Colliekompisarna

Alla inlägg under juli 2009

Av Marru - 7 juli 2009 23:58

Ja, då har vi klarat av dag 3, och nu börjar det hända saker här. Personer som kommit hit hittills förutom oss är Ann-Marie och Alan från Danmark, dom hittar ni här. De kom ju redan igår med sina 6 hundar. Sen idag på eftermiddagen kom Mimmmi från Starpangles, med sin man och sina 2 tikar. Imorgon så kom Marja-Liisa från Golden Mist i Finland hit. Så det börjar komma lite folk hit.


Vi åkte till uppfödaren på dan och började bygga en minivariant av ett A-hinder. Dom andra hade tydligen åkt till fotbollsplan för att sätta upp ett tält där. Sen åkt vi ner till planen och där satt maken och Alan ihop A-hindret, och det provades och vi kom fram till att det behövdes lite småjusteringar, men nu är den bra. Sen på eftermiddagen åkte de till Bollnäs för att hämta ett par plankor till gungan som skulle byggas också. Här är byggnationen av gungan i full gång. De samarbetar bra trots lite språksvårigheter ibland.



Farina var den första som var tvungen att provköra gungan att den fungerade.



Och Farina kom fram till att den fungerar alldeles utmärkt. Hon gick på den om och om igen, fast det inte finns nån matta på den än. När den går neråt så glider hundarna ner på den. Annars så blev den perfekt. Clara skulle också prova gungan, ja de har dom ju gjort alla 4. Även Micki och tom Lizzie.


Här är det Ann-Maries och Alan tös som tar sig en promenad uppför gungan. Inga problem bara man kommit över det första hindret.



Och vad har jag ägnat min dag åt. Jo, jag har hållt på i några timmar och försökt få till en rallylydnadsbana. Har ju bara 10 skylthållare, men de går att använda på båda sidor. Så jag fick fundera så jag fick ju till 12 moment alla fall. Så här ser min bana ut *S*.



Provade den ett par gånger med Lizzie och hon gick den kanonbra, fast dom höll på med annat på agilitybanan som låg bredvid. Fast när det blir dags så flyttar vi nog rallylydnaden till över plan. Beror på hur många tält det blir om vi får plats där.


Ja, det var våran dag med som avslutades med mat hemma hos Anja för både oss och våra hundar. Ja, sen var vi ju ute en stund och bjöd myggorna på en kalasmåltid ett tag. Nu skall jag på toa, sen blir det sängen för mig också. En har redan stupat i sin säng med Clara på sina fötter.


Sen till slut till Inger i Borlänge, skall verkligen bli roligt att träffas. Visste inte att vi hade Steadwyns så nära som i Borlänge. Men sjutton vad det kliar på fötterna, måste nog ta en allergitablett så jag inte river sönder mig inatt.







Av Marru - 6 juli 2009 23:45

Vaknade imorse efter en urusel natt, har inte sovit många timmar så jag skall bara skriva klart här. Sen knallar jag till toa sen blir det sängen för mig. Alla fall så ringde min mobil imorse, jag hörde den men hittade inte. Så maken fick ringa på den, och vi hörde den men kunde inte placera ljudet. Vart kunde den vara, den var nånstans i det lilla köket. Jag tänkte först att den hade ramlat bakom kylskåpet, men sen så öppnar maken kylskåpsdörren. Där låg den under pålägget som jag hade köpt igår *S*. Ja, den hade alla fall inte blivit förstörd. Sen gick vi en promenad med hundarna på morgonen, efter det åkte vi till uppfödaren i samma bil eftersom den andra stod hos henne. Vi satt i bilen och pratade, sen sa jag till maken "jag tror vi har åkt för långt". Ja, då satt vi och pratade så att vi missade avfarten helt *S*. Så det började ju bra.


När vi hade visat oss hos henne så åkte vi till fotbollsplanen vi skall vara på under dagarna. Vi satt upp vårat utställningstält det första vi gjorde. Sen började vi fundera på en agilitybana. Vi hade ju 6 hopphinder, slalom, däck, tunnel, säck. Sen skall vi bygga ett litet A-hinder, och gungan. Vi fick till en ganska bra bana, inte för lätt eller för svår. Med ett par bakombyten tom. Där nere syns våran lilla agilitybana.



Sen åkte vi upp till uppfödaren efter några timmar. Pssst, en hemlis, vi tränade på banan först med våra hundar *S*. Men när vi kom till uppfödaren så hade hon ju inte hunnit städa övervåningen eftersom telefonen hade ringt hela tiden, och hon hade fått besök av valpköpare. Så då började maken fixa staketen till hundgården åt henne, hon hade ett träd på tomten som hade ramlat över staketet nu på vårkanten. Sen fixade han lite andra småsysslor. ag började diska, och efter det strök jag några dukar. Sen kom Maria  som brukar hjälpa uppfödaren med att se efter hundarna när hon är bortrest. Vi städade i hundburarna och dammsög rummet där uppfödaren brukar göra iordningen hundarna efter tvätt. Så vi har haft fullt upp idag.


Nu på kvällen kom ett par från Danmark med sin husvagn, de hade med sig 6 st collie. Så nu börjar det väl droppa in folk lite i taget. Skall bli kul och se vilka kommer imorgon. Men Ann-Marie som kom idag, henne träffade jag redan förra sommaren.


Sätter väl in ett par bilder på valpar, men sen får ni inte se mer valpar. Utan from imorgon blir det annat *S*.



Av Marru - 5 juli 2009 22:56

Ja, imorse så åkte vi hemifrån då med 2 fullpackade bilar. En med saker, hinder mm, och den andra med hundarna och mig. Maken hade ju varit uppe redan före 5 på morgonen. Han hade resfeber, men jag hade gått och lagt mig klockan 2, så jag sa bara åt han när jag var på toa vid 7-tiden att kunde glömma att jag gick upp vid den tiden och gick och la mig igen. Men kunde inte somna om hur jag än försökte. Han släppte in Farina i sovrummet så där låg jag och lyssnade på hennes kurrande mage. Jösses, att en mage kan låta illa.


Maken åkte först till Biltema för att hämta lite grejer där, jag åkte till Falun och gick på Rusta och hämtade lite hinder. Sen for vi iväg. Det finns en plats där vi alltid har stannat när vi åker upp till uppfödaren, så även denna gång. Där får hundarna springa av sig en stund och dricka vatten.



Här är våran stuga. Blev lite besviken på stugan, 550 kr per natt och det finns inte ens en toalett, utan man får gå över en stor gräsplan för att komma till toaletten. Kul för mig som måste kissa vid 6-tiden på morgonen.

 


Såhär ser det ut innuti, det finns ett litet rum till med 2 våningssängar, och ett litet såkallat kök.



Vi tog en liten promenad på campingen, för att kolla in badstranden men det är för tillfället alldeles för kallt och bada. Men såhär såg det åt ett håll.



Sen när vi fått in våra grejer så åkte vi till uppfödaren. Vi skulle titta till klubbstugan och plan där vi skall ha våran träff under dagarna 3. Uppfödaren hade även små gulliga valpar hos sig, blev 6 veckor igår. Mamma till valparna är förra årets världsmästare Linn. Här är uppfödarens sida, Kennel Steadwyn.


Här en bild då på mamma Linn med sina valpar.

Så några valpbilder, men jag har bara fått upp en bild än så länge. Vet inte varför den strular ibland när man skall ladda upp bilder, kanske är det mobila bredbandet som ställer till det. För så blir det inte hemma. Men här kommer alla fall en, skall prova om jag får upp den andra.



Jepp, den här gången gick det. Fick lägga in den förra först och spara sen ladda upp nästa då gick det. Mer valpbilder blir det inte idag, få se om jag tar mer imorgon.










Av Marru - 4 juli 2009 21:10

Eftersom vi åker imorgon så var vi till kyrkogården idag redan. Var med blommor till pappas grav. Imorgon är det ju 4 år sen den hemska dagen.


Dagen började så bra, maken och jag var in till Ludvika för att köpa kläder till mig jag skulle ha på min kusins äldsta sons konfirmation. Jag är hans gudmor, så såklart skulle jag dit. Skulle åka dit med mina föräldrar på torsdag. Så vi åkte in till stan på tisdag förmiddag, skulle jobba sista eftermiddagen den dagen. Lyckades få tag på en kanonfin mintgrön kjol, och en vit top till den. Sen stressade jag iväg till årets längsta arbetsdag, vilken sista dagen före semestern är. På kvällen hann jag vara hemma i en hel kvart och njuta av tanken att nu är det semester när telefonen ringer. Då är det en bekant som ringer och säger att jag måste genast hem för att det har hänt pappa nånting. När vi åker gatan upp så ser jag två ambulanser, och IVA bilen. Det såg inte bra ut. När vi kommer ut ur bilen så står våran bekant på balkongen och han ropar att än finns det hopp. Men när jag kom upp på övervåningen så såg jag att ambulanspersonalen bara stod rätt upp och ner, och pappa låg alldeles stilla på golvet. Då förstod jag att det fanns inget hopp, att det var över.


Pappa hade så stora drömmar till den sommaren. Han hade haft sin husbil på service hela våren, och han hade fått vänta alldeles länge på att få ut den. Han ringde flera gånger men det var en del som inte hade kommit. Till slut så fick han ut den. De fick ut den så att de hann med till Hällefors där vi var och spelade sista gången på folkmusikfestivalen. Sen efter det så åkte de en tur till Strömstad, när de var på väg hem så ville pappa åka till Bergen. Men tack och lov så sa mamma ifrån. Annars hade dom varit ute på vägen när det hade hänt. Men de planerade att åka till Bergen på sensommaren. Först skulle de till Finland där pappa skulle träffa sina konfirmationskamrater, de skulle ha 50-års återträff. Ja, det var den sommaren det.


Blommorna till pappas grav tog jag från våran rabatt, borstnejlikor. Allt har inte Clara lyckats gräva upp. Pappa visste om att jag älskar borstnejlikor, jag sådde borstnejlikor överallt när jag bodde hemma *S*.



En sak till kom jag på, pappa hade varit till grannen en dag innan och sagt att han trodde han skulle dö på natten. Han hade antagligen haft en hjärtattack då, men han klara sig genom den. Grannen hade frågat om de skulle åka till läkaren. Nej, hade pappa svarat, han klarar sig. Frågan är bara vad som hade hänt om de hade åkt till läkaren. Fast läkaren på lasarettet sa på natten när vi pratade med henne att attacken hade varit så kraftig, att han hade inte klarat sig ens om han hade varit på lasarettet. Själv funderar jag lite på om pappa hade tröttnat på livet. Han hade ju diabetes och värdena åkte upp och ner hela tiden. Mamma vaktade på han hela tiden vad han åt eller inte åt. Han lät ganska så trött på det dom sista veckorna. Kommer ihåg att de rök ofta ihop om just hans ätande. Pappa ville ju unna sig nåt gott ibland till fikat tex.


Min pappa blev bara 66 år.




Av Marru - 4 juli 2009 19:27

Här blev det ett rejält åskväder inatt, det brakade och blixtrade som bara den. Det har mullrat av och till under dagen också, fast nu verkar det vara lungt. Men det blev ingen bad idag. Ja, har ju alla fall hunnit bada 6 gånger i år. Vi får väl se om det bli nå mer.  


Nu är ena bilen packad ända upp till taket för avfärd imorgon. Maken tar den, åker till Falun och går in på Rusta för att köpa den platta tunneln, sen tänkte han köpa ett till hopphinder. Ja, på vägen så åker han ju förbi Biltema för att köpa nya bromsbelägg till våran nya begagnade bil. Det var ju nån som har bytt för inte allt för länge sen, men de hade tydlingen glömt köpa monteringssats så det fattades nån sak. Därför höll den på och skramla vid bakhjulet. Så maken skall byta det när vi kommer fram. Jag tar den nya bilen med hundarna, sen åker vi efter varandra uppåt.


Vet att vi har kanongod mat som väntar på oss där uppe, lasagne och vitlöksbröd skulle det bli. Vad sa maken då, jo det finns väl en kebab i närheten *S*. Men jag ser fram emot att äta hemlagad lasagne, det blir inte så ofta för mig. Sen skall jag nog gosa lite med valpar. Hon har ju en kull hemma för tillfället. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är deras mamma Linn, som blev världsmästare förra sommaren på WDS. Hon är förresten halvsyster till våran Farina, så då vet ni vem Farina brås på *S*. De har samma mamma.


Lizzie och Clara säger grattis till sin vackra halvsyster Tess som idag på Collie-SM blev BIM och fick ett cert. Hon är ju dessutom viltspårschampion.


Men vi har alla fall en spännande vecka framför oss. Jag skall försöka hinna med att uppdatera bloggen med lite bilder från veckan, har väl hela natten på mig *S*.



Av Marru - 3 juli 2009 23:13

Men först en redovisning på den förra där jag frågade efter vilken färg ni tycker är finast av colliens tre färger. Det är 37 personer som har röstat, av dom tyckte nästan hälften att den trefärgade är finast. Eftersom jag har av alla 3 färgerna så har jag inte svarat.


Trefärgad 43,2%

Sobel 29,7%

Blue merle 27%


Nästa fråga tänkte jag göra till en tvådelad. Jag vill veta om era hundar är badkrukor, eller dom är vattendjur. Tvådelad tänkte jag göra på det viset att dom med collie svarar på en del, och dom med andra raser på den andra. Bara för att jag är lite nyfiken på att se om det finns nån collie överhuvudtaget som är ett vattendjur. Våra är badkrukor, utom om det finns en vattenspridare, då blir dom som tokiga och springer och jagar vattenstrålarna och kan bli hur blöta som helst. Alla fall Micki och Farina.


Av Marru - 3 juli 2009 23:01

Jag inte så speciellt mycket. Började med en lång morgonpromenad med småtjejerna eftersom det var lite svalare idag. Sen bar det iväg till Ludvika och köpa lite agilityhinder, några hopp och ett däck. På söndag när vi skall åka mot Flästa så stannar jag till vid Rusta i Falun för att köpa en platt tunnel. Den hade de inte i Ludvika. Men jag har ringt till Rusta och kollat och dom hade den i Falun. Sen när vi kommer upp till Flästa så skall vi bygga en gunga, A-hinder och balansbom där på plats. Så nog skall vi väl få till en agilitybana. Tunnel och slalompinnar har vi hemma sen förut. Så 12 hinder har vi, så nog skall vi få ihop en agilitybana eftersom man kan ta ett hinder flera gånger. Brukar man ju ändå göra på riktiga tävlingar. Ibland vet man inte på en bana om man inne på varv 2 eller 3 *S*.


När vi kom hem så var det så fint hemma så vi tänkte att vi åker och badar. Men i Fagersta var det molnigt. Men jag tog mig ett par dopp i alla fall. Nån badkruka är jag inte, fast jag går ju inte i hur kallt som helst som vissa gör. Men det märktes att vattnet hade blivit kallare sen igår. När vi kom hem så tränade jag med Lizzie. Körde lite apport, men jag får henne inte riktigt att greppa om bocken. Läggande under gång, där har vi mycket att jobba med för hon fattar inte att hon kan lägga sig fast jag går. Sen tog jag lite rallylydnadsövningar.


Knäppte lite kort på blommor också idag, men de blev inte så bra. Men här är alla fall första rosen på min Flammentanz.



Sen bild idag på pelargonen jag köpte från Kerstin när vi var där. Så här fin är den nu, mycket blommor och mycket knoppar är det på den.


 


Nu började det precis regna igen, få se om det blir åska inatt för himmelen var ganska mörk när vi gick kvällspromenaden med hundarna.


Av Marru - 2 juli 2009 21:09

Nu är det mycket tävlingar på gång snart igen för Lizzie och mig.


Vi börjar ju nästa vecka med Steadwyndagarna. Då blir det tävlingar i både agility, rallylydnad och lydnad. Ja, inte riktigt efter reglerna men lite åt det hållet. Sen på lördagen blir det en Steadwynutställning med en hemlig domare, alla fall vet inte vi än vem det är. Där ställer vi ut alla, tom Micki. Sen på söndag så är det ju utställningen i Alfta. Där ställs Lizzie, Clara och Farina ut.


Helgen efter är det Köping som gäller den 18/7. Där ställs Lizzie och Clara ut. Sen följande tävlingar ser ut så här:


8/8 Dala-Floda   agility

22/8 Dala-Floda   utställning

26/8 Dala-Floda agility

2/9 Dala-Floda   agility

20/9 Avesta   agility


Det blir med andra ord mycket Dala-Floda här ett tag. Sen finns det ju en agilitytävling i Sala som jag funderar på också. Frågan är bara om vi orkar eftersom den är den 29/8. Det blir ganska tätt med agilitytävlingar där, bara några dagar i mellan. Men dom andra agilitytävlingarna är vi anmälda till och avgiften är betald så där finns det ingen återvändo.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards