Colliekompisarna

Alla inlägg under december 2009

Av Marru - 24 december 2009 21:34

Då är det bara några timmar kvar på denna julafton. Vi har ätit god mat, och öppnat några paket. 

 

Julmaten i år, vi hade lite sill, gravad och rökt lax, julkorv, kalvsylta, olika sorters korv, rödbetssallad, leverpastej, kårlrotslåda, skinka, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll. Vi blev ganska mätta av allt det där. Min favorit på bordet är kålrotslådan och laxen. Antar att det blir repris imorgon, fast då lägger vi nog inte upp det lika fint som vi gjorde idag.

 

Maken fick av mig pyjamas och en röd tröja med en dragkedja i halsen, just den modellen och färgen som han gillar, och ett par tröjor. Jag fick handskar, har ju slarvat bort mina gamla, så jag fick nya pälsfodrade handskar, ett nattlinne och en cd med Alcazar   . Sen köpte jag en gemensam julklapp åt oss idag, en andel till V75 till på lördag. Höll ju på att glömma, fick ju en julklapp från Nobina, som dom numera heter, Swebus. En väska med en termos i och 2 muggar. Tror att muggarna är såna som också håller värmen en liten stund. Kanonbra, jag har ingen termos för tillfället. Nu återstår bara frågan, varifrån kom presentkortet på 100 kr, som låg på bordet i garaget här i Söderbärke.

 

Hundarna fick ben, dummies, bollar och annat smått och gott. Här ser ni att Lizzie har lagt beslag på alla ben. Hon samlar dom på en hög, sen lägger hon sig bredvid och tuggar på en. Dom andra står bredvid och tittar på.


  




  


Våran gran.




  


Vårat kök, all julmat är bortplockad.




  


Här ser ni madamen i mitten med alla benen, dom andra försöker låtsas som om dom inte bryr sig, men så fort Lizzie går bort och lämnar ett ben så är nån av dom andra och snor det. När Lizzie kommer tillbaka tittar hon ett tag, sen tar hon ett annat ben och börjar tugga på det istället.



  


Micki står i sovrumsdörren och funderar om vi inte skall sova snart.




  

Av Marru - 23 december 2009 19:58

Ja, då är det bara en natt kvar till julafton     . Nu sitter vi här och tittar på Bingolottos uppesittarkväll. Maken skall snart ställa in skinkan i ugnen. Jag har mina julstjärnor i smördeg kvar. Annars så har jag städat idag, dammsugit, torkat golv och lagt rena mattor i köket och hallen. Har slagit in julklapparna, gissa om det var 4 nyfikna nosar runt bordet ett tag .

 

Men ni skall inte tro att det varit helt händelselöst här idag heller. Vi tänkte att vi ställer fram julgranen i år, det är länge sen vi haft julgran men i år blev det, nu står den där i hörnet fin och grann. Men gissa om jag fick problem när jag kom på att sist vi hade granen framme så slängde vi ljusen för dom började bli så dåliga. Jag ensam hemma, ingen bil och inga ljus. Så det var bara och försöka få tag på maken som var inne i stan. Men han svarade ju inte fast jag ringde och ringde, skickade sms. Men till slut så fick jag napp så han åkte in till Billiga Nisse i Smedjebacken på vägen hem. De hade ju 30 % på all julbelysning.

 

Imorgon skall jag till Smedjebacken och åka till kyrkogården med mamma på morgonen. Måste gå in på Konsum och se om de har potatislimpa, dom hade slut på den i Ludvika. Jag måste ha potatislimpa när det är jul. Det är så gott med leverpastej.

 

 

Av Marru - 22 december 2009 23:16

Ja, här är det full rulle som vanligt. Att det alltid skall bli sån himla cirkus med allting. Idag satt jag här vid datorn på morgonen, i lugn och ro när jag helt plöstligt kom på att jag hade ju beställt färskfoder till hundarna. Bilen skulle vara i Ludvika kl 11 vid Matmagasinet. Inte hade jag några pengar heller. Så det var bara och hoppa in i bilen, åka så fort som möjligt till Ludvika. Åka till minuten för att ta ut pengar, sen till Matmagasinet. Jag var på parkeringen några minuter innan bilen kom.

 

Sen var det bara och lyfta påsarna in i bilen. 75 kg färskforder. Jag tänkte för mig själv att det här kommer aldrig att gå, vi kommer aldrig att få in all mat i frysen. Det gick ju inte heller, vi skulle bara fått plats med 3 påsar, och vi hade 6   . Men så kom vi på att mamma har en frysbox stående nere i hallen som är tom. Så jag ringde till henne att nu får du sätta igång frysboxen, vi har så mycket hundmat hemma att vi inte får in det i våran frys.

 

Sen när allting lugnat ner sig så åkte vi till Ludvika för att handla julmat och några klappar. Nu är det bara städning kvar nästan, och det skall väl gå utan nån större dramatik. Fast man vet aldrig med oss, kanske dammsugaren börjar brinna   .

 

Av Marru - 21 december 2009 21:36

Ja, idag så är det årets kortaste dag, vintersolståndet. Nu så börjar vi gå mot ljusare tider igen, sakta men säkert. Skall bli så skönt när man får mer tid och träna hund tex. Nu har vi ju hallen i Norberg där vi tränar agility, fast den är ganska kall. Undrar hur man skall klara av en hel dag där efter nyår om det skall vara så här kallt.

 

Just nu så har vi -15 ute, och kan säga att man behöver inte vara ute länge förräns nån hund börjar hoppa på tre ben. För det mesta är det Clara som börjar. Micki verkar tåla kylan bäst av våra fyra.

 

Idag har jag varit ute och kört, fast jag nästan ångrade att jag lovat jobba idag. Vaknade ett par gånger inatt med världens hostattacker, sen hade jag svårt att somna om. Så jag var ganska trött när det var dags och gå upp sen. Men nu har jag inget imorgon, får väl se om det blir nåt på onsdag, annars blir jag hemma resten av veckan.

 

Sitter och slötittar på tv, det är nån julprogram med Ernst. Han frågar den där vinexperten, Karl Jan, om man kan dricka champange på julafton. Nej, säger jag. Snälla människor, låt bli alkoholen åtminstone på julafton. Hur många barn är det som får sina jular förstörda pga alkoholen?  Varför skall det så fort det skall ätas nåt, tex julmat, påskbuffe, färskpotatis med sill i midsommar hällas i en massa nubbar och snapsar. Är det så svårt att äta och dricka vatten till maten.

Av Marru - 20 december 2009 19:24

Ja, om 4 dagar är det julafton. Nu går det fort. Jag har ingen julstress annat än för förvaring av maten   . Förra julen hade vi ju 2 st kyl/frysskåp. Men pga färskmaten till hundarna så bytte vi ut den ena till ett högt frysskåp istället.  Så nu har vi bara ett litet kylskåp som allt skall helt plöstligt få plats i. Det kommer att bli ett himla pusslande. Det som tar mest plats är ju fatet med skinkan. Hundarnas mat får man istället för att ställa det i kylskåpet för att tina, tina upp i micron över jul.

 

Sen får vi se hur det går med frysen, på tisdag skall vi hämta 75 kg färskfoder. Vi tänkte ju prova ett annat färskfoder, och den levereras bara var femte vecka. Den vi har nu kan man hämta i Smedjebacken, så det blir bara 20 kg åt gången. Nu skall vi helt plöstligt få plats med nästan 4 ggr så mycket.

 

Annars så har det varit mycket svalare idag än igår, så man har kunnat gå lite mer med hundarna. Fast de har ju väldiga problem med att snön fastnar i tassarna. Undrar vad dom skulle säga om man provade med skor på dom. Man kunde alla fall köpa en omgång och prova med en hund åt gången, sen köpa fler ifall dom börjar gå med dom på.

 

Idag har jag också gjort kålrotslådor, sista laddningen är i ugnen. Receptet jag har är på 2 kg kålrötter. Det är bra och frysa ner. Det finns dom som fryser ner det innan ugnen, jag provade det men tyckte inte att det blev bra. Så jag tar i ugnen först och fryser ner sen.

 

Snart är det dags och lägga sig, skall jobba imorgon. Får se hur det går, är ju fortfarande täppt i näsan nästan hela tiden. Tycker det är så jobbigt att gå med täppt näsa. Annars så känner jag mig ganska bra.

Av Marru - 19 december 2009 19:58

Det här måste vara en av dom finaste bilderna jag har gjort. Fast det är klart, jag hade ju inte kunnat göra den utan en bra beskrivning. Den är en av jultemana i The PSP Fun Group. Fast nu har dom tagit juluppehåll så det kommer inga tutar därifrån. Men jag får väl göra dom gamla jag inte hunnit med under hösten.

 

  

Av Marru - 19 december 2009 16:44

Hade kameran med mig igår på andra vändan med Clara och Farina, så jag passade på och ta lite vinterbilder. Ingen märkvärdigt, men ganska fina ändå.

 

        

Av Marru - 19 december 2009 00:08

Passade på och ta månadens bild idag när det var såpass fint ute, men det var kallt. Det här får bli sista bilden från det stället. Får försöka hitta ett ställe som är närmare hem, så man inte behöver släpa med sig kameran så långt. Men nog är det vinter nu.

 

  

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards