Colliekompisarna

Alla inlägg under juni 2010

Av Marru - 20 juni 2010 22:54

Idag har Colliekompisarna varit och hälsat på fårskallar   . Vi var till Marianne på Gatefields kennel. Kan ju säga att det var jättekul. För det första när man kom dit, satt sig på trappan och blev omringad av en hel flock collie som alla ville vara närmast, det var helt underbart och sitta där bland alla dessa hundar.

 

Sen åkte vi till fåren som var en bit bort. Först fick Clara ut och prova. Hon fick först springa runt hagen, sen gick vi in. Där fick hon börja med koppel, sen kopplade vi loss henne. Det gick mycket bättre nu än vad det gjorde förra sommaren när vi var uppe på kennelträffen för då ville hon bara döda fåren, eller nästan . Fast jag vet inte riktigt om hon förstod vad hon höll på med, annat än att hon försökte komma fatt mig, men att jag alltid sprang undan. Skulle ju försöka ha fåren mellan henne och mig.

 

 

Sen tog vi in Lizzie efter henne. Hon var väl inte rädd för fåren, men hon visade inte heller nåt större intresse för dom heller. Vad som intresserade henne mest var väl slutprodukten. Kan ju säga att det inte har blivit några pussar efter den vändan  .

 

 

Sen fick hon nosa på ett lamm, för vi tänkte att hon kanske ville bli mer intresserad av dom istället.

 

  

 

Det var meningen från början att bara systrarna skulle prova, men så frågade Marianne om vi ville prova med nån mer så då tog vi in våran Grand Old Lady . Hon visade verkligen intresse för det där.

 

  

 

  

 

En liten film med Farina in action.

 

 

En bild på några andra tackor med lamm i en annan hage. Dom var så söta dom svarta med vit huvud, och så svarta runt ögonen.

 

     


Dessa lamm är bara en vecka gamla, de fanns i en annan hage.


  


Micki fick stå över denna gång. Ibland tycker jag synd om Micki. Men han skäller så mycket så han hade skrämt fåren. Vill inte ta han på agilityträningarna på onsdagarna för han skäller så mycket, så vi brukar och på helgen när vi får vara ensamma. Dessutom så stressar han upp sig så att det blir inte bra.

Av Marru - 18 juni 2010 23:45

Första muttret idag. Vaknade inatt av att maken puttade på mig och säger " gå ta bort datorn för det åskar". Hörde hur det mullrade så jag var och drog bort bredbandsgrejerna från väggen och stängde av strömmen på andra saker. Vi har ju grenuttag med knapp så man stänga av, fast vet inte om det räcker mot åska, man kanske borde dra ur kontakterna också. Men i vilket fall så gjorde jag det, drog ur en sladd och tröck på en knapp för min dator är aldrig kopplad i väggen på nätterna. När jag väl kom tillbaka till sängen så började jag tänka. Varför var jag tvungen och göra det, han hade lika gärna kunnat gjort det själv, och inte väcka mig för jag hade inte hört nåt. Men jag var så sömnig att jag inte tänkte mig för utan gick bara och gjorde det, och började fundera efteråt varför. Men imorse fick han höra minnsann. Det får vara sista gången han väcker mig för nåt han hade kunnat göra. Hörde bara att det mullrade lite en gång, men maken påstod att det var en rejäl åska under natten.

 

Mutter nr 2 är det nya programmet på SBK som dom gjort för att man skall lätt kunna anmäla sig till agilitytävlingar. Jag börjar misstänka att SBK tänker ordna sin dåliga ekonomi med oss agilityfolk. Hurdå??? Jo, det är så att när vi anmäler oss så skall vi betala 10 kr extra per lopp för att de skall få pengar till programmet. En genomsnittlig agilitytävling har ca 200 starter. Det betyder 200 starter gånger 10 kr, alltså får SBK in 2000 kr för den tävlingen. Hur många agilitytävlingar finns det i Sverige varje år, skulle nog tippa på ca 200 tävlingar om inte fler. Med andra ord blir det en himla massa pengar de få in.

 

Mutter nr 3. Saker som en gång har hittat sin väg till garaget, varför hittar inte dessa saker samma väg in igen   .

 

Jag hade mer och muttra om, men det har jag glömt bort så det var väl inget allvarligt   .

Av Marru - 17 juni 2010 23:45

Absolut ingen aning vad man skall skriva för rubrik vissa gånger, så ibland blir det som det blir   . Men ni har kanske sett att min träningskompis Sussie har skrivit en kommentar och rättat mitt lilla misstag. Man behöver tydligen inte ta 3 st 1:a pris på ett lydnadsprov i klass 1 för att kunna gå vidare till klass 2. Så har man lärt sig nåt nytt, fast jag tycker nog att det är ganska dumt och göra det. Varför ha bråttom i onödan. Men om jag har nu förstått det rätt så måste man alla fall fått 1:pris 3 ggr, för att få LP1 i stamtavlan, alltså ta ett lydnadspris. Knepiga regler det där.

 

En sak jag kom på imorse angående tävlingen. Jag trodde att Lizzie skulle vara mer intresserad av tävlingsledaren och domaren. Tävlingsledaren stod ju vid sidan av banan och dirigerade mig hela tiden, domaren stod också där och efter varje moment så lyfter han upp en skylt med poängen för det momentet. Men hon brydde sig inte alls om dom, det kom jag på imorse. För annars är hon pigg på att springa fram till folk, tex på agilitytävlingarna när hon skall fram till tex hinderfixaren.

 

Annars idag så var vi och hämtade en takbox som jag köpt på Tradera, fick den för 105 kr. Var till Kopparberg och hämtade den idag, ca 13 mil fram och tillbaka. Eftersom vi är flera som åker tillsammans på tävlingar så blir det lite trångt nu när man skall ha med sig tält, stolar och burar mm. Så den är jag nöjd med. Vi skall nog spraya den i samma färg som bilen nån gång.

Av Marru - 16 juni 2010 23:44

Jaha, då var den gjord, lydnadsdebuten. Man kan ju inte hålla på och harva hur länge som helst. Jag tänkte det så här, håller jag på och tränar så att jag tycker att allt sitter till 100%, och sen kommer på en tävling och det blir bara pannkaka, då blir jag bara sur. För det kan man ju räkna med att det kommer inte att gå 100% på första tävlingen.  Men jag är nöjd för att det var första gången, vi fick 117 poäng. Man kan få max 200 poäng. Får man mellan 100-139 så får man tredje pris. Det betyder inte att man placerar sig som trea, fast många säkert tror det. Mellan 140-159 får man ett andra pris, och över 160 poäng så får man ett första pris. Har tagit 160 poäng på tre tävlingar så får man gå vidare till nästa klass. Alla lydnadsmomenten har sen Koefficent, tex platsliggning har 3. Det betyder med andra ord, om en hund får 7 i platsliggning, då skall den 7 tas gånger 3, och då har hunden fått 21 poäng i platsliggning tex.

 

Vårat protokoll ser ut så här:

 

Platsliggning: 0

Tandvisning: 10

Linförighet: 6.5

Läggande: 8.5

Inkallning: 5

Ställande: 5

Apportering: 9

Hopp över hinder: 9

Helhetsintryck: 7

 

Platsliggningen är egentligen vårat bästa moment. Men inte idag då, för idag så reste hon sig och började beta som en och annan kossa. Men det var lite strul redan i början för hon började irra omkring efter att jag satt henne fot, då reste hon sig och började gå omkring.

 

Linförigheten är väl inte det allra bästa hos oss, vi fixar inte riktigt svängarna, men det var bra för första gången. Läggandet var ok. Inkallandet strula lite för när jag sagt stanna och gått iväg, och när jag vände mig om så låg hon. Sen var jag tvungen och ta ett dubbelkommando på henne för hon bara låg   . Sen tar hon ju alltid ett glädjeskutt när hon kommer fram till mig. Ställandet så stannade hon till redan innan jag sa stå, så jag fick locka henne med mig och säga stå när jag fick order om det. Det var dom momenten som strulade mest på för oss. Fixar vi dom så har vi kammat hem första priset   .

 

 

Av Marru - 15 juni 2010 23:04

Höll på att glömma bort, systrarna blå fyller 3 år idag. Hipp hipp hurra till dom. Har inte hunnit ta några kort på dom, har haft det lite körigt idag. Få se om jag hinner imorgon men det är mycket då också.

Av Marru - 15 juni 2010 22:48

Idag hade vi avslutning på våran rallylydnadskurs. Så vi hade en låtsastävling, och eftersom vi hade fått dit en domare utifrån som byggde bana och allt så skulle vi tydligen också tävla. Så jag tog med mig både Lizzie och Clara. Sen var det några till som kom från som också gick låtsastävlingen.

 

Vi som har haft kursen skulle tydligen starta, men jag fick alla fall välja vilken hund jag skulle börja med så jag tog Lizzie som första hund då. Hon gick ganska bra idag, men hon nosade i backen så vi fick lite poängavdrag där. Men hon fick alla fall 90 poäng och hon vann den låtsastävlingen. Sen fick alla dom andra tävla en gång. Det gick kanonbra för våra deltagare också, killen kom gått kursen för oss kom 4.

 

Men när alla kört en gång så fick jag då gå med Clara. Henne har jag ju bara tränat lite då och då här ute på gården. Men nu måste Jenny som var våran domare ha varit väldigt snäll, för Clara kom tvåa på tävlingen med 81 poäng. Husse vart överlycklig när han hörde hur bra det gick för Clara, så henne får jag träna lite mer med, för hon verkade tycka att det var roligt med rallylydnad. Men hon hade lite för bråttom, hon hamnade före mig när vi skulle göra vänster svängar bla.

 

Sen när dom flesta gått hem så fick jag lite hjälp med platsliggning, eller störning kanske man skall kalla det. Det var 4 hundar förutom Lizzie, och hon låg still hela tiden och inte ett ljud så det är hon kanonbra på. Sen provade jag några hopp med henne med lydnadshoppet dom har på klubben. Det är ju inte riktigt samma sak med lydnadshopp och agilityhopp. Lydnadshoppet är ju täckt, agilityhoppet är ju bara en pinne som ligger på tvären mellan hinderstöden. Det gick också kanonbra. Fast nu har hon börjat med dom där dumheterna att hon skall lägga sig hela tiden. Säger jag sitt så slår hon sig i backen. När jag skall göra ett läggande så slänger hon sig på backen innan jag gett kommandot för att hon vet att det kommer. Ibland hinner jag bara ta några steg, pang så ligger hon där bara för att hon vet att det kommer. Ja, egna initiativ kan hon verkligen ta.

 

Fast nu är det sängen som kallar, jobb imorgon.

 

Av Marru - 14 juni 2010 23:33

Ja, då var det ju en ny vecka igen, och en vecka närmare Bergslagsveckan   . Men om vi skall gå tillbaka till slutet av förra veckan, närmare bestämt till igår. Svensk vinnarutställning i Avesta. Ja, vi har ju ingen svensk vinnare hemma vi inte, men inte är vi ledsna för det. Eftersom våra systrar är dom vackraste i världen, och det kan ingen domare ändra på. Lizzie fick en tvåa i kvalite, det är dom där öronen, sen fanns det en hel del annat på henne som inte föll domaren i smaken. Jaja, det är hans problem. Clara fick en etta men blev oplacerad. Så nu lägger vi den veckan bakom oss, och kör på nästa. Men vi hade alla fall tur med vädret.

 

Idag har jag anmält oss till agilitytävling i Lindesberg, den är efter Bergslagsveckan. Sen måste jag titta närmare på tävlingarna under augusti eftersom det är flytt på gång också.  Imorgon är det avslutning på rallylydnadskursen för våra elever, och vi skall köra en liten tävling med dom.  Skall bli spännande och se om det gjort några framsteg under veckan. Vi har haft en veckas uppehåll nu så dom har haft tid och träna.

Av Marru - 12 juni 2010 23:44

Idag har det varit mycket att göra. Borsta Lizzie, ansat tassarna på systrarna. Tog Micki och Farina i bara farten. Tvättat kläder. Gått med hundar, och en massa annat. Har fortfarande inte hunnit stryka blusen till imorgon. Man skall ju på utställning, då går det ju inte an att komma dit som en och annan lufs.

 

Vädret idag har varit en katastrof, hoppas på bättre väder imorgon. Fast nu känns det som om vad som helst kunde vara bättre väder än det vi haft idag. Ok, det har ju alla fall inte varit nån åska, så får väl vara glad för det.

 

Nej, nu måste jag nog börja stryka min blus. Får bli mer imorgon.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards