att Finland nu kan fira sin självständighetsdag. Han och många andra krigsveteraner som det idag inte finns många av. Kommer ihåg när vi på finska föreningen hade självständighetsfesten, när dom gamla farbröderna kom dit med alla sina blanka medaljer på bröstet. Ja, en del kvinnor hade också, de hade ju varit lottor under det sista kriget som Finland varit med i.

 

Så idag har jag tänt mina blåvita ljus, och skickat en tanke till farfar som fått utstå så mycket för sitt land. 2 krig hann han vara med i.

 

  

 

Den där festen 1992, det var en jobbig fest för mig. Jag var ju med i finska föreningens spelmanslag, och jag körde buss på den tiden. Så ni kan väl gissa vem som körde bussen till Helsingfors      . Men det jobbiga var inte det. Utan dagen innan så hade vi varit till djursjukhuset i Falun och låtit min första collie fara vidare. Han hade varit där i några dagar. Han hade tidigare i veckan bara slutat och gå. Mamma hade varit ut med han på måndag kväll, och på tisdag morgon vägrade han resa på sig. Så måndagen var sista dagen han gick på en pinkvända   . Så sina sista dagar fick han tillbringa på djursjukhuset när de försökte hitta nåt fel på han. Enda dom kunde säga att det skulle vara typiskt för collie. När dom inte orkar mer, så lägger dom sig ner och bara väntar på att dö. Så pappa och jag satt inne med han när han somnade in för sista gången, och det kändes bra att få vara med han då. Han var så lugn och fin, tittade mig i ögonen precis som om han förstod.

 

Jag hade uppehåll från jobbet när vi var dit, men jag fick ringa till jobbet och säga att jag inte kunde köra resten av dagen. Det var enda gången våran personalansvariga på det bolaget visade sig mänsklig. Han frågade mig om dom skulle fixa nån annan som körde under den där Finlandsresan. Men jag kände att jag måste åka på det. Jag sa bara åt mina föräldrar att dom säger åt deras grannar att dom inte säger ett ord om hunden på hela resan, får de fick ju åka med i mån av plats.

 

Det var en av dom första resorna för Silja Symphony, den stora båten med en gågata med butiker. Tänk vad stort det var. På båten uppträdde många kända finska artister, dom jag kommer ihåg bäst är Katri Helena och Lapinlahden Linnut. Katri Helena är en artist i Finland som kan jämföras med Lill Babs här.

 

Väl framme i Helsingfors så skulle vi åka till ishallen för att träna. Det var folkdansare, spelmän från alla länder där det bodde finländare. Presidenten som då hette Mauno Koivisto och hans fru skulle närvara på festen. Så jag brukar skryta med att jag spelat för Finlands president. Det var otroligt att se alla dessa folkdansare i ishallen göra samma turer samtidigt. Dom från våran förening hamnade framför presidenten, och de var oroliga, tänk om de snubblade och ramlade i knät på han.

 

Jag var förresten den enda chauffören som blev stoppad i tullen när vi åkte av båten. Det var ju inte vanligt med kvinnliga busschaufförer i Finland än på den tiden. Tulltjänstemännen rotade tom igenom min övernattningsväska jag haft på båten, med alla mina skitiga kläder, undra vad de trodde att de skulle hitta.

 

Jag har försökt att leta på nätet efter nånting från festen. Vet att YLE spelade in där för jag har sett det på tv, har tom gått i repris. Det ni, hur många av er är det som har gått i repris i tv, både i Sverige och Finland   

Av Marru - 6 december 2009 09:54

Så blev det 2:a advent och vädret idag är verkligen trist. Det är så grått det kan bli, det är en sån där dag då det inte blir ljust på hela dagen. Inatt så gjorde jag en till julhälsning, utan hundar den här gången. Men eftersom den är animerad så har jag fått minska ner på den för att den skall vara animerad här också. Men den som vill får ta med sig den.

 

 

 

Annars idag så tänker jag baka lite pepparkakor, sen när jag är klar med den så får jag äntligen provåka den nya bilen. Vi tänkte äta utemat idag, antar väl att det blir Sibylla som vanligt   . Fast jag hade ju velat ha nåt annat idag. Ja, vi får se vad det blir. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards