Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2009

Av Marru - 15 maj 2009 18:20

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på den här tv-licensreklamen de kör på tv. Tyckte inte om den förut, men det blev ännu värre när det tidigare i veckan sa på några nyheter att Radiotjänst tar alldeles för mycket betalt av oss. 700 miljoner skall Radiotjänst visst bara ha liggande på nåt konto. Ändå så höjer de avgiften 2 % varje år. Hur mycket pengar skulle de ha liggande om verkligen alla som har tv skulle betala sin avgift också?


Nej, tycker verkligen att de kan låta bli och höja den där avgiften i några år, kanske i 50 år ungefär ;-).  Ett tag verkade som om det på varje räkning stod att de har höjt avgiften så och så mycket. Nu får det väl ändå vara nog. Jag tittar ändå inte på dom kanalerna så mycket att det egentligen är värt den summan. Egentligen så borde man bara behöva betala för det man verkligen tittar. 

Av Marru - 15 maj 2009 18:14

Idag har vi det otroligt fint här idag. För tillfället blåser det inte heller. Det har varit mycket nu på sista tiden att om solen är framme så blåser. Blåser det inte så regnar det. Det är lite tråkigt att det skall vara så.


Annars har vi tagit det lugnt idag, vi har varit till huset och klippt gräsmattan. Det tog över 2 timmar att klippa hela gräsmattan. Vi turades om att klippa, men det blir nog att investera i en åkgräsklippare i framtiden.


Nästa projekt för mig blir nog att börja rensa blomrabatterna.

Av Marru - 14 maj 2009 22:03

Idag har det varit en ganska lugn dag. Var till arbetsförmedlingen, hade ett första möte med handläggaren. Han skulle göra en handlingsplan till hösten när jag skall dit igen. I september sa han att det skulle bli, sen skall vi kolla läget. Jag skulle haft med mig papper från Virsbo, men trots att jag har ringt om dom så har de inte kommit än fast de skulle komma senast i början av veckan. Men han tog kopior på mina andra arbetsbetyg och betyg från Komvux mm.


Sen senare på dagen var jag till frissan, skönt att få ordning på håret igen. Jag blev ju inte så nöjd efter förra gången när jag klippte mig i Borlänge. Tänker jag aldrig mer göra igen, fast jag var på samma ställe som jag har varit på när vi bodde där. Har väl aldrig hört att spikrakt hår behöver plattas med en plattång innan man klipper. Och lika platt låg det när jag gick därifrån. Nej, där var jag inte alls nöjd.


Sen var vi till huset och tog bort högen med skräp från igår, och jag krattade med våran fina kratta *S*. Måste erkänna att nu börjar den där stora pilen bli lite utrotningshotad. Det var ju hur mycket kvistar som helst som ramlat ner sen igår, nästan så att man fick börja kratta igen. Sen var jag ute med Micki och Lizzie på en liten promenad på hälsospåret. Clara och Farina var med husse på agilitykurs. Farina har börjat gå kanonbra nu, så vi får se om husse tänker tävla med henne.


Tog en bild på kvällspromenaden, den bilden ger väl hopp inför hösten. Blåbären blommor nu, får väl hoppas att det inte blir frost under blomningen så att det blir nå bär.


Av Marru - 13 maj 2009 20:51

Ja, inte är det mycket, men helt slut är jag. Imorse tog jag Lizzie och Clara på en långpromenad. När jag kom hem så har jag dammtorkat i vardagsrummet, det tog lång tid. Imorgon blir det köket som får sig en omgång om jag hinner annars får jag ta det på fredag. Sen gick vi till huset, och där fick tiden vingar.


Jag tog med mig kameran på morgonpromenaden ifall jag skulle se nåt spännande men som vanligt vart det inget kul. Fota väl lite blommor. Bland annat dessa vitsippor som absolut inte var vita. Har aldrig sett förut några som var sådär mycket färgade.

 


Sen fick det bli en bild på blomman som de flesta älskar att hata *S*. Maskrosen, synd om den blomman för den är ju fin, själva blomman. Tänk bara om man kunde slippa det andra.



Nästa på tur var dessa som luktar så underbart gott, häggblommor.



Det enda i djurväg får väl bli dessa 2 collierumpor. Finns det nåt härligare än se dessa collierumpor som vaggar framför en. Collie har ju en speciell stil att vicka på rumpan när dom går, vilket tyvärr inte syns på bild.



Under tiden jag gick morgonpromenad med systrarna blå, så gick maken en kortare vända med gamlingarna. Efter det börja han riva Chryslern som har krånglat när man skall starta den. Man har fått hålla på och lirka med nyckeln och växelspaken. När man hållt på ett tag så hoppade den igång till slut. Det var startmotorn som var helt färdig i den. Han var till skroten här i byn och hörde ifall de hade nån. Icke, men de ringde till ett annat ställe där dom hade en renoverad startmotor så han åkte iväg och hämtade den. Så nu är Chryslern som ny igen. Efter maten gick vi till huset. Här ser ni Lizzie som försöker locka Clara till lek.



När vi varit där en stund säger maken att vi kan väl börja kratta gräsmattan, det har ju ramlat ner mycket skräp från pilen på framsidan. Så jag gick hem och hämtade våran fina kratta. Kan ju säga att jag har gjort dubbelt jobb idag. Förklaring till varför kommer nedan *S*. Här alla fall högen som jag fick ihop på framsidan där vi har stängslat in runt pilen.



Detta är vad jag har använt till att få ihop min hög.



Hmmmm.....så såg krattan ut vi hade hemma. Så egentligen har jag ju gjort dubbelt jobb. Tänk om alla piggarna hade varit kvar hade det ju gått mycket fortare. Men nu är det delvis gjort, och det ser mycket bättre ut på framsidan. Skall bara upp imorgon och ta bort resten av högen, de blev så sent när vi höll på där så den får ligga kvar till imorgon. Tror nog att mina armar kommer att känna av den här dagen imorgon. Det är ju så länge sen man har krattat. Annars så tycker jag det är kul.


Hundarna hade också extra roligt för våran granne i huset framför började klippa sin gräsmatta med en åkgräsklippar, och de åkte alldeles bredvid stängslet. Gissa om det jagades åkgräsklippare, tur att den var på andra sidan.




Av Marru - 12 maj 2009 23:51

Jaa, har väl inte gjort så mycket mer än kört buss. Kvällarna kommer så fort dom dagarna. Idag körde jag till Borlänge, och därifrån körde jag några vändor till bla Spraxkya och Norbo. Den här turen från Smedjebacken till Borlänge har nu snart gått i 20 år. Det var en busschaufför från Borlänge som körde den. När jag hade varit hemma så brukade jag ibland möta han på morgonen när jag var på väg till Borlänge för att jobba. Men för några år sen fick han cancer och gick bort. Rune, han var nästan alltid glad, hörde sällan han klaga på nånting. På hans tid så körde han turen Smb-Blg. När han kom till Borlänge så körde han nån vända på Falun. Hade ett riktigt långt uppehåll, hjälpte till lite på godsmottagningen. Idag kör vi till Blg, sen kör vi 4 turer av dom andra, tills det blir dags och åka hemåt igen på eftermiddagen. Det är en av körningarna som Söderbärkechaufförerna har på sitt schema.


När vi åker till Norbo vid 11-tiden, vilket för övrigt är enda gången bussen går till Norbo, så åker vi förbi Ulfshyttans herrgård. Det är ett otroligt fint ställe med god mat. Vi har varit där på julbord med mitt förra jobb.

  


Nu försvann tornet bakom träden på vänster sida. Alldeles innan man kommer till herrgården så är det nån som byggt ett så otroligt snyggt hus. Det är en riktig miljonärsvilla. Skulle vilja ta kort på den men vågar inte, så ni får nöja er med herrgården. Annars är vägen ner till Norbo ingen höjdare. Särskilt på vintern, då får man avgöra innan man åker för långt ifall man åker ner eller inte. Risken finns att man kan bli stående nere i Norbo i flera timmar i väntan på sandbil. Vägen är ju inte den allra bredaste heller, det går inte mötas 2 stora fordon där. Nätt och jämt att det går och mötas personbil och buss där.


 


Ja, det är en av vägarna man är ute och far på *S*. Rena autostradan.






Av Marru - 11 maj 2009 22:31

Idag så hade vi avslutning på våran tävlingsinriktade agilitykurs. Det har varit jättekul och gå den. Idag gick Lizzie kanonbra, särskilt på slutet. Vi körde 3 olika banor, dom 2 sista var med mycket tunnlar. Jag tror Lizzie klarar av allt kanonbra, bara inte matte tabbar sig så mycket. Andra banan så hade vi blivit visade efter att alla provat, hur man skulle göra. Sen börjar man och kör hopp, hopp, hopp, tunnel och tomt i huvet. Hur skulle jag göra nu *S*. Vi hade en bana med tunnlarna bredvid varandra fast det var 2 meter mellan dom. Vi skulle lära oss att lita på våra hundar. Hunden skulle in i en tunnel, sen skulle man bara visa med handen, och hunden skulle in i den andra från andra sidan så att den kom fram till mig. Den biten var lite svår att komma ihåg, men det gick till slut. Det är så kul när man får prova på olika kluriga banor. Första försöket vi gjorde på andra banan, gick hyfsat, men mitt i alltihopa kom Lizzie på att hon måste bajsa :-o. Så hon sprang långt utanför banan och gjorde sitt, sen var hon nöjd och glad igen.


Nu ligger hon på golvet bredvid soffan och sover, hon är helt slut. Det är jag med, så nu blir det att krypa ner i sängen.


Jag får komma på besök hos er imorgon. Då är det husse och Clara som är på kurs.

Av Marru - 10 maj 2009 12:34

Var på framsidan i dungen som ligger precis framför vårat hus och tog bild på liljekonvaljerna som växer där. Visserligen är det alldeles för kallt för att dom har börjat blomma än, men de är på gång.



Sen tog jag med mig kameran när jag gick ut en kissvända på hundarna på dan. Vi har ju får nästan som grannar, och de har ju fått lamm. Ett av dom där lammen är jättesöt, den är svart med en stor vit fläck på huvudet.



Nu tänker jag cykla till affären och samtidigt kolla vad maken håller på med borta vid huset. Vi har haft sån tur att vi har fått stängsel gratis. Det är en granne som har köpt hus och där fanns det stängsel. Han hade sagt åt maken att vi får det bara han går och plockar ner det, det var över 50 meter. Igår var han på träning och hade sagt åt nån träningskompis att vi skulle behöva lite stängsel. De hade också precis köpt hus och han hade tagit ner stängslet som fanns vid huset för han tyckte det var fult, så då fick vi nästan 50 meter till.  Det är ju alltid nåt att börja med, hundarna har kanonstor plats och springa på redan nu. Båda var med stolpar, enda nackdelen är att det var olika stolpar. Men köpa stängsel och stolpar är otroligt dyrt. Det som vi fick kostar 500 kr för 25 meter hos Jula, och stolparna går på 25 kr/st.




Av Marru - 10 maj 2009 12:08

Hittade en utmaning hos Anki som såg rolig ut så jag norpade den. Skulle vara roligt om nån annan ville norpa den också, skulle vara roligt att se svaren.



10 FAVORITER
Dialekt
: Dalmål
Mat: Tacos
Låt: Om jag var din
Film: Herbie
Tecknad figur: Hälge

Sport: Hundsport

Komiker: Babben
Veckodag: Fredag
Glassmak: Gammaldags vanlij

Soloartist:  Nanne Grönvall bland dom svenska

9 FÖR TILLFÄLLET

Humör: Gott
Tanke: Måste till affären föra köpa bearnaisesås
Kläder: Jeans och t-shirt
Bakgrund: Skogsdunge
Känsla: Lycklig
Tid: 12.10
Bästa sak: Laptopen
Irritationsobjekt: Den eviga blåsten ute

8 FÖRSTA
Bästa vän: Sussie
Husdjur:  Hund

Utlandssemester: Norge
Piercing: Hål i öronen om det räknas som en piercing
CD skiva: Oj, tror det var Roxette

Bil: VW 1300
Ord: Ingen aning

7 SENASTE
Telefonsamtal: Från maken

Mat: Grillat med potatisgratäng (färdig)
Dryck: Apelsinnektar

Biltur: Hem från jobbet
Tv-program: Så ska det låta
Spelad låt: Kommer inte ihåg
Köpta klädesplagg: Två par joggingbyxor

6 HAR DU NÅGONSINN
Dejtat någon av dina bästa vänner: Nej

Brutit mot lagen: Ja, kör alldeles för fort
Blivit arresterad: Nej
Badat naken: Ja
Varit med på TV: Japp, tom i repris *S*.
Varit med i tidningen: Några gånger


5 NEJ TACK
Skolämne: Gymnastik

Mat: Bruna bönor, pytt i panna, pölsa mm.
Musik: Opera och Jazz
Dryck: Alla energidrycker och alkoholhaltiga drycker
Djur: Spindlar och ormar

4 SAKER
Du gör när du har tråkigt: Sitter vid datorn och leker med psp.

Du gjorde igår kväll: Var hemma och tittade på tv, och lekte med psp.

Du kan höra just nu: Grannens ungar.

Du inte kan leva utan: Datorn och mina kameror

3 PERSONER
Du kan berätta allt för: Maken och inga fler
Du tycker om:  Maken

Du inte gillar: En del personer på collieforumet bla BC


2 VAL
Coca cola eller fanta: Cola
Hund eller katt: Hund


1 ÖNSKAN
Att vi skall få vårat hus som vi vill ha den, stora planer har vi.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards