Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2012

Av Marru - 8 maj 2012 23:24



Idag var det EFIT-dag, och jag kom ihåg det. För en gång skull. Så här kommer det med klickbara bilder.


Börjar med en bild vid 8 på chokladasken jag fick av maken när jag fyllde år. Igår tittade jag på programmet "älskling, du har blivit en tjockis" . Hon som var med började morgonen med en chokladbit, för choklad visst smakade bäst när man inte hade ätit nåt än. Hmmm.....skulle inte tro det.


Kl 9 Farina ruskar på sig, har precis gått upp.

 

Kl 10 Så här långt har våren kommit.

 

Kl 11 Körsbärsträdet på vår framsida blommar.

 

Kl 12 Köpte pelargoner i Fagersta i söndags. Planterade dom i lådorna idag. Man får väl bära ut och in på dom i några nätter.

Kl 13 Började planera rallylydnadsbanor som skall skickas in inför domarutbildningen.

 

Kl 14 Fått till nån bana, och dags och föra över dom till banritningsprogrammet.

 

Kl 15 Blommorna jag fick av maken när jag fyllde år.

Kl 16 Planerar på en ny bana. Ser ganska bra ut.

Kl 17 Har gjort träningsgodis åt hundarna. 

Kl 18 Lizzie vilar.
 

Kl 19 Min änglatrumpet. Nu vet jag hur jag säkrar att jag har en till nästa sommar ;) .

Kl 20 Tittat på matmissbrukarna. Helt otroligt vilka nojor folk har.

 

Kl 21 Maken håller på och borstar ur Micki. Jag skall tvätta han imorgon eller övermorgon.

 

Kl 22 Så här ser Micki ut för tillfället.

 

Av Marru - 7 maj 2012 22:55

Idag får det bara bli bilder, har inte så mycket satt skriva om. Jag tänkte ta en psp kväll, för att börja med banor imorgon. Men såklart så råkade jag på en lektion med nåt konstigt filter som jag har. Har hållt på flera timmar för att försöka få tag på den. Jag måste ju alla fall göra 2 lektioner denna vecka för att få vara kvar i gruppen. Fast en har jag ju klart sen förra veckan.


Tog lite bilder igår när vi var på tävlingen i Västerås. Tror att en viss Pellisprick kommer att känna igen sig.


                           

Av Marru - 6 maj 2012 22:50

Idag var det andra dagen i Gurkhoppet. Bara hopploppet idag. Tycker det är ett bra upplägg dom har där i Västerås när dom har sin 2-dagars. Att dom kör agilityklass en dag och hoppklass nästa dag. Det passade ju Lizzie och mig alldeles perfekt. Det var nog ett smart drag av mig att inte anmäla båda till gårdagens tävling och bara koncentrera mig på Lizzie, och Clara idag. Men det kändes tufft och åka hemifrån när Lizzie låg i hallen och tittade lite besviket över att hon inte skulle få följa med alls. Hon är så söt nu när hon ligger där på soffan med huvudet på armstödet.


Det såg så fint ut när vi åkte, att jag lämnade min tjocka gröna fleecejacka hemma. Hade bara klubbjackan. Huu, vad kallt det var där ett tag. Tack och lov så lämnade jag ju kvar regnjackan där igår så jag fick ta på mig den som skydd för vinden. Banorna kändes kanske lite trixigare idag än igår. Men Clara fixade första banan galant. Det var vid en tunnel som jag glömde och ropa på henne när hon var inne i tunneln så hon hade inte koll på vart jag var när hon kom ut, så hon var på väg åt fel håll. Men det gick bra, jag jagade på henne så mycket jag kunde. Ibland känns det som om ett lopp med Clara är som 10 med Lizzie  . Clara nollade sig runt banan, mem fick tidsfel. 51.36 fick vi, och referenstiden var på 44. Placeringen blev 24 av 72 startande. Men jag är nöjd. Det är ju Claras andra start på en officiell tävling. Första utomhustävlingen, och allt var ju nytt för henne.


Clara tyckte nog att det var mysigt och gå där alldeles själv med mig, inte behöva dela mig med nån annan. Fast samtidigt så tror jag Lizzie och Clara hade haft roligt och springa där på fältet med varandra. Sen till slut så vart det dags för banvandringen. Jag satt i tältet och planerade rallylydnadsbanor när dom började banvandringen. Men eftersom jag skulle vara i den andra så satt jag där en stund till. Men så började vi prata om en träningstävling dom skall ha hos Sala BK, och helt plötsligt säger min klubbkompis "har du gått banvandringen" . Då hade vi stått och pratat så att jag missade den helt. Så jag stod där och tittade dom första hundarna och gjorde min egen banvandring i huvudet. Det är ju det jag gör för det mesta, eller jag brukar ju gå banan ett par gånger. Men sen brukar jag ställa mig vid sidan av banan och gå den "psykiskt" . Men inte hjälpte det, för Clara hade bestämt sig för att springa vid sidan om första hopphindret. Fast vi klarade oss från att diska oss där. Men sen kom platten, och Clara fick för sig att hon inte skulle springa in där. Så då ville jag inte börja krångla där utan tänkte att vi kör bara på. Och slutet av banan gick ju bra.


Tältet hade förresten klarat sig bra över natten. Pinnarna verkade ju lite böjda, men de rättar säkert till sig. Det fanns ett likadant tält där i Västerås idag som mitt. Jag har ju beställt mitt från Finland och det kostade bara 1800 kr. Det är samma modell på den som på Hansesgårdens som kostar över 3000 kr. Dom hade köpt sin på nån utställning här i Sverige. De var nå utländska som hade sålt då, de kunde bara prata engelska. Hon kom inte ihåg om hon betalat 1700 el 1900 för sitt. Men de ligger tydligen ungefär lika i pris.




Av Marru - 5 maj 2012 22:34

Vaknade imorse och tittade ut, grått, trist och regn. Men vad gör väl det när det är dags för årets första agilitytävling    . Det var 2 x agilityklass idag, och jag hade bara anmält Lizzie. Vilket kanske var bra, att jag hade bara henne med mig och kunde koncentrera mig helt på henne. Vi fick upp tältet, och sen var det snart dags för banvandring. Lizzie hade startnummer 2 så inte behövde vi vänta på vår tur länge heller. Jag var lite osäker om skorna. Hade ju med mig fotbollsskorna, men kände mig samtidigt lite skeptisk till att ta på mig dom eftersom dom känns ganska hårda, och jag ju lite problem med fötterna för tillfället. Fast vänster foten känns bra nu. Får väl hoppas att det inte är nåt tillfälligt. Men så startade Lizzie och jag. Slalom var hinder nr 2, och den fixade vi. Så då är det bara och köra järnet tänkte jag. Det var en kul bana med flera  möjligheter och göra blindbyten på, dom gillar vi, Lizzie och jag   . Till slut så kom vi till näst sista hindret som var gungan. Lite orolig var jag inför den för det var den rangligare varianten som dom flesta klubbar har, och dom tycker hon inte riktigt om. Men hon gick över den ganska skapligt, saktade inte ner så mycket. Sen var det bara in i mål. Jag hörde att vi var nollade och tiden var nåt på 41 sek. Tänkte inte mer på det sen, förrän en klubbkompis sa att referenstiden låg på 49. Fast det tyckte jag lät mycket, men det tändes ett litet hopp i mig. Jag vill ju så gärna ha Lizzie i tvåan i agilityklass också. Det blir ju så mycket enklare med tävlingar när hon är i samma klass i båda. Så när klassen var slut så började jag trampa fram och tillbaka vid sekretariatet för att höra nåt ifall tävlingsboken skulle lämnas in. Men till slut så var det en som gick och satt upp resultatlistan, så jag var fort dit för att titta. Lizzie på 8:e plats, och en pinne, tiden var 41.93 . Vad skönt tänkte jag, då har vi bara en kvar och fixa.


Sen blev det ett uppehåll för våran del i några timmar, medium och small skulle köra först. Sen nästa bana hade dom vänt på banan. Så där man startade förra gången så kom man i mål och målet var start. Vilket betydde att slalomet var näst sista hindret före mål   . Gungan var ju alla fall inte med så det var ju bra, trots att det gick bra loppet innan. Men jag är ju van vid att alltid när slalomet står före mål, då går hon ur. Vilket är irriterande om det har gått kanonbra fram till dess. Så nu la jag upp lite taktik. Jag tänkte att jag måste få upp tempo på henne under banan, för att sen safea slalomet. Så när det blev vår tur så jagade jag på henne hela tiden, och det gick skapligt. Sen saktade vi ner tempo till slalomet, och det gick ganska sakta, tyckte jag. Fast när jag tittade på filmen efteråt så såg det inte så långsamt ut som det kändes. Så jag tänkte ju där att nu tog det för långt tid, men inte. Hörde att dom ropade att vi hade 0 fel och tiden var nåt på 39 sek. Så då väcktes ju det där hoppet i mig igen. Men samtidigt så tänkte jag att hon kan väl inte ta två pinnar på samma dag. Så vi gick ut på en promenad, och när vi kom tillbaka så stötte vi på en som grattade. Så jag frågade om hon hört att vi fick pinne. Nä, men hon tog förgivet. Sen var det en till som grattade. Men så hade min klubbkompis hört när dom ropat ut dom första placeringarna, och att vi hade kommit på 7:e plats, så då var jag och hämtade tävlingsboken igen. Så i andra loppet blev det 7:e plats, pinne och tiden var på 39.74 sek. Referenstiden låg på 49 sek i båda loppen. Så det verkar som om hon har ökat på farten rejält.


Så nu är jag nöjd, hon är i klass 2 i både agilityklass och hoppklass. Oavsett om hon får pinnar i framtiden så tänker vi förbli i klass 2 nu när det är frivilligt med uppflyttning. Men det kändes lite otäckt och åka från tävlingsplatsen idag och lämna kvar tältet där. Det blåste nåt otroligt, så ibland så låg tältet över oss när vi satt inne i den. Ett av snörena gick av. Men bågarna är mjuka så vi får väl hoppas att dom inte knäcks av så lätt. Tack och lov så finns det reservbågar att köpa ifall olyckan skulle vara framme.


Några bilder från tävlingen. En hund som trodde att det var apportering vi höll på med   . Sen ett par på en ståtlig afghan. Det är så roligt när man ser hundar på tävlingar som inte är så vanliga. Börjar bli lite less på att en viss ras verkar vara lite överrepresenterad på alla möjliga och omöjliga tävlingar.


     


Sen till sist en film på Lizzies sista lopp i agilityklass 1.


Av Marru - 4 maj 2012 22:50

Ja, äntligen och det i dubbel bemärkelse. Äntligen så har jag fixat alla 12 delprover på rallylydnadsdomarutbildningen. Men det var tufft. Ibland satt vi, Ulrica från Fliken och jag i telefon, och tragglade genom frågorna, och vi kunde inte begripa vad som vart fel. Vi är nog inte riktigt ense med den som gjort provet på alla punkter. Men nu är det gjort. Vi är ju lite av försökskaniner. Tror vi är dom första som gör dom där provena via datorn. Nu skall jag bara fixa banorna, har ju redan 3 klara så det fattas bara 5. Men jag skall ta med mig block, penna och suddgum imorgon, så jag kan sitta och rita mellan varven.


Det andra äntligen är, imorgon skall vi på våran första officiella agilitytävling på länge. De lovar ganska skapligt väder till helgen så jag hoppas det håller i sig. Det är Lizzie som står på tur imorgon. Startnummer 2 har hon i första loppet, och det tycker jag är ganska skönt. Skall hon inte behöva vänta på sin tur så länge. Sen i andra loppet har hon nummer 66. Men däremellan skall det starta ca 200-250 hundar. En massa banvandringar, och ett banbygge blir det. Fast det där banbygget tar nog inte lång tid. Det är ju vår klubbordförande och en till från klubben som är domare. Och de brukar för det mesta rita banor så man inte behöver flytta på för mycket hinder, utan bara nummerskyltar.

Av Marru - 3 maj 2012 23:36

Det är väl så dagens tonåringar säger om nåt det inte gillar. Eller som min kusin sa vid den ålder, "se on ihan perseestä" . Ni får väl googla på det den som vill. Undrar hur många sportkanaler dom behöver starta för att sporten skall hållas borta från övriga kanaler. Det är den där förbaskade hocke-wm jag menar. Nu skall det visas hela dagarna det eländet. Hur kan dom ta för givet att alla i det här landet vill se det. Skall verkligen bli intressant och se i nästa tv-tidning vilka som har högst tittarsiffror. Inte tror jag på hockeyn alla fall. Jag blir då alla fall irriterad på det här "oj, det är några som skall jaga en puck, nu måste vi flytta på lite program"  eller "oj, det är några vuxna karlar som skall springa på gräsmattan och sparka boll, här måste det ändras i programtablån" .Sport är ju så himla trevligt så, det har ju alla huliganer visat.


Annars så har jag varit till Norberg och fått mera laserbehandling på mina fötter. Vi får väl se hur resultatet är efter denna gång. Men än så länge känns det bättre än efter förra gången. Vi får väl se hur det är imorgon bitti när jag går upp. Just ja, han sa att jag skulle ha en sån där kruskavel och massera fotvalvet med. Men jag har ju en rullgrej, det är rullar med nå piggar på som är gjort för just det. Jag får ta fram den imorgon.


Efter behandlingen åkte jag direkt till Semla för att träna med systrarna. Hann ju inte träna så mycket för nån idiot har bestämt att Let´s dance skall gå på fredagarna. Men lite linförighet och läggande hanns med på lydnadsbiten. I rallylydnaden så hann jag med Lizzie lite backa och honnörsträning. Med Clara hann jag lite sitt framför, och så gick jag nybörjarbanan med henne en gång. Nästa torsdag skall jag hinna lite mer, för då kan jag åka dit lite tidigare.


Alldeles innan jag skulle åka hem från träningen så upptäckte jag att jag blödde från fingertoppen. Ingen aning om  hur det gick till. Men känner nu att fingret känns hårt och svullet. Konstigt.


Har även idag bråkat med dom där proverna för den där domarutbildningen. Fick dessutom ritat en till banan idag, så nu är vi nästan halvvägs   . Sen har jag fått klartecken från 2 klubbar att vi får göra vår aspiranttjänstgöring på deras tävlingar. Så en bra bit på väg är vi. I de här fallen skall vi bakdöma. Alltså det går en riktig domare som dömer på riktigt, och vi dömer vid sidan om. Sen tror jag kanske att vi skall jämföra om vi kom fram till samma slutresultat.

Av Marru - 2 maj 2012 22:06

Idag så var det dags och åka till Falun igen med mamma. Den här gången skulle hon få reda mer på hur operationen hade gått. Om de fått bort hela tumören eller inte vet vi inte än, för röntgenläkarens svar på bilderna var så luddigt att inte ens mammas läkare kunde tyda det   . Då är det illa   . Men bilderna är skickade till Uppsala, så det kanske kommer ett tydligare svar därifrån sen. Men de såg alla fall inga blödningar så det var ju bra. Synfältet hade blivit bättre, men synen blivit sämre. Men det beror på begynnande gråstarr.  Men alla fall skall hon få sluta med Fragmin och börja ta Waran igen. Jag frågade läkaren ifall det fanns möjlighet att hemsjukvården åker hem till henne för att ta pk-värdet, och det tyckte han lät som ett bra förslag. Så han skulle fråga dom i Ludvika om det.


Sen åkte vi till Ica Maxi, och handlade lite. En sväng till Rusta i Borlänge. Det är ingen affär för en som har svårt att gå långa sträckor. Man får ju gå runt hur mycket som helst för att komma från start till mål, så att säga.  Ungefär som Ikea hade i Västerås i Hälla. Man var ju tvungen att gå runt hela affären för komma till kassörna. Inga genvägar där inte för att komma dit man ville. När vi kom till Smebacken igen så åkte vi till kyrkogården och planterade penséer vi köpte i Borlänge. Jag föreslog mamma att man planterar dom lite i ytterkanten, för att sen när det blir varmare så kan man plantera nåt annat i mitten, men ändå har kvar dom så länge dom ser hyfsade ut. För hon menade på att det inte var nån idé och plantera såna, för att man skulle sätta dit sommarblommor sen.


Jag ringde till den här mannen som gör laserbehandlingar för att få en ny tid för min häl. Jag hade sån tur att jag fick en tid imorgon eftermiddag, att jag kan åka dit innan jag åker och tränar med systrarna. Det blir jag bara lite extraköring mellan Semla och Norberg. Annars hade jag fått åka dit separat, och sen senare åka och träna.


Idag har jag då fått mina första teoretiska uppgifter inför rallylydnadsdomarutbildningen. Det är inte lite uppgifter man skall göra till den 14/5-12 . Skall ju bla rita banor i alla klasserna. Jag har ritat banor i avanderad och mästarklass än. Dom andra 2 klasserna har man ju gjort några i.

Av Marru - 1 maj 2012 22:24

Då är vi äntligen inne i den härliga månaden maj. Hoppas på mycket sol och värme. Idag var jag till Semla och tränade på dan. Äntligen börjar det bli så torrt att man kan träna ute, så hädanefter tänker jag göra det. Nu har det kurs där på tisdagar som är dagen vi brukar träna på, men jag kommer att träna där på onsdagar istället. Onsdag var ju dan vi tränade på tidigare. Så onsdag agility och torsdag lydnad och rallylydnad. Fast imorgon tänker jag inte åka och träna. Har ju varit till Semla 2 dagar på raken nu och skall dit på torsdag igen.


Imorgon skall vi till Falun, återigen mamma och jag. Den här gången skall hon träffa läkaren och få besked om hur operationen har gått, och ifall hon kan sluta med Fragmin-sprutorna. Om hon skall över till Waran igen, så skall jag höra med läkaren ifall det finns nån möjlighet att proverna kan tas av hemsjukvården. Jag kommer ju inte ha möjlighet att skjutsa henne till vc i all evighet. Så det måste vi hitta nån lösning på.


De har lovat att det skall vara fint väder fortfarande imorgon men att det skall bli sämre. Synd när man inte hinner njuta av vädret imorgon. Fast jag hoppas verkligen att vädret blir bra till helgen, då vi skall på vår första utomhustävling i agility. Spanar sajterna varje dag. För några dagar sen så lovade de regn hela helgen, nu ser det lite bättre ut.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards