Colliekompisarna

Alla inlägg den 13 november 2011

Av Marru - 13 november 2011 17:51

Idag var det dags för den andra vintercupstävlingen i Norberg. Eftersom Clara gick så bra igår så fick hon också följa med idag. Jag har nu anmält henne till resterande vintercupstävlingar. Så här blir det och springa av  .  Det var 3 hoppklasser idag. Ingen slalom fanns det heller på nån av banorna, så egentligen borde detta ha varit våran  dag. Men det blev ju 4 disk av 6 möjliga. Och vem  beror det på????? Ja inte var det Lizzie och Clara alla fall, utan deras klantiga matte.


Men Lizzies första lopp finns det inte mycket att orda om, allt flöt på kanonbra, vi tog oss i mål utan några fel. Hon fick bara väldigt lite tidsfel, nästan obefintligt   . Så hon slutade på 4:e plats i det första loppet, och fick 7 nya poäng till dom 4 sen förut.


Claras första lopp började kanonbra, vi hade fixat över halva banan utan några som helst fel. Men så kom vi till ett ställe där jag inte litade på Clara tillräckligt mycket. Ett sk staket med 2 hopphinder som står bredvid varandra. Hon skulle hoppa över den till vänster, sen hoppa tillbaka till samma sida på höger sida. När jag sprang med Lizzie så stannade jag ju kvar på samma sida som hon hoppade från första gången, och sprang fram till det andra hindret för att få henne över det. Av nån underlig anledning fick jag för mig att Clara inte fixar det, fast hon hade gjort det tidigare på banan. Så jag sprang ju med henne till andra sidan hopphindrena. Sen blev det lite strul när jag skulle få henne över den andra, så då kom hon på fel sida istället om jag kommer ihåg rätt och hoppade från fel sida. Så då vart hon diskad när hon hade bara 5 hinder kvar. Det som var kvar av banan fixade hon ju kanon också.


Sen blev det dags för andra loppet för Lizzies. Första halvan av banan gick kanonbra, jag kom tom ihåg den fast det var lite rörigt där med alla tunnlar man skulle ta. Men vid ett tillfälle så fick jag Lizzie på fel sida om hoppet och hon hoppade över, därmed disk.


Claras andra lopp gick kanon. Jag försökte vara nog med att visa henne vart hon skulle. Ett tag var hon på väg och dra mot ett hopp istället för en tunnel, men jag fick stopp på henne innan hon kom fram till hoppet. Hon gick kanonbra, hon sprang inte förbi nåt hinder nånstans. Clara fixade sitt första lopp utan disk. Hon fick ju tidsfel, men det gör inget. Hon har ju inte hållt på så länge, farten kommer när hon blir säkrare, för än så länge är hon väldigt osäker. Jag får hålla på och peppa, och berömma henne väldigt mycket. Men hon kom alla fall på 14:e plats, inte ens sist av dom som klarade sig runt banan, utan det var 2st som placerade sig sämre än hon. Resten diskade sig.


Dags för Lizzies tredje lopp. Det var en lång raksträcka i början, som nu inte var så rak. En del som sprang med hund på vänster sida fick drog ut hunden mot banan så att den hoppade över fel hinder. Andra valde och springa med hund på höger sida. Men då hade man i slutet av raksträckan fått göra ett bakombyte, och det är inget för Lizzie och mig. Så jag valde att springa med henne på min vänstra sida, men att jag skulle springa så fort att jag var framför henne, eftersom det nu inte så rakt. Tror dom på klubben aldrig sett mig springa så fort som jag gjorde där   . Men vi fixade det alla fall. Sen kom vi till en tunnel, och då hade jag nog lite glömt bort vart jag skulle efter den, så jag sprang och mumlade för mig själv nionionionio. Och där såg jag tio, vid en annan tunnel. Men så fick jag nog Lizzie på fel sida om ett hopp igen tror jag. Kommer inte ihåg riktigt, för jag kommer inte ihåg att jag fick dom på fel sida så många gånger. Men jag kan inte minnas vad det annars var för nåt som gjorde att vi diskade oss. Så då kom dagens tredje disk.


Sen var det samma bana för Clara. Hon gick kanonbra, men så vart det disk för henne också nånstans. Har för mig att hon kom på fel sida om ett hopphinder där också. Men annars kan jag säga att Clara sig kanonbra, tror hon inte fick nå vägran nånstans idag, utan alla fel var pga hon hoppade från fel håll på hopphinder.


Vilken skillnad det har blivit från att för ett par år sen ville hon inte springa på agilitybanan alls. Hon tog ett hinder och sen sprang hon till bilen. I somras när vi var till Ludvika på deras inoff tävling, där ville hon inte heller vara med alls. Utan sprang vid sidan om nästan alla hinder. Och nu, mindre än ett halv år senare så springer hon hur säkert som helst.


Nu på träningarna framöver skall det nötas slalom med både Lizzie och Clara. Clara skall även få träna på platta tunneln. Den vill hon ju gärna inte in i. Förra träningen tog vi ju långhoppet fast jag visste att den inte skulle vara med på tävlingen. Visste ju vem som hade ritat banorna, och han har inte med långhoppet, för han tycker det är ett så löjligt hinder så han ser ingen vits med att ta med det.


Men i det stora hela är jag nöjd med dagen. Lizzie har ju aldrig placerat sig så bra på en vintercupstävling. Men ännu mer med Clara som inte velat springa förut, och nu fixar 3 lopp på en och samma dag så kanonbra.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards