Colliekompisarna

Alla inlägg under juni 2010

Av Marru - 11 juni 2010 23:45

Då var det fredag igen. Skolorna här har haft avslutning idag. Är faktiskt ganska skönt att slippa dom där skolungarna i bussen ett tag. Det känns som dubbel semester på nåt vis, när man först slipper dom, och om man till på det slipper jobba också   .

 

Har idag tvättat Lizzie också. Tror hon är ganska sur på mig nu. Från att legat och sovit så skönt i soffan för att i nästa sekund bli genomblöt. Men vill man vara fin får man lida pin . Fast egentligen så tror jag inte att Lizzie bryr sig så värst mycket över hur hon ser ut. Trist bara att det återigen skall vara regnväder när det är utställning i Avesta. Det var det ju förra året också. När partytältet som de rest för domaren helt plötsligt lyfte och tänkte flyga iväg precis när vi skulle springa runt i ringen. Jag har alla fall hittat kläderna jag skall ha på mig, ifall det inte blir för varmt.

 

Imorgon blir det  borstning, och trimning av tassar. Husse får borsta Clara, men tassarna tar jag hand om. Måste bara hämta trimningsbordet från garaget. Sen måste jag komma ihåg att jag har tvättstuga imorgon, men tack och lov så har vi inte så mycket tvätt. Om jag inte behövde tvätta mina arbetskläder så skulle vi inte behövt tvätta alls.

Av Marru - 9 juni 2010 22:16

Oj, vad livet vart tråkigt så fort när agilitytävlingarna tog slut. Nu är det ingen förräns våran stora tävling v. 29. Ja, vi är ju anmälda till utställningen i Avesta nu på söndag, men det känns inget skoj att åka dit heller nu. Har nog lessnat på utställningar fast det är länge sen sist. Sen har vi ju lydnadsprovet.

 

Fast det kommer inte att gå nå bra. Provade och träna lite igår när det klipptes på plan på kennelklubben, men hon var totalt okoncentrerad. På agilityträningen idag gick det hyfsat fast ingen fart. Provade bara och köra lite hopphinder på slutet och kasta iväg en boll, och det gick hyfsat i början. Men så gör man felet att man har inte vett att sluta och träna i tid.

 

Funderar på om det är nåt på gång efter löpet. Jag vet ju inte hur tikar blir när dom blir skendräktiga, har aldrig sett nåt sånt på Farina. Vi får väl hoppas på att lite av farten kommer tillbaka till Bergslagsveckan, som kommer att bli årets höjdpunkt. Har ju nu anmält Farina dit också, hon får springa om hon vill, eller låta bli. Men tyckte det var kul att prova med henne också. Är ju ett tag sen sist jag tävlade med henne.

 

Nu kallar sängen, skall jobba imorgon.

Av Marru - 8 juni 2010 23:45

Idag har det varit en helt vanlig trist dag, har inte hänt nåt särskilt alls. Har idag svarat på enkäten för oss collieägare, tydligen nåt samarbete mellan SCK, SBK, SKK och Sveriges lantbruksuniversitet. Skall bli spännande och se vad resultatet blir. Förhoppningsvis får dom som pratar vitt och brett om collies rädslor en knäpp på näsan. På en del personer låter det som om collien inte är nå annat än rädda nervknippen, att dom är så rädda att de inte kan leva ett normalt liv. Ja, dom hundarna hittar ni inte hos oss alla fall. Våra hundar lever ett fullt normalt liv.

 

Idag har vi haft näst sista kursen i rallylydnad på kennelklubben, nästa vecka skall vi ha en avslutning. Sen får dom som varit på kursen komma dit och träna på onsdagar när vi har agilityträning. Vi får väl se hur det blir och fungera, kanske blir för mycket för Lizzie med både rallylydnad och agility vid samma tidpunkt. Eller om inte för Lizzie så kan det kanske bli för mycket för mig.

Av Marru - 6 juni 2010 23:45

Här har det då varit en helt vanlig söndag, förutom att jag har haft tvättstuga idag. Vilket jag höll naturligtvis på att glömma bort, men tack och lov så kom jag på det i tid så vi fick allt tvättat.

 

Det är många här i byn som har röda ögon idag, inte ser dom så pigga ut annars heller   . Det var ju Larz Kristerz i Parken igår kväll. Det hade visst varit dåligt med folk i början, men sen hade det visst kommit kring 1000 personer till slut. Vi var inte dit, fanns inget som var intressant där .

 

Däremot var vi till Semla och tränade lite med alla hundarna. Micki han gafflar på som vanligt och stressar upp sig. Det blir inte bra när han håller på så. Men han väger även för mycket för att orka hoppa. Vi hade ju hindrena på 40 cm, så dom klarade han ju. Men på tävlingar så brukar dom ligga på 55-60 cm och då river han bara.

 

Farina däremot, hon gick kanonbra, och hon tyckte det var jättekul. Hon visar inga tecken på att hon skulle ha ont av att hoppa. Så nu har jag anmält henne också till Bergslagsveckan. Kanske blir det sista tävlingen för hennes del, för på vintern skall hon inte tävla och till nästa sommar är hon redan 9 år   .

 

Sen fick Lizzie springa lite också. Jag tänkte göra ett test ifall hon springer lite snabbare när jag lämnar henne vid starten. Men det spelade ingen roll hur jag än gjorde eftersom hon sprang idag. Vi hade gungan också på banan, och den gick kanonbra. Vi har nu istället fått lite problem med slalomet, hon vill gå ur för tidigt.

 

Sen fick Clara komma ut och prova lite. Vet inte om det är osäkerhet som gör att hon inte vill hålla på med agility. Men nu lockade jag henne med korv, och peppade henne så fick jag henne över 4 hopphinder alla fall. Tycker även att hon såg ganska glad ut trots allt.

Av Marru - 5 juni 2010 23:40

Idag har vi varit till Hofors och tävlat. Det var bara klass 1 där idag. Vi började med agilityklass, banan kändes bra. Eftersom det var varmt och torrt så bestämde jag mig för att springa barfota, brukar göra det. Känns ganska bra och göra det. Sen blev det våran tur att starta, stod vid startlinjen, hopp, tunnel. När Lizzie skulle in i tunneln efter hoppet så började jag tänka på att det var nåt som inte stämde. Jo, jag hade på mig tofflorna som man absolut inte kan springa i, hade glömt att ta av dom när jag gick in på banan. Så jag funderade lite snabbt på vad jag skulle göra. Men det fanns ju bara en sak och göra, sparka av mig dom för vi hade ju redan startat. Kanske därför det blev som det blev vid nästa moment, för hoppet efter tunneln så ville inte Lizzie hoppa över så vi fick 3 st vägran och blev diskade.  Men vi fortsatte banan alla fall. När vi var i slalomet så hörde jag speakern ropa att reservdelarna låg i mål sen   . Det är bra skrek jag till svar bara. Lizzie gick in i slalomet en pinne försent, sen gick hon ur den för tidigt men det gjorde ju inget eftersom vi redan var diskade. Sen kom vi fram till gungan, och hon gick på den igen, utan att tveka. Så vi fortsatte och köra på, sen efter några hinder kom balansen, men den hade hon tänkt springa förbi. Men se du det gick inte. Jag fick tom över henne utan att plocka fram godis. Sen blev det ett hopp och vi gick av istället.

 

Sen var det dags för hoppklass. Den här gången lämnade jag kvar tofflorna i tältet så jag inte glömde dom en gång till. Det var en fartbana den här gången, fast vi hade inte myckt fart. Men däremot så fick vi inga hinderfel heller. Hon tog slalomet bra också. Det känns på hoppklassen att tar hon bara slalomet rätt så fixar vi det andra också.  Så jag får vara nöjd med dagen. Vi blev sjua i hoppklass av 20 startande varav 10 diskade sig.

 

Nu blir det ingen agilitytävling på ett tag, nästa blir våran stora tävling vi skall ha i mitten av juli.

Av Marru - 5 juni 2010 23:11

Idag skulle pappa fyllt 71 år. Det känns lite overkligt att tänka att han skulle varit så gammal nu. Idag så insåg jag att han skulle behövts här nere hos oss fortfarande. Var till mamma idag efter agilitytävlingen, vi var till kyrkogården och planterade lite blommor vid pappas grav. Sen åkte vi hem och fikade, hon hade lite tårta i frysen sen morsdag. När hon skulle äta tårtan så skakade hennes hand så att tårtbiten ramlade av skeden. Hon har dessutom en så hög stol hon sitter vid köksbordet att hon måste också böja på huvudet för att få nåt i munnen eftersom hon inte kan börja armen så mycket att hon skulle få det upp mot munnen. Fast det är inte säkert att pappa hade varit så frisk att han kunnat hjälpa henne även om han levat.

Av Marru - 3 juni 2010 23:45

Det verkar som om sommaren har kommit hit på allvar. Det har verkligen varit varmt dom sista dagarna, och det verkar hålla i sig, skönt.

 

Har varit och jobbat i Ludvika idag. Kan ju säga att jag trivs verkligen inte där, men vad gör man. Men jag är inne på Platsbanken och tittar efter annat flera gånger i veckan.

 

Nu sa personalansvarige på Nobina att han skulle göra ett schema för mig över sommaren. Bävar för hur den kommer att se ut. Men jag sa ifrån att nå 50 timmar i veckan jobbar jag inte. Det räcker nog som det är ändå, troligen så blir det så att man är hemma ca 10 timmar, varav man sover 6-7 timmar. Skulle verkligen vilja ha ett normalt jobb, så man fick ha ett liv som andra människor.

 

Nä, det är nog lika bra och gå och lägga sig, blir bara deprimerad när jag tänker på sommaren och jobb.

Av Marru - 2 juni 2010 22:01

Kommer med majs månadsbild nu, hade glömt bort den. Tycker själv att det är roligt och titta på bilderna hur det ändras månad efter månad. Klickar man på kategorin månadens bild, så kommer alla inläggen med månadsbilderna fram, och man ser hur det har ändrats.

 

  

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards